Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart Review

_ferry_ 6 april 2006, laatste update op 6 april 2006, 1.962 views

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Breedbeeld, ideaal voor films, zelfs 3cm breder dan mijn 20" crt. Prima prijs voor een ruimtelijk scherm. Bij gebruik van pivot (standaard niet van voorzien) kunnen langere documenten toch geheel bekeken worden, en in de normale modus ideaal voor bijvoorbeeld photoshop omdat er naast de foto ruimte overblijft voor de knoppen en menu's.

Minpunten

• Niet alle spellen (zoals BF2) willen op native resolutie, zwart kon iets zwarter.

Lange tijd heb ik gebruik gemaakt van 2 maal 17" CRT. Nooit eerder heb ik dus een eigen TFT scherm gehad, dus daarom was het voor mij toch wel lastig om een keuze te maken. Wil ik mooie kleuren, snelheid, of een grote diameter? Allemaal keuzes waardoor het niet makkelijk was :P

Ik gebruikte voorheen een joekel van een 20" CRT om films te kijken, daar wilde ik vanaf en moest dus wel iets hebben waar ik goed films op kan kijken gezien ik geen normale TV heb op mijn kamertje. De keuze voor breedbeeld was dus al vrij snel gemaakt. Acer had daarin een grote keuze, maar de 20" was net boven mijn budget, daarom kwam ik bij de 19" uit. Toen ik plots zag dat mirai een vergelijkbaar scherm had met DVI als extra zonder groot prijsverschil ging ik daarvoor. Die was namelijk wat beter op voorraad bij de goedkoopste shops en ik kon hem bij een PC winkel in het echt bekijken.

Nadat ik hem binnen kreeg meteen aangesloten en de 1e indruk was zeer positief, het is lastig om blindelings een monitor uit te kiezen omdat je eenmaal nooit weet hoe de kleuren etc.zullen zijn, van 2 tellen kijken in de PC winkel wordt je ook niet veel wijzer. Thuis kon ik hem vergelijken met mijn CRT, welke ik altijd erg mooie kleuren vind geven. Uiteraard waren de kleuren van het TFT scherm iets minder, maar alsnog goed. Ik heb wel eens schermpjes in mijn handen gehad waarbij lichte vlakken een soort van overbelicht werden, en dus wit uitsloegen waardoor details daarin wegvielen. Geen last daarvan bij dit scherm. Speciaal voor de review even een spel gespeeld, daarin geen ghosting opgemerkt. Zwart is bij gewoon gebruik gewoon zwart, maar als de windows screensaver aangaat zie je in een donkere kamer duidelijk licht er vanaf komen.

Bediening is wat maf door de knopjes aan de zijkant. maargoed, daar valt mee te leven, misschien hadden ze beter de text aan de voorkant kunnen zetten zodat je weet waar elk knopje zit. Wat ikzelf erg fijn vind is dat 1 van de knopjes switched tussen 3 verschillende presets: economic, picture en text.

Al met al prima tevreden, de keuze is sowieso makkelijk gezien het soort product; er zijn niet veel breedbeeld TFT's vooral in de lagere prijsklasse, en daarom is de Mirai zonder meer een aanrader. De Acer 19" maakt geloof ik gebruik van hetzelfde scherm, dus veel beelverschil zal er niet zijn, maar qua uitrusting (DVI, kabels meegeleverd) is deze denk ik net wat rijker.

Heb jij ook een Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart?

Je minpunt dat BF2 niet op native kan is NATUURLIJK de schuld van de videokaart! Dus dat kun je geen minpunt noemen... Verder prima review in mijn ogen!
AFAIK ligt het aan het spel, er stond op internet een optie om de shortcut te wijzigen zodat hij op een andere resolutie opstart, maar die werkt niet bij iedereen. Ik zal binnenkort eens op een 6800 ultra proberen, kijken of dat scheelt.