Xiaomi Roborock S5 Max Zwart

Specificaties Robot-stofzuiger met 180 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Roborock S5 Max Zwart Review

Rene 6 juli 2020, laatste update op 6 juli 2020, 28.336 views Product gekocht

Xiaomi Roborock S5 Max Zwart

Ronduit fantastisch! Doet precies wat er van het Product verwacht wordt!

Pluspunten

• Stofzuigen werkt perfect
  • Vloermop is een werkende gimmick
  • Multifloor support
  • Oneidig veel virtuele walls en zones
  • Goede app
  • Toegang tot reservedelen

Minpunten

• Maakt toch nog wat lawaai

Energieverbruik Score: 5

Roborock S5 max

Al geruime tijd op zoek naar een robotstofzuiger. We wonen in een huis met 2 verdiepingen en zodoende was multifloor support een vereiste. Een andere eis was dat we de stofzuiger zonder zorgen aan het werk kunnen zetten, dus stofzuigen als er niemand thuis is.

Op de shortlist stonden in eerste instantie de volgende modellen:
  • Roborock S5
  • Roomba 980
  • Miele Scout RX2
  • Roborock S6
  • Roborock S5 max
De verschillen tussen de Roborock modellen is eigenlijk vrij simpel:

S5: Goedkoopste (oudste) model. enkele mop functie en geen multifloor support
S6: Nieuwere en duurste model, enkele mop functie met multifloor s
S5 max: Niewere model, goedkoper dan de S6, geavanceerde mopfunctie met waterpomp en multfloor support

Er is ook nog een S4 model, dit is feitelijk een S6 zonder dweilfunctie. (dus nieuwer model dan de S5)
Inhoud
Ik zal geen uitgebreide unboxing posten (deze zijn er zat van op Youtube). In de doos zijn de volgende items te vinden:
  • De stofzuiger
  • Docking station
  • 1 dweilfunctie
  • 1 plastic mat om de vloer te beschermen rondom de docking
Eerste keer gebruik
Nadat de robot in huis was gekomen was het tijd om hem te testen. Ik heb het volgende stappenplan gebruikt om zo goed mogelijk uit de startblokken te komen.

• Hoogtecheck: check of de stofzuiger daadwerkelijk over onder komt. Ik moest onze bank met ca. 5 mm verhogen. Zolang de vrije ruimte ca. 10cm is heb je genoeg.
• Opruimen: Dit is het belangrijkste om te doen (ook al wordt dit nergens vernoemd)! De robot maakt een kaart van je huis, zorg ervoor dat je de eerste keer zoveel mogelijk vloeroppervlak vrijmaakt. Dit betekent: stoelen op de tafel, Bloempotten verwijderen, alle kleine zaken weg van de grond etc.etc. De robot maakt nu een perfect kaart van je huis. De volgende keer tekent hij automatisch Bloempotten, stoelen etc. in de kaart.
• Dock plaatsen en robot opladen
• App downloaden en firmware updaten: Ik gebruik de Mihome app. Zowel de Roborock als Mihome app kunnen gebruikt worden. Er is geen groot verschil in functies. Welke je kiest is dus een persoonlijk iets. Zorg er wel voor dat de robot de nieuwste firmware heeft (huidige firmware op mijn robot: 3.5.8.0780). Zorg er ook voor dat de map save mode in settings --> Vacuum settings geactiveerd is.
• Robot starten! (tip: Als je een groot huis hebt kan je de stofzuiger op silent zetten en de dweilfunctie verwijderen, zodoende heb je maximale batterijtijd).

Gebruik
De robot is te starten via de app of vanaf de robot. Start je vanaf de robot zal de robot heel je huis stofzuigen. Het is ook mogelijk om een spot clean commando te geven vanaf de robot. In dit geval maakt hij een gebied van ca. 1,5 radius schoon.

