Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Review

m.leeman 23 juli 2006, 6.200 views

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Pluspunten

• Optische kwaliteit (in alle opzichten), ImageStabilizer (soms er handig).

Minpunten

• Mechanische kwaliteit, voelt soms een beetje el-cheapo. IS verslechtert de optische kwaliteit.

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Het objectief heb ik enkele maanden geleden aangeschaft, samen met een Canon 350d. Ik gebruik hem voornamelijk bij sport- en natuur fotografie. Voorheen heb ik een aantal jaren een Olympus OM1 analoge spiegelreflex gebruikt.

Ik ben erg te spreken over de optische kwaliteit van het objectief. De lens is behoorlijk scherp over het gehele zoom bereik, chromatische abberatie (kleurranden bij scherpe overgangen van licht naar donker) is heel behoorlijk gecorrigeerd en ook bij volle opening er is nagenoeg geen vignettering (donker worden van de foto naar de randen toe) of beeldvervorming te bespeuren. Tot nu toe heb ik ook geen last gehad van flares. Al met al vind ik de lens wat optiek betreft dicht bij pro-objectieven komen.

Klein nadeel van de optiek is dat de maximale opening van de lens slechts f/5.6 is, wat wel enigzins beperkt is. Compensatie is dat de lens uitgevoerd is met IS (Image Stabilizer), een mechanisme dat de beweging van de lens detecteerd met behulp van een aantal gyro's en deze beweging vervolgens optisch corrigeerd. Volgens Canon kan hierdoor tot 3 stops (een factor 8!)langer belicht worden, hetgeen naar mijn idee aardig klopt. Erg handig dus bij enigzins lichtarme omstandigheden waarbij vanuit de hand gefotografeerd wordt. Wel is mij opgevallen dat IS bepaald niet ten goede komt van de optische kwaliteit. Foto's worden duidelijk onscherper en het contrast is ook een stuk minder.

Mechanisch is de lens echter wel vrij duidelijk een een middenklasser. Zoomen gaat bij mijn exemplaar niet echt super soepel hetgeen wel wat goedkoop aanvoelt (plastic over plastic lagering). De focusring gaat iets gemakkelijker. Het tweetal knopjes voor de IS instellingen zijn vlak weggewerkt met het lens body oppervlak en gaan ook niet bijzonder gemakkelijk. Nog een groot nadeel is de zoomcreep, oftewel het ongewenst uitschuiven of inschuiven van het voorste lens element als het objectief vertikaal gehouden wordt. Welliswaar is hiervoor een blokkeringsknopje aanwezig, maar deze is alleen om de lens te blokkeren bij 70mm (volledig ingeschoven). Concluderend denk ik dat de mechanische kwaliteit niet niet slecht maar ook niet echt super is.

De autofocus is accuraat en redelijk snel, maar verder niets bijzonders.

Een klein nadeel is dat er bij het objecitief geen hood (zonnekap) geleverd wordt, deze kan echter wel apart geleverd worden.

Ik heb de lens in het bijzonder gekozen om zijn goede optische kwaliteit en de IS functie. Wat dat betreft vind ik het objectief zijn prijs meer dan waard. Mechanisch is er erg goed mee te werken, maar is het objectief bepaald geen wonder.

• Canon EOS 350D

Heb jij ook een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM?

Heb je iets gemerkt van de vermeende blurry images in portrait-stand?

http://www.photozone.de/8...non_70300_456is/index.htm :

"ADVISORY: There have been some reports about blurry images when using the lens in portrait orientation. As of now it is unknown whether this is something that effects only a specific production batch or whether it is a broader issue. "
Ik heb idd ook reacties gelezen van softe foto's in portret stand. Ik heb zelf hier nog wat testjes op los gelaten, maar ik zie geen enkel verschil tussen horizontaal of vertikaal beeld, beide lijken (even) scherp.
offtopic:
die eerste foto van die hardlopers, genomen tijdens het NK indoor Atletiek te Gent? :9
met die max opening van 5.6 heb je het over als op 300mm gezoomd hebt neem ik aan.... :?
Dat klopt inderdaad, ik heb net zelf even gekeken en vanaf ongeveer 250mm schiet het diafragma naar f/5.6.

Eigenlijk zijn de overgangen bij dit objectief op de onderstaande manier:
70mm = f/4.0
90mm = f/4.5
135mm = f/5.0
250mm = f/5.6
300mm = f/5.6

Het bovenstaande heb ik net even voor je getest. Ik weet alleen niet of het nog (licht) afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezig licht voor het objectief. Echter geeft dit in ieder geval een mooie indicatie van de diafragmawaarden bij een bepaalde brandpuntafstand (op fullframe gezien dan, op mijn EOS 500D is deze lens eigenlijk een 112-480mm objectief, maar het principe qua wisselende diafragma's blijft hetzelfde).

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 12 augustus 2010 03:12]