Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB Review

Rogier64 22 juni 2010, laatste update op 23 juni 2010, 770 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB

Pluspunten

• Grote capaciteit in 2,5" bij 7200 rpm.

Minpunten

• Zeer onbetrouwbaar, ben helaas niet de enige met deze ervaring. Zoek en huiver op internet.

Schijf als upgrade in HP/Compaq 8510W notebook. Originele drive was een Seagate 200GB-7200 rpm schijf. Moet goed gaan dacht ik. Eerste schijf gaf al na ca. 50 Power On Hour regelmatige click-geluiden. Hierbij 'bevroor' de notebook volledig om vervolgens gewoon door te gaan. Seatools geeft geen problemen aan. Schijf onder garantie vervangen door Seagate NL. Tweede nieuwe schijf exact hetzelfde probleem na ca. 80 POH. Ook deze schijf weer onder garantie omgeruild. Uitgebreid contact gehad met Seagate Support Amerika. Geen problemen bekend uiteraard, echter toen waren er al redelijk veel meldingen over dit fenomeen op internet te vinden. Met name gebruikers van Appel MacBook's. 3e schijf is een refurbished schijf geworden, wel met volledige garantie. Deze schijf heeft het nu bijna 10 maanden volgehouden tot ruim een week geleden ook deze schijf weer problemen gaf. Nu niet het bekende click-geluid maar wel exact hetzelfde symptoom. Bij goed luisteren hoor je echter wel degelijk weer een zachte click, deze is nu niet nadrukkelijk hoorbaar. Ook de led voor schijfactiviteit knipperde in het regelmatige patroon die bij de click hoort. Ben het gedoe zat rondom deze Seagate schijven. Seagate heeft Maxtor overgenomen inclusief alle problemen die Maxtor had. Heb nu een paar dagen een WD Scorpio Black van 320GB in de notebook geplaatst. Wat een verademing, geluidproductie is een stuk minder, hoewel ik me eerlijkheidshalve niet echt heb gestoord aan de Seagate (als die het goed deed) Ook de schijfactiviteit is een heel stuk minder dan de Seagate, het lijkt wel of de Seagate nerveus telkens in idle ging om er vervolgens weer uit te komen. Voor mij geen Seagate meer. Ik ben van 500GB naar 320GB terug gegaan qua capaciteit. Ik heb er echter een zeer prettige schijf voor teruggekregen. In prestatie geen verschil. Al met al een wijze les gehad. Bijgevoegd plaatje is van de nieuwe WD320BEKT. Nette overall performance voor een 2,5" schijfje.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB?

Ik heb deze schijf al bijna een jaar in de laatste "oude" versie Mac Mini en geen problemen. Wel stil en lekker snel in vergelijking tot de oud schijf. (160Gb Hitachi 5400)
Misschien wel geluk gehad , maar ik heb 2 Mac-Mini's draaien en met beide geen probleem. En ze staan 24 uur per dag, 7 dagen per week aan.
Ik haal deze snelheiden nog nieteens. Ik heb een i7 laptop sony. Ik haal max 80 mb. min is 40, Accestime is hetzelfde.

Ik heb zelf dus net een nieuwe sony vaio gekocht.

i7 quadcore, 8 gb ram. 16.4 inch.

Ik zag tot mijn verbazing dat ze als 7200 toerenschijf deze seagate gebruikten.

Ik dacht al bij mezelf owjeeeee.

Heb de laptop een week en ben nog druk bezig om alles te installeren.

En was net klaar met de laptop heelmaal te isntallen. Tot de pc begon te laggen.

Ik zag dat hetgeen wat ik aan het kopieren was, maar met 60 kbps aan het over kopieren was.

Beetje jammer. Ik dacht ik start de pc opnieuw op. Heb een half uur kunnen wachten tot ik in windows kwam.

HEb de data die ik aan het kopieren was, verwijderd en voila weer snel.

Hdtune geeft ook een waarschuwing aan zag ik al.

Ben nu me data aan het veiligstellen, En dan gaat er eerst een fatsoenlijke hardeschijf in.

Hitachi bijv waar ik wel vertrouwen in heb.