De meesten zullen de app gebruiken. Ik zal het in de review kort houden maar kort samengevat kan je de voglende opties kiezen:
  • All: De robot maakt heel de verdieping schoon. Je kunt de hoeveelheid water voor de mop en de zuigkracht instellen
  • Zone: De robot maakt een deel van de kaart schoon welke je zelf aangeeft. Je kunt meerdere zones instellen en aangeven hoeveel rondes hij moet stofzuigen, welke sterkte en hoeveel water er gebruikt moet worden
  • Room: Zelfde als zones, maar nu kies je de al bestaande kamers. Het is mogelijk om aan te geven hoeveel water en welke zuigkracht er per kamer gebruikt moet worden
Tip: de rooms kan je aanpassen (opdelen en samenvoegen). Zorg ervoor dat je dit in orde hebt voordat je de robot gaat gebruiken. Later aanpassen betekent dat er settings verwijderd kunnen worden.
Stofzuigen en navigatie
Nu het belangrijkste: hoe is het resultaat met stofzuigen?

Wel dit is ronduit prima. Wij hebben en huishouden met 2 volwassenen en 2 kids. We hebben geen huisdieren. De stofzuiger neemt in de Balance mode alles prima mee. De woonkamer (en de rest van de bovenste verdieping) bestaat uit parket. De benedenverdieping is laminaat (slaapkamers/gang) en plavuizen (entree). In 2 slaapkamers is er een laagpolig vloerkleed, dit gaat prima. De robot heeft geen problemen met drempels tot ca. 2-2,5 cm.

Navigatie gaat ook prima. Na een aantal keer stofzuigen past hij zelf de route aan (maakt langst mogelijk banen). Stoelen, Bloempotten etc. gaat hij netjes omheen. Maar rondslingerende kleine objecten probeert hij voor zich uit te schuiven. Er is dus geen obstacle detection (dit komt op de S6 MaxV). Na ongeveer 45m2 heeft hij nog ca. 80-85% batterij over.

Dweilfunctie
De dweilfunctie is een leuke gimmick op dit model. Dit is het eerste model met een eigen waterpomp. Hierdoor kan je de hoeveelheid water die gebruikt wordt instellen.

Verwacht niet dat de robot opgedroogde spaghettiresten van het avondeten kan verwijderen. Het is meer een dweilfunctie welke lichte afdrukken verwijderd. Kleine vlekken kan hij verwijderen, evenals voetafdrukken etc.

De watertank kan gewoon blijven zitten, maar als de dweilfunctie (separaat onderdeel) aan de watertank bevestigd is zal de robot 'No mop zones' ontwijken. Dit voorkomt dat de robot over vloerkleden gaat dweilen.
Multifloor
Met de laatste firmware is het mogelijk om op verschillende etages te stofzuigen/dweilen. Dit is vrij makkelijk in te stellen.

In ons geval staat de docking op de bovenste verdieping (woonkamer/keuken). Als we beneden willen stofzuigen nemen we de robot mee naar beneden en starten hem (op de stofzuiger zelf). Zodra de robot klaar is en zijn dock niet kan vinden gaat hij terug naar zijn startpositie.

Met andere woorden: start je de robot bij de trap, dan staat hij als je thuiskomt weer vooraan de trap. Het is dus niet nodig om de docking te verplaatsen. De robot weet overigens zelf op welke verdieping hij is, er hoeft dus niet telkens een nieuwe map gemaakt te worden, en hij zal de no-go/mop zones ook respecteren.

onderhoud en gebruiksgemak
Onderhoud is een eitje. De robot houdt zelf bij wanneer je belangrijke delen moet vervangen.

Dagelijkse routines: (1-2 minuten werk):
Stofreservoir legen
Filter uitkloppen
Borstel controleren

Wekelijkse routines:
Filter met hogedruklucht (uit een busje) even schoonspuiten.
Stofdoek over de robot zelf
Wat meer kan er nog geschreven worden? We zijn tweakers hierzo dus alle settings in de app vinden we zelf uit ;). Als het om stofzuigen gaat is de S5 Max een prima, wellicht de beste keus op het moment. Zeker voor de prijs (wij betaalden na korting 330 euro) is het moeilijk om een andere keuze te maken. Moet ik 1 punt van kritiek geven dan vind ik dat het geluid wat aan de hoge kant. Even stofzuigen tijdens en film kan de boel verstoren. Maar voor ons is dit geen probleem omdat de robot vaak zijn ding doet als er niemand thuis is. Kortom een aanrader en 5 sterren waard!

Heb jij ook een Xiaomi Roborock S5 Max Zwart?

