QNAP Turbo Station TS-439 Pro II Review

HyperBart 28 juni 2010, laatste update op 4 oktober 2010, 5.562 views

QNAP Turbo Station TS-439 Pro II

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Hotswappable HDD's in compatibele RAID-array's
  • Sterke performances
  • Virtualisatie-klaar
  • Zeer ruime features, functies en protocollen
  • Actieve ontwikkeling firmware

Minpunten

• Minder modbaar als zelfbouw-NAS (toch nog goede score omdat QNAP de QPKG mogelijkheid aanbied, ik weet niet hoe dit zit bij andere NAS vendors...)

Kwaliteit voeding Score: 5
Omdat de thuisserver geen redundante opslag had (geen RAID) en backup-mogelijkheden niet flexibel waren (ik had nog te weinig schijven), plus mijn data-opslag eigenlijk gewoon een hoop schijven in een zelfbouw simpel computertje was, heb ik gekozen voor een degelijker alternatief en besloten om voor een NAS van QNAP te gaan...

Verpakking en inhoud
In de doos van QNAP (die best groot is; 4 keer kan je nas er eigenlijk in) vind je enkele dingen:

PSU-kabel, dit is een gewone 230V kabel die je ook hebt voor je voeding van je PC.
Doosje met CD-ROM, sleuteltjes voor trays te sluiten, handleidingen enz...
CAT5e-kabeltje
De QNAP TS 439 Pro II met de bays er in.

De NAS is stevig ingepakt, met voldoende plastiek, en afdekplastiek voor je schermpje.

Installatie
Voor mijn NAS had ik gekozen voor 4 2TB schijven van Seagate, de Seagate Barracuda LP ST32000542AS. Deze schijven hebben ruim voldoende cache, draaien op 5900RPM en bieden toch nog stevige prestaties.

Het installeren van deze schijven ging zonder problemen, gewoon de vijsjes van de tray in de disks draaien die je in de tray hebt gelegd. De trays met disks in de NAS schuiven, en je bent klaar. Ik heb om te voorkomen dat een gezinslid of wie dan ook een disk er uit trekt, de trays op slot gedaan.

Vervolgens kan je de NAS opzetten, deze begint als een klein computertje dan te booten, en start alles op.

Omdat ik het vertik om software te installeren voor apparaten die volledig IP-based en webmanageable zijn, heb ik via het schermpje een IP ingesteld. Dit duurt even, en je moet rustig op de knopjes duwen, of anders ben je te snel (je hebt maar twee knopjes: enter en next) en mis je bv een getal in je IP-settings omdat je denkt dat hij even niet reageerde en nog eens had geduwd op het knopje.

Na het instellen van een IP kan je met je browser naar de NAS surfen en alles aanpassen naar wens. Ik heb onmiddellijk mijn RAID-array gebouwd. Deze was na 45min beschikbaar voor data, maar nog niet redundant. Het opbouwen (=synchroniseren) van mijn RAID 5 array met 4x 2TB duurde ongeveer een 9u. In die tijd heb ik geen data weggeschreven op de NAS, maar wel de NAS volledig naar wens ingesteld (mailnotification (je kan zelfs per sms verwittigd worden), naam wijzigen, wachtwoord instellen, users en shares aanmaken, enz...).

Vervolgens heb ik al mijn USB-disks aangesloten en via de ingebouwde webfilemanager alles gekopieerd naar de disks. Let wel op: om het kopieerproces te voltooien moet je webfilemanager continu open blijven staan. Het is niet zo dat je het commando tot kopieren start en dat hij dan verder doet. Uiteraard had ik dit wel via SSH kunnen doen, denk ik nu pas aan...
Als laatste heb ik alles van mijn disk in eSATA-behuizing gehaald. Na een nachtje alles rustig te laten bollen was mijn data geplaatst op de NAS.

Snelheid & performance
Ik heb als bron voor mijn test mijn oudere game-PC bovengehaald met een RAID 0 van twee verschillende merken disks, maar normaal gelijkaardig van performance. Het moederbord was een Asus P5Q Deluxe met de onboard RAID-controller van Intel (ICH10) met volgende schijven:
  • De WD 3200KS
  • De Seagate ST3320613AS
Performance ligt voorlopig voor genoemde bewerkingen als volgt:
  • Read copy van NAS RAID 5 naar RAID 0 array (SAMBA/Windows File Shares): 97-102 MB/s
  • Write copy van RAID 0 naar NAS RAID 5 (SAMBA/Windows File Shares) (Write Cache disabled): 30 MB/s
  • Write copy van RAID 0 naar NAS RAID 5 (SAMBA/Windows File Shares) (Write Cache enabled): 45-50 MB/s
Ik ben nog aan het zoeken wat hier een bottleneck is, want volgens mij zou zeker die write nog hoger moeten liggen. In de volgende week ga ik eens testen met een HP ML 110 G5 met W2K8R2 Ent.
De bottleneck is gevonden. Blijkbaar was er op de NAS een proces wat de CPU voor 100% belastte, het betrof de download manager (vooral voor bittorrent dan denk ik) en daar zou een corrupte downloadlist voor gezorgd hebben. Het verwijderen van dei downloadlist en het herstarten van dat proces zorgde ervoor dat ik al een eerste stap had gezet naar het halen van 70.5MB/s. De tweede stap was het enablen van de writeback cache. Aangezien mijn NAS (voorlopig nog) niet op een UPS hangt heb ik deze writeback-cache gedisabled, aangezien ik liever mijn data veilig wegzet, maar wat trager, dan snel en onveilig...

Functies & Features
De Qnap TS-439 Pro II is een NAS die zich eigenlijk plaatst als een NAS voor SOHO en MKB, en dat merk je ook aan de features. De NAS is ook certified voor VMware storage en kan daarenboven gebruikt worden bij Hyper-V storage-plannen die moeten dienen voor Live Migration en High Availability. Uiteraard zijn de "standaard" dingen zoals Samba/Windows File Shares, Apple file sharing, NFS, FTP, WebDAV en Apple TimeMachine mogelijkheden allemaal aanwezig.

Naast bovengenoemd geweld zit het ook in de kleine dingen: ik heb mijn NAS nu zo ingesteld dat als ik mijn eSATA disk aansluit, hij een aantal voorafgekozen shares automatisch backupt.

Het hot expanden van je RAID array is natuurlijk ook niet mis, maar dan stel je je natuurlijk de vraag: heb je dat nodig in een thuisomgeving. Ik vond het wel eens leuk om er mee te gaan experimenteren later in mijn thuis/testomgeving, en wie weet komt het ooit wel van pas als mijn NAS zijn notificationmailtjes begint uit te sturen dat er iets grondig mis is.

Naast de ingebouwde functies kan je de QNAP ook uitbreiden met zogenaamde QPKG's, dat zijn eigenlijk installatiepakketjes die de NAS slikt en waarmee je bv. een SABnzbd+ client kan maken van je NAS, een Wordpress-servertje, een Joomla-server, een Squeezebox-server, een Asterisk-server voor VoIP enz... In deze scene zit een actieve ontwikkeling en worden de meestgevraagde QPKG's uiteindelijk wel gemaakt. De firmware wordt ook regelmatig geupdated zodat je NAS altijd mee kan en de laatste bugs geplet zijn. Een voorbeeld van die actieve firmwareontwikkeling is het feit dat een heel deel oudere NAS'en van QNAP nu ook mochten overschakelen op de nieuwe AJAX-interface. Persoonlijk vind ik dat netjes, het hoort ook zo en het bewijst hoeveel tijd en moeite ze nog in hun producten steken.

Besluit
Ik ben zeer tevreden van de NAS, op dit moment nog niet helemaal van de schrijf performance, maar ik denk dat ik daar in de nabije toekomst wat meer van te weten kom. De bouwkwaliteit is zeer goed en de functies die de NAS aanbiedt zijn zeker niet mis. Aan de andere kant heb je dan natuurlijk ook het prijskaartje wat navenant is. Ik ben er toch van overtuigd dat dit ding me veel plezier gaat geven en voldoende prestaties. Moest het later ooit nodig zijn, dan expand ik gewoon hot mijn array met een paar dikkere disks, en ik kan weer even verder...

Voetnoot: ik had graag eens een review geschreven die toch 4 en liefst 5 sterren haalde. Als je hier wat commentaar over hebt, kan je hier altijd reageren of een DM sturen.

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-439 Pro II?

Goeie review, thanks!

Je kan toevoegen, dat er regelmatig updates zijn van de Firmware en een zeer actieve community/forums voor tips, tricks en support.
Dat staat toch in de positieve eigenschappen? Of bedoel je in de review zelf ook eens? Kan ik doen.
Goede review!

Ik gebruik mijn 439 Pro II ook als squeezecenter server (met de qnap qpkg) en dat werkt extreem goed. Snelle webresponse, reindexeren met nieuwe albums gebeurt ook snel.
Ik gebruik ook meerdere QNAP apparaten, echt topspul, super interface, goed afgewerkt, etc!
Hyperbart,

Kan je iets vertellen over het stroomverbruik?

Alvast bedankt,

Alex
Daar moet ik je (voorlopig) het antwoord schuldig op blijven, vroeger hadden we zo een energiemeter, maar die ligt hier ergens in huis en god weet waar...
Hoe gaat de NAS om met heel veel kleine bestanden? Ik merk dat mijn ARM NAS moeite heeft met mappen waarin heel veel bestanden staan. Gaat een x86 NAS daar beter mee om ?
Hoe bedoel je dat hij daar moeite mee heeft? Bij het oplijsten van de map (maw als je een map opent in een fileshare) of als je een map met met allemaal kleine files kopieert of wegschrijft?

Met dat tweede blijft een SOHO NAS altijd problemen hebben, dat zijn veel random I/O's...

Bij het oplijsten van een map met kleine files merk ik weinig traagheid....

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 12 augustus 2011 13:32]