Specificaties 13,3" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire TimelineX 3820T-332G25N Review

StefanvanGelder 23 juni 2010, laatste update op 28 juni 2010, 5.528 views

Acer Aspire TimelineX 3820T-332G25N

Pluspunten

• Volwaardige Arrandale processor
  • 1.96 kg met 9 cells accu
  • 13.3"
  • Accuduur
  • Uiterlijk, design en slank

Minpunten

• Standaard 2 GB geheugen
  • Accu steekt uit
  • Kwaliteit beeldscherm

Voor mijn HBO studie waar ik in september mee start zocht ik een laptop die bij voorkeur aan de volgende eisen voldeed:
  • Lichter dan 2.2 kg
  • Maximaal 14” (ik vind het gewoon zonde om een 15.6” laptop mee te slepen met een resolutie van 1366*768)
  • Core i3 330M of AMD Turion II P520
  • 4 GB intern geheugen
  • Wireless N
  • Uurtje of 3 tot 4 op de accu, hoe lang hoe beter eigenlijk
  • Maximaal 750 euro
De Acer TimelineX 3820T voldeed eigenlijk niet aan deze eisen, standaard wordt deze laptop met 2 GB intern geheugen geleverd (wat een misser). Maar de overige specs + de prijs deden mij toch besluiten om voor de TimelineX te kiezen. Na wat reviews te hebben gezocht op internet kwam ik er al vrij snel achter dat het scherm niet al te best zou zijn, echter ben ik op dat gebied niet al teveel eisend. Het ging mij vooral om de bovenstaande punten.

De Acer Aspire TimelineX 3820T

Een ander punt dat als mogelijk probleem naar voren kwam was de warmte productie. De processor zou behoorlijk warm worden onder full load, er zijn temperaturen van 85 tot 90 graden gemeld. Echter was dit wel met Core i5 520 en ATI Radeon Mobility 5650 varianten. Het was dus niet ondenkbaar dat de modellen in Nederland hier minder last van zouden hebben. Er zit immers geen extreme videokaart in die de warmteproductie lekker opvoert (als is het TDP van de ATI Radeon Mobility 5650 van 19W ook niet echt schikbarend).

Ondanks deze punten van kritiek heb ik toch de keuze gemaakt om voor deze notebook te gaan. Ik heb er zelf 2 GB DDR3 1066 MHz geheugen bijgeplaatst, er zat 1 * 2 GB in dus dat is geen probleem!

Wat wordt er meegeleverd?

In de doos zit eigenlijk vrij weinig luxe:
  • Laptop
  • Accu
  • Lader
  • Boekjes
  • Doekje om hem op te poetsen
Er is geen Windows installatie DVD aanwezig, dit zou ook niet bepaald logisch zijn geweest omdat e 3820T niet over een DVD drive beschikt!

Featureset

Zoals gezegd, standaard wordt er 2 GB intern geheugen meegeleverd. Voor deze tijd is dat eigenlijk behoorlijk karig, 4 GB intern geheugen is eerder regel dan uitzondering. Wel is er de mogelijkheid om 2 GB intern geheugen makkelijk bij te plaatsen. Er wordt ook Windows 7 x64 voor ge´nstalleerd, er is dus wel over na gedacht door Acer. De 2 GB geheugen zal wel zijn weggelaten om de prijs te drukken. Echter ben ik nu waarschijnlijk alleen maar duurder uit omdat Acer haar geheugen waarschijnlijk wat goedkoper inkoopt :)

De schroeven die verwijderd moeten worden om onder de kap te kunnen kijken

De geheugen modules, momenteel 2 keer 2 GB ge´nstalleerd. De bovenste module is van Kingstong was al aanwezig. Zelf heb ik een 2 GB module van Corsair ge´nstalleerd, type CMSO2GX3M1A1333C9

De processor die wordt geleverd in dit 13.3” model is echter wel iets bijzonders. Er zijn niet veel laptops die een Intel Core i3 330M of beter leveren in een 13.3” body. De overige laptops in dit segment gaan al snel richting de 800 tot 1000 euro. De Core i3 330M is vergelijkbaar met de T9500 van de vorige generatie, behoorlijk snel dus voor een laptop.

De laptop wordt standaard met een 9 cells accu geleverd, die wel uitsteekt. Maar daar later meer over. Verder zijn er wat standaard functionaliteiten aanwezig zoals Wireless N, gigabit Ethernet, een cardreader en een drietal USB 2.0 poorten. HDMI ontbreekt ook niet, al mag het van mij gestolen worden! Ik gebruik dit namelijk niet, er zijn toch licentiekosten aan verbonden. :+

Qua grafische power moet de laptop het doen met Integrated graphics die sinds de introductie van de Arrandale processors in de processor zelf zit.

Een foto van een Arrandale processor. Links de 32nm processor, rechts de 45nm GPU

Wel is deze IGP een stuk krachtiger dan de oude IGP van Intel, de GMA 4500. Spelletjes spelen op die IPG is nooit een feest geweest, de nieuwe IGP is het nog steeds geen game koning, maar er kan een simpel spelletje worden gespeeld.

De prestaties van de processor zijn niet echt interessant om te vermelden. Ik heb 3Dmark06 gedraaid, en haalde net als de andere 15000 laptops met een Core i3 330M en Intergrated graphics een score van rond de 1700 tot 1750 ;)

Wel ben ik het 5400 RPM harde schijfje al wel zat, het is niet dat deze in verhouding met andere 5400 RPM harde schijven slecht presteert, maar in mijn desktop heb ik een Velociraptor zitten. Het schil tussen een Velociraptor en een 7200 RPM schijfje is al te vernemen, maar dit verschil is nog groter. Ik zit me dan daar ook continue aan te ergeren. Wanneer eind dit jaar de nieuwe generaties SSD’s worden verwacht, dan ga ik zeker upgraden! De prestaties van de 5400RPM schijf liggen wel in lijn van andere laptopschijven.

HDTune benchark

Het type harde schijf is WD2500BEVT, gewoon een WD Scorpio Blue.

Zoals net al vermeld wordt er geen DVD drive meegeleverd, vergeet dat niet bij aanschaf!

Beeldkwaliteit

Ook al erger is me er weinig aan, als ik kritisch naar het beeldscherm kijk dan zie ik wel dat de kleuren erg flauw en smaakloos zijn. De balk bovenaan de pagina van Tweakers.net is normaal gesproken rood, maar op dit scherm trekt die een beetje richting paars / rood. Zwart is daarnaast ook niet echt zwart, meer grijsachtig. Qua helderheid is die helder genoeg wat mij betreft. Ik heb de helderheid eigenlijk nooit voluit staan, hij kan nog feller. Ik kan het niet meten, maar ik denk eigenlijk niet dat het scherm qua helderheid een issue is. Het grootste probleem zit hem dus met name in het contrast. Vooral wanneer je niet recht achter het scherm zit veranderen de kleuren, de kijkhoek is ook niet echt geweldig dus.

De resolutie 1366 * 768 bevat, zoals zo vaak gezegd, te weinig pixels in de hoogte. Ik ben zo rond de 1050 gewenst op mijn desktop, dit is dan wel even weer heel wat anders. Maar zoals gezegd heb ik hiervoor bewust gekozen, op een 15.6” desktop is deze resolutie helemaal zonde. Daarom zou ik ook minimaal een Full HD scherm willen hebben in dat geval. Prijstechnisch is dat wat minder interessant en er zijn niet al te veel modellen die deze functionaliteit bieden (oa de Dell Studio 15 welke niet mijn smaak is, of de Sony Vaio E serie met de irritante piep).

Mijn conclusie wat betreft het scherm is dat het scherm zeker niet bij de beste behoord. Maar gebruikers zoals ik, die niet uitermate veeleisend zijn wat scherm betreft kunnen er prima mee werken en hier dan ook geen hinder van ondervinden.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit van de vorige Timeline series heeft volgens mij niet de beste reputatie, over dit model kan ik echter wel melden dat de body stevig in elkaar zit, op het toetsenbord heb ik geen aanmerkingen. De body is niet te verbuigen of iets dergelijks. Het scherm is wel te verbuigen, maar ik denk dat dat ook niet zo vreemd is gezien het slanke scherm. De scharnieren komen echter wel stevig over. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal qua 13.3” laptops. De MSI CR620 die hier ook in huis aanwezig is is qua scherm wel degelijker, dat is alleen een 15.6” model. Die lijken van nature al steviger omdat de die meer massa hebben.