Ik ben al geruime tijd geinteresseerd in een robotstofzuiger. Hoe lang doet hij erover om bv een verdieping ca.45m2 te stofzuigen?
Onze bovenverdieping is ongeveer 45m2. Hij doet hier tussen de 35 en 40 minuten over.
Dank je wel voor je snelle antwoord! Dat is idd goed te doen.
Ben zelf ook eigenaar van deze stofzuiger, qua tijd hangt het vooral af hoeveel obstakels er op zijn pad liggen. Stoelen, tafels, kastjes etc. vertragen de boel aanzienlijk.

Ik schat dat als je een lege 4x4 meter kamer zou stofzuigen dat het ongeveer 3-5 minuten duurt. Zet je in dezelfde kamer een bureau, een stoel, kastjes etc. kan het zomaar 10 minuten duren.
Bij ons (oudere s5) gemiddeld 1 vierkante meter per minuut.
Dank je wel voor je antwoord :)
Onze woonkamer is ook rond de 45m2. Hier doet hij meestal wel echt minimaal 45 minuten over. Zoals eerder aangegeven hangt het heel erg af hoeveel obstakels, lees stoelpoten, tafelpoten etc er in je kamer staan. Ook zal de vorm van de kamer(s) uitmaken. Veel kleinere 'vierkantjes' gaan langer duren dan één groot vierkant.
tip: ga voor de deebot 950!

50m2 in 30min! En beter als dat ik zelf met de miele stofzuiger op de knieen ga.
Denk dat de 2 beste keuzes de roomba en deebot 950 zijn op dit moment.
Beetje off-topic maar:

Ik weet niet in hoeverre de Deebot 950 nog een heel ander zuigsysteem (en hoofdborstel) heeft als de Deebot 901, maar ik begin inmiddels behoorlijk klaar te zijn met onze Deebot 901.

Gaat steeds meer herrie maken (ook na grondige reiniging / nieuwe hoofdborstel), kaart wordt bij de minste of geringste onverwachte wijziging in de kamer totaal ge-reset (en opnieuw gemaakt). Ook kan nu na 1,5 jaar bezit de accu ons kleine huiskamertje van 30 m2 + 10 m2 keuken al niet meer zuigen op de max stand.

En het zuigresultaat is slechter dan bij een veel goedkopere 'domme' Eufy robot die we hiervoor hebben gehad.
Nu moet ik zeggen dat mijn 950 nu sinds 2 weken ook vreemd doet. op de normale zuigstand komt hij niet meer de drempel over, geen kracht meer voor. Als deze dan te lang staat de klooien om eroverheen te komen, raakt hij helemaal van slag, en gaat dan als een doorgesnoven monster rondjes draaien of dingen doen die totaal niet gevraagd zijn. heb het idee dat het komt door een update van de firmware/software.

Heb zelf de boel al meerdere keren een reset gegeven, kaart opnieuw inleren etc.....maar hij heeft gewoon de kracht niet meer om de drempel van 1.4cm over te gaan (tot 2 cm ging voorheen vlekkeloos)

tevens het verhaal van de 950:
deze heeft 4 zuigstanden, stil, normaal, max en max+.
tussen max en max+ merkte ik nooit verschil, na service contact met ecovags en de google reviews blijkt dat er ook geen verschil is, behalve dat de onderborstel sneller draait. maar geen hoorbaar verschil.

nu merkte ik plots 6 weken geleden een week lang dat ineens de max+ functie duidelijk harder zoog en dus ook meer geluid maakt. Ik dacht, eindelijk werken de 4 standen nu wel!!Hiep hiep hoera
1 week later......same shit. hoorbaar verschil op 3 standen. niet meer op 4. en ecovags service blijft zeggen dat je ook maar 3 hoorbare niveaus zijn. Nou....mijn deebot heeft exact 1 week heel duidelijk 4 niveaus laten zien/horen. Het product begint zijn hoogstaande waarde nu snel te verliezen. Ik overweeg dan ook een retour. Hier ga ik geen 699 voor betalen!

mijn accu duur blijft zo te zien nog wel heel goed.....accu is niet leeg te krijgen! dan moet ik het apparaat de hele dag laten draaien.

update: heb nog maar even 3 klachten ingediend bij ecovags.....ben benieuwd. anders gaat deze denk toch maar retour naar amazon. en komt er een Roomba! Voor 699 lijkt het nu een doorgesnoven hond die de weg niet meer weet.

