Netgear Prosafe GS110TP v3

€ 146,-
Specificaties RJ45: 8x 1G + 2x SFP - Bekijk alle specificaties

Netgear Prosafe GS110TP v3 Review

87brybry 29 juni 2020, laatste update op 16 februari 2021, 2.966 views Product gekocht

Netgear Prosafe GS110TP v3

Netgear heeft besloten om het registreren van het apparaat te verplichten of dwingt dat in ieder geval behoorlijk af. Doe je dat niet? Dan krijg je geen volledig beheer over het apparaat dat jij gekocht hebt. Dit geldt voor de De GS110TP V3 (GS110TP-300EU) en de GS108T V3.

Pluspunten

• Zeer brede functionaliteit
  • SFP-poorten
  • PoE+
  • Stevige behuizing
  • Geen ventilator

Minpunten

• Verplichte apparaatregistratie

Features Score: 5

Ik heb nog nooit een lange review geschreven. Eigenlijk doe ik dat alleen wanneer het apparaat niet doet wat ik vooraf verwachtte of wanneer het apparaat ontzettend naar wens is. Ik denk dat mijn verwachting meestal wel aardig overeen komt met hetgeen een ander verwacht.

Ik verklap alvast: De review schrijf ik om beide redenen.

Deze review heeft voornamelijk betrekking op het activatieproces. Verderop doorloop ik de functionaliteiten.
De reden van deze aankoop
Ik zocht een veelzijdige switch voor thuis die niet teveel mocht kosten. Het centrale punt van dit thuisnetwerkje bestond voornamelijk uit stroom- en netwerkkabels en het zou enorm helpen als de 4 PoE-injectoren inclusief kabels daar weg konden. Gigabit is een pré en ook wil ik wat zaken gaan scheiden met behulp van VLANs. IGMP komt misschien van pas wanneer de TV-ontvanger van KPN erop aangesloten wordt, het apparaat moet zuinig in gebruik zijn en mag geen geluid maken. Fanless dus.
Het krappe PoE-budget van 55 watt is voldoende voor de twee access points en camera's en ik ben niet van plan heel veel toe te voegen in de toekomst.

Nadat de wensen in het filter van de Tweakers Pricewatch waren verwerkt kwam o.a. deze Netgear naar boven. De voorkeur ging niet perse uit naar Netgear, maar gevoelsmatig is het een degelijk merk dat ik vlak onder Cisco en HPE Aruba zou plaatsen en ruim boven D-Link en TP-Link. Bovendien gebruik ik al 15 jaar zo'n 8-poorts gigabit unmanaged tafelswitchje van Netgear dat niet stuk te krijgen is.
De installatie
Na het uitpakken en aansluiten ben ik met behulp van een netwerkscan achter het adres gekomen. Je kunt volgens mij ook een tool van Netgear gebruiken, maar dat vind ik minder uitdagend. Via de browser kom ik bij de switch, en daar tref ik een geheel nieuw venster aan: De standaard meegeleverde firmware van deze GS110TP v3 (7.0.1.20) stelt je voor de keus: Aanmelden met een bestaand (online) Netgear account of maak een nieuw online account aan. Verder kan je niks. Vreemd. Ik heb om deze reden bewust niet voor de GC (SmartCloud) series gegaan. Ik wil het zelf in beheer hebben.

Ik ben gelijk online gaan zoeken en volgens de eveneens geïrriteerde berichten binnen de Netgear-community kan je wel inloggen met de standaard gebruikersnaam en wachtwoord als het apparaat geen internet heeft. Echter, zodra de internettoegang is hersteld dan krijg je wederom hetzelfde aanmeldvenster voor je kiezen.

