Fitbit Ionic Grijs (Grijs, Zwart)

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel - Bekijk alle specificaties

Fitbit Ionic Grijs (Grijs, Zwart) Review

rbrence 19 juni 2020, laatste update op 19 juni 2020, 334 views Product gekocht

Fitbit Ionic Grijs (Grijs, Zwart)

Fantastische functies, jammer van de slechte kwaliteit.

Pluspunten

• Strak en scherp scherm
  • Functies top (featureset)
  • Slaap tracking werkt super
  • Makkelijk dashboard
  • i.c.m weegschaal goede adviezen
  • GPS tracking
  • /- 5 dagen zonder laden

Minpunten

• Levensduur apparaat slecht
  • Updates gaan niet altijd vlekkeloos
  • Apps langzaam

Na twee Fitbit Charges (waarvan er 1 binnen garantie defect raakte), een overstap gemaakt naar een duurder en ander type en model, de Fitbit Ionic. De prijs van toen €350,- geeft verwachtingen over het apparaat.

Featureset
Qua fitness-, hartslag-, slaap- en smartwatch functionaliteiten, is deze Ionic voor mij precies goed. In samenwerking met de app en de website prima overzichten en adviezen. Tracking via GPS gaat helemaal goed en laat duidelijk zien waar je verbranding en cardio trainingen starten en stoppen. Hier verdient Fitbit echt een tien voor.

Beeldkwaliteit
Wat een net schermpje en dat voor een niet amoled scherm. Het is ruim voldoende om alle informatie te laten zien.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier gaat het echt niet goed. Na al een Fitbit Charge binnen garantietermijn kapot te hebben gehad, Heb ik nu twee Ionics binnen 13 en 14 maanden defect.

De problemen met de Charge waren batterij gerelateerd, maar de Ionic spant de kroon. Eerst vielen spontaan de contactpunten van het laadsysteem uit het horloge (slecht gelijmd) en deze is vervangen voor een nieuwe Ionic. De nieuwe heeft nu problemen met de hartslagmeting, waarbij er wel gemeten wordt, maar niets meer te zien is. Volgens de Ionic ben ik waarschijnlijk dood.

Helaas heb ik een vriendin geadviseerd om een Versa te kopen en zij heeft na drie defecte Versa's nu het echt opgegeven en haar geld teruggekregen.

Kortom, waardeloze kwaliteit en je mag toch echt wel een levensduur verwachten van minimaal 3 jaar van een dergelijk apparaat.
Dan krijg je, omdat de garantietermijn verlopen is van de EERSTE Ionic 25% om een nieuwe Fitbit te kopen. Voor mij nooit meer een Fitbit.

Ergonomie
Een grote smartwatch vraagt om een grote man/vrouw. In mijn geval prima, maar deze is niet geschikt voor tere polsjes. Wel handig dat er twee maten banden bij geleverd worden.

Mobiliteit en accuduur
5 dagen op een batterijlading is wel goed, zeker als je vaak berichten ontvangt en je 24 uur per dag je hartslag meet. Dus hier scoort de Fitbit. Het is wel altijd even spannend bij een firmware update, want daar gaat het nog wel eens mis met de accuduur en moet je het toestel resetten om weer de normale accuduur te verkrijgen.
Een rare laadkabel (weer een afwijkend model) geeft de mobiliteit niet echt een boost, want kabel vergeten ...... tja.

Compatibiliteit
IOS geen problemen, Android alleen maar problemen. Kijk goed of je toestel Android wel compatible is.

CONCLUSIE
Als alles zo goed was als de software en functionaliteiten van Fitbit, dan zou ik zeggen dat ik verslaafd ben hieraan. Echter, door de slechte kwaliteit. verwachte levensduur en slechte aftersales komt Fitbit er bij mij niet meer in.

De IONIC is een mooi apparaat en functies zijn top, maar ja, hij moet het wel doen...... waardeloos ding dus.

Heb jij ook een Fitbit Ionic Grijs (Grijs, Zwart)?

Vervelend dat je ervaringen met Fitbit slecht zijn. Zelf ben ik ruim anderhalf jaar in het bezit van een Ionic. In die tijd bij dagelijks gebruik geen enkel probleem ervaren. Updates verlopen vlekkeloos en verder geen enkele vastlopers, uitval etc. En nee ik werk niet voor Fitbit en heb ook geen aandelen. ;)

Ik kan me verder aansluiten bij jouw positieve gebruikservaringen. De accuduur is top. Bijhouden van je sportactiviteiten, hartslag en slaap werkt perfect. Net als notificaties van mail, WhatsApp en andere apps op je telefoon. Daarnaast gebruik ik deze smartwatch bijna dagelijks voor het scannen van klantenkaarten in winkels. Enige minpuntjes in mijn ogen zijn dat Fitbitpay (nog) niet werkt met ING en dat er weinig nieuwe (en relevante) app's worden ontwikkeld voor op de Ionic.

Overigens heeft mijn vrouw een Charge 3 en die werkt ook al meer dan een jaar perfect. Lijkt er dus op dat wij geluk hebben met onze Fitbits.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor toch een Fitbit Versa 2. Hopelijk gaat dit apparaat langer mee dan de Ionic.