Tweakers zegt: 8,5

LG OLED48CX6LB Zwart

€ 9.997,-
Specificaties 48" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED48CX6LB Zwart Review

sjtienuh 6 juni 2020, laatste update op 18 juni 2020, 6.592 views Product gekocht

LG OLED48CX6LB Zwart

Schitterend beeld en geluid

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Eenvoudig instellen

Minpunten

• Beeld pas goed na aanpassen standaard instellingen
  • Dikkere achterkant bij ophangen tov vorige tv

Het uitpakken

Het uitpakken van de tv is even opletten. De tv is zo dun dat je hem niet overal wil optillen. Ik heb eerst de meeste tempex uit de doos gehaald tot ik bij het dikke gedeelte kon komen. Hier kan die gerust worden opgetild. Moet wel zeggen dat het dikke gedeelte dikker is als mijn vorige tv waardoor die iets verder van de muur hangt. Voordeel hiervan is dat ik makkelijker bij de aansluitingen kan komen. Aan de zijkant zitten 3 HDMI poorten een usb poort en de plaats waar de ci module van Ziggo geplaatst kan worden. Aan de achterkant zit nog een hdmi aansluiten een dvb-c en dvb-s aansluiten zodat deze zowel met de kabel als sataliet te gebruiken is. Nadeel is de stroomkabel, deze zit bij deze tv vast en kan niet zelfstandig los gehaald worden om een langere kabel erin te plaatsen. Let hiermee op met de plaatsing van de tv.

Installeren
Eenmaal aangesloten kom je bij het menu uit waarmee de tv eenvoudig voor iedereen zelf in te stellen is. Zelfs de gegevens voor Ziggo stonden al juist waardoor het alleen maar door klikken was.

Kleurweergave en geluid
Na de installatie bevielen mij de kleuren niet helemaal, deze heb ik wat research op het internet aangepast naar betere settings en wouw wat een beeld nu, de kleuren spatten van het scherm en wit is echt wit en zwart echt zwart. Ook het geluid kan ik niet meer dan lof geven voor TV speakers. Een losse soundbar zou beter geluid geven, maar hier maak ik geen gebruik van.

Updates
Inmiddels al 3 updates binnen gekregen vanuit LG met verbeteringen. Had zelf geen problemen dus voor mij hebben de updates nog niks toegevoegd. Goed om te zien dat LG wel aandacht geeft aan hun producten, anders als mijn ervaringen met Philips TV's

Kortom al met al een aanrader, maar pas de kleuren aan naar betere instellingen.

Heb jij ook een LG OLED48CX6LB Zwart?

Vraag & Aanbod

Hoi

Mooie review.

Ik was ook op zoek naar de optimale kleur/beeld instellingen.

Kun je mij hier aan helpen ?

Met vr gr

Dontworry
Dat is de website inderdaad. Boven even het type ingeven en de rest wijst voor zich
Hallo,

Heb ook deze tv gekocht. Ben ook op zoek naar de optimale beeldinstellingen maar kan ze nergens vinden. Heb jij inmiddels een tip voor mij?

Groeten Bauke
Bedankt. Lijkt me nog best wel lastig. Heb ergens gelezen dat consumentenbond ook optimale instellingen heeft vastgesteld. He gezocht maar kan ze niet vinden. Heb jij een idee?
Nee sorry van de consumentenbond ken ik ze niet. Deze voldeden voor mij zeer goed
Oke en bedankt. Ga het proberen.
Optimale beeldinstellingen volgens de Consumentenbond, zie https://www.consumentenbond.nl/tv/producten/lg/oled48cx6lb

Uitleg: Kijk bij Gebruikstips voor meer uitleg over onze optimale beeldinstellingen (Test Televisies > Gebruikstips > Kies de juiste beeldinstellingen).
Preset: Standard
Helderheid: 64
Scherpte: 25
Kleur temperatuur: C20
Tint: 0
Kleurverzadiging: 46
Contrast: 95
Achtergrondverlichting: 74
Functie voor vloeiender beeld: Trumotion user; DeJudder 6; DeBlur 8; OLED Motion Pro off
Overige instellingen: Eye Comfort Mode off; Dynamic Contrast off; Dynamic Colour low; Colour Gamut wide; Super Resolution low; Gamma high1; Peak Brightness off; NR low; MPEG NR low; Smooth Gradation low; Black Level auto; Real Cinema on; Motion Eye Care off
Heb alleen k20 geen c20
Dank voor de review. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om Youtube of Spotify op een telefoon te 'casten' naar de tv. Ik bedoel dus niet 'screen mirroring', maar een Youtube video of Spotify nummer vanuit de telefoon afspelen via de desbetreffende apps in webOS. Momenteel gebruik ik hier een Chromecast voor en wil deze functionaliteit graag behouden. Die remotes typen altijd zo langzaam..

