Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Arctosa Silver Edition Review

eX0duS 24 augustus 2010, 4.215 views

Razer Arctosa Silver Edition

Pluspunten

• Typegemak
  • Responsetijd
  • Uiterlijk, voor mij een pluspunt, want er zit geen overdaad aan lampjes of andere frutsels op.

Minpunten

• Materiaalkeuze niet als te best. Het zit stevig in elkaar, maar het uiterlijk doet toch wat goedkoop aan.
  • Morsbestendigheid. Vloeistof loopt niet weg. Toetsenbord schoonmaken wil zeggen dat je het geheel uit elkaar moet schroeven, er zitten veel, en veel verschillende schroeven in.

Zojuist dit keyboard gekocht, en natuurlijk meteen een review typen over dit keyboard.

Ik was in bezit van een Logitech wireless set, maar kwam er achter dat ik sneller type dan dat het toetsenbord bij kan houden, precies hetzelfde had ik met de muis. Ik ben sneller dan de computer verwerken kon.
Zodoende heb ik ook een Razer Orochi gekocht, wellicht komt hier ook een review over.

Als eerste ben ik flink wat reviews door gaan spitten op internet, over welk keyboard het beste zou zijn.
Ik had een aantal eisen.

- Geen "freak" keyboard. Ik wil een normaal keyboard, zonder toeters en bellen.
- Volumeregeling
- Het liefst platte toetsen
- Niet overdadig veel lampjes
- Goede response
- Geen geclusterde knoppen

Als je dan gaat zoeken, vallen er al heel veel keyboards af.
Wat ook belangrijk was, is dat je er goed mee kunt gamen. Dat wil zeggen dat als je SHIFT + W + SPACE gebruikt, dit ook daadwerkelijk werkt. Bij mijn Logitech setje werkte dit wel, maar ik had gelezen dat bijvoorbeeld de Logitech Illumination, dit niet goed werkte.
Wat heb ik er tenslotte aan, als je wil gamen, en je toetsenbord blijkt ineens niet te reageren? Zonde van het geld!

Zodoende heb ik flink wat reviews gelezen, video reviews op Youtube bekeken, en tot de conclusie gekomen dat de Razer Arctosa wellicht de beste keus zou zijn.

In eerste instantie ben ik naar de Mediamarkt gegaan, omdat hier een aantal toetsenborden stonden.
Ik heb deze allemaal bekeken, maar het was ofwel een Trust, ofwel een of ander gizmo apparaat met een hoop tierelantijnen er aan.
Ik heb nog even gekeken naar de Roccat, maar deze had de cursos knoppen geclustered met het numerieke keypad, een dikke no-no dus.

Bouwkwaliteit
Helaas, ik moet er eerlijk over zijn. Het is een zeer goedkoop aanvoelend keyboard. Wat een prutswerk, echt. Het is licht, het glanst, je ziet er vieze vingers op, het zou net zo goed een keyboard van 15 euro kunnen zijn.
Toch stoor ik me er niet zo aan, het gaat mij om het typegemak.

Typegemak
Qua typen is dit toetsenbord echt fijn. De knoppen zijn vrij licht, maar ze geven toch een goede feedback.
En het mooiste komt nog, de reactietijd is echt goed! Ik merk hier zeker verschil in. Het is moeilijk uit te leggen, maar de letters komen wel degelijk sneller "naar voren". Zo had ik eerder dat er letters overgeslagen werden, en dat is nu echt minder. De reactie is echt beter en sneller.

Uiterlijk
De toetsen zelf zijn matzwart, de rest van het toetsenbord glanst. Het is allemaal recht-toe-recht-aan.
Iets wat ik wel op prijs kan stellen.

Extra toetsen
Er zitten een paar extra toetsen op waaronder een volumeregeling (softwarematig natuurlijk), mute, en de play en forward knoppen. Niet zo gek veel dus. Maar dit wilde ik ook niet, ik doe er toch niks mee.

Software
De software kan je downloaden van de Razer website. Je kan echt aan elke knop op dit keyboard een macro toewijzen. Niet dat ik hier gebruik van zal maken, maar het kan dus wel.

Ik heb dit keyboard voor ongeveer 50 euro gekocht. Toch een hoop geld, want je krijgt er weinig keyboard voor terug. Afgezien van dit, doet het zeker wat het moet doen. Dat het allemaal wat lichter aan voelt, is voor mij ondergeschikt belang.

Heb jij ook een Razer Arctosa Silver Edition?

je zou is naar de steelseries moeten kijken, die hebben een toetsenbord wat extreem veel aanslagen op hetzelfde moment kan registreren, en ze zien er ontzettend standaard uit...

edit: het is de 7G, hij is prijzig, maar doet waar ie goed in is!

[Reactie gewijzigd door Guumuus op 22 juni 2010 14:22]

Inderdaad die is veel duurder. Voor mij heeft de 7G geen meerwaarde.
Dat toetsenbord is meer dan 2x zo duur. Dat is mij iets te veel van het goede.
Daarbij heeft deze normale toetsen. Ik heb dan toch liever een platter ontwerp.
Voor de rest is zo'n Steelseries 7G wel wat ik zou willen. Geen poeha, daar houd ik van. ;)
Een paar foto's misschien ben van plan deze te kopen.