LG Infinia 50PK950 Zwart Review

onok 21 juni 2010, laatste update op 21 juni 2010, 4.569 views

LG Infinia 50PK950 Zwart

Pluspunten

• uitstekend beeld
  • goedkoop

Minpunten

• geen overduidelijke negatieve punten

Inbrandgevoeligheid Score: 3

De pk950 maakt onderdeel uit van de nieuwe LG Infinia lijn.
Het is het topmodel van de plasma varianten.

Enkele Infinia modellen:
De pk950 is er in 50 en 60". Ik wilde in eerste instantie de 60" versie, maar nadat ik deze 2,5 week in bestelling had, heb ik m geannuleerd, ik vond het te lang duren.
Ik ben voor de 50" gegaan, welke veel beter verkrijgbaar is. Bovendien scheelt het ca 700 euro, en dat is toch aardig wat ;)
Deze review gaat dus over de 50", maar dit kun je grotendeels doortrekken naar de 60". De menu opties en interface zijn zelfs gelijk over de hele infinia lijn.

Enkele linkjes:
GoT topic over de Infinia lijn: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1394926/
Tweakers.net Review van de Infinia le8500, (menuinterface en afstandsbediening zijn hetzelfde) http://tweakers.net/revie...n-echte-mediamagnaat.html
Officiele LG pagina: http://www.lg.com/nl/tv-a...ma-tv-50PK950-INFINIA.jsp

Installatie

De installatie van de tv (en daarmee bedoel ik de montage van de voet) ging zonder problemen.
Er moet wel wat geschroeft worden, dus zorg dat je een schroevendraaier hebt ;)
De TV kan ook aan de muur gehangen worden en is compatible met vesa standaarden. Er zit een afdekkapje bij voor de muur-montage.

Aansluiten van de diverse apparaten (in mijn geval maar 1, namelijk m'n AV-reciever) is eenvoudig en er zijn ruim voldoende aansluitingen, zowel aan de zijkant (1x hdmi, 2x usb, 1x cardslot, 1x composiet+2x stereo) als aan de achterkant (3x hdmi, 1x scart, 1x vga, 1x component, 1x coax(tv), 1x RJ-45(LAN), 1x wirelessHD control interface, 1x stereo, 1x optisch audio in, 1x optisch audio out).
LG levert ook een wireless mediabox die speciaal bedoelt is voor alle nieuwe LG tv's. Hiermee kun je alles draadloos aansluiten. Ze hebben momenteel een actie dat je deze box er gratis bijkrijgt (of met korting voor de kleinere modellen, zie actiefolder). De actie loopt tot 30 juni 2010, dus voor de snelle beslissers :)
Ik heb die box ook even getest, mooi apparaat dat goed werkt, maar het signaal bereik viel me erg tegen. 1 muur ertussen en het beeld is weg. Ik zal hier niet verder op ingaan omdat ik deze review wil focussen op de tv.

Uiterlijk en design

De duurdere modellen uit de Infinia lijn hebben een "borderless" design, en zo ook de pk950. Dit wil zeggen dat de gehele voorkant uit 1 glasplaat bestaat. Ik vind het iig zeer mooi, maar bekijk de foto's en oordeel zelf. De TV zelf is behoorlijk dun, hetzelfde geld voor de rand. De voet is ook bedekt met een glasplaat, de steun is rond en ook van glas. Dankzij de relatief dunne rand (alleen LED tv's hebben soms een dunnere rand) bestaat het grootste gedeelte van de tv gewoon uit beeldoppervlak, zoals het hoort imo. Als de tv op de voet gemonteerd is, kun je deze een klein stukje (iets van 20 graden) naar links en naar rechts draaien. Er zitten rechtsonder een paar tip-toetsen voor de basisfuncties als volume, kanaal wisselen en aan/uit. Een sierlijke rode led brand als de tv uit staat. Er zit overigens geen "uit"-knop op deze TV. Stekker erin=standby. Stekker eruit=uit. Ik vind dit zelf eigenlijk alleen maar prettig, zeker gezien het zuinige standby verbruik van 0.5 watt, maargoed wie weet zijn er mensen die zich daar druk om maken.

http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv3-knoppen.jpg http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv1.jpg
De knoppen rechtsonder zijn in werkelijkheid een stuk donkerder dan op deze foto.

