LG OLED65GX6LA Zwart

€ 1.372,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65GX6LA Zwart Review

HeysterTestpanel 12 juli 2020, laatste update op 20 oktober 2020, 5.044 views Testpanel

LG OLED65GX6LA Zwart

De LG OLED65GX6LA, is een toestel met een mooi beeld, prima geluid, een volledig menu met veel instelmogelijkheden, maar heeft een paar kinderziektes de software welke je voor een TV in het hogere prijssegment eigenlijk niet zou verwachten.

Pluspunten

• Overzichtelijk maar compleet menu
  • Fraai weggewerkte muurmontage
  • Voldoende aansluitingen
  • Klasse beeld en geluid

Minpunten

• Storende special defects in de software
  • Wankele voeten
  • Spiegeling soms hinderlijk

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Vooraf

Begin maart 2020 was ik naar aanleiding van een actie van Tweakers.net aanwezig op een van de twee LG dealerdagen welke in de buurt van Brussel werden gehouden. Aan deze actie verbonden was het 2 weken testen van een gloednieuw LG-product, in mijn geval een van de nieuwste OLED TV's van het merk LG.

Uitpakken en plaatsen

Het is raadzaam om het uitpakken, en het plaatsen van het toestel, met z'n tweeën te doen. Vooral als je het toestel aan een wand wilt bevestigen.
De TV is goed en stabiel verpakt, maar om het toestel uit de doos te halen zijn twee extra armen geen overbodige luxe. Het toestel weegt samen met de voeten bijna 30kg en zonder voeten 800 gr minder.

In een aparte doos bevinden zich twee benen, en een zakje met 4 schroeven om de benen aan de TV te bevestigen. Aan de achterkant van de TV bevinden zich twee metalen bouten waarmee het toestel in een muurbeugel (wallmount bracket) kan worden gehangen. In een LG video wordt alles gedetailleerd uitgelegd. De passende muurbeugel, schroeven en pluggen werden met het toestel geleverd, maar ik heb er voor gekozen om de twee benen te monteren en het toestel op een tafel te plaatsen. Deze benen zitten standaard niet in de doos en worden als set los verkocht.
Daarbij valt het op dat de voeten vrij ver naar links en rechts zijn geplaatst. Houdt hier rekening mee als je het toestel op een TV meubel gaat plaatsen. Dit meubel moet minimaal 135cm breed zijn.
De lengte van de vaste stroomkabel bedraagt ongeveer 150 cm en zit vast aan de TV.

Tijdens het afstoffen van de achterzijde merkte ik dat de positie van de benen niet de beste positie is, omdat de TV vrij snel begint te zwabberen.
Een reden te meer om het toestel gewoon op te hangen.
Waar wel over is nagedacht is het vastklemmen en wegwerken van kabels. Op de achterzijde van het toestel vinden we twee kabelklemmetjes waarin aansluitkabels kunnen worden geklemd.

Eerste indruk

Na het uitpakken en plaatsen valt het op dat het toestel in uitgeschakelde toestand al erg spiegelt. Tegen dit probleem ben ik ook bij ingeschakelde toestand aangelopen toen ik foto's wilde maken. Het was net alsof ik een verlichte zwarte spiegel aan het fotograferen was.

Op de afwerking en het design van het toestel valt niets aan te merken. De randen zijn dun, en het geheel maakt een strakke en moderne indruk.
Na de eerste druk op de knop loodst de software je netjes door de instellingen om bewegende beelden op het scherm te toveren.

De Magic remote

Magic remote, zo noemt LG de meegeleverde afstandsbediening. In het kort is het een afstandsbediening met knoppen, en een scroll-wiel, die een muisaanwijzer op het beeld kan toveren.
Hij ligt prima in de hand en de belangrijkste knoppen zijn met de duim makkelijk bereikbaar.

Tijdens het inrichten heb ik meerdere pogingen gedaan om de remote van de Amazon Fire TV te koppelen en daardoor te vervangen door de Magic remote. De LG-setup stuurde mij regelrecht het bos in.
In plaats van een preview van de button waarop zou moeten drukken, werd een laadcirkel getoond, en in een volgend scherm een foutmelding.
Toen ik per toeval in het menu van de TV-stick de Magic remote in de hand had, in plaats van de Amazon, ontdekte ik dat de Magic remote op een of andere manier toch was gekoppeld met de Fire TV Stick. Toch een beetje Magic.
Omdat de TV-stick van huis uit geen muisaanwijzer heeft moet de ronde pijlknop worden gebruikt om door het menu te lopen.
Al met al een prima afstandsbediening met een eigen Netflix en Prime Video knop.

Aansluitingen

Het toestel beschikt over 4 HDMI 2.1 aansluitingen waarmee 4K bij 120Hz mogelijk is, 3 USB-aansluitingen, een optische audio uitgang, zowel een antenne als een satelliet ingang, een ethernetpoort, maar heeft ook wifi, en ondersteund Bluetooth 5.0. Daarnaast nog een PCMCIA slot, en een aansluiting voor de IR blaster. Er kan vanaf ios apparaten via AirPlay 2 naar de TV worden gecast.
Wat erg handig is, en leuk van LG, zijn de 2 afdekkingen die in de doos zaten waarmee je de aansluitingen en de kabels kunt afdekken. Als de TV toch eens van de muur moet dan heb je geen last van kabels die onder een laag stof zitten.
Zo wordt het een mooi geheel voordat de TV aan een wand of muur wordt gehangen.

Features en de WebOS software

Tijdens het testen van de LG OLED65GX6LA heb ik een Playstation 4 en een Amazon Fire TV stick aangesloten maar heb voor het streamen ook gebruik gemaakt van Apps uit de LG Content Store.
De LG-software, dus het kiezen van de kanalen, en het menu met de instellingen is heel doordacht opgebouwd en reageert erg snel. De Apps uit de eigen Content store worden zeer snel geïnstalleerd.
Onder de hoofdpunten van de menu's vind je de instellingen welke de doorsnee gebruiker het vaakst gebruikt, de overige instellingen bevinden zich per menupunt onder aanvullende instellingen.
De TV, eigenlijk de software die er op staat, beschikt over 3 spraakassistenten, mits je die aan de praat krijgt.
Volgens de help pagina's kun je de TV in het Nederlands aanspreken met "Hi LG" waarna het vragenfeest kan beginnen, maar helaas werkt de stemherkenning in het Nederlands (nog?) niet. Ook al zet je alles op Nederlands en het land op Nederland, de assistenten hebben er geen zin in. Meerdere factory resets wisten het probleem niet te fixen. Als de taal van het menu (niet de taal van de spraak) wordt ingesteld op Duits of Engels, dan werken het wel.
Na een software update waren de instellingen (Duits) van alle 3 de assistenten helaas weer weg, en de TV reageert ook niet meer op Hi LG. Ook niet na de in totaal 3e factory reset.
Ik woon wel in Duitsland maar heb tijdens de test alle instellingen op Nederland en volgens het menu de taal op "Holländisch" gezet.
Door in het Duits of Engels de Prime Video knop langer als 2 seconden in te drukken, start de configuratie van Alexa. Als de installatie is voltooid en je zet de taal terug op Nederlands en probeert dan met de Prime Video knop Alexa te wekken, dan verschijnt in de rechter bovenhoek een melding dat deze functie voor het ingestelde land niet wordt ondersteund.
Na de installatie van de Google Assistant kan deze door 2 seconden op de microfoon knop op de Magic Remote te drukken, worden getriggert maar dat gaat via een omweg omdat door de druk op de knop de LG-assistent start, en je die met het OK Google de opdracht moet geven om de Google-assistent te starten. Maar ook dat werkt alleen als de taal op Duits of Engels staat.
Een klein minpuntje dat het in het Nederlands nog niet werkt.

In het menu valt een typo op, welke ook na de update van de software naar versie 3.10.20 nog aanwezig is.

Het lezen van de krant gaat met de remote en de browser heel prettig omdat je met de cursor heel snel de url hebt ingevoerd.
De TV beschikt dus wel over een assistent van Google maar niet over een Chromecast, misschien een gemiste kans want Apple's AirPlay 2 is wel aanwezig.
De software beschikt over meerdere AI's. De kunstmatige intelligente bepaald zelf aan de hand van ervaring wat de beste instellingen voor beeld, helderheid, geluid, akoestische tuning, aanbevelingen of de genre-selectie. Dat werkt goed al was ik niet erg tevreden met de sound, maar smaken en leeftijden verschillen.

Kleurweergave

Het beeld, en de kleurweergave is waar het bij een TV met name omdraait. In de gaming mode heeft het toestel een input lag van maar 12.9ms, en een response time van 1ms. Ik heb dit zelf niet gemeten omdat ik daarvoor de nodige apparatuur niet heb.
De kleuren, helderheid en het contrast van het beeld zijn gewoon briljant en heel aangenaam, mits je niet naar een beeld met veel zwarte kleuren zit te kijken want dan veranderd het scherm naar een spiegeltje spiegeltje aan de wand.
Voor de juiste kleurinstellingen kun je het werk automatisch laten doen door een van de de AI's, of in het menupunt Beeld jouw eigen voorkeur kiezen. Ik vond de instelling HDR-effect heel aangenaam.
De kijkhoek van 180 graden maakt het mogelijk dat je nog prima beeld hebt als je niet recht voor de OLED TV zit.
Al met al een heel mooi aangenaam beeld.
Tijdens het inrichten en testen heb ik geen dode pixels kunnen vinden.

Ghosting en inbrandgevoeligheid

Tijdens de tests is mij geen ghosting opgevallen. Ook niet tijdens het kijken van films op spelen van een game.
Een LG-vakman heeft tijdens de Dealerdagen uitgelegd, dat de kans op inbranding gering is, omdat bijvoorbeeld bij stilstaande afbeeldingen, zoals het logo van de gekozen zender, de TV automatisch na een bepaalde tijd het logo een aantal pixels verschuift. Of het formaat en de kleur van het logo hier een rol bijspeelt heb ik in de twee weken niet kunnen testen omdat ik nooit lang bij één kanaal blijf hangen.

De AI kan als je TV zit te kijken jouw tussenstanden en meldingen toten als jouw favorite team een goals scoort. Maar dan moet het team wel buitenlands zijn, want de Nederlandse en Belgische Liga's ontbreken nog.

Geluid

De maar 2cm dunne TV beschikt over een prima sound en 40 Watt muziekvermogen. De tonen zijn zuiver en helder. Voor de passende instelling kun je in het menu terecht of dus de AI het werk laten doen. Of de AI de voor jouw beste klank kiest ligt aan de eigen voorkeur, ik heb de sound op standaard laten staan, met Dolby Atmos aan, en heb niet voor de AI gekozen. Het is prettig dat wanneer de TV wat luider staat, met name bij stemmen, het geluid niet bombastisch hinderlijk luid en schel overkomt.

Prijs en conclusie

We spreken hier over een OLED TV met o.a. de nieuwste Ultra HD 4K beeldtechniek, met Dolby Vision IQ en Dolby Atmos, 4 HDMI 2.1 aansluitingen, die op alle fronten de indruk maakt dat er een hele zware motor onder de motorkap ligt die elke klus probleemloos kan meesteren, welke net een aantal maanden op de markt is. De adviesprijs ligt voor deze 65 inch versie op 11-07-2020 bij € 3599.
Dat is op zich veel geld, maar is deze TV het waard?
De software nog een paar nasty bugs die het koppelen van afstandsbedieningen en het inrichten van een spraak assistent tot een uitdaging en bijna onmogelijk maken,
Tot eind augustus 2020 geeft LG 200 Euro cash back, en op andere websites met vestigingen net over de grens, is de TV al een stuk goedkoper.
Dat maakt deze TV, welke klaar is voor de toekomst, tot een echte aanrader.

Heb jij ook een LG OLED65GX6LA Zwart?

Dank voor deze review! Ik heb deze TV ook op het oog. Wellicht de review nog een keer uitbreiden met de ervaringen bij het monteren aan de muur?

Vraag: kan de stroomkabel losgemaakt worden? Ik heb namelijk een
kabeldoorvoer in de muur waardoor de stroomkabel zo'n 3 meter moet overbruggen naar het stopcontact en ik geen stekkerdoos in de kabeldoorvoer kwijt kan.
Graag gedaan :-) Ik mag het toestel maar twee weken testen, en wil daarvoor geen gaten in de muur boren. De stroomkabel zit aan de TV vast, en die krijg er niet zo eenvoudig af. De stoomkabel heeft een lengte van ongeveer 150 cm. Ik plaats zo wel even een foto van hoe de kabel in de tv verdwijnt.
Hallo Ari3,

Ik heb de TV sinds 1 week in mijn bezit, het monteren aan de muur is zeer eenvoudig en super strak, de TV ligt na ophangen zonder tussenruimte tegen de muur. De beugel is scharnierend, daardoor kun je het scherm ca 20 cm van de muur naar voren halen om bijvoorbeeld kabels aan te passen. Ook kun je hem nog waterpas hangen terwijl hij in de beugel hangt. Het netsnoer zit er aan vast bij levering, ik heb het vermoeden dat hij niet los kan, maar dan zou het plaatje losgeschroefd moeten worden.

Mvg, Simon
Ja, de kabel zit vast. Hoe het er achter het plaatje uitziet blijft een verrassing.
Heb jij die afdekplaatjes ook bij de tv gekregen? Wij hebben onlangs deze tv aangeschaft, maar ik heb die afdekplaatjes niet.
Ik had de TV 2 weken in mijn bezit als onderdeel van het Tweakers Testpanel. Mij lijkt het dat de kappen er standaard bij zitten omdat deze in een doos zaten welke met de TV in de grote doos verpakt waren.
Nee, ik ook niet. Ik heb de afdekplaatjes niet nodig, dat scheelt, maar wel vreemd dat ze in de eerste instantie blijkbaar wel geleverd werden en later niet meer.
Ik heb het nog eens nagevraagd. LG gaf aan dat ze bij de voetjes geleverd worden. Ze zitten niet standaard in de doos.
OK, bedankt voor deze nuttige informatie. Dan is het duidelijk waarom de prijs van de voetjes vrij hoog is.
Ik ben ook aan het overwegen deze tv aan te schaffen. Ik ben benieuwd hke de stekker die in het stopcontact gaat eruit ziet.

Ik heb namelijk een pvc buis van 4 cm in de muur liggen voor de kabels en aangezien de stekker niet los gaat vraag ik me af of dit erdoor past.

Zou jij kunnen vertellen/laten zien hoe deze eruit ziet? Is het een plaate zonder aarde, een haakse stekker?

Ik kan het gewoon nergens vinden.
Goedemorgen,

Zie de beide foto's onder de WeTransfer link:

Een vervelende stekker voor je 4 cm buis denk ik...

Mvg,
Simon

PS. Het is een geweldige TV!
Bedankt voor de foto!!! Dat helpt enorm.
Dat is voor mij inderdaad een hele vervelende kabel.
Toch maar eens gaan kijken hie we dat gaan aanpakken.
Ik ben ook aan het overwegen om deze tv te kopen maar zit met hetzelfde probleem.
De stekker past zeker niet door de kabelgoot, en ik weet niet of er genoeg ruimte is voor een contrastekker achter de tv. Maar een ding is zeker, er komen geen kabels in het zicht te hangen.

Mocht je wat meer weten dan hoor ik het graag.

Thanks alvast
Helaas, dat werkte zo bij de oudere modellen van LG, bij mijn 47LE7300 ging dat inderdaad zo.
Bij de OLED65GX6LA helaas niet, als je hier het kapje losschroeft zie je dat de powerkabel verder doorloopt onder de gehele achterkant behuizing van de tv.
Die heb ik toch maar niet losgemaakt.
Enigste optie is kabel doorknippen en er een langere kabel aan vast solderen.
Dat heeft geen invloed op de garantie , bij de 47LE7300 destijds ook zo gedaan en 3 keer LG (ofja gecertificeerde reparateur) aan huis gehad onder de garantie.
Nooit een opmerking over gekregen zelfs niet toen de tv mee moest om een nieuwe glasplaat te plaatsen.
Ik zit met hetzelfde probleem. Dacht ook eerst het plaatje los te schroeven waar de powerkabel in verdwijnt, maar dat gaat dus niet werken. Kun jij misschien wat verder uitleggen hoe je het precies gedaan hebt? Ergens op 3 kwart afknippen en dan de aders van de nieuwe en de "oude" kabel in elkaar draaien en dan met elektratape isoleren?

[Reactie gewijzigd door molenaar.ernie op 26 mei 2021 10:30]

Uh nee dat is niet hoe ik het gedaan heb.
Ik heb de kabel in het midden doorgeknipt en gestript.
Vervolgens een PSU kabel van een voeding gepakt, controstekker eraf geknipt en ook gestript.
Vervolgens aan elkaar gesoldeerd en netjes met krimpkous alle 3 de aders afgewerkt, alsmede nog een krimpkous om de buitenmaten van de kabel heen.

Als solderen niet tot de mogelijkheden behoort, dan zou ik een kroonsteentje gebruiken, maar solderen heeft de voorkeur.
Aan elkaar draaien en aftapen met isolatie tape raad ik sowieso af.
Mooie review. Ik denk alleen dat er niemand is die de GX op een meubel gaat plaatsen. Dan zouden ze wel voor de CX kiezen.
Zitten die afdekplaatjes standaard bij de tv?
Bij het exemplaar welke ik heb getest zaten de afdekplaatje in de doos van de TV dus ik neem aan van wel. De ophangbeugel zat in een andere doos en kost extra.
Het is nu juist andersom. Ophangbeugel wordt meegeleverd en losse poten zijn extra. Afdekplaatjes misschien samen met de pootjes?
Heeft iemand een idee hoe je toch de stroomkabel onzichtbaar kan wegwerken.
Hij past niet in de kabelgoot in de muur en een contrastekker past niet achter de tv.
Doorknippen en een langere kabel aan vast solderen, heeft geen invloed op je garantie.
Zie mijn uitleg eerder in de reacties.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.