Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR608 Zwart Review

freakandel 20 oktober 2010, laatste update op 20 oktober 2010, 10.661 views

Onkyo TX-SR608 Zwart

Pluspunten

• eenvoudige aansluiting
  • volledig OSD menu
  • geluidskwaliteit (bij goede speakers)
  • 4 HDMI aansluitingen, geschikt voor 3D
  • goede dynamiek bij laag volume
  • zuivere weergave, ook bij hogere volumes

Minpunten

• ietwat saaie vormgeving, maar dat is persoonlijk
  • bijgeleverde afstandsbediening is niet logisch ingedeeld maar valt mee te leven

Geluidskwaliteit Score: 5
Nadat mijn midi-set van Sony de geest had gegeven heb ik een Sony componentreceiver aangeschaft. Helaas was mijn budget nogal beperkt dus heb ik me beperkt tot een basismodel. Dat heb ik geweten!

De sony versterker heb ik na 2,5 jaar gebruik op marktplaats gezet en vervangen voor deze Onkyo TS-RX608 receiver. Ik wilde nu toch meer kwaliteit in huis halen, daarnaast waren de HDMI-ingangen ook zeer welkom aangezien mijn LCD-TV slechts één ingang kent.

Ongeveer 3 weken in bezit, en ik moet zeggen: er is opnieuw een wereld voor me opengegaan. Ik had nog een set Sony speakers staan met electrostatische tweaters en deze kwamen met de oude versterker niet uit de bus. Sterker nog: ik heb serieus overwogen deze speakers maar te verkomen. Gelukkig dat ik daarvoor in de plaats de oude receiver verpatst heb.

Nu over de receiver. Onkyo is natuurlijk een welbekend merk, en dit type receiver is nog redelijk nieuw. De specs zijn zoals je deze mag verwachten van een moderne receiver: HDMI ingangen (4x), optische en coaxiale digitale ingangen, ruim voldoende luidsprekeraansluitingen (2x front, 1x center, 2x front high, 2x back, 2x surround en 2 subwooferuitgangen. Het aansluiten is een kinderspel, alles staat prima en duidelijk op de achterkant van de receiver aangegeven. Wel kan het aansluiten van de speakerkabels nogal lastig zijn als je de banaanstekkers niet gebruikt, met die schroefdopjes is het nogal lastig draaien in krappe ruimtes en slecht licht.

De mogelijkheden zijn zeer ruim en alles is on-screen in te stellen. Na het aansluiten volgt natuurlijk het afstellen met de meegeleverde microfoon. Na een serie testgeluiden (ben erop voorbereid: nogal hard) en zo'n 20 minuten later zijn alle speakers op elkaar afgestemd en is de ideale geluidsinstelling gevonden. Interessant was te zien hoe nauwkeurig de afstanden van de speakers tot de microfoon geschat waren: alleen de subwoofer gaf een kleine afwijking in afstand maar kun je met de hand bijstellen.

Het gebruik van de receiver is een genot: alles is logisch en OSD te bedienen. De meegeleverde afstandsbediening heb ik alleen gebruikt voor in te stellen en initieel gebruik, maar nu staat alles in m'n Logitech One afstandsbediening.

De geluidskwaliteit is imo subliem: de ruimtelijke weergave van het geluid is zeer goed, het frequentiebereik ook bij hogere volumes uitstekend en ook bij lage volumes geeft ie nog een mooi dynamisch bereik. In combinatie met de electrostatische tweeters, een subwoofer en een goede centerspeaker is het een genot om de versterker aan te hebben.

Ik gebruik de versterker in combinatie met digitale (HD) tv, een mediaplayer en een XBOX360. Voor al deze bronnen geldt een zeer goed geluid, goede instelmogelijkheden en afhankelijk van de geluidssoort extra instelmogelijkheden zoals THX, Dolby High (voor gebruik van hoog gepositioneerde frontspeakers) etc.

Nu nog wachten op de ondersteuning van DTS-HD of Dolby Digital-HD van m''n mediaplayer, om het maximale uit de receiver te halen.

UPDATE: na installatie van firmware 4 (beta 4) op de Mede8er MEX500 is het mogelijk DTS-HD (MA) en True HD audiosporen te beluisteren. Het geluid is daarmee een stuk frisser en helderder, de kanaalscheiding is nog wat beter en voordal de dynamiek van het geluid een klasse appart. Ik ben zeer tevreden over deze set!

Heb jij ook een Onkyo TX-SR608 Zwart?

Er kunnen wel degelijk banaanstekkers in. Je moeten alleen even de "dopjes" er achter uit peuteren. Dan kun je ze er zo inschuiven.
Ben er ook erg tevreden over tot nu toe
bedankt voor je tip! Klopt inderdaad, er kunnen wel stekkertjes in. Pas ik aan in m'n review.
Wat voor subwoofer gebruik je in je systeem?
Ik gebruik er een Sony SAW-301 actieve subwoofer met motion feedback bij. Deze had ik al bij m'n vorige set en de kwaliteit is nog steeds uitstekend. Ik merk wel een wat stabieler signaal bij hogere volumes, bij m'n oude versterker (Sony low-budged) was er nogal wat vervorming waarvan ik eerst dacht dat het aan de sub zou liggen. Blijkt dus aan de versterker gelegen te hebben!
Ik heb sinds kort deze receiver ook maar bij mn oude philips kon je in het display zien wat voor opstelling je had bv 5.1,het likjt bij deze niet zichtbaar te zijn,want ik zie alleen maar bd/dvd staan.
Kan met dat nog instellen?
Ik heb een vraagje en wellicht dat u mij kunt helpen. Ik heb de onkyo 608 via hdmi aangesloten op de tv doch het geluid van de tv krijg ik niet over de versterker te horen. Moet ik misschien nog een apparte kabel aansluiten voor audio of iets in de instellingen wijzigen?
Alvast bedankt!
Je wil dus dat het geluid dat binnenkomt via de coax in je tv, afgespeeld wordt door de onkyo?
Dan moet je een aparte kabel van je tv naar je versterker leggen, omdat de hdmi waarmee je je tv op de versterker aansluit maar 1 kant op werkt. TV stuurt geen audio terug over die hdmi kabel.
Sommige tv's hebben optical uit of vaak nog de roodwitte tulp stekker.
Hallo Bodo, daar is inderdaad een optie voor in het menu, maar dat wordt niet door elke TV ondersteund. Hoe je dit instelt staat in de manual op pagina 49 ( Audio TV out).

Klik hier voor de online manual [PDF]

Ik heb deze optie zelf eens geprobeert, maar bij mij vervalt dan de True HD of Dolby HD input over de versterker, alsof ie zichzelf downsampled omdat de TV het niet aan kan. IK heb dan wel weer een wat oudere TV, wellicht dat het daaraan ligt.

Probeer het eens uit zou ik zeggen!

Succes!

[Reactie gewijzigd door freakandel op 19 augustus 2010 15:40]

Een kort vraagje.
Ik heb de achterkant eens bekeken op de site van onkyo van de 608

Stel dat je de fronts niet bi-wired... is de reciever dan niet gewoon 9.2?? of zijn sommige aansluitingen niet gelijktijdig te gebruiken.
Als dat laatste het geval is dan heb je met deze reciever dus standaard 7.2 en bi-wired een 5.2 setup die mogelijk zou zijn, of begrijp ik m nou verkeerd
Ik heb zojuist deze receiver binnen en heb de Mede8er mex500 via een optische kabel gekoppeld. Boxen zijn aangesloten (overigens nog niet afgesteld m.b.v. de microfoon), maar ik krijg geen geluid. De Audio uitgang van de Mede8er staat op SPDIF Passthrough.

Voor het toewijzen op de 608 heb ik inmiddels alle bronnen uitgeprobeerd. Vervolgens ook de hele zaak omgezet en toegewezen via HDMI, maar ook hier geen geluid over de boxen.

Iemand een idee wat er fout kan gaan?
@Daddyshome
Welke firmware gebruik je op de mede8er? Ik weet dat er met de laatse beta (Firmware 4 beta 5) behoorlik wat bugs zitten in met name het audiogedeelte. Krijg je geen geluid bij elke film/video of MP3?

Je kunt anders eens proberen de broninstelling in de receiver aan te passen. Je moet in elk geval wel aangeven dat de bron op je Onkyo geluid ontvangt via SPDIF in plaats van HDMI. Een alternatief is een HDMI kabel aansluiten in plaats van SPDIF. Heb je dan wel geluid dan is er niets mis met de Mede8er of bronbestand en ligt het aan een instelling op de Onkyo.

Je kunt in het OSD-menu van de receiver per bron aangeven waar deze zijn geluid vandaan moet halen, standaard staat alles op HDMI (behalve Tuner uiteraard).

Laat even weten of het gelukt is!

groet,
Maarten
@Marcel2112: nee dit is niet in te stellen. Wel staat er in het display (en oproepbaar in het OSD) wat voor soort geluid de bron bevat, dwz als je een MP3 afspeelt is dit stereo, speel je een blue-ray af dan staat er bijvoorbeeld DTS of DTS-HD. Er wordt dus niet weergegeven hoeveel luidsprekers je hebt (aangesloten) maar wat het signaal is in de bron.

Wel kun je van bijvoorbeeld Dolby Digital of DTS (5.1) door middel van de Dolby Prologic IIz (height) een 7.1 signaal simuleren, net als je van stereo (2.0) ook 5.1 kunt maken. Het effect gaat natuurlijk minder ver dan een daadwerkelijk 5.1 of 7.1 signaal, maar je hoort dan in elk geval geluid uit meer speakers ;-)

Ik gebruik zelf vooral de 7.1 opstelling, omdat ik 2 hoogte-frontspeakers heb. Niet alle films ondersteunen dit, maar ik krijg dan gewoon het zelfde geluid als uit de 'normale' frontspeakers. Het geluid wordt hiermee een stukje ruimtelijker. Natuurlijk hoor ik geen verschil tussen laag-voor en hoog-voor.
@Gijsvogel: als je 'm niet bi-wired wordt het niet vanzelf een 9.2 versterker. Sterker nog: volgens mij vervallen er 2 kanalen (naar keuze background speakers of surroundspeakers achter) en hou je 5.1 over wanneer je bi-wired.

Ik heb zelf geen ervaring met bi-wiring, wellicht dat hier meer te lezen valt op diverse fora.