Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

Mephisteus 4 mei 2007, 2.969 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Accu
  • De vele instelbare knoppen
  • Ergonomie

Minpunten

• Uh, je moet het zelf bewegen?

De aankoop
Het is intussen alweer een tijdje geleden dat ik deze muis gekocht heb. Hiervoor had ik een normale 'geen fratsen' optische draadloze muis. Allemaal leuk en aardig maar och, verandering is leuk :).

Het duurde niet lang voordat ik deze muis had gekozen in plaats van bijvoorbeeld de MX518, voornaamste reden was dat de muis draadloos was. Ik zit erg vaak met mijn muis voor mijn toetsenbord dus dan is een muis met een staartje niet echt ideaal. Verder was de MX1000 gewoon 'de muis' van het moment, altijd leuk om te hebben.

Verder had ik eigenlijk één echt goede reden om van muis te wisselen, en dat was dat ik echt helemaal gestoord werd van de batterijen voor mijn oude muis. Een accu was dus een vereiste.

Eerste indruk
De muis zag er uitstekend uit, erg ergonomisch. En zo voelde die ook, de knoppen zitten allemaal op logische plekken en zijn makkelijk te bedienen. Hij voelt ook erg stevig aan, en hij is inderdaad na een valletje of twee nog niet kapot gegaan.

Er wat dieper op in
Accu
De MX1000 heeft een goede accu. De accu gaat ongeveer 2.5 dagen mee als hij intensief gebruikt wordt. Om te zien hoeveel stroom de accu zitten er drie LEDjes op. Als ze alle drie aanstaan zit de accu vrijwel helemaal vol. Staan er twee aan dan is de accu minder vol (ongeveer halverwege) en staat er nog maar één aan dan is de accu richting leeg aan het gaan en als de laatste LED rood is dan is de accu vrijwel helemaal leeg. Ik stop de muis meestal in de oplader als er nog maar één LED brand (groen).

Ergonomie/Knoppen
Voor rechtshandigen ligt de muis perfect in de hand. De knoppen zitten op logische plekken en zijn goed bereikbaar.
Er zaten ook twee 'knoppen' op waarvan ik dacht 'wat is hier in godsnaam het nut van'. Dit is op het scrollwiel naar links & rechts scrollen, en niet alleen naar boven & beneden. Dit blijkt toch wel een erg nuttige functie te zien op bijvoorbeeld grote plaatjes in de browser.

Software
De software bij een muis is meestal wel wat beperkt, maar toch kan je vrijwel alle knoppen instellen om wat-dan-ook te doen (bijvoorbeeld een keystroke of een bepaalde actie). Ook geeft de sofware een waarschuwing popup (een MSN popup zeg maar) als de muis 'in het rood' raakt.

De prijs
De prijs was toen meer een issue dan nu maar ook toen was het het zeker waard.

Een pracht muis :)

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

Nadeel kan zijn dat hij iets aan de zware kant is. Hij glijdt wel heerlijk over een vlak oppervlak. Heb hem zelf ook i.c.m. een dinivo echt heerlijke muis. Hij is erg precies.

Accu is inderdaad een groot pluspunt gaat erg lang mee en het ledje geeft goed aan wanneer hij op is.
Ik heb zelf totaal geen problemen met de 'zware' kant aangezien ik meer dan genoeg ruimte heb om de muis te bewegen zonder hem op te hoeven tillen.

Bovendien is zwaar een relatief begrip, iedereen zal het toch echt voor zichzelf uit moeten maken of de muis 'te zwaar' is... Ik heb er zelf bijvoorbeeld geen problemen mee :)
Inderdaad, want ik vind het juist heerlijk. :)
Ik heb hem ook en vind dat gewicht ook erg fijn. Voelt lekker degelijk aan. Heb voor m'n laptop een normale optische muis van MS en die vind ik ondanks zn lagere gewicht minder makkelijk controleerbaar.

Accuduur is hier nooit meer dan 3 dagen als ik m echt opgebruik, maarja ik gebruik m dan ook zo'n 8 uur per dag :)
Ik vind dat die accu helemaal niet lang meegaat :O
Juist belachelijk kort,
ik heb nu een microsoft wireless intellimouse ecplorer 2.0, en de batterijen daarvan gaan zeker 3 a 4 maanden mee, en hij gaat ook nog verder als er maar 1 in zit.

Dan vind ik 2,5 dagen, veeeeel en veeeeel te weinig.
Ik gebruik deze muis op m'n werk (zelf maar eentje aangeschaft, beter dan die standaard IBM-dingen die we hier hebben).

Maar goed, het batterijverbruik. Ik werk 4 x 9 uur en zit 7 tot 8 uur achter m'n bureau. Natuurlijk niet de hele dag met die muis te schuiven, maar toch... :)
De batterij gaat pas op rood na ruim twee weken. Dus ik schat een dag of 10. Vind ik toch wel redelijk. Maar sinds kort zet ik hem op de oplader als ik vrijdags naar huis ga (nadat ik een paar keer met een lege batterij zat :) ). Een week houdt 'ie het gemakkelijk uit, is er meestal nog maar 1 streepje af.
Zwaar? 'k vind 'm eerder ligt...
Ik vind het persoonlijk juist heel chill dat 'ie zo zwaar is :)
Daarom ook "kan" ik ben zelf van een Logitech Dual Optical, met loodje eruit, naar MX310 gegaan -> MX1000 daarom kan het nadelig zijn als je van een wat lichtere muis naar een zware gaat, het is namelijk wennen.
Het gewicht is meer een persoonlijke eis, ook het scrollen zou ik willen noemen wat iedereen anders fijn vind. Ik heb deze muis nu al bijna 8 maanden, hij werkt nog steed super. Ik speel ook redelijk wat FPS games, daar werkt hij zonder meer prima.

Kortom ook voor geldt een het is een machtig mooi dingetje :Y)
Wat ik persoonlijk zeer fijn aan deze muis vindt is dat er back en forward knoppen opzitten, zo kan je makkelijk terug tijdens bv