Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R530 JT50 Review

clemensvanos 26 juni 2010, laatste update op 26 juni 2010, 4.915 views

Samsung R530 JT50

Pluspunten

• Gewicht, snelheid en vormgeving

Minpunten

• Niet van toepassing

De laptop ziet er gelikt en eigentijds uit. Geen zakelijk ogend apparaat. De kleur van de cover is donkerrood. De binnenkant is soft glimmend grijs. Gewicht maar 2.5 kg en wat fijn is het nummerieke toetsenord opzij. Stevig apparaat en met 3 jaar garantie durft Samsung wel

De prestaties van de Laptop komen met een I3 processor niet boven het gemiddelde uit, maar vallen mij absoluut niet tegen. De Videokaart zit aan de onderkant van het middensegment, maar tot nu toe loop ik niet tegen beperkingen aan.

Een ingebouwde Webcam, Harddisk 320GB, Intern 4GB, 64 bits Microsoft Windows Home Premium en een Nvidea Videokaart van 500MB maken het voor mij helemaal compleet. Voldoende USB aansluiten, maar helaas geen Gigabit Lan. Aan de andere kant wordt hij net als zijn voorganger als desktop gebruikt en merk ik wel dat hij op een veel hoger niveau ligt dan de duurder jongens van 3 of 4 jaar geleden.
Rimpelloos TV-kijken is helemaal geen probleem.

In vergelijking met mijn Acer die ik hiervoor had maakt deze geen geluid en van enige warmteontwikkeling is geen sprake. Op advies van de leverancier vul ik de accu maar tot 80% (levensduur) en dat houdt de accu het 2.5 uur vol. Ik zal dit apparaat sowieso niet veel op de accu gebruiken en met een lading van maar 40% apart leggen. Op zo'n manier kun je lang met een accu voort. Continue aan het laadapparaat terwijl de accu niet zal worden belast, gaat ten koste van de levensduur.

Vanwege een leuke (vandaag geen btw) aanbieding heb ik de laptop voor een bodemprijsje kunnen kopen. Op advies van mijn vrouw, om misschien er wat meer geld tegen aan te gooien, heb ik in de winkel naar substantieel betere laptops ge´nformeerd voor het huis,tuin en keuken segment.
Advies verkoper lag bij de Samensung vanwege de prestaties en de goede garantieafwikkeling van Samsung.

IK draai nu 2 weken met office professional 2010 64 bits op deze laptop en ben heel erg enthousiast.
Het toetsenbord gaat erg soepel en ligt en je tikt nauwelijks mis. Ziet er misschien niet al te robuust uit in vergelijking met een normaal keyboad maar werkt uitstekend.

Via de functietoesten wel het touchpad uitschakelen want tijdens het tikken wil je die wel eens aanraken.

De functietoetsen zijn helder en duidelijk op het apparaat weergegeven.

Meerdere toepassingen draaien lekker soepel naast elkaar. Vanwege mijn Mediaplayer convert ik geen videobestanden meer. Dan duurde op mijn vorige laptop een eeuwigheid. Overigens denk ik dat je als je hier actief mee bent, voor een andere processor en videokaart moet kiezen.
Voor fotobewerking heb ik een heleboel plezier van de Samsung.
De Microsoft Office toepassingen draaien ook uitstekend.

Heb het afgelopen jaar diverse laptops uit dit segment voor inrichting en onderhoud onder handen gehad.
Waaronder een Asus (liefhebber van dit merk) en een Sony. De Sony met een wat betere videokaart blijft achter bij deze Samsung. De Asus had de beschikking over een Dual Core processor en bleef evens achter bij mijn laptop. De Asus lag op hetzelfde prijsniveau, maar de Sony was beduidend duurder.

Neen, je leest wel eens negatieve opmerking over Samsung (Ik wil alleen een A-merk) maar ik ben absoluut van mening dat Samsung op de laptopmarkt in 3 jaar tijd als een A-merk kan worden beschouwd.
Naast Asus, Toshiba, HP en Samsung komen er bij mij geen andere merken in.

• AC Ryan Playonhd
  • LaCie USB Harddisk
  • Logitech Mouse
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung R530 JT50?

Nette review, mis alleen wat benchmarks en foto's.
Waar heb je hem gekocht, en als ik vragen mag: voor hoeveel?
Het is inderdaad een nette laptop, heb er een aantal dagen tegenaan staan kijken, maar uiteindelijk voor een sony gegaan omdat ik een 14" laptop wilde hebben.
De garantie van Samsung is 2 jaar nationale garantie, 1 jaar op batterij: Pick-Up & Return
En geen 3 jaar helaas.

@Merethil waarschijnlijk bij MediaMarkt gekocht gezien de geen btw actie.

Verder goede review
Heb em nu zelf twee dagen in huis. Ik moet zeggen dat ik nog niet kan wennen aan de rood/zwarte buitenkant. Ik ben aan het overwegen een mooie sticker te kopen ;)

De laptop was voor mij persoonlijk de beste budget laptop met een nieuwe i3 processor. De prijs/kwaliteit vind ik perfect.

Een ding snap ik echt niet. Op veel sites en in deze review staat dat er geen GB Lan op zit. Op mijn laptop doos staat van wel en er zit een Marvell Yukon 88E8059 PCI-E Gigabit Ethernet Controller in. Volgens http://www.hardware.info/...st_8_notebooks_van__600/7 zit er ook GB Lan in. Als ik hem aansluit krijg ik echter weer 100 Mbit. Erg vaag. Als iemand weet hoe dit zit hoor ik het graag.
Nu zelf twee dagen in mijn bezit. Moest snel een laptop hebben voor school en dit laptopke was prijs/kwaliteit de beste deal hier in 't dorp :)

Enige nadeel is dat de accu wel heel snel leeg gaat... Ik heb gedimt scherm en heb de Samsung optimized mode aangepast dat hij nog wat zuiniger zou moeten zijn. Maar zodra de stroom erafgaat vliegt de accuduur naar beneden. En dat terwijl de processor niet meer dan 50% van capaciteit gebruikt in deze stand bijvoorbeeld...

Ik gebruik hem echter regelmatig met stroom, dus een echt issue is het niet voor me. Beter gebruik je echter geen wifi als je langer dan een uur wilt internetten...
Ik hem de laptop indertijd voor 549 euro bij Dynabyte gekocht. Geen BTW actie. Veel laptop voor weinig geld. Nu 2.5 maand in bezit en dikkie tevreden.
Mijn dochter wil perse een Dell laptop, maar dan ben ik voor dezelfde specs ruim 150 euro meer kwijt. Samsung 2 jaar pick up and return garantie + een jaar extra van Dynabyte.
Helemaal goed.