Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm

€ 46,21
Specificaties 30dB bij maximaal 1.800rpm - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm Review

FirstStop 1 juni 2020, 1.852 views Product gekocht

Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm

Voor het geld kun je bijna geen betere RGB fans kopen. Goede bouw kwaliteit, echt uitzonderlijk mooi uitgevoerde aRGB. Hoge bang for the buck!

Pluspunten

• Uitzonderlijk mooi uitgevoerde argb
  • Voldoende accesoires
  • Gewone 3 pins argb aansluitingen
  • Daisy chainen
  • Hoogste prijs/kwaliteit buiten Chinese 6pins RGB sets

Minpunten

• Lage statische druk, minder geschikt voor radiatoren

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 3
Geluid (min) Score: 4
Voor het geld kun je bijna geen betere RGB fans kopen. Goede bouw kwaliteit, echt uitzonderlijk mooi uitgevoerde aRGB. 16 leds in de buiten ring, 8 in de as.

Voldoende accesoires in de doos, de controller is erg basic, maar als je een moederbord met aRGB ondersteuning hebt kun je hier veel plezier aan hebben. Ik heb deze ook gekozen omdat deze fans te daisy chainen zijn en beschikken over normale argb 3 pins aansluitingen icm 4 pins PWM.

PWM aangestuurd, via moederbord goed te doen.
Nadelen? Lage statische druk en op een radiator sluiten ze niet zo goed aan. Heb ik toch gedaan: Ik heb een set van 3 en één single ventilator gekocht die twee 120mm radiators push pull koelen. Idle tussen de 40-50 graden en onder load your max 60. Dat is in een phanteks evolv shift x zeker niet slecht.
Met de oorspronkelijke fans had ik nog lagere temperaturen maar ook veel meer herrie. Erg tevreden.

Heb jij ook een Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm?

Hi, nette review!

Paar vraagjes nog:
Welke fans had je eerst op je radiator zitten? En hoeveel scheelde dat qua temperatuur?
Tot hoeveel stuks zijn te daisy chainen?
Is er een speciaal programma nodig (zoals Corsair zijn iCue heeft) of kan dit gewoon met software van je moederbord?
Ik had eerst de stock fans (2x) bij de corsair h70, die waren pwm gestuurd maar gewoon luid. Wel koeler dus. Ik koel er mijn Radeon RX480 mee met een gemodde reference koeler.
Op lucht idle onder 30, maar met load tegen de 80. Daarna met de stock h70 idle onder de 40 graden en niet boven de 50 met load.
Nu met deze fans nog steeds rond de 40 idle, en under load rond 60.
Hoeveel stuks te daisy chainen weet ik niet, maar 3-4 is geen issue op gebied van RGB. Power komt van de fan hub die ik gebruik. Er is geen software, alleen een simpele RGB controller bijgesloten. Ik gebruik nu de software van mijn ASRock fatality b450 itx/ac. Die is ok, hoewel ik de volgende keer waarschijnlijk voor Asus ga voor betere compatibiliteit en meer mogelijkheden.
Thanks voor je reactie, ik denk dat ik ze dan maar een keertje aanschaf en kijk hoeveel het in mijn systeem gaat schelen!
Heb je deze aangeschaft, ik zit met wat vraagjes en zou het fijn vinden als je me zou kunnen helpen, ik wil rgb inbouwen in mijn systeem en ben me nu aan het inlezen, nu heb ik 2 argb poorten op mijn moederbord, ik heb 6 fans nodig, dus als ik het goed begrijp zou ik dus 1 fan kunnen aansluiten op een argb header op het mobo, en dan de rest van de fans op die ene fan aansluiten voor een daisy chain?
Zo ja kan ik de fans dan nog individueel aansturen, of krijgen al de fans dan dezelfde kleuren?
Alle fans die op een enkele header zitten zullen wel hetzelfde patroon gaan volgen, dat is het nadeel van de daisy chain. Ik zie dit zelf echter niet als een gigantisch minpunt. Alleen wel opletten dat je oriëntatie hetzelfde is (dus kabel aan dezelfde kant), anders gaat het er raar uit zien ;p
Bedankt voor het snelle antwoord dan neem ik 6 van deze fans met 2 daisy chains elk op een argb header, en mijn rgb psu bedien ik dan maar via de fysieke knop, nogmaals bedankt kan nu eindelijk verder.
Hoe doe je dat dan met één header op het moederbord? Nu heb ik zo'n rgb splitter met 10 aansluitingen. Word dat ook gewoon als 1 daisy chain gezien?
Dat is natuurlijk afhankelijk van je splitter. Maar meestal is het inderdaad net als een Daisy chain. Programmeren van ARGB kan in het algemeen maar heel beperkt, bijna alle MB fabrikanten hebben hun eigen settings. En hetzelfde geldt voor controllers. Ik heb alleen ervaring met een asrock b450 itx bord en dat is beperkt, maar prima.
Wat doe je dan als je het effect van bovenin achter naar beneden achter wil laten lopen met negen fans, zoals ik dat op youtube zie? Kan alleen met 1controller die alle leds van die 9 fans apart kan aansturen. Of kan dit ook met die opensource software die er is?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 april 2021 10:24]

Ik weet daar het antwoord niet op. Je bent in ieder geval aangewezen op open source of andere/meerdere controllers die al dan niet door soort opties hebben als je bereiken wilt wat je wil. Met de standaard cooler master spullen lukt dit alleen als je meerdere controllers hebt die je handmatig instelt, voor zover als ik weet
Ik wil deze fans gebruiken in mijn Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi Moederbord.

Daar gebruik ik nu RGB fusion 2.0 voor en ze zeggen dat je dat daar mee kan bedienen.

Heb je daar een ander extra kabeltje voor nodig die niet mee geleverd word? Of moet ik daar een kabel voor kopen die je in de USB in je MB aan moet sluiten?
Je kunt ervoor kiezen om een set via je MB te besturen en een via de meegeleverde controller. Maar de laatste heeft maar beperkte variaties