[Reactie gewijzigd door rodgerz op 24 september 2020 12:19]

De 901 heeft maar 2 zuigstanden. En firmware updates zijn in theorie mogelijk, maar echt nog nooit een update gehad in 1,5 jaar tijd. Ook in de app zit 0 ontwikkeling. Best wel teleurstellend voor de prijs die het apparaat normaal had moeten kosten (ik kon m destijds bij Coolblue voor flink goedkoper krijgen).

Ik zit er sterk over te denken om bij Coolblue een service ticket te laten maken. Ze claimen 2 jaar garantie te krijgen.
Ik heb ook een deebot gehad. Model weet ik zo even niet meer maar het verliezen van de kaart en het ontbreken van updates heeft er wel voor gezorgd dat ik geen Deebot weer neem.
Misschien dat de roborock s5 max iets is nu mijn schoonmaakster Corona heeft ;/
Ik heb precies hetzelfde, of ongeveer. De eerste maand deed de deebot901 het prima, maar ineens ging ie niet met de drempel over een veklootte de map en raakte hij de weg kwijt. Superblij dat ik m bij amazon.nl had gekocht. Kom m terug sturen, een kreeg mijn geld terug. Nu met poging 2 met de S5 max. Eerste indruk is goed, maar inmiddels weet ik dat de duurtest uiteindelijk bepaalt of het echt een goed apparaat is
Leuke review!

Ik ben zelf op zoek naar een goede robotstofzuiger en kom vaak op de Roborock S5 Max of de Ecovacs DEEBOT OZMO 950 uit.
Je spreekt van een prijs van 330 euro na korting, dat is een koopje! Van welke winkel hem je hem?
Wij hebben een Deebot 901 (dus zonder OZMO). Volgens de specs van Deebot zelf heeft de OZMO 950 hetzelfde 'navigatiesysteem' als de 901.

Nu Xiami op de Roborocks multifloor support heeft geintroduceerd zou ik, als ik nu in de race was voor een robotstofzuiger, niet meer snel voor een Deebot kiezen.

De grootste frustratie met onze Deebot is dat hij erg slecht is in het onthouden van kaarten. Hij wil per se een 'initiele zuigronde' geheel ongestoord zonder lege accu's of wat dan ook afronden, anders slaat hij de kaart niet op. En vindt hij dat er ook maar íets veranderd is aan de ruimte (dat kan al zo weinig zijn als een fauteuil die 10 cm naar rechts staat). dan smijt hij de hele kaart weg en gaat dus opnieuw een hele kaart maak ronden doen 8)7. En firmware updates hebben we nog 0 gehad van Ecovacs.....

Ook pikt hij toch een stuk minder vuil op dan bv. een Anker Eufy S11 die we ook een poosje hebben gehad.

Zou met de huidige kennis en stand van ontwikkeling dus zeker voor een Roborock gaan.
Bedankt voor de tip.

Ik heb niet lang na mijn bovenstaande reactie een Roborock S5 Max besteld en heb er nog geen moment spijt van gehad. Doet nu dagelijks de benedenverdieping en om de dag laat ik hem boven zijn ding doen.
Dat zou ik ook wel eens willen weten!
Ik woon in Noorwegen dus niet echt relevant ;) was bij de lokale expert in de aanbieding met 20% korting.
zonder twijfel....ga voor die deebot!
Ik gebruik hem nu ook al 4 mnd na een tip van een collega.
Beste keus die je kan maken! (zie alle reviews online)
Fijne review!
Wat is het verschil in schoonmaak tussen de gewone stand en de silent stand?
Iets meer/minder herrie ;) Ik merk vrij weinig in het resultaat. Bij ons staat hij meestal op de balanced (gewone) stand. Er is overigens ook een gentle stand, dan rijdt hij wat zachter.
Gentle is een modus wanneer de stofzuiger zijn route al gedaan heeft en je daarna wil moppen.
Dan maakt hij bijna geen geluid meer en focust hij op moppen en niet stofzuigen.

Waar je ook rekening mee moet houden na verloop van tijd zal hij luider worden. Hoe dat komt weet ik ook niet.
Het luider worden kan je grotendeels oplossen door je filters en borstels goed te onderhouden. Mooie lege filter is stuk stiller.
Ik zie dat de diverse consumeables zoals de borstels een timer hebben. Is dat een timer voor het reinigen ervan of voor het vervangen ervan? In het laatste geval, zit er dan kennelijk een soort DRM op? Wat kost vervanging überhaupt?
Als het hetzelfde werkt als bij de S1 dan krijg je een notificatie dat je iets moet vervangen en dan druk je daarna op een knop dat het vervangen is om de timer te resetten. Geen DRM dus, hoewel beschikbaarheid van onderdelen natuurlijk niet eeuwig zal zijn.
En zijn de onderdelen S5 specifiek? Of is het filter van de S4 bijvoorbeeld hetzelfde?

Als in: worden de onderdelen na x jaar nog wel gemaakt/ondersteund of mag je dan een een heel nieuw apparaat kopen?

Mijn Philips stofzuiger gebruikt zogeheten S-zakken. Die gebruiken ze echter al jaaaren. Dus bij mijn vorige stofzuiger (10 jaar geleden ofzo) hadden ze die ook al.
De onderdelen in de Roborock/Xioami/Xioawa stofzuigers zijn grotendeels uitwisselbaar en goed te krijgen op het internet. Waar verschillen bestaan heeft dat ook echt een reden: b.v. het waterreservoir van de S5 max is veel groter dan dat van mijn E2 en die passen dan logischerwijze niet op elkaar. Maar er wordt niet "gepest" met onderdelen die op elkaar lijken, maar dan toch lekker net even niet passen.

ali doet wonderen....die verkopen alles
Goede review, bedankt!

Wat betreft het dweilen: Als ik het goed begrijp, moet ik dus de overweging maken tussen een rondje zuigen+dweilen waarbij de no-mop zones(vloerkleden) niet gezogen worden, of alles zuigen maar geen gedweil. klopt dat?
Ja dat klopt. Of je moet hem met dweil en al over de vloerkleden sturen.

Hij schakelt overigens automatisch van dweilmode naar niet dweilmode. Dus zodra je de dweil verwijderd zal hij de volgende keren automatisch de no-mop zones ignoreren en alles stofzuigen.
Heb je hem als tweaker niet gekoppeld aan (bijvoorbeeld) Domoticz? 😊
Ik heb 'm ook, en je kunt 'm goed met Home Assistant koppelen (de ontwikkelaar heeft zelf ook een Xiaomi / Roborock zuiger). Ben er erg blij mee :)
Het lastige blijft de token uit het ding halen. Althans dat is wat ik overal lees. En iets wat Xiaomi niet zomaar vrijgeeft. Je moet met oude app versies kloten of met een geroot toestel om achter die token te komen. Ik overweeg zelf ook om de stofzuiger te kopen en wil er graag custom firmware op zetten zodat ik hem op home assistant kan aansluiten zonder dat de stofzuiger verbinding maakt met de cloud. Maar dit is geen kattenpis.
Ik kan zeggen dat mijn Viomi V2 pro dit wel doet. Heb een kleine van 1,5 jaar en die wilt nog wel eens knoeien. Zone cleaning aanzetten en hij begint te zuigen en te dweilen en een paar minuten later heb ik een schone vloer.
Zelf ook zeer content mee! Wil hem graag koppelen aan mijn Domoticasysteem (Homey en Domoticz) maar is tot op heden niet gelukt. Overigens als je de Roborock-app gebruikt ipv de Mi Home dan is er ook integratie met Google Assistant - ideaal als ik het huis uit ga even roepen: "Hey Google, Start Cleaning".

Deze website is wellicht ook interessant voor Tweakers - hier kan je de robot mee rooten en op andere software laten draaien (dan de standaard Roborock / Xiaomi software). Overigens zijn ze nu druk bezig om de S5 Max hiermee aan de praat te krijgen - zie Telegram groep https://builder.dontvacuum.me/

[Reactie gewijzigd door Crashy op 3 augustus 2020 10:39]

Wij hebben 380 euro voor de S5Max betaald, morgen meer ...
Ik heb onze S5 max voor 381 euro by aliexpress gekocht, bij mc tech store. Geleverd van uit Spanje, dus geen extra btw/invoerrechten. Levertijd was in ca 1 week.

De basis prijs van 407 euro middels een aantal aliexpress coupons verlaag naar 381 euro.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite