Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

€ 434,90
Specificaties Max. 1,905GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G Review

Las2016 2 juli 2020, laatste update op 2 juli 2020, 681 views Product gekocht

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Was lang op zoek naar vervanging van mijn AMD R9 280X 3GB, die sinds 2014/2015 in mijn PC zat. Had daarbij specifieke eisen omtrent de upgrade, waaronder een triple monitor setup. Kaart is nu enige tijd in gebruik en ben blij met de keuze! Een snelle, stille en stabiele kaart.

Pluspunten

• Koeling
  • Multi-monitor support
  • Game prestaties
  • Enorm stil
  • Vrijwel geen driver issues

Minpunten

• Prijzig (maar dat zijn alle "zware" grafische kaarten)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze review, waarbij ik niet de specs ga opdreunen, is puur bedoeld om mijn persoonlijke keuze en ervaringen te delen.
Mijn setup (uitgebreidere vermelding onderin de review) bestond uit o.a. een Club-3D RoyalQueen AMD R9 280X 3GB, die 3 monitoren aanstuurt van het type 24" LG 24MP59G-P.
Ik gebruik de pc voor zowel werk als games.

De Club-3D grafische kaart heb ik sinds 2014/2015 erin zitten en vind die kaart geweldig voor de prestaties en de tijd dat die kaart meeging. Sinds de aanschaf van mijn 3de monitor, (en daardoor op 5760x1080 kon gamen), merkte ik dat de kaart kracht te kort kwam.
Enkele beperkingen:
  • Freesync niet ondersteund op de R9 280X
  • Schermen draaien op 60hz
  • Dying light, Battlefield 5, Farcry 5 en meer; ingesteld op hoge kwaliteit, +/- 22 tot 27 Fps.
  • Bij bepaalde games forse framedrops
  • Coilwhine
  • Door hogere temperaturen op de kaart bij het gamen, moeten de fans hard werken met behoorlijk geluid als gevolg
Daarom ben ik (lang) gaan zoeken naar een goede vervanging. Daarbij een zoektocht gehad en bij zowel Nvidea als AMD gekeken. Uiteindelijk ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar AMD en had getwijfeld over de RX 5500 XT. Dankzij feedback van mede-Tweakers langer gespaard en uiteindelijk gekeken naar een RX 5700 XT. (Ja ik weet het, risico op driver issues, maar ik houd wel van "Living on the Edge" hahahhaha)
In die zoektocht vielen de MSI kaarten, evenals de Asus tuf af ivm bouwkwaliteit (Youtube breakdown vids gaven mooi inzicht in bouwkwaliteit). De Powercolor was beperkt tot 4k resolutie, dus niet geschikt voor mijn triple monitor opstelling.
Definitieve keuze toen gemaakt voor de Gigabyte versie van de RX 5700XT.

Na ontvangst van de kaart uiteraard meteen aan de slag gegaan en de oude verwisselt.
Daarbij ff gevloekt omdat einde onderkant tegen Sata aansluiting moederbord kwam. De kaart wiebelde dus een beetje. Schroeven in de kast stevig vastgedraaid en opgelost ;-)
PC startte meteen door naar windows, wel van beeld op 3 schermen naar 1 scherm. Daarbij kreeg ik de melding; driver niet gevonden indien ik Radeon software wilde opstarten. Aansluitend versie 20.5.1. gedownload. (Voor de duidelijkheid; ik heb de oude drivers niet gedeinstalleerd.)
Na herstart werkte nog steeds maar 1 monitor, ook niet met Freesync, maar kon ik hem wel al van 60 naar 75hz zetten (hoogst mogelijke refreshrate van monitor).
Indien ik de hdmi monitor uittrok, werkt maar 1 andere monitor en zo bleef het aan de gang.
Nadat ik op punt stond voor een volledige reinstall van Windows, heb ik de pc uitgezet en laatste kabel weer ingestoken. Nu werkte ineens alle drie de monitoren. Ha!
Ivm het niet werken van Freesync, ben ik gaan Googlen en zag ik dat ik Freesync blijkbaar ook op monitor moet aanzetten. Ook dat opgelost :-)

Op de monitoren zat standaard een besparingsstand geactiveerd, waardoor de monitor om de 4 uur uitviel.
Als een scherm daardoor uitvalt (door "besparingsstand" op monitor zelf, dus niet de pc), gaat het scherm niet meer aan (er komt een zwart beeld met geen signaal gedetecteerd). Een herstart van de pc is dan nodig.
Dus maar snel deze optie uitgezet. De monitors gebruiken toch niet veel stroom, dus dat had toch weinig zin. Daarna liep alles erg smooth!

Door Corona heb ik de computer de afgelopen tijd meer gebruikt dan normaal. Voor werk vaak 8 uur per dag en dan nog enkele uren voor gamen.
Ik heb daarbij geen enkele issues gehad met internet (Chrome browser), mail, office programma's ect.

Hickups tot nu toe;
  • Middelste scherm paar keer beeld voor paar seconden uitgevallen op de eerste dag, daarna niet meer.
  • Dying light issues;1x vastgelopen op een avond gamen. Spel doet het alleen dan na een reboot. Daarbij loopt dit specifieke spel 1 tot 2x per week vast. Als ik online dan zoek op de specifieke error, zie ik dat het vaker gebeurt, bij zowel AMD als nVidea kaarten. Dit is eerder een game issue dan een kaart issue
Bij andere gespeelde spellen zoals Evil Within 2, Fallout 4, tot nu toe geen issues.
Tijdens het gamen met de hittegolf, gaven sensoren op de kaart aan dat het geheugen op de kaart 82 graden was en grafische kaart zelf op 68 graden bleef steken. De oude kaart heb ik met gamen al over de 82 graden gekregen.

Wel heb ik me zorgen gemaakt, toen het beeld begon te verspringen en de Windows "bureaublad aanmaken" optie de hele tijd verscheen. Bleek de Logitech MX Master muis kapot te zijn. Is al 3de keer. Voor zo'n bedrag (iedere keer € 80,- tot € 90,- betaald en dan net buiten de garantie kapot gaan), zo'n slechte kwaliteit, waardeloos! Ach ja, gelukkig was het niet de grafische kaart ;-)

Ik ga nog extra screenshots toevoegen van huidige resultaten bij games.
Belangrijk is wel om te weten dat ik de prestaties via AI Suite van Asus op het moederbord en in de Radeon software op silent heb gezet. Heb het max aantal fps op 75-80 gezet en merk dat daardoor alle spellen soepel blijven lopen, maar de fans in de systeemkast niet aanspringen tot zeer laag draaien. Daardoor geen enkele overlast van fans, zoals ik dat voorheen wel had.

ps. Gamen op 3 monitors is wel echt heel vet :-)

Heb jij ook een Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.