Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

€ 369,-
Specificaties Geen WiFi • 9-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro Review

sanderdw 18 juni 2020, laatste update op 18 juni 2020, 2.949 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Pluspunten

• Unify OS
  • Inzicht in je verkeer
  • Via bluetooth instellen

Minpunten

• Initiële setup niet doorgekomen
  • Geen multiple VLAN op WAN-SFP
  • Veel beta opties

Beheerbaarheid Score: 5
Gekocht om wat extra controle en inzicht te krijgen over mijn netwerk en de Draytek van T-Mobile Thuis Glasvezel te vervangen. Na de Draytek SFP ingeplugd te hebben liep ik vast bij de initiële setup. De SFP staat standaard op Autonegotiation waardoor deze niet werkt en ik dus de setup niet kon doorkomen, dit is niet aan te passen in de setup. Even tijdelijk internet gegeven met mijn oude opstelling waarmee ik later de SFP WAN poort op 1000 FDX gezet en het dus wel werkte. Helaas is er geen mogelijkheid om met meerdere vlan's op de WAN kant te werken. Zo kan ik dus IPTV niet werkend krijgen zonder er nog iets tussen te zetten.

Ik ben niet direct ontevreden maar dat is toch wel erg jammer. Hopelijk wordt dit nog opgelost met latere firmware updates. Voor nu ga ik er dus een mediaconverter + switch tussen te zetten om vervolgens op de WAN internet het internet binnen te laten komen.

Ik ben al langer Unify gebruiker en beheerder, dus ben in het algemeen wel tevreden. Ik zal later deze review nog bijwerken met een wat completer beeld en een tijdje ingebruikname.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

Je zou met een USW-8-150 (die heeft SFP) ook het geheel werkend kunnen krijgen. Dan gebruik je 1 glaspoort voor ingang en gebruik je daarna de switch poorten als trunks voor je verschillende VLAN's naar beneden. Kun je de overige 7 poorten gebruiken voor POE+ voeding op je AP's.

Dan zit die mediaconverter er ook niet tussen.

Mocht je dan trouwens de SFP receiver niet meer gebruiken laat het even weten. Nieuwe aansluitingen krijgen een mediaconverter met SC connector en dus geen losse SFP module. Ik ben 1 van de weinige die internet only doet en dus wel graag de losse SFP module had gehad voor WAN.
Niet mijn advertentie, maar er staat er eentje op Marktplaats.

Ik heb zo'n zelfde daar ook gescoord voor mijn USG. Werkt prima en dus weg met die Mediaconvertor met SC Connector.
Daarom benoemde ik ook " Zo kan ik dus IPTV niet werkend krijgen zonder er nog iets tussen te zetten.". Het ging mij vooral om niet de optie hebben van deze directe koppeling. Ja je kan er bijvoorbeeld zo'n USW-8-150 tussen zetten, maar is een beetje prijzig puur om dit probleem op te lossen...

Ik heb die SFP receiver nog gewoon nodig, die moet in de mediaconverter of, als ik een switch met SFP input zou nemen, in de switch?
Als je een mediaconverter van T-mobile krijgt (bijvoorbeeld) dan zit daar geen SFP slot meer op maar gewoon direct een SC connector. Heb je de SFP module dus niet nodig.
Eens, misschien zou je de switchpoorten van de UDM kunnen gebruiken om hetzelfde te bewerkstelligen.
Lukt het niet met dit stappenplan om je VLANs te gebruiken?

Dit is dan wel geschreven voor de USG 3P (heb 't zelf ook zo aangesloten).
Wellicht dat je ipv een externe switch, een van de switch poorten van de Dream Machine kunt gebruiken?
Thanks, maar dat stappenplan gaat dus uit van een mediaconverter en dan kan je inderdaad deze optie proberen.

Een andere optie, beetje dirty misschien, is om SFP port 11 (de downlink) te misbruiken omdat je hierop wel een switch port profile kan koppelen. Beetje zelfde opzet als je link, maar dan met SFP. Je bent dan alleen je SFP downlink mogelijkheid kwijt en je moet alsnog met een kabel vanuit de switch naar de WAN poort. Weet alleen nog niet of dit werkt.

[Reactie gewijzigd door sanderdw op 18 juni 2020 10:18]

Dag mensen,

Ik hoop dat deze thread nog bekeken wordt. Want ook ik zou graag willen weten wat de juiste instellingen zijn voor de udm pro bij t mobile op het nieuwe tv platform. Ik heb een udm pro gehad waarbij de wan poort 1 constant verbinding verloor en weer terugkreeg. En waarbij de tv constant vast liep.
Hee Koen Bedankt

Deze had ik idd gevonden maar de schrijver zit op het oude netwerk.

dus daarvan zijn de instellingen weer anders.
ook voor deze op tweakers bedankt. Die kende ik nog niet maar dat lijkt ook om het oude platform te gaan. Inmiddels heb ik een UDMP draaiend met de laatste FW maa r niet rechtstreeks op de Media converter omdat ik geen IP adres kijg van de server. Zal daar morgen nog is vriendelijk naar vragen.

Groet twixter
In feiten komt het op het zelfde neer of je er nu een USG er tussen plaatst met een switcht of je gebruikt de UDM-Pro met de interne switch. Je maakt gewoon een poort aan voor de externe aansluiting. Een voor je IPTV en een voor je WAN poort.
Voor het eerste probleem (packet loss op WAN1) is de oplossing het in de prullenbak gooien van de T-Mobile glas converter en het gebruik van een andere converter. Ik had er zelf nog een liggen van XS4All (een ZTE) en die werkt perfect. Staat nog netter ook in de meterkast :-)
Deze is wel voor UDM-Pro op T-Mobile
Maar er schijnt nog iets te zijn mbt oude en nieuwe situatie aansluiting:

Zijn apparatuur
• UDM Pro.
• US-8-60W-EU. Ik heb hier gekozen voor een PoE switch, dat maakt het makkelijker met de nieuwe Unifi-6 apparatuur die niet standaard worden geleverd met een PoE-adapter.
• USW-FlexMini. Kleine switch met PoE-ondersteuning voor de werkkamer op zolder.
• 3x de nieuwe Unifi 6 Lite access points.

[Reactie gewijzigd door Koenq op 18 maart 2021 14:09]