Instellen, interface en bediening

Als je de TV voor het eerst aanzet, krijg je een wizzard te zien waar je basisdingen als taal en landinstellingen selecteerd. Ook kun je met de picture wizzard het scherm een beetje kalibereren. Ik ben geen expert hierin, dus de picture wizzard is voor mij een uitstekende oplossing. Hierover verderop meer.
Vervolgens kun je zenders gaan instellen. Aangezien ik een digitale decoder heb sla ik deze stap over. Ik had niet zoveel zin om dit speciaal voor jullie te gaan testen, sorry :) Analoge TV op zo'n scherm als dit is zowiezo not done ;)
De Tv kan overigens ook met digitale signalen aan de slag (ook in HD), en beschikt ook over een ci slot. Ik heb wel Ziggo dus ik zou het kunnen gebruiken, maar ik verlies dan wel m'n opname en timeshift functionaliteit.

(het menu van de tv)

Er zitten 2 afstandsbedieningen bij de TV. Een grote waarmee je alle functionaliteit tot je beschikking hebt, en een kleinere, waar alleen de basisfuncties opzitten zoals kanaal wisselen en volume. Ik gebruik ze allebei niet omdat ik een Logitech Harony One heb. Bij het instellen heb ik wel de grote gebruikt, en deze werkt prima. De knoppen reageren goed genoeg (al vind ik dat je ze soms wat hard moet indrukken) en het infrarood signaal is sterk genoeg.
Bij de TV zit overigens geen "Magic Wand Remote", zoals beweerd wordt op diverse sites. Ik weet niet of dit komt doordat er een klein versieverschil in de modellen zitten, of dat er verschil zit in Europese/V.S. releases, of dat deze helemaal geschrapt is. Als ik hier meer over weet zal ik het erbij zetten.

Beeldkwaliteit en beeldinstellingen
Er zitten een hoop opties in de menu's om het beeld af te stellen. In de "Expert" modus kun je alles instellen. Wel vind ik het jammer dat sommige opties, zoals bijvoorbeeld ruisfilter en filmmodus achter een extra menulaag verstopt zitten. Ik ben geen expert in kalibratie, en heb ook niet de apparatuur daarvoor, dus ik heb gewoon de picture wizzard gebruikt, zoals de meeste mensen zullen doen. Je krijgt dan in een aantal stappen de mogelijkheid om dingen als herderheid, contrast, tint, kleurtemp etc. in te stellen. Ik vind het iig een uitstekend beeld opleveren. Kleuren zijn helder, en zwart is echt goed zwart. Vooral dat laatste was een pak van mijn hart.

In de praktijk ben ik zeer tevreden met het beeld. De eerste WK wedstrijden waren een genot om te kijken in HD op dit scherm. Mooie kleuren, helder en zeer vloeiend beeld. Maar waar de TV natuurlijk het best tot z'n recht komt is full HD materiaal. Het ziet er geweldig uit. Of het nou films als Alice in Wonderland, Star Trek of Avatar zijn, of bekende docu's als planet earth, het beeld is zeer mooi en vloeiend. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik echt wel eens mooier beeld gezien heb (voornamelijk bij de duurdere LED-tv's van dit jaar), maar de prijs-kwaliteit verhouding is echt uitstekend. Ook SD materiaal (mits digitaal) komt prima uit de verf.
Wat me wel opviel is dat de tv wel wat inbrandgevoelig is. Nadat ik smiddags een keer 2 uur lang Nederland 1 aan had, kon ik 's avonds een duidelijke schim van het Nederland 1 logo op de tv zien. Dit effect was na een minuutje wel weer weg, maar daaraan kan ik wel zien dat de tv in elk geval enigszins inbrandgevoelig is. Voor permanent inbranden ben ik niet zo bang, aangezien ik eigenlijk alleen maar gedownloade films en series op de tv kijk waarbij geen logo's of andere stilstaande balken/vlakken te zien zijn. Maar ik moet de TV afraden voor mensen die vaak lang naar dezelfde tv zender kijken, of willen gaan gamen op het scherm.

http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv5-wk.jpg http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv7-alice.jpg

HQV tests

Voor de gelegenheid heb ik even de HQV test disc "aangeschaft" die Tweakers.net ook gebruikt om TV's te testen.
Als eerste het ruisfilter. Het filter op deze TV is in te stellen op off, low, medium of high. Ik zag weinig verschil tussen de diverse modi, en ik heb ook andere bronnen dan de test op de HQV blu-ray bekeken.
Ik vind dit niet zo boeiend eigenlijk, ik zorg meestal gewoon voor ruisvrij bronmateriaal :P
Bij de video resolution loss test zijn geen artifacten te zien. Het beeld is rustig en alle pixels lijken eruit te zien zoals het hoort. Bij de film resolution loss test gaat de tv wel de mist in, waardoor er wat artifacten te zien zijn de vorm van verstoorde lijntjes. De stationpan ziet er wel goed uit, maar is niet 100% vloeiend (al kan dit ook door de xtreamer komen). Beide tests heb ik gedaan met zowel de "film mode" aan of uit. Ik zag geen verschil.
Het diagonaalfilter werkt uitstekend, er zijn geen "jaggies" te zien in beide tests.

http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv10-diagtest2.jpg http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv11-filmtest.jpg http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv8-filmtest.jpg http://fotos.onoksfiber.nl/onok/2010/Fotos_nieuwe_TV/thumbs/tv9-diagtest1.jpg

Geluid

Hier ga ik niet teveel woorden aan vuil maken. Als je zo'n scherm koopt, maar geen fatsoenlijke 5.1 set in huis hebt, doe je iets niet goed imo ;) Er komt geluid uit de tv, maar daar is ook wel alles mee gezegd :P

Stroomverbruik

Ik heb het stroomverbruik van de tv gemeten met een "Cresta Energy save timer". Dit dingetje meet het stroomverbruik bij het stopcontact. Volgens de fabrikant heeft de TV een gebruik van 190watt, en 0.5 watt in de standby stand.
Het gemeten stroomverbruik fluctueert enorm. Bij het kijken van de nieuwe Star Trek gaat het van 150 naar 350 watt. Bij een ijs-aflevering van Planet Earth (veel lichte beelden) tikt het stroomverbruik net niet de 400 watt aan. Een WK voetbal wedstrijd zit op ca. 250 tot 300 watt. Een zwart beeld verbruikt ca 140 watt. Na alle metingen kom ik tot een grove inschatting van ca 250 tot 300 watt bij gemiddeld gebruik. Dit is toch wel wat meer dan de gespecificeerde 190 watt. De standby-stand is gelukkig wel zuinig, de meter geeft 0.1 watt aan. De 60" versie van de TV heeft een gespecificeerd gebruik van 250 watt. Je mag er vanuit gaan dat deze in de praktijk de 400 a 500 watt wel haalt.
Al met al vind het nog altijd niet zo verschrikkelijk veel, gezien de grootte van het scherm.

Netcast (internet mogelijkheden)

De TV heeft internetmogelijkheden, dat zowel draadloos als met een utpkabel aangesloten kan worden. Er wordt een draadloze usb dongel meegeleverd bij de tv, dus je kunt gewoon lekker draadloos aan de slag.
Er zitten 3 opties in het Netcast menu, namelijk weer via Weather.com, Youtube en Piasca. Het weer behoeft niet zoveel uitleg, werkt gewoon prima. Je kunt bijna alle grote steden in de wereld instellen en de voorspelling van de komende week tonen. Youtube werkt ook goed, beter dan op de Xtreamer zelf. Het werkt behoorlijk vlot. Wat dan wel weer jammer is, is het ontbreken van HD kwaliteit. De TV kan ook als mediaplayer fungeren. Je kunt via de usb aansluiting aan de slag met diverse audio en video formaten. Mkv word niet ondersteund, dus ik heb er niks aan, maar bijvoorbeeld divx, xvid of mpeg4 werken gewoon. De TV ondersteund ook dlna, maar dat gebruik ik niet dus dat heb ik niet getest. Bij deze tv is het nog niet het geval, maar er komt een tijd dat de TV's alles af kunnen spelen en de mediaspelers overbodig worden.

Ik ben zeer blij met deze tv, en kan hem dan ook met een gerust hart aan andere mensen aanraden. Het beeld is goed en de prijs/kwaliteit verhouding is ronduit uitstekend.
Het Trueblackfilter doet goed zijn werk, en de TV kijkt prettig of er nou heel veel of helemaal geen omgevingslicht is. Het glas spiegelt wel iets, dus zet m niet tegenover een buitenraam.
Aansluitmogelijkheden zijn ruim voldoende aanwezig, en de tv is van alle gemakken en features van deze tijd voorzien.

Met dank aan Gman voor het uitlenen van de wattmeter.

Heb jij ook een LG Infinia 50PK950 Zwart?

De center speaker staat voor de tv...
Is dat neit een beetje irri?
Daarom staat het plankje ook onder de tv. Zo komtie er net niet bovenuit :)
Ik moet nog een keer een mooier plankje hebben die beter bij de voet past.

[Reactie gewijzigd door onok op 22 juni 2010 10:27]

Mooie/leuke review :)

Zelf nog steeds aan het twijfelen tussen een LCD en een Plasma, maar door dit soort overzichten is het wellicht gemakkelijker kiezen :)
Mag ik vragen hoever je van deze tv zit?

Ik zit thuis namelijk op 5 meter afstand van een 46 inch scherm, zonder dat dit overheersend en te onrustig kijken wordt.
Ongeveer 3 meter. Bij een Full HD tv maakt het echt weinig uit hoever je voor het scherm zit.
Hiervoor had ik een beamer met een 70" scherm.
Ik heb ook belangstelling voor dit toestel maar heb hem nog nergens onder een beetje redelijke omstandigheden kunnen zien spelen , wel de Panasonic 50V20 .Vind de LG qua uiterlijk wel een stuk fraaier.

Kan iemand iets zeggen hoe deze 2 schermen zich tot elkaar verhouden , het gaat mij puur om het beeld ,zwart waardes,kleuren en scherpte.Zeker ook om dat die LG een stuk goedkoper is vraag ik me af of de LG zich kan meten met de 50V20
Hoi,

Ik heb hem na het lezen van je review ook maar aangeschafd. Inderdaad een hele goeie tv. Zeker voor die prijs. Wat ik me alleen afvraag; kan je ergens in een menu het aantal hz instellen? Hij staat nu op 50 namelijk. Dat zie je als je op OK drukt. Afhankelijk van de input kan hij ook op 60 maar dat ziet er niet uit. Kan ik hem ergens op 100hz krijgen?
Heb je nu na een aantal maanden nog steeds last van het inbranden of is dat minder geworden?
Het "ghost" effect is af en toe nog steeds zichtbaar, maar ik denk dat ik er al aan gewend ben. Het valt me bijna niet op. Voor permanent inbranden ben ik niet zo bang.
Ik heb een 50PK750, en heb ook dat inbranden, zelfs na enkele minuten zie je dat al vaag op donkere achtergronden. Het verdwijnt wel bijna onmiddellijk (<1min) van zodra je er wat afwisselende beelden op los laat.

Permanent inbranden is niet aan de orde denk ik, tenzij je echt uren/dagen dezelfde hud/hetzelfde beeld laat bekijken. Maar dat vermijden we door de display te laten dimmen na enige tijd.

Ik heb de indruk dat het prijsverschil tussen de 750 en de 950 indertijd hoger was dan nu het geval is. Met de huidige prijzen zou ik niet twijfelen en eveneens doorbijten naar de 950, gewoon voor die trueblackfilter. Ik vind mijn zwart ook al héél mooi (eerlijk waar), maar als er zoiets als een trueblack filter is, betekent dit dat het waarschijnlijk wel beter kan. Ik heb ze nooit zij aan zij zien spelen, mijn shop had enkel de 750 in voorraad op moment van aankoop. Spijtig :-)

Fijne review trouwens :-)

[Reactie gewijzigd door Magnum1982 op 29 december 2010 15:10]