Medion Akoya X7811 Review

sds70 25 juni 2010, laatste update op 25 juni 2010, 2.914 views

Medion Akoya X7811

Pluspunten

• ATI 5870
  • Core i7

Minpunten

• Warmte
  • Lawaai

Eigenlijk is deze laptop precies dezelfde als de MSI GX740. Alleen dan met een core i7 processor en zonder bluray. Ook de rode tinten zijn weggelaten.

Over de bouwkwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, dat zal de tijd uitwijzen. Op het eerste zicht ziet de bouwkwaliteit er redelijk goed uit. Afwerking is heel erg goed in elk geval. Ik heb enkel mijn twijfels over de 2 redelijk kleine scharnieren die het scherm moeten rechthouden.

Met de prijs/kwaliteitsverhouding zit het in elk geval goed. Waar vindt je voor 999 euro een laptop met een core i7 en een ati 5870? Verder zitten er ook alle mogelijke aansluitingen op zoals firewire, esata, hdmi en voldoende usb poorten. (jammer genoeg nog geen usb 3)

In tegenstelling tot de specificaties is het scherm 1680x1050. Ietsjes meer dan de opgegeven 1440x900. Jammer dat het net geen full HD resolutie is.
Op de doos staat dat de resolutie 1680x1050 is. Na installatie blijkt de maximale resolutie van het samsung scherm toch 1440x900 te zijn. Het scherm is zeer helder. Kijkhoek is redelijk, vooral langs de zijkant.

Laptop maakt lawaai, vooral als de grafische kaart en de cpu het druk hebben kan het geluidsniveau flink oplopen! De geluidskwaliteit is voldoende voor een laptop. Het geluidsniveau van defan is naar beneden te brengen door de prestaties van de grafische kaart wat te verminderen via de ati tool. Werkt perfect!

Als je gewoon wat tekstverwerking wilt doen of internetten dan is de fan nauwelijks hoorbaar. De temperatuur van de cpu is dan zo'n 50 graden.

In de doos zaten:
de laptop; de netvoeding; 4 cd's (win 7 32bits, win 7 64bits, works en drivers) en een boekje

Heb jij ook een Medion Akoya X7811?

Hoi, ik heb een vraag over mijn medion x7811. Trilt jullie palmrest(aluminium brussh ding) ook als hij aan netstroom aangesloten is? Ik vind het wel heel apart.... Als jij het met twee vingers aanraakt dan voel je niks en met een vinger gaat hij raar trillen alsof er een beetje stroom op zit.. :?
Stekker omdraaien wil soms wel eens helpen, en anders kan 't waarschijnlijk geen kwaad zolang je je er geen pijn aan doet oid.
Heb ik ook, voelt als 50Hz

[Reactie gewijzigd door BlackFlower op 29 juni 2010 22:01]

Kan je er aub iets meer van maken? Ben zelf erg ge´nteresseerd in deze laptop, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de prestaties, worden de CPU/GPU (te) warm, gaat de CPU throttelen? Hoe zit het met de helderheid en inkijkhoek van 't scherm? Etc etc, vind het jammer dat je over een dusdanig interessant product zo'n review schrijft.

Even ter informatie;) Dus zeer goede prestaties! Alleen worden de CPU/GPU rond de 95 gradenl maar wel 2 jaar garantie.
Die had ik ook al gevonden, maar in mijn ogen is notebookreview vaak erg negatief, vandaar dat ik ook userreviews wil zien/lezen ;)
Voor de prijs hoef ik het normaal gesproken niet te laten, maar ja moet morgen eerst even een nieuwe televisie kopen helaas........maar een maandje zullen ze hem toch wel houden?
Tja, dat is maar zeer de vraag. Medion is echt net zoiets als een LE;). Maar goed, t is een afweging.
ach het enige waar ik me dus druk om maak is "lawaai" bij normaal internetten.

Als dat zo is hoef ik hem niet tenzij de msi evenveel herrie maakt
Het lawaai is ook te verminderen .
Op een duits forum http://www.notebookjourna...d.php?p=163022#post163022 zijn ze al druk bezig met enkele tweaks van het vbios.

Dus het wordt steeds interresanter .
Hallo,

Mijn eerst post hier, dus heb een beetje geduld :)

Ik heb de laptop zo'n 2 weken gekocht en ben er super tevreden over.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om deze laptop te komen.

Het enige bezwaar wat ik had was de harde schijf. Via ESATA (met sharkoon casing met ESATA aansluiting) dus een postville SSD'tje er aangehangen en hier een dual boot van gemaakt met de interne harde schijf.