Ik stelde mezelf de keus: Simpelweg accepteren, proberen te omzeilen, of het apparaat terugsturen. Terugsturen was mijn eerste gevoel, maar je moet winnen. Dus redelijk geïrriteerd besloot ik de strijd aan te gaan.
Poging 1
De eerste poging was om de AdGuard-logs eens door te kijken. Na het opstarten doet het apparaat niet veel meer dan verbinding maken met registration.ngxcld.com en time-a (of-b).netgear.com. DNS-rewrites voor deze domeinen, of een aangepaste DNS-server helpen niets. Het weergeven van de aanmeldpagina laat wat langer op zich wachten en er verschijnt geen activiteit meer in de DNS query log, maar uiteindelijk verschijnt de aanmeldpagina toch. Bij het daadwerkelijk aanmelden bij Netgear wordt de lokale browser gebruikt, die vervolgens tegen het DNS-filter aanloopt dus ik vermoed dat het apparaat een andere manier heeft om te ontdekken dat er een internetverbinding is. Ik heb hier thuis niet de middelen paraat om al het internetverkeer tegen te houden.
Poging 2
Dus ik koppel de switch direct aan mijn laptop en probeer het apparaat te bereiken via de standaard https://192.168.0.239. Het werkt. Het oude vertrouwde aanmeldvenster verschijnt waar enkel een wachtwoord ingevoerd dient te worden. Direct na het aanmelden verschijnt dan toch de waarschuwing dat er beperkte functionaliteit is wanneer het apparaat niet geregistreerd wordt. Het lijkt er volgens dit verhaal op dat je die registratie nodig hebt om het apparaat via een app te beheren (maar wie wil dat?). Achter dat venster kom je feitelijk in een informatieve omgeving terecht waar je niet veel meer dan een systeemnaam in kunt stellen. Geen IP-adres, geen VLANs. Niks. Ik poog nog met mijn redelijke CLI-kennis om de startup-config aan te passen, maar de wijziging van de ip dhcp naar een ander IP-adres wordt niet opgepakt. De shutdown van interface 1 werkt wel op die manier, dus er wordt wel degelijk iets met de aanpassing gedaan. Ze zijn niet gek daar.
Tussenstand
Ik heb op dit moment een apparaat dat vrijwel gelijkwaardig is aan een unmanaged switch, dus dan maar upgraden.
Netgear heeft een nieuwe firmwareversie uitgebracht. Wellicht hebben ze geluisterd naar de klachten want ze geven een heel klein beetje mee. Bij de release notes staat een verwijzing naar een document waarin vermeld wordt waartoe je toegang hebt zonder registratie. Er wordt alleen nog steeds niet vermeld welke functionaliteit je mist als je geen account aanmaakt.
Je kan met de nieuwe firmwareversie bovendien wel drie (3!) keer lokaal inloggen, zonder registratie, om toegang te krijgen tot de volledige functionaliteit. Hierna vervalt die optie en kan je kiezen tussen registreren of aanmelden met beperkte functionaliteit. Die beperkte functionaliteit is dit keer wel voorzien van een mogelijkheid om een IP-adres en VLAN in te stellen, plus dat je het apparaat ook offline kunt registreren. Dit is handig voor diegenen die de switch in een geïsoleerd deel van het netwerk hebben draaien.

Achter de knop met volledige functionaliteit staat inderdaad de volledige webinterface zoals ik die een uur eerder graag had willen zien. De timeout op HTTP(S)-sessies kunnen maximaal op 60 minuten staan. Natuurlijk.

Ik heb op dit punt nog steeds een (veredelde) unmanaged switch, dus ik ga door.
Poging 3 (Succes)
Ik ben uiteindelijk toch gezwicht door met een oud e-mail adres een accountje aan te maken bij Netgear en de registratie te voldoen. De bedoeling is om vervolgens het Netgear-account weer weg te gooien. En daar viel me iets op: Je maakt een account aan met een e-mail-adres en je ontvangt even later een e-mail om dat adres te verifiëren. Voordat je dat adres echter verifieert kan je wel je serienummer invullen en staat de activatiecode op het scherm. Deze krijg je ook per e-mail toegestuurd, maar een schermafdruk zou volstaan om eventueel ooit die code weer in te vullen. Ik weet namelijk niet of deze na een volledige reset blijft staan.

Dus in theorie kan je gewoon een niet-bestaand adres invullen om de key te ontvangen. Toch gewonnen.
Wellicht kan iemand nog proberen om direct 2b426 in te vullen, maar ik verwacht dat deze is afgeleid van het serienummer.

Ik heb uit protest voor de zekerheid het gateway-adres uit de IP-configuratie gelaten en SNTP ingesteld op mijn NAS.
Interface
De web-interface is uitgebreider dan ik had verwacht. Ik betwijfel of ik alles ga gebruiken, maar ik heb liever teveel mogelijkheden dan te weinig en wie weet ga ik er eens mee klooien.