Warmte en geluidsproductie

In idle toestand, of tijdens licht gebruik, is de laptop werkelijk niet hoorbaar. Wel spint de fan 1 keer in de zoveel tijd even op, ook als er niets spannends gebeurd. Wanneer je de processor stevig gaat belasten, gaat de fan wel hevig tekeer. Tijdens de 3Dmark06 run wordt de processor maximaal 74 graden Celsius. Dit is onder prime95 niet anders. 74 graden klinkt alsof de wereld vergaat, maar deze Arrandale processors mogen ook heel wat hebben wat temperatuur betreft. Van fabrikant Intel mag deze processor 90 graden worden, bij de snellere modellen (i5 520 of i7 620) is dit zelfs 105 graden. Het lijkt er dus op dat de CPU’s van de toekomst ook meer warmte kunnen hebben, net als de GPU die nu al zonder problemen 100 graden mag worden. Maar het belangrijkste voor de algemene gebruik is, hoeveel geluid wordt er geproduceerd en kan ik hem rustig op mijn schoot zetten?

Qua geluidsproductie ziet het er minder positief uit. Wanneer de temperatuur boven de 70 graden komen, dan gaat de fan behoorlijk te keer en zit je gewoon achter een stofzuiger. Er komt een vrij warme, maar lijdbare warmte uit de laptop. De body zelf wordt niet overdreven warm. De laptop kan prima op de schoot worden gehouden. De 9 cells accu, die uitsteekt, zorgt er ook voor dat je niet direct in contact staat met de laptop. Maar ook als je zonder accu werkt heb je eigenlijk helemaal niet het gevoel dat hij te warm wordt. De geluidsproductie is het enige puntje wat de warmteproductie doet vermoeden.

Mobiliteit en accuduur

Mobiliteit en accuduur zijn redenen om een TimelineX laptop aan te schaffen, daar zit het dus ook wel snor mee. In Nederland is de TimelineX serie alleen leverbaar met de 9 cells accu. Deze accu is te groot om helemaal weg te werken in het model. Daarom steekt de accu uit, je kunt het op 2 manieren bekijken, wat een foeilelijk ding die uitsteek, of als een standaard en handvat welke ook nog eens een langere accuduur zorgt :+. Feit is gewoon dat in een 13.3” laptop de accu niet helemaal weggewerkt kan worden. Bij de 6 cells variant is dit wel mogelijk, deze variant is op eBay wel aan te schaffen voor zo’n 80 dollar. De laptop kan bij normaal internet gebruik zo’n 8 tot 9 uur mee. Dat zijn toch bijzondere getallen voor laptops die niet eens een low voltage processor in zich hebben. Wel is het uiteraard zo dat wanneer je de laptop flink gaat belasten, de accuduur behoorlijk achteruit vliegt. Ik heb Battery Eater 05 gebruikt te te kijken hoelang de accu het vol houdt onder full load. Het is een OpenGL render programma die de processor laat zweten. De accu was na ruim 2.5 uur helemaal leeg, vergeet niet dat dit een 'worst case scenario' is.

Battery Eater 05

De 9 cells accu is hier goed te zien, hij steekt duidelijk uit.

Volgens Acer weegt de 3820T 1.8 kg, met 6 cells accu wel te verstaan. Ik kan dit aardig bevestigen. Met 9 cells accu weegt de notebook ruim 1960 gram, de 9 cells accu weegt zelf ruim 500 gram. Als je dan gaat rekenen kom je er achter dat de 3 extra cellen totaal ongeveer 166 gram wegen. Mede door dit gewicht is de laptop uitermate portable en is gemakkelijk mee te nemen. Het andere punt is dat het formaat van 13.3” eigenlijk automatisch al lekker mee te nemen is. Deze laptop heeft ook het voordeel dat hij erg slank is. Hij is immers slechts 25 mm dik, de accu maakt het geheel dikker. Maar tijdens de reis kan de accu natuurlijk van de laptop worden gescheiden om zo toch een dunne notebook over te houden.

Voor ongeveer 600 euro is de Acer TimelineX 3820T uitermate vriendelijk geprijsd voor zijn klasse. Eigenlijk moet je er al wel 2 GB DDR3 geheugen bij halen, hierdoor wordt de aanschafprijs ongeveer 60 euro hoger. Voor 660 euro heb je dan wel een ultraportable met lange accuduur en toch een veel processorkracht, voor een notebook. We kunnen er immers niet om heen dat de Arrandale processors stuk voor stuk allemaal toppers zijn. AMD is in geen veld of wegen te bekennen (De Phenom II X2 N620 is nog niet echt te vinden in Nederland) en de eigen Core 2 duo serie is helemaal aan de kant geschoven.

