Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero Xtreme 4870X2 Review

Bram82 20 juni 2010, laatste update op 20 juni 2010, 1.248 views

Arctic Accelero Xtreme 4870X2

Pluspunten

• Geweldige koelprestaties en weinig geluidsproductie. Ziet er goed uit.

Minpunten

• Kan even frutten zijn in je kast. Installatie ben je wel even zoet mee.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Zoals bekend bij veel bezitters van de 4870x2 kaart is de stock koeling niet geweldig. De kaart kan bovendien gigantisch heet worden en bij een goed potje gamen slaat de stofzuiger dan ook om de haverklap aan. Op vol vermogen is de standaardkoeler niet om aan te horen en zijn de koelprestaties bovendien ook niet om naar huis over te schrijven. Die standaardkoeler zuigt via de onderkant van de kaart lucht naar binnen en voert deze langs koperen koelblokjes, 1 koelblok per gpu, en laat de lucht aan de achterkant van je kast ontsnappen. Het grootste probleem hierbij is dat je al snel ziet dat het eerste koelblok met stof verstopt raakt, en dat de koeler steeds harder moet aanslaan om voldoende lucht langs gpu1 en gpu2 te voeren. Het voordeel is misschien dat er geen warme lucht in je kast blijft hangen...

Mijn temps waren idle zo'n 55-60 graden en ik haalde makkelijk 80/90 graden onder load, zeker bij shader intensieve games als Trine gebeurde het nog wel eens dat de GPU zo heet werd dat de game zichzelf afsloot.

Tijd dus voor een aftermarket koeler.
De Accelero Xtreme was bij mijn favoriete webshop het enige artikel dat ik kon bestellen voor deze kaart, van het prijskaartje schrok ik wel even....6 tientjes voor een koelblok en wat fannetjes, maar dit bleek achteraf een prima investering te zijn. 4 heatpipes per GPU lopen naar de ruim 600 gram wegende aluminium heatsink, van onderen gekoeld door 3 92mm fans. Het voordeel? Geweldige koelprestaties, het nadeel wellicht dat de warme lucht -bij een slechte airflow- in je kast zou kunnen blijvenhangen...

Bij de koeler wordt een zak thermalpads meegeleverd voor de VRMs en het geheugen en voor de GPU zelf zit er al koelpasta op de koeler. De pads zijn plakkerig, en het is het handigst om aan 1 kant het plastic los te frutten, de pad te plaatsen, en dan met een pincet het plastic laagje aan de andere kant eraf te trekken. Voor de installatie, en het schoonmaken van de opgedroogde VRM ATI pads, moet je wel even de tijd nemen. Het is geen ontzettend ingewikkelde aangelegenheid, maar je ziet makkelijk het een en ander over het hoofd (stekkertjes eerst, koelblok daarna :) ) en de manual is niet heel erg duidelijk. Ook is het aan te raden om de afmetingen van je kast in de gaten te houden, deze koeler verlengt de kaart met zo'n 2,5 centimeter, in mijn Antec 900 was het redelijk krap.

Mijn kaart is nu onder volledige load max 48 graden, en idle ongeveer 30 graden. Het allerfijnste is dat mijn hele pc er zo ontzettend veel stiller op geworden is. De kaart zit in een redelijke lawaaikast, de Antec 900, en bij zo'n open design maakt een stille videokaart echt een wereld van verschil. Mijn systeemfans maken nu meer herrie dan mijn videokaart, en ik kan mijn PC nu prima op mijn bureau hebben. Bovendien ziet het er nog best tof uit, maar dat is een kwestie van smaak.

• Antec 900
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme 4870X2?

Past hij denk je ook op een 58XX serie kaart? Een idle van 30 graden klinkt zeer aantrekkelijk :)
Voor die kaarten heeft Arctic Cooling volgens mij alweer een eigen versie gemaakt.
Yep, zo'n beetje iedere kaart krijgt een eigen versie