Ik kan maar 1 ding zeggen, werkt super!!! Hij is sneller dan mijn gamedesktop, die gemiddeld ook al een 7 scoort volgens de windows meter. Met de SSD scoort deze laptop een 7.4, laagste score.

Je merkt wel duidelijk het verschil tussen de SSD en de trage harde schijf, oa in opstart tijd van de laptop. Met SSD ongeveer 30 secs om te beginnen met de games, internet etc. Met de interne schijf duurt dit zeker 2x zo lang.

Heb windows 7 64 bit geinstalleerd op beide boots en werkt super.

Qua geluid hoor ik bijna niets, zachtjes een regelmatige fan, maar goed dat verwacht ik dan ook van een game laptop!

De resolutie is wel degelijk 1440x900. Dit is aangepast tov het test exemplaar dat ze naar verschillende testsites hebben gestuurd.

Als je dit niet acceptabel vind moet je de laptop op de duitse medion bestellen.

Dan heb je voor 250 euro meer een duurdere quad core en 1680x1050.

Beetje persoonlijk, maar ik vind het uiterlijk ook echt heel mooi, met geborsteld aluminium. Veel beter dan die lelijke MSI.

Met typen, ach ja het is een laptop, krijg je nooit het gemak mee van een echt keyboard, maar het voelt op zich wel goed aan. Typos komen meestal toch al van mijzelf en niet van het keyboard :D

Al met al, voor dit geld een super koop! Kan het iedereen aanraden!!!
Vandaag gebeurde er wel iets raars, ik probeerde de laptop in te schakelen zonder de accu erin, dus alleen aan netstroom om de accu te sparen. Maar dan sluit hij spontaan af na een halve tot 1 minuut. Lijkt me niet echt in orde, dus deze gaat retour afzender. Hopelijk heeft de volgende geen last van krassen en deze vreemde zaak.... Wel laat Medion zeer lang op zich wachten met de klantenservice. Ik zal ze anders maar bellen maandag als ik geen reactie krijg op de mail.

EDIT: Net de klantenservice aan de lijn gehad. Omruilen ging niet; dus nu moet ik het annuleringstraject in waarbij ik zelf de retourkosten naar Medion moet betalen. Niet waar ik op had gehoop en het laat zeker te wensen over. Dan zou ik de laptop nogmaals moeten bestellen en hopen dat hij nu wel in orde is. Ik wacht nog even de reactie van de webshop af, maar ben wel teleurgesteld in deze service. Schijnbaar wordt er gewerkt met verschillende afdelingen zodat ze onderling niet veel kunnen regelen... Ik zie Dell-perikelen?;p

[Reactie gewijzigd door COWBertha op 27 juni 2010 17:25]

Ik heb hem vandaag ook ontvangen; maar ik ga hem wel omruilen denk ik. Er zitten op de palmrest allemaal verticale krassen, waarvan ik geen idee heb hoe ze er zijn gekomen... Ook dus idd de resolutie die zowel op de doos als in de handleiding als 1680x1050 wordt aangegeven (geen dode pixels gelukkig;)). Hij is idd ook best lawaaiig, maar ik ben wel luider gewend dus daar ligt het niet aan. Medion is op de hoogte gesteld van de krassen en ik wacht nog op een reactie van ze, dit is nl geen nieuw model zo... Morgen maar eens verder spelen ermee;).
Ik ben dus niet de enige die last heeft van de ruis bij lichte kleuren en grijstinten. Hij doet het volgens mij ook bij HDMI, dus dan zou het aan de videokaart liggen. Ik ga hem waarschijnlijk wel terugsturen naar medion, even kijken wat ze eraan kunnen doen.
Ik wil voor mijn nieuwe studie deze laptop kopen, is deze wel goed genoeg om flink met Adobe CS4/CS5 aan de gang te gaan?
Maar zaten ook alle spullen erbij zoals vermeld in die review?

En maakt ie nu ook zoveel lawaai als je gewoon op internet zit (kortom geen volledige belasting?)
Nee dat zit er niet bij. Er is geen remote control bijvoorbeeld en het scherm is 1440x900 ipv 1680x1060

Ik vind hem niet lawaaiig, gewoon een zachte ruis
Geen idee. Ik krijg de mijne morgen binnen, dan zal ik nog eens reageren;). Maar het geluid wordt wel overdreven volgens mij. Als je van dezelfde site kijkt naar reviews van soortgelijke MSI's met dezelfde behuizing en soortgelijke geluidsproductie in Db's dan zijn ze ineens best stil... Dus het is nogal subjectief.