Hiper Type R 480W Review

Follie 6 april 2006, 3.208 views

Hiper Type R 480W

Pluspunten

• Veel vermogen
  • SLI-ready
  • Kwaliteits aansluitingen
  • UV-reactive stekkertjes
  • Mesh om de kabels
  • Gaaf uiterlijk
  • Intelligente 80mm fan

Minpunten

• Intelligente 80mm fan is wat luidruchtig als de pc uitstaat

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik heb besloten tot de aankoop van een nieuwe voeding over te gaan nadat mijn oude voeding het voor gezien hield, geen idee waarom. Ik heb deze voeding gekocht met het oog op de toekomst vandaar dat ik een voeding heb uitgezocht met vrij veel vermogen en nvidia SLI ready is. Ik zal hieronder wat vertellen met de ervaring die ik tot nu toe met deze voeding heb, ik heb deze nu ongeveer 2 maanden in gebruik sinds februari 2006.

Waarom deze?
Voordat ik over ging te het bestellen van deze voeding heb ik uiteraard ook een aantal reviews gelezen over dit product, deze waren in mijn ogen allemaal vrij positief en daarom heb ik deze Hiper gekocht. Als eerste heeft deze Type-R uivoering van Hiper natuurlijk erg veel vermogen (580 watt), dit is erg handig met het oog op de toekomst, uitbereidingen zoals een systeem met 2 GPU’s vraagt nogal wat vermogen. Vandaar dat er groot op de doos van de voeding SLI-ready staat, hier hebben de ontwerpers dus ook daadwerkelijk rekening meegehouden! Ook zag het uiterlijk van de voeding er aantrekkelijk uit op verschillende foto’s die ik bij verschillende reviews bekeken heb, aangezien ik een window in mijn case heb is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Uitpakken en inbouwen maar!
Ik had deze voeding samen met nog wat andere producten bestelt op een internetwinkel, dus op een donderdag middag stond er ineens een grote doos in de gang. Yes, het is aangekomen, dus gelijk aan de slag, naar boven met die spulletjes. Nadat ik de doos geopend had zag ik de Hiper gelijk zitten, deze is verpakt in één heel eigenwijs 'kistje' (zie afbeelding). Na het openen van dit 'kistje' zag het er allemaal heel netjes uit, veel beschermende folie enz. ook alle aparte kabels zijn netjes apart verpakt.

Vervolgens snel mijn case op het bureau gelegd, schroevendraaier erbij, en klussen maar, eigenlijk maar een makkie zon voeding erin schroeven. Daarna de kabels aansluiten, aangezien dit een modulair voeding is kun je dit heel netjes doen. Bij deze voeding is gebruik gemaakt van heel degelijk aandoende aansluitingen, deze van een soort staal. Ook kan elke kabel maar op 1 manier in de juiste aansluiting, oftewel er kan niet veel misgaan. Over het aantal uitgangen en de mogelijkheden tot SATA en PCIe aansluitingen hoef je je ook geen zorgen te maken, deze zijn namelijk allemaal aanwezig. De kabels zijn ook mooi afgewerkt met een blauwe mesh en aan de de uiteindes rode UV-reactive stekkertjes, erg mooi!

In gebruik dan!
Nadat ik alles netjes had aangesloten en weggewerkt had kon ik de voeding eindelijk aan het werk zetten. De hoofdschakelaar aan de achterkant van het beestje omgezet een gaan maar, wow… wat een mooie blauwe led-fans heeft ie toch! Ook door de behuizing van de voeding zie je een blauwe gloed komen, deze is namelijk met allemaal kleine gaatjes uitgevoerd, en uiteraard is de hele behuizing van het beestje ook mooi met een blauwe lak afgewerkt.
Over de prestaties van de voeding kan ik eigenlijk niet zo veel vertellen, ik heb deze voeding niet onderworpen aan allerlei zware tests enzo. Ik kan wel melden dat ie geen moeite heeft met mij systeem, AMD 2100+ - Geforce 4 Ti 4200 – MSI K7 mobo – Creative X-Fi – en nog 2 discdrives + een harde schijf. Hiermee kan de voeding dus bij lange na niet op zijn volle vermogen belasten. Dan de fans nog, Hiper heeft 2 fans op deze voeding gemonteerd, een 80mm variant aan de achterkant en een 120mm variant aan de onderkant, deze zijn inclusief blauwe ledjes. Over het geluid van deze fans heb ik niet veel te klagen, ze komen qua herrie niet boven het geluid van de rest van mijn fans in mijn pc uit. Als je je pc uitschakelt zal je opvallen dat de kleine 80mm fan nog een minuutje of 5 doordraait na het uitschakeling, om de overgebleven warmte te verwijderen. Dit is alleen maar positief, maar als je pc dan zo helemaal uitstaat, dan kun je die fan opzich wel best goed horen.

Ik ben dus zeer tevreden over de Hiper Type-R voeding, ook op de prijs van deze voeding heb ik niet veel aan te merken, 98¤ voor een 580 watt voeding vind ik gewoon een goede prijs. Ik heb nog helemaal geen problemen met hem gehad, dus ik ben gewoon erg tevreden, bij de volgende aankoop zal ik er niet aan twijfelen om weer voor een product van Hiper te gaan, het is gewoon kwaliteit!

Heb jij ook een Hiper Type R 480W?

Heb deze voeding ook en ok best tevreden mee.

Geluidsproductie valt bij mij wel mee, ik hoor de voeding niet boven mijn HDD's (Raptor). Bij mij waren de kabels iets te kort omdat ik een BTX/ATX kast heb maar dat is opgelost door verlengkabels te gebruiken.
Zelfde voeding hier, redelijk stil, 1 x 18A en 1x20A op de 12v lijnen, mooie voeding (zwart in mijn geval), fraaie chroomkleurige 12 en 8 cm fan en bijzonder mooie modulaire aansluiting, nu 3 weken in de pc hangen en kan eindelijk de 3dmark05 draaien zonder dat de videokaart zegt dat ie niet genoeg stroom heeft :+
Ik heb deze voeding ook alleen zonder de lichtgevende fans...besloten tot deze aankoop vanwege ervaring met een brakke Qtec voeding, besloot ik maar eens wat krachtigers aan te schaffen...hij is echt helemaal geweldig. Lekker stabiel en erg handig vanwege de aansluitingen:)
Fotos hebbne niets te maken met je voeding?
Hoezo? In alle plaatjes is er duidelijk iets van de voeding en/of de verpakking ervan te zien hoor!
Ik heb de allerlaatste besteld van Hiper omdat ze een rechtzaak zijn begonnen vanwegen de pattent dat ze hebben gebruikt.....

Ik hoop dat ze winnen zodat meer mensen kunnen genieten van deze Dikke PSU!