Deze notebook biedt erg veel waard voor zijn geld. Je hebt een krachtige processor, lange accuduur, licht gewicht en good-looking notebook voor weinig geld. Het is natuurlijk wel een Acer, niet het meest geliefde merk onder ons Tweakers. Ik heb echter toch besloten om een Acer laptop te nemen omdat ik de laatste maanden heb gehoord dat de service verbeterd is en ook de kwaliteit van de laptops op zich zou verbeterd zijn. De prijs speelde daarnaast een grote rol omdat er weinig direct concurrentie is. Als ik in de pricewatch ga filteren dan komen er een aantal kandidaten naar boven:
  • Acer TimelineX 3820T
  • Dell Vostro 3300
  • HP Probook 4320s
  • Toshiba Sattellite U500
Echter geld voor alle modellen dat ze qua uiterlijk niet kunnen tippen aan de Acer (persoonlijk), daarnaast gaat de accu van alle modellen minder lang mee. Acer heeft er alles aan gedaan om deze combinatie zo zuinig mogelijk te maken. Bij sommige modellen mist er nog meer. Onderaan de streep is er voor mij echter maar 1 winnaar en dat is de TimelineX 3820T. Er zijn ook wel minpunten aan deze laptop te hangen, zo mist eSata, er is geen usb 3.0 aanwezig, ook mist de mogelijkheid om die middels een insteekkaart te realiseren. Daarnaast kan de warmteproductie nog een rol gaan spelen, al verwacht ik het niet. De kwaliteit van het beeldscherm is het andere grote minpunt. Voor mij persoonlijk is dit echter niet zo’n groot issue. De keuze was dus ook een gemakkelijke keuze voor mij.

Ik heb de laptop nog geen week in huis, daarom kan ik nog geen oordeel vellen over de duurzaamheid van het product. Ik wil hier later nog op terugkomen, maar ik wilde mijn verhaal over de Acer TimelineX tot nu toe al wel vast meedelen. Ik hoop dat ik nog jaren plezier van deze laptop kan hebben!

Changelog:
23-06-2010: Accu test toegevoegd

Heb jij ook een Acer Aspire TimelineX 3820T-332G25N?

Leuk deze review te lezen. Zelf heb ik sinds een paar dagen de 3820TG 5454G64. De 3820TG - met de G - komt helaas niet uit in Nederland, daarom heb ik deze in Duitsland gekocht bij cyberport.de.

Wat mij opvalt is dat mijn bottom-case krom is: de laptop wiebelt als ik linksonder op mijn laptop duw. En nee, de tafels waren niet krom ;) Toen ik voor de grap de laptop recht wilde buigen hoorde ik meteen een fan gaan ratelen, dus ik neem 't maar even voor lief.. (ik heb geen zin om het terug te sturen en 3 ß 4 weken te wachten).

Kleuren van 't scherm zijn inderdaad niet super. Witte vlakken zijn bijvoorbeeld lichtgrijs. Verder wel aardig beeld, maar ik ben iets helderder gewend.

Wat ik erg positief vind is het geluid dat uit de speakers komt. Voor zo'n kleine laptop best goed (ik vergelijk met mijn vorige laptop, de acer 7738G & 9402WLMI & macbook 13").

De multi-touch touchpad is leuk, maar het werkt helaas niet zo mooi als op een macbook.

Ook werkt mijn wi-fi verbinding met vlagen. Het ene moment goed en het andere moment slecht. Dit heeft onder andere te maken met dat de afstand naar m'n router vrij groot is. De reden dat het goed en dan weer slecht werkt, heeft denk ik te maken met een energiebesparingsoptie die ik nog niet gevonden heb.

Over het algemeen een heel leuke snelle laptop voor een zachte prijs.

Overigens voor degene die deze laptop ook in Duitsland willen kopen. Let op dat het toetsenbord qwertZ is. Ook als Windows niet is geleverd met Ultimate, is het officieel niet mogelijk de taal te wijzigen (dus Windows is ook Duits). Ook duurt het iets langer als je het geld overmaakt per bank (bij mij 2 werkdagen, vrijdag betaald, dinsdag was 't overgemaakt). Hierdoor neemt de levertijd ook iets toe.
Bij mij is de onderkant absoluut niet krom, hij staat bij mij 100% stevig :)

Ik heb mijn wifi verbinding nog niet echt proberen te testen, dat komt ook omdat ik enkel nog maar in huis heb gezeten, De afstand tot de router is dan 10 meter met 1 muurtje er tussen. Ik heb vol bereik, de snelheden vallen mij alleen wat tegen. Maar stond hier dan ook te positief tegen over bleek achterna, soms heb ik trouwens een 300 Mbps verbinding en soms een 130 Mbps. Qua snelheid maakt het niet uit. Ik zit tussen de 80 en 100 mbit via mijn Linksys WRT320N draaiende op DD-WRT firmware.

Welke configuratie heb jij precies? Met Core i3 330M en 5650 of 5470? Hoe zit het bij dat model met de warmte productie?

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 26 juni 2010 15:10]

De afstand naar mijn router is 15 a 20 meter, met 4 a 5 deuren er tussen. Andere laptops hadden hier ook wel moeite mee, maar dat ging net. Nu maar een oud "opgevoerd" wrt54g routertje neergezet

Ik heb de Core i5 M 450, met Radeon 5650. Als de laptop hÚÚl veel te doen heeft, komt er behoorlijk hete lucht uit. Bij gewoon gebruik is het gewoon warm. Volgens "Real Temp", is de cpu met een filmpje kijken 50-graden. Met flink wat andere dingen starten - quickpar & Race Driver: GRID - werd ie 80-graden. Ik las een review waar ze met benchmarks 80 ß 90 graden haalden :/

Kan je trouwens met de 9 cells accu je scherm helemaal achterover klappen? Ik zelf heb een 6 cells.
Jazeker, er is hiermee duidelijk rekening gehouden met het ontwerp van de accu. Op het einde komt die er wel tegen aan, maar dan ben je al op het moment dat de scharnieren het ook al bijna niet meer toelaten om verder te draaien. In beide gevallen kom ik op ongeveer 145 graden uit, gemeten met een geo driehoek :P

Bij mij wordt de CPU, bij prime95, echt niet warmer dan 74 graden. Bij normaal zware taken komt die niet boven de 70 graden uit. Vanaf de 70 graden begint de CPU fan ook voluit te blazen. Maar zover komt het dus vaak nog niet. Voor spelletjes is deze laptop niet echt geschikt, maar tijdens 3DMark 06 werd de CPU ook niet warmer dan bij prime95.

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 28 juni 2010 11:05]

Hmm, ik zie net dat de batterij naar onder uitsteekt. Ik dacht altijd dat dat een ophoging voor de foto was ;) Dat ziet er idd niet echt mooi uit
Haha.. Nee, vanaf de zijkant lijkt het inderdaad niet echt mooi. Maar ik heb er echt nog geen problemen mee.
Ik heb die vraag ook in het desbetreffende topic beantwoord, ik weet niet of je daar van op de hoogte bent maar dat is wel een interessant topic om te volgen voor bezitters van Acer Timeline's.

Filmpjes op youtube van 1080p waren bij mij geen enkel probleem. Zie hier het topic op GoT, misschien kun je die eens doorlezen. Daar staan wel een aantal tips in geloof ik ;)
Hoeveel achteruit dan? Het is niet bijzonder dat de laptop tijdens idle niet veel van de batterij gebruikt, maar dat geldt voor de meeste recente laptops. Zeker i.c.m zo'n grote batterij is dat echt niet zo indrukwekkend. Het verschil tussen gebruik tussen een i3 en bijvoorbeeld een i5 is tijdens idle niet groot, maar zodra de workload toeneemt is er wel degelijk een verschil. Het contrast is met een CULV-processor is groot, want dergelijke processoren gebruiken ook tijdens 'load' niet veel stroom. Graag een toevoeging hier!
Met idle bedoelde ik eigenlijk rustig internet gebruik. Ik heb hem nog niet genoeg gestrest om daar echt een uitspraak over te kunnen doen. Ik zal daar morgen meer over posten :)
Ik heb de benchmark Battery Eater 05 gebruikt, de accu gaat onder zware belasting dus ruim 2.5 uur mee.
Haal je de accu makkelijk van de laptop af als je hem in een tas doet? Ik bedoel, doe je dat ook echt, of laat je het zitten omdat het teveel moeite is elke keer? Ik zou eigenlijk deze laptop willen maar dan met de 6-cel accu...
Ik reis er nog niet dagelijks mee, nu werk ik er thuis zo nu en dan op maar dan werk ik gewoon zonder accu :P De accu haal je er nog redelijk makkelijk uit vind ik, je hebt niet zoveel handelingen nodig. De schijfjes gaan vrij ligt dus je kunt hem gewoon vast houden.

Ik had zelf ook genoegen genomen met de 6 cells accu, maar die is niet leverbaar in NL dus...
Nog een vraagje: heb je geprobeerd er youtube 1080p filmpjes mee te draaien? Ik zie bij de review van zijn kleine broertje (de Acer 1830t) dat die het net niet trekt. Maar de cpu van de 3820t is een stuk hoger geklokt, dus ik was benieuwd of die het wel trok...
Ik heb een Acer 1830T en dat gaat er prima mee (330um).