Icy Box IB-1817M-C31 Grijs

Specificaties M.2 30mm, M.2 42mm, M.2 60mm, M.2 80mm behuizing - Bekijk alle specificaties

Icy Box IB-1817M-C31 Grijs Review

Disaster-Master 7 juli 2020, laatste update op 10 juli 2020, 1.020 views Product gekocht

Icy Box IB-1817M-C31 Grijs

Zie onder.

Pluspunten

• Compact
  • Zwaarder dan verwacht (meer koeling)
  • Compleet met accessoires
  • Snel
  • Nette afwerking

Minpunten

• Beide USB kabels erg kort
  • Kwaliteit USB kabels beetje zo-zo..
  • Serienummer sticker aan de buitenkant
  • Jammer; slechts 2x PCIe ipv 4x.

Mobiliteit Score: 5
In de zoektocht naar een fancy NVME naar USB(C) kwam ik deze ICY BOX tegen. Ziet er netjes uit, komt met thermal pad voor warmtegeleiding naar de behuizing en inclusief een USB C-C kabel en USB C-A kabel.
De overige accessoires in het doosje zijn een hoesje (pouch), kabelbinder, montageschroefjes en afstandhouders voor de NVME module (2, dus je houd reserve over) en zelfs een schroevendraaiertje.

De constructie is naar mijn oordeel goed. Je monteert met het montage materiaal de NVME module op het PCB, je "plakt" er de thermalpad op, en hierop weer een aluminium plaatje en schuift het in de behuizing. Het geheel klemt een beetje waardoor er dus goed contact is tussen het aluminium plaatje en de behuizing. Echt plakken doet de thermalpad niet, en dat is eigenlijk wel goed. Er zit dus geen kleeflaag aan in de vorm van een lijm of tape. Ik vermoed dat je dus op een later moment de pad er makkelijk af kunt krijgen om te upgraden naar een andere module (of bij een defect). En de warmte geleiding werkt zeker!

Heb een aantal files van 26 GB naar de module geschreven en ook weer gelezen. Vrijwel direct voel je warmte aan de behuizing, dus de thermalpad werkt goed. Gebruikte hardware is een iMac 2017 via bootcamp draaiend op Windows 10 en deze is voorzien van een USB 3.1 Gen1 USB A poorten en USB 3.1 Gen2 USB C poorten. De gebruikte NVME module is een Gigabyte GPGSM2NE3100TNTD. Soms kakt de snelheid bij schrijven naar de module in. Weet niet of dat nou in de module zelf zit, of in de controler, of mogelijk in de bekabeling. De bijgeleverde USB kabels zijn erg kort, ongeveer 20 a 25cm. Ik vraag me af of het wel 10gbit gecertificeerde kabel is. Ik kan er weinig over vinden. Ik heb wat snelheid test gedaan. Deze ga ik voor wat betreft USB-C-C nog een keer herhalen als ik een andere kabel binnen heb; ik wil immers toch een langere hebben. Update: gedaan, snelheid is hetzelfde.

Ander puntje van kritiek is de sticker met het serienummer van de behuizing. Deze zit aan de buitenkant van de case geplakt. Een witte sticker die echt afbreuk doet aan het design. Ik heb een heel klein beginnetje weten los te krijgen met een dun stanley mesje, en vervolgens de sticker in zijn geheel los gekregen. Deze heb ik aan de onderkant van het PCB geplakt. Lijkt mij een betere plek, en zo kan de sticker ook in de loop der tijd niet slijten of nog lelijker worden dan wat hij al is.

Laatste tip: bij het uitpakken het spul opletten dat je het PCB niet op de grond laat vallen omdat deze los geschoven zit in de case.

USB C - USB C: schrijven naar module 600 MB/s

USB C - USB C: lezen vanaf module 700 MB/s

USB A - USB C: schrijven naar module 330 MB/s

USB A - USB C: lezen vanaf module 380 MB/s

Heb jij ook een Icy Box IB-1817M-C31 Grijs?

"Soms kakt de snelheid bij schrijven naar de module in. Weet niet of dat nou in de module zelf zit, of in de controler, of mogelijk in de bekabeling."

Waarschijnlijk aan je SSD zelf. Meeste SSD's werken met een cache voor schrijven. Opgegeven schrijfsnelheden zijn dat de snelheden die behaald kunnen worden met deze cache.Is de cache vol dan zijn de schrijfsnelheden heel stuk lager. Helaas geven de meeste fabrikanten niet op wat de schrijfsnelheden zijn buiten de cache. Samsung doet dit bijvoorbeeld wel (in de kleine lettertjes op hun datasheets).

"Jammer; slechts 2x PCIe ipv 4x."
Dit is geen bottleneck voor de USB 3.1 gen 2 aansluiting. Dus je zou niets aan 4x hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 22 augustus 2020 02:07]

zou je lange schrijf-test (bijv 20-25gb data) willen doen en de temp's ook in de gaten houden ??

en wat voor ssd (merk en model) gebruik je in deze behuizing ??

alvast bedankt
Temperatuur is handwarm.. niet heet..
En het type; dat staat toch écht gewoon in de review; ” De gebruikte NVME module is een Gigabyte GPGSM2NE3100TNTD”

[Reactie gewijzigd door Disaster-Master op 25 augustus 2020 00:19]

indd, ik had er overheen gelezen. excuses hiervoor...
maar heb je tempraturen ook kunnen testen/meten ??

veel betere review, met vooral data-transfertest binnen windows, voor mij betere indicatie vd snelheid dan benchmark test

[Reactie gewijzigd door ari2asem op 25 augustus 2020 00:22]