1 review

Acer Spin 5 SP513-54N-70GZ

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Acer Spin 5 SP513-54N-70GZ Review

project.bobby 23 juni 2020, laatste update op 23 juli 2020, 811 views Product gekocht

Acer Spin 5 SP513-54N-70GZ

Echt heel veel laptop voor de prijs. De goedkoopste I7 1065G7 met 3:2 scherm én Pen functionaliteit. Met kortingscode in de Acer store voor rond de 1100 - 1150 te krijgen - vergelijkbare Surface Laptop of Dell XPS begint vanaf 1700.

Pluspunten

• Levending en helder scherm (3:2!)
  • Bang for buck
  • Uitstekende Wacom Pen
  • I/O

Minpunten

• acer bloatware
  • Bij continu zware belasting niet heel stil.

Zat al een tijdje te azen op deze laptop - en wel vanwege de volgende reden:

i7-1065G7
3:2 2k scherm
1TB nvme SSD
Touchscreen + wacom pen.
Verder: een legio aan aansluitingen: 2x usb-C thunderbolt, 2x USBA A, full size HDMi, microSD carder en een 3,5 mm jack.

Bang for buck
Een laptop met dergelijke specs heeft eigenlijk maar een paar concurrenten: de Surface Laptop of Pro reeks of de nieuwe Dell XPS 13 2-in-1 (de 15 heeft geen officiele pen support). Echter, door een combinatie deal in de acer store van 15% procent korting kostte de laptop nu ~1100 euro, inclusief pen! Ter vergelijking: de goedkoopste Surface Laptop 3 met vergelijkbare specs begint vanaf ~1700 euro in de pricewatch, en dan heb je nog geen pen. Een stevige 600+ euro verschil dus.

Op papier een goeie deal dus, hoe zit dat in de praktijk?

Hardware
Scherm
Het scherm is mooi en helder, en net zo scherp als de Surface Pro 6 die ik bv. voor mijn werk gebruik. Qua kleuren vind ik de Acer iets levendiger. Er zit wat 'flex' in het scherm al merk ik daar tijdens het werken op de laptops eigenlijk niets van. Het valt wel op dat de zwarte bezels aan de bovenkant reflecties van licht wat 'warpen', ik vermoed dat daar lagen van het scherm verlijmd zijn en niet geheel vlak zijn. Het scherm zelf is wel volledig vlak en is reflecterend, volgens mij zonder anti-glare laag wat betekend dat in de volle zon je last kan hebben. Verder kan het scherm 360 graden draaien en als tablet gebruikt worden. Wat ik vooral handig vind is dat daarmee het scherm helemaal plat gelegd kan worden. De bezel aan de onderzijde van het scherm is overigens wel wat aan de grote kant.

Toetsenbord
Het toetsenbord is een beetje mushy, en het viel me op dat één toets iets dieper verzonken ligt dan de rest. Dat is de 'x'. toetsaanslag voelt vergelijkbaar met die van de Surface Pro 6, maar dan iets minder travel. Toch aangenaam verrast met de hoeveelheid travel die er nog in zit.

Speakers & geluid
Tja, het zijn laptopspeakers. Er zit een bar recht onder het scherm wat wel goed klinkt. Ze klinken beter dan wat ik normaliter uit laptops hoor komen, verassend helder geluid en niet heel schel.

Verder maakt de laptop weinig bijgeluid bij 'normaal' gebruik. Als de CPU wat zwaarder wordt belast gaat de fan wel draaien en wordt het iets meer een mini stofzuigertje. Temperaturen heb ik nooit boven de 85 graden gezien, en dat zijn uitschieters.

Trackpad
De trackpad is lekker groot, werkt erg nauwkeurig, al zit die een beetje raar naar links gecentreerd en niet in het midden van de laptop. De pen is dun, zit een klikbaar knopje op en doet z'n werk prima. Niet zo nauwkeurig als een Apple pencil, maar beter dan de pen op de Surface 6. In OneNote is de ervaring zelfs beter ivm. drukgevoeligheid. Op de Surface heb ik met diagonale lijnen toch regelmatig 'wobbly lines', en dat heb ik op de Acer in z'n geheel niet.
Belangrijk: de 'nib' op de pen is niet vervangbaar. Pen is niet in de acer store te krijgen, maar support geeft aan dat vervangen ~45 euro kost en los te krijgen is. (mocht het buiten garantie stuk gaan).

Tenslotte: er zitten 4 rubberen beschermdopjes voor het beeldsherm op het vlak waar het keyboard zit, vooral de linker zit een beetje irritant onder de pols vanwege het links gecentreerde touchpad.

Software
Tja, erg veel Acer meuk die ik meteen eraf heb gehaald (norton, netflix, booking, acer care centre, etc.). Vind dat altijd een beetje jammer. Op zich duurt de-installatie van dat alles niet langer dan een kwartiertje. Tijdens de eerste keer booten doorloop je de Windows-installatie en is er ook een EULA van Acer die niet te skippen valt.

Verder staat er default Windows home op wat in ongeveer 3 seconde opgestart is.

Bios/Uefi
Via F2 even in het bios gekeken. Tot m'n verassing zit er gewoon een TPM chip in. Verder valt Secureboot uit te zetten en is te booten van zowel de usb poorten als de microSD card reader.

In een Live boot van Kali of Xubuntu werkte alleen de trackpad en touchscreen niet out-of-the-box.
Update: touchpad werkt in geen enkele linux distro.
Zie volledige log https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1884232

Benchmarks
Als laatste nog even geekbench 5 gedraait:

Single core: 1317
Multi core: 4187

Batterij:
In de eerste week schreef ik het volgende:
Ik ben nu zo'n 4 uur bezig met benchmarken, testjes draaien en heb nog 33% over, en heb ik volgens Windows nog 4,5 uur te gaan op de batterij. (performance mode).

Nu ik de laptop een tijd gebruikt heb kan ik met relatief gemak de dag doorkomen. Gemiddeld zo'n 15% over na een dag werken. Meerdere tabbladen in verschillende browsers (edge, firefox) en excel naast elkaar.

Laadsnelheid: 20% naar 100% duurt ~1 uur.

Harde schijf read/writes:
Screenshot van crystaldisk bijgevoegd. Prima snelheden als ik dat zo zie.

Foto's komen binnenkort online.

Echt heel veel laptop voor de prijs. De bouwkwaliteit is iets minder solide dan een Surface of XPS, maar het scheelt echt niet veel. Ik ben erg blij met de aankoop en kan de Acer Spin 5 van harte aanraden.

Heb jij ook een Acer Spin 5 SP513-54N-70GZ?

Prima review! Ik heb dit apparaat nu een kleine maand en ik ben er heel tevreden over. Supersnel, mooi scherm, met die prettige 3:2-verhouding, dunne schermranden en hoge lichtopbrengst (staat bij mij overdag op ca. 40% en 's avonds op 20%). Deze Acer is gewoonlijk heel stil. Het toetsenbord typt goed en heeft (uitschakelbare) verlichting. Ik heb ook onmiddellijk alle bloatware verwijderd. Accuduur: goed voor een hele dag, en het opladen van 30 naar 100% gebeurt in minder dan 'n uur. De vingerafdrukscanner in het touchpad is een heel comfortabele voorziening. Kortom: inderdaad een laptop met high-end mogelijkheden, prima vormgeving en afwerking, tegen een zeer concurrerende prijs.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite