1 review

Noctua NF-F12 5V, 120mm

Noctua NF-F12 5V, 120mm Review

bob harley 17 juni 2020, laatste update op 7 augustus 2020, 81 views Product gekocht

Noctua NF-F12 5V, 120mm

Extreem toeren maken dit een erg luidruchtige fan die moeilijk te beheersen is. Toch in combi met een usb adapter kan je met deze fan wel verkoeling krijgen voor jezelf(of andere) op een hete dag. Dus: is geluid geen probleem dan kan deze je bekoren met extreem veel luchtverplaatsing.

Pluspunten

• Blijft noctua en dus kwaliteit
  • Flinke airflow op volle toeren
  • Voldoende airflow op 5v
  • Noctua kleur, voor mij herkenning en kwaliteit

Minpunten

• Moet beheerst worden, anders vliegt de fan weg.
  • Op volle toeren is het een helikopter

Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 1
Geluid (min) Score: 3
Reden van koop:

Deze overgenomen voor een mooie prijs, anders zou ik deze niet zo snel kopen.(was een combokoop)
Kwam zonder accessoires, zoals een usb adapter.
Uit ervaring weet ik dat noctua een nogal uitgebreid accessoires set mee levert.

Test/ervaring:

Dit is kennelijk een fan die je gebruikt voor andere doeleinde.
Vast dat die daar voor geschikt is, want op lage voltage verplaatst de fan nog redelijk veel lucht.
Toen ik de fan aansloot op een moederbord, of elke 12v aansluiting, werd ik bijna weggeblazen.
Deze fan doet z'n werk namelijk op 3000rpm met 12v.

En dan is het echt geen stille noctua fan meer.
Dit lijkt een redux model te zijn, maar dan met andere kleuren.
(de redux modellen draaien meestal op hogere toeren en dus meer Db)

Intern getest met een noctua low noise adapter waardoor die rond de 1800rpm draaide.
Alsnog geen aanrader als je een stille pc wilt.

Getest met een 5v usb adapter en dat werkte goed.
Werd veel lucht verplaatst maar zeker niet geruisloos.

Conclusie/toepassing:

Toepassing voor deze fan is denk ik dan ook om deze extern te gebruiken.
Zoals een laptop koeler of tafel fan.
Uiteraard zal deze ook voor servers geschikt zijn. (niet dat ik daar ook maar iets van weet behalve: veel koeling en veel geluid)

Dit is gewoonweg een erg lastig beheersbare fan.
Met de 3 pin aansluiting kan je de fan ook maar moeilijk stil krijgen zonder adapter ofzo.

Met de warmte en een usb-fan adapter kan je hier wel redelijk verkoeling mee krijgen, maar het gaat wel gepaard met wat geluid.

Sidenote/tip:

Geen vervanging voor de Noctua NF-A12x25 PWM, waar ik er 2 van heb.
Of de Noctua NF-A12x15-PWM.

Heb jij ook een Noctua NF-F12 5V, 120mm?