Acer AL2051Ws Zilver, Zwart Review

Smarron 10 april 2006, 5.604 views

Acer AL2051Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• design
  • breedbeeld
  • crystalbrite (zeer natuurlijk en concurrerend met CRT-weergave)
  • zeer veel soorten lichtnet kabels en erg lang.
  • ghosting, oftewel geen ghosting

Minpunten

• kijkhoek (voor mij persoonlijk geen belemmering)
  • hoogteverstelbaarheid (voor mij persoonlijk geen belemmering)
  • backlight leakage
  • overbodige speaker
  • crystalbrite (spiegeleffect als er veel licht op schijnt)

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Hiervoor maakte ik gebruik van een Iiyama VM Pro 454 HM 903DT 19" met Diamondtron beeldbuis. Hier heb ik ongeveer 1,5 op gewerkt. Daarvoor had ik het oude model, de VM Pro 450 901HT. Deze overleed na 7 jaar en de opvolger was logisch. Waarom ik nu toch overgestapt ben? Binnenkort ga ik verhuizen en heb ik een kleiner bureau tot mijn beschikking. Met het oog op energiezuinigheid en lan-party's was een TFT de logische keuze. Bewust voor een 20" gekozen voor de wat hogere resolutie (Ik werk al jaren op 1600*1200 en deze komt daar wel in de buurt van). Bovendien wil het oog ook wat. Een TFT staat wat mooier dan zo'n grote kast, daarbij geeft een breedbeeldscherm een nog wat mooier effect.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Gekocht bij de MediaMarkt in Ede. Iets duurder dan de webshops, maar je betaalt niet voor een pixelgarantie en je hebt altijd een 2 weken niet-goed-geld-terug-garantie. Opgeteld, is de prijs erg concurrerend. Helaas was het scherm niet op voorraad, maar 2 dagen later kreeg ik netjes een telefoontje dat het scherm was gearriveerd. Toch spannend bij het aanzetten, maar er was geen enkele dode (sub)pixel te vinden! Scherm komt verder compleet met 2 kabels, d-sub en dvi (met dvi was wel weer ¤ 100,- duurder dan de versie zonder dvi wat ik vrij fors vond, echter vond ik het design veel mooier). Verder een vrij nutteloze CD-Rom en handleiding. Er zijn tot op heden geen drivers uitgebracht. Er zitten speakers op, maar die ga ik echt niet aansluiten, tegenwoordig beschikt iedereen wel over boxen. Voor mij persoonlijk dus vrij nutteloos, maar voor kantoor kan het wel handig zijn. Geen USB-aansluitingen, wat ik wel jammer vond. 3 soorten stekkers voor het lichtnet, 2 ervan ken ik wel, een 3e heb ik nooit gezien. 2 vga-kabels aanwezig en een speakerkabel.

Het scherm had wel wat "opstartproblemen" gehad. De backlight viel af en toe weg tijdens het werken. Door de monitor uit en aan te doen deed hij het weer even. Dit gebeurde in een Windows-omgeving als tijdens spellen. Het vreemde was toen ik een film opzette, dit niet gebeurde en sindsdien is het ook niet meer voorgekomen. Ik heb eventueel nog de 2-weken niet goed-geld-terug-garantie en anders de gewone garantie, maar op dit moment doet het scherm het perfect en vooral dode pixelvrij!

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

Persoonlijk vond ik CRT altijd een warmer beeld geven. TFT blijft fletser. Echter maakt de Acer gebruikt van een zgn. Crystalbrite (soort glaslaag) wat mijn verbazing verhoogde. Ik schrok hoe mooi en helder het beeld eigenlijk was, foto's zien er ontzettend mooi uit. Mijn vooroordeel is hiermee teniet gedaan.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Ik ben een fanatiek gamer (UT(2004), MoHAA, CoD(UO(2), GTR, F1. Ik ben positief verrast! Ik kan tot op heden geen ghosting waarnemen. Natuurlijk zal het aanwezig zijn met 8ms, maar het lukt me niet om het te vinden. Bovendien let je op het spelen van het spel, waardoor je al snel wordt afgeleid. Films hebben hier ook geen last van, maar daarvoor gebruik ik mijn TV liever.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

De helderheid staat standaard erg hoog. Deze heb ik direct teruggeschroefd. Dat kijkt stukken prettiger. Zwart vond ik behoorlijk donker (wellicht door de crystalbrite techniek?). Wit is erg fel, eigenlijk hoe het hoort. Ik ben zeer tevreden over de weergave. Ik heb verder niet veel in hoeven stellen, omdat buiten de helderheid het beeld uit zichzelf al een mooi beeld geeft. Het nadeel van de crystalbrite is dat bij zeer veel licht, een spiegeleffect optreedt.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Wit is zoals eerder gewoon goed, er is wat backlight leakage aanwezig onderin de hoeken. Beeld is minder mooi en wordt flets (grijzig en fel) als je er van de zijkant naar kijkt.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

Kijkhoek was niet erg groot, maar dit was voor mij al bekend. Echter ben ik de enige achter het scherm en is een grote kijkhoek iets minder belangrijk voor mij, daar heb ik liever een lagere response time voor. Het beeld wordt zoals hierboven al gezegd flets en veel lichter, waardoor het niet mooi is om naar te kijken.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )

Ik had moeite om het scherm uit te klappen. Erg robuust en stevig dus! Hij staat stevig op mijn bureau. Knoppen zijn prima afgewerkt.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

De foto in het 20" TFT topic maakte een indruk op mij. Daarin is de Acer ook weergegeven. Ik vind het design erg gaaf en in werkelijkheid nog mooier! De reviews waren goed, en daarom ook daarvoor gekozen. Ik twijfelde ook om de BenQ te nemen, maar het design daarvan viel mij erg tegen (Had geen design :P ) Het blauwe lampje stoort me niet, deze zit ook op de voet en niet op het scherm zelf. En blauw is mijn kleur (evenals de backlight kleur van mijn toetsenbord en de verlichting in mijn PC)

Ik ben ontzettend tevreden over deze aankoop. Breedbeeld is geweldig om mee te werken. Het design van de Acer sprak me erg aan, crystalbrite maakte een zeer positieve indruk op mij en de prijs vond ik zeer in orde, als je een pixelgarantie meerekent bij webshops. De speaker hadden ze wat mij betreft weg mogen laten.

• MSI ATi Radeon 9800XL (Aldi)
  • Windows XP

Heb jij ook een Acer AL2051Ws Zilver, Zwart?

Zo slecht is de kijkhoek helemaal niet. Ik gebruik er nu een en het enige wat veranderd is dat alle kleuren een klein beetje lichter worden. Maar alles blijft goed zichtbaar. Dat ie niet in hoogte verstelbaar is is inderdaad wel irritant maar ik erger me er niet aan. Hij staat zo wel vrij goed. De speaker is inderdaad overbodig maar opzich is het wel goed dat ze die er in hebben gestopt. Handig voor kantoren en dergelijke. Plekken waar je geen kwaliteits geluid nodig hebt.