[Reactie gewijzigd door tweegroenethee op 14 juni 2020 20:45]

Youtube kan gecast worden. Ik gebruik zelf gewn spotify, dus daar kan ik helaas niet mee helpen. Ga ervan uit dat dat ook werkt
"Als laatste spiegelt het scherm wel iets meer als mijn eerdere tv, echter blijft het beeld met zonlicht erop toch goed zichtbaar, dat vind ik belangrijker."

Mocht dat werkelijk rechtstreeks invallend zonlicht zijn op het panel, dan moet je daar echt wel mee opletten (vlekken in beeld).
Het is vooral in de avond als de zon onder gaat. Maar er is gelukkig geen rechtstreeks zonlicht erop
Lees her en der dat er een kort 220 snoer aanzit,wat is de lengte hiervan ??
Ik kan hem helaas niet voor je opmeten. Heb alles een beetje weg gewerkt. Dan zou ik alles loa moeten maken. Maar ik schat hem maar 1,5meter
1.5 meter. Heb hem ook net en snoer is echt heel kort
Voor mij is het snoer lang genoeg gelukkig maar snap dat het voor mensen te kort kan zijn.

Heb een nadeel gevonden van de tv, als je iets wil opnemen moet hij aan blijven staan. Vanuit standby neemt hij helaas niet op op usb
Heren bedankt voor het meten.
Ik maak me zorgen om die 1,5 meter snoer. In een extreem scenario zou ik toch die gewoon kunnen doorknippen en een eigen snoer kunnen maken?
Doorknippen kan natuurlijk wel, hou er alleen rekening mee dat men moeilijk kan gaan doen inzake eventuele garantie verzoeken. Geen idee of ze hier dan ook naar kijken. Ik weet niet hoe de kabel intern gekoppeld zit. Wellicht is het handiger om het afdekplaatje dan te verwijderen en vanuit hier een langere kabel te plaatsen.
Goed idee. Ik zal het tegen die tijd even uitzoeken. Dank voor de tip!
Ik vind het altijd nog heel vreemd waarom er niet gewoon een afneembaar snoer aan zit. Ik moest bij mijn televisie ook het snoer doorknippen, omdat ik een buis in de muur heb voor de snoeren. Even getest of de televisie het deed en of die goed beviel en na een week doorgeknipt en weggewerkt. Met een afneembaar snoer zou je gewoon het snoer kunnen vervangen en/of het smalle deel doorvoeren.
Klopt inderdaad, dit was bovenstaand al eerder naar voren gekomen. Maar moet echt zeggen dat het een hoop scheelt als het beeld out of the box
Hoe bevalt hij voor het gamen?
Zou je hem nog steeds kopen als je nu voor een monitor was aan het kijken?
Ik kan je hier geen antwoord op geven ik game niet. Wellicht dat je dit beter in het topic op het forum kan vragen
mooi scherm. Heb hem opgehangen aan de muur, met de beugel iets van de muur af (zwenkbaar)
en een verlengsnoer gebruikt tot aan de beugel.
ik gebruik nog de oudere spdif uitgang voor geluid en werkt prima.

Wat erg handig is: de afstandbediening instellen als universele a.b.: ik bedien er de delta/caiway setupbox mee voor de zenders en m'n LG home cinema set voor geluid.

Ingebouwde media server werkt perfect samen met Synology nas (op NAS media server installeren). Let alleen op films met DTS geluid, dat werkt niet, neem AC3 (Dolby).
4K films streamen zonder problemen van de NAS. Oud dvd format (video_ts) helaas nog niet werkend gekregen.

[Reactie gewijzigd door gmmiddag op 7 juli 2021 16:25]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.