Ik benoem hier even beknopt de functies die ik tegenkom, en ik ga wat dieper in op de functies die mij opvallen.

System
Op de voorpagina (zie hierboven) kan je de keuze aangeven tussen het lokale beheer of het beheer via de Netgear Insight Mobile App and Insight Cloud Portal, waarvoor een abonnement nodig is. Als ik me goed herinner wordt bij het switchen tussen deze twee de configuratie ge-reset.
Op deze pagina staat ook de standaard informatie, zoals de uptime, datum/tijd, firmwareversie, locatie en naam etc. Ook staat er de status weergeven van drie apps: CloudAgent, ConfigAgent en DiscoveryAgent. De laatste zal wel zijn voor de configuratie via de app en de eerste is vast voor het cloudgebeuren. Door het ontbrekende gateway-adres blijft deze hangen op Initializing.
  • Je kunt een CPU en Memory Treshold instellen zodat er een trigger via SNMP of Syslog verstuurd wordt.
  • Het apparaat ondersteunt IPv4 en IPv6. Die laatste staat standaard uit.
  • Er kan uiteraard een eigen DNS-server gekozen worden, maar je kunt ook handmatig DNS-entries aanmaken. Ik weet zo even geen voorbeelden voor wanneer dat handig zou zijn.
  • De datum en tijd kan handmatig, of met SNTP versie 4 ingesteld worden. Bij het ontbreken van een gateway kan uiteraard een lokale SNTP-server als bron ingesteld worden.
  • Het PoE-onderdeel laat netjes zien wat er momenteel verbruikt wordt. Je kunt iedere poort afzonderlijk uit- en inschakelen, voorzien van een limiet, timer of een Power Mode (802.3af, 802.3at, pre 802.3-at of legacy.). Standaard staan alle poorten op 802.3at. De informatie die erbij staat meldt: "The PoE port power is strictly limited to power only IEEE 802.3at (30W) devices. If the class detected by the PSE (the switch) is not strictly IEEE 802.3at (30W) Class 4, then the PSE port will not provide any power to the PD at all.". Nu ben ik altijd wat huiverig als het om Power over Ethernet gaat, bang om een keer een interface te frituren, dus ik blijf hier verder lekker af.
  • SNMP (versie 1, 2c en 3)
  • LLDP. (Ga ik niet nodig hebben)
  • Onder de knop Services staat alleen DHCP-snooping. Die staat standaard uit en verwacht ik niet nodig te hebben.
Switching
Onder het onderdeel Switching staan de standaard functionaliteiten, plus Flow control en Traps. Natuurlijk kan je iedere poort uit- en aanzetten en voorzien van een andere snelheid. De keuze daarin is auto, 10 of 100 Mbit, of een combinatie van 10 en 100 als ik het zo lees. Vastzetten op 1000Mbit kan schijnbaar niet.
Poortbeschrijvingen. YES!! Houd de boel op orde met poortbeschrijvingen zonder dat je ergens een tekst- of visiodocument moet bijhouden.
  • LAG
  • Link Aggregation, voor het bundelen van verbindingen t.b.v snelheid en redundantie. De keuze is tussen statische bundels of LACP. Het verdelen van verkeer kan gedaan worden op basis van Layer 2 of Layer 3+4.
  • VLAN
  • Spreekt voor zich, al blijf ik het ergens verwarrend vinden dat er bij Netgear onderscheid gemaakt wordt tussen het Untagged VLAN en PVID.
  • Multicast, IGMP
  • Komt wellicht eens van pas bij het aansluiten van de KPN TV-ontvanger, maar deze kan vooralsnog direct op de Experiabox om gezeur te voorkomen.
  • Spanning Tree en L2 Loop protection.
  • Deze twee onderdelen staan niet naast elkaar. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij vallen deze functionaliteiten bij andere merken onder één onderdeel. Ik heb ze in ieder geval niet nodig in een klein netwerk als deze.
  • Routing
  • Routing staat standaard uit, maar het geeft je de optie om verkeer tussen VLANs toe te staan zonder al het verkeer langs je standaard router te laten gaan. Grote bestanden trekken een gigabit-verbinding al snel dicht.
  • QoS
  • Quality of Service komt van pas wanneer je netwerk overbelast kan raken tijdens grote datatransfers. Continu-diensten zoals VoIP of (camera-)streaming kunnen dan gaan haperen. QoS geeft voorrang aan belangrijk verkeer. Je kunt hier heel wat instellen en kiezen tussen CoS, DiffServ, 802.1p en DSCP. Ik wacht af tot ik het nodig ga hebben.
Security
Onder het tabblad Security kan je de management-toegang instellen, HTTP(S)-toegang en timeouts instellen, certificaten upladen of met 802.1X poortauthenticatie en ACL's aan de gang gaan. Ook kan je een koppeling maken met een RADIUS of TACACS+-server of met MAC-filters aan de gang gaan.
Monitoring
Biedt een uitgebreid overzicht van iedere poort en de mogelijkheid om kabel-tests uit te voeren of port mirroring in te schakelen. Hier staan uiteraard ook diverse logs: Memory log, Flash-log, Server log (uit) en de Trap logs. Bij de Flash en Memory-logs kan je afzonderlijk instellen bij welke ernst er gelogd wordt.
Maintenance
Resetten, herstarten, updaten, exporteren en importeren en troubleshooting (Ping, Traceroute en diagnose op afstand).

SFP-poorten
Ik kom qua poorten eigenlijk net te kort, dus er zal nog een switch bij moeten. In de tussentijd heb de twee SFP-poorten voorzien van een paar oude 3Com SFP-modules, zodat ik er nog twee gigabit-poorten bij heb.
Het is me vies tegengevallen dat Netgear op deze manier de registratie van het apparaat afdwingt. Waarom ze dat doen heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar het komt behoorlijk autoritair over. Iedereen klikt apparaatregistratiemeldingen al sinds jaar en dag weg. Dat weten zij ook.
Omdat ik ook zakelijk wel eens te maken heb met netwerkapparatuur zal ik men zeker waarschuwen voor deze verplichte registratie.

Het formaat, de stevige en strakke behuizing, Power over Ethernet, SFP-poorten en de zeer brede functionaliteit vind ik dan wel weer een hoop goedmaken. Het is meer dan ik zocht en nodig had, maar de extra functies bieden ook de mogelijkheid om ervan te leren.

Zou ik het nog een keer kopen? Ja, wel ter uitbreiding van dit netwerk, want ik houd het liever bij één merk. Als ik echter opnieuw zou moeten beginnen dan heeft Netgear de voorkeurspositie verloren.

Edit: Na veel klachten lijkt Netgear te zijn gezwicht. Op 16 december jl. schrijft een Netgear Expert:
"The registration will NO longer be mandatory on Smart Pro switches with Insight Management in the next firmware release, which will happen early Q1 next year. Users can then skip registration to access UI with full features."

Ook de Registration FAQ bevestigt dat.

Heb jij ook een Netgear Prosafe GS110TP v3?

Netgear verwijst in een reactie op een Tweet naar een community-pagina en een document met daarin de reden van de verplichte registratie. Dat is: Het kunnen bieden van passende ondersteuning bij beveiligingsproblemen. Eigenlijk is dat dezelfde reden als waarom fabrikanten sinds jaar en dag adviseren om te registreren.
Waarschuwing overigens: Het lijkt erop dat het ook voor bestaande apparaten gaat gelden. Er staat letterlijk: "When you upgrade your NETGEAR switch to the latest firmware release, you must register your switch to keep full management access."

[Reactie gewijzigd door 87brybry op 1 juli 2020 20:59]

Zou me niets verbazen als ze steeds meer abonnementsvormen erin gaan drukken in de toekomst en dan is het 'handig' om enige zekerheid te hebben dat je de gebruikers ook kunt bereiken.
Maar mij staat dat persoonlijk best wel heel erg tegen dat ze dat op deze manier afdwingen.
Op deze manier heb je namelijk een apparaat wat niet voldoet aan de opgegeven specificaties.

Ikzelf zou het subiet retour gestuurd hebben.
Dus heel erg dank voor deze review, waarin dit punt uitermate duidelijk omschreven is.
Menig andere review zou er niet zoveel aandacht aan besteden.
Ubiquiti stond eigenlijk net iets boven Netgear qua voorkeur. Inderdaad vanwege het centrale beheer en de aangesloten apparatuur, maar de switch die jij voorstelt heeft geen PoE+, en dan wordt Ubiquiti weer wat duurder helaas.
PoE+ blijkt achteraf niet nodig, al heb ik het liever alvast in huis. Ik moet nog wel eens wat spul configureren voor klanten.
De GS105PE zou theoretisch de twee camera's moeten kunnen voorzien via de PoE passtrough, maar ook daar verzaakt Netgear.

Dus ja, goedkoop is duurkoop enzo, maar nu hebben we de review :)
Oh.. dat verschil had ik even over het hoofd gezien. Dan kom je inderdaad op de duurdere variant uit voor Ubiquiti
Nou moet ik wel zeggen dat ik een beetje een twijfelachtige combinatie vind: PoE+ en dan slechts een 55W PoE budget... Met 2 poorten in gebruik kun je dan praktisch je volledige budget kwijt zijn...
(Die vorige comment moest onder jouwe natuurlijk maar dat ging niet helemaal goed via de mobiele versie.)

Ik had vooraf wel in de documentatie bekeken wat het piekvermogen van de apparaten zou kunnen zijn. Meestal zit het werkelijke verbruik er behoorlijk onder maar wellicht dat ze dat tijdens het opstarten behalen. Volgens Ubiquiti kan de nanoHD bijvoorbeeld maximaal 10,5W verbruiken maar ik zie hem continu op 4,4Watt zitten. De poort die de GS105PE en een van de camera's voedt gebruikt slechts 4 watt.
Volgens Netgear kan de GS105PE 19Watt doorzetten op de twee passtrough-poorten, maar dat doet die nooit.
Als ik de rest van jouw netwerkspul zie snap ik niet helemaal waarom je geen ubiquiti switch hebt gekocht.
Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Geen debiele verplichting tot registratie om alles te kunnen gebruiken
Had je ook nog meteen de 2 5poorts switches kunnen vervangen door
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)
en dan was je helemaal klaar geweest en had je 1 centraal punt gehad om alles te configureren...
Als je ze dan via de eigen Ubiquiti store zelf koopt was je voor €162,64 volledig Ubiquiti geweest.
Ik sluit mij verder aan bij @Tha_Butcha: op de zwarte lijst...

[Reactie gewijzigd door servies op 1 juli 2020 14:21]

Thanks voor de heads up en de mogelijkheden hoe je het soort van kunt omzeilen.

Bij deze gaat netgear ook op de zwarte lijst hier.
Handig om te weten. Nooit meer een Netgear product dus.
Het is wat met die Amerikaanse bedrijven die allemaal iets willen van registratie of ze doen aan home calling met telemetrie zoals Ubiquiti doet.

Dan wordt het voor mij geen Netgear meer. Voel me hier niet fijn bij dat je device word gegijzeld tot dat je geregistreerd hebt :/
Dit dus, ik heb 3 Netgear switches in mijn netwerk zitten, maar bij vervanging zal ik dus inderdaad naar een ander merk gaan kijken.
Oef bedankt voor je review. :)

Ik zat onlangs te kijken naar:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524PE

Toch maar even verder kijken dan.
"Terugsturen was mijn eerste gevoel, maar je moet winnen."

Terugsturen = winnen :-)

Nette review en ik ben het met je eens over het verplichte registreren.
Ik ben hier ook altijd huiverig voor en doe ook weken onderzoek om zoveel mogelijk dingen uit te sluiten van tevoren.
Helaas lukt dit niet altijd en dit lijkt ook wel steeds erger te worden, niet alleen met dit soort hardware.
Dank voor deze review. Voor mij geen netgear meer.
Erg jammer van de verplichte registratie. Jammer dat ze dat gaan doorvoeren naar andere apparaten. Ik ben in het bezit van een managed switch van Netgear en al mijn andere switches (4st) zijn ook van Netgear.
Rest mij de schone taak om een ander merk te zoeken voor toekomstige netwerk apparatuur. Misschien dat Europa hier iets tegen kan doen. Die registraties zijn in het oosten meer gebruikelijk . . . denk ik. (vooroordeel, geef ik toe)
Dank je voor de review.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite