Specificaties 18dB, bij maximaal 1.000rpm - Bekijk alle specificaties

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm Review

John2B 25 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.301 views

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

Pluspunten

• Voldoende luchtverplaatsing
  • Still tot zeer stil
  • Kleur (Oranje boven)

Minpunten

• Molex (is natuutlijk weg te modden)

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
De Nexus Real Silent D12SL-12 heb ik er drie van aangeschaft ter vervanging van de bij de Chenbro SR107 Server/PC kast geleverde case fan's van het type "hovercraft"

Na het de vervanging van de Chenbro Case fan's is het echt een verademing om te constateren dat het wel hel erg stil wordt. De NEXUS fan's draaien op 12 volt (moederbord) en dus draaien rond de 1100 a 1200RPM.

LUCHTVERPLAATSING
Ik heb 2 fan's draaien als intake om zo de DriveCages met elk 4 disken te koelen alsook de eerste op het moederbord aanwezige passief gekoelde Opteron 244. Deze fan blaast dus op de passieve processorkoeler de Thermaltake Fanless103.

De 3e NEXUS fan draait als outake en zuigt lucht door de 2e op het moederbord aanwezige passief gekoelde Opteron 244. Deze fan zuigt dus door de passieve processorkoeler de Thermaltake Fanless103 heen.

TEMP
Bij een kamer temparatuur van ongeveer 21,5 graden is het Moederbord 32 graden
1e Pocessor Opteron 244 38 graden
2e Pocessor Opteron 244 40 graden

Geluidsproductie
Omdat de fan's op 12volt draaien en dus voluit is het geluid desondanks stil te noemen. Je hoort wel wat zacht geruis van voornamelijk de outake fan. Beide 2 andere fan's zijn z.g.a. onhoorbaar omdat deze gezien de kast constructie in het midden van de kast zitten gemonteerd. Tevens zorgt de aangebrachte ASAKA bekleding aan de binnenzijde van mijn kast tot extra demping. AL ben ik over de ASAKA niet zo te spreken, aanbrengen en de hoeveelheid is prima, echter de demping had beter gekund. Dempings materiaal van een andere merk zal denk ik iets betere geluids demping kunnen zorgen

De outake van m'n voeding is nog stiller en dus niet hoorbaar, zie produktreview van mijn voeding:

De totale koeling is voor mijn systeem voldoende. De fan's koelen prima door de goede airflow is de kast de volgende componenten:
Moederbord
2x Opteron 244 pocessoren
2x Areca RAID Controllers
1x Eenvoudige PCI-E grafische kaart
8x Western Digital 10K Raptor

CONCLUSIE
Of de NEXUS fan voldoet hangt natuurlijk af van de opstelling, de kast en de te koelen onderdelen. In mijn geval is die koeling dus goed te noemen want het kan altijd beter. Maar of het dan ook stiller is, is maar de vraag.

De NEXUS fan is dus zeker aan te bevelen en ben er zeer tevreden over.

UPDATE: JULI 2007
Nog steeds heb ik deze FAN draaien, probleemloos en GEEN mankementen, uitval of problemen.

Heb jij ook een Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm?

Het zijn inderdaad sublieme fans alleen gematched door de (duurdere) Noiseblocker en Thermalright fans.

Hij is er trouwens ook in het zwart/wit en draagt dan de naam Nexus Basic (ik geloof dat deze eigenlijk ook gewoon Nexus Basic heet). Precies dezelfde specificaties, zie hier: http://www.nexustek.nl/NXS-nexus120mmrealsilentcasefan.htm
De Nexus fans zijn absoluut fantastisch. Ik heb mijn Coolermaster ATC-410 ermee volgehangen (in totaal inclusief voeding en cpu 3 12cm en 4 8cm) en ze gecombineerd met drie Zalman Fanmates. Daarmee zet ik in de zomer alle fans wat hoger.

De kwaliteit (luchtverplaatsing/geluidverhouding) van deze fans geweldig, dit is de absolute top. Bij SPCR worden ze als referentiefans gebruikt, de 8cm en de 12cm zijn beiden de beste in hun klasse. Ik was dan ook heel blij dat ik ze in de winkel tegenkwam!

Voor lezers met een Zalman 7700 processorkoeler: het is heel goed mogelijk de standaard lawaaifan te vervangen door zo'n Nexus. De koeler wordt daar een stuk stiller van!

[Reactie gewijzigd door The Merovingian op 25 juli 2007 11:02]

Mooie review.
Even een vraagje. Zit er ook een snelheidscontroller in, of draaien ze altijd op dezelfde snelheid?
offtopic:
Heb zelden zoon mooie pc van binnen gezien

Misschien dat ik nog een x van de robuuste zwarte Zalmans afstap en er ook een Nexus ingooi. Hoor overal enkel lof!
Dat oranje kleurtje van die dingen is echt het trademark van Nexus. Ik kan je zeggen: koop die dingen en je weet waarom de Nexus beter is dan de rest... Aan de prijs ligt het niet!

Bij mij draaien de fans al sinds mei 2005, dus da's op naar de 2,5 jaar.

De fans zijn zelfstartend als ik me niet vergis, dus als je voltage te laag is probeert hij om de paar seconden toch opnieuw te starten. Dat voorkomt dat de fan blijft stilstaan als hij niet wil draaien bij de eerste keer, bijvoorbeeld: beetje stroef geworden na 2 jaar, laag voltage en stof erop, bij opstarten net teveel weerstand. Als de andere fans lopen is er airflow en dan lukt het wel. Ik heb een voeding die kapot is gegaan doordat de fan niet zelfstartend was en dus stil bleef staan.

[Reactie gewijzigd door The Merovingian op 26 juli 2007 11:04]

Indien je voor stilte gaat zou ik ook eens die fan-guards eraf halen.
Dat kan ook nog een stuk schelen, omdat je in je review zegt dat je de outtake fan nog wel wat hoort.

Als je je kabels goed wegwerkt heb je namelijk ook niets wat in de fans nog terecht zou kunnen komen. (behalve losse vingertjes dan)

[Reactie gewijzigd door Booberella op 30 juli 2007 09:43]

Hoe makkelijk is de fan te verwijderen van zijn behuizing? Wil ze namelijk gebruiken voor een casemod.