Mede8er MED500X Review

freakandel 21 juni 2010, laatste update op 21 juni 2010, 652 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • goede ondersteuning van de fabrikant
  • beeld- en geluidskwaliteit
  • aansluitmogelijkheden
  • stevige behuizing

Minpunten

• afspeelmogelijkheden voor muziek, vooral bij grote collecties MP-3
  • (nog) geen ondersteuning voor HD-audio (DTS-HD bijv.)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Mede8er vanaf maart 2010 in mijn bezit. In eerste instantie gekozen voor het model zonder HDD, aangezien ik een Mediacenter PC (eigenlijk servertje) gebruik in combinatie met 3 Mediacenter Extenders. Helaas biedt de mediacenter té weinig als het gaat om het afspelen van diverse beeldformaten. Om deze reden heb ik na lang wikken-en-wegen gekozen voor de Mede8er.

De installatie is een fluitje van een cent: alles is netjes bijgeleverd (ook een HDMIkabel) en staat duidelijk beschreven (niet dat ik de manual nodig had :) ) Het menu spreekt voor zich, snel alles iin te stellen. Wat ik wel lastig vond en uiteindelijk via NFS heb opgelost is het koppelen met de Windows netwerkschijven. Dit heeft welliswaar niets met de Mede8er zelf te maken, maar met Windows. Na veel gepruts heb ik het aan de praat gekregen met Hanewin NFS server.

De beeldkwaliteit is uitstekend (al heb ik nog geen full-hd TV maar een HD-ready). Zowel de lagere res. video's als de 1920x1088 video's speelt hij keurig en zonder problemen af. Bij die laatste resolutie ondervond ik wel wat problemen met betrekking tot de forse netwerkbelasting en daardoor hakkelde het beeld af en toe. Dit heb ik opgelost door voor deze HQ HD videoformaten een kleine HD in te bouwen. Ik hoef dan nu alleen de topkwaliteit films te uploaden, de DVD5 en DVD9 formaten en alles wat daar op lijkt kan ik zonder enkele moeite streamen vanaf m'n PC.

Het geluid is ook erg goed, al hoop ik dat de DTS-HD en Dolby Digital HD ondersteuning binnenkort komt (is op dit moment nog in ontwikkeling volgens de site). In combinatie met m'n nieuwe Onkyo receiver is het dan qua geluid zeker het neusje van de zalm.

De ondersteuning is overigens erg goed. Firmware-ontwikkeling door toevoegen van features of bugfixing gebeurt regelmatig en is prima via de site te volgen. Het forum biedt gelegenheid tot het vragen stellen of het verzoeken van functionaliteit.

Het enige minpunt aan de Mede8er vind ik dat de muziek-afspeelfunctie zeer beperkt is. Wat ie doet, doet ie goed, maar verwacht geen beheerfuncties van je MP3-collectie of door middel van tags of bestandsnaam te kunnen zoeken. Bij een (zeer) uitgebreide collectie MP3's is dit een beperking. Gelukkig heb ik daarvoor de Mediacenter Extender, die deze klus veel beter klaart.

Al met al een goed, degelijk en gebruiksvriendelijk apparaat voor een scherpe prijs. Imo is alleen de popcorn qua functie en kwaliteit te vergelijken maar heeft een hogere prijs.

Heb jij ook een Mede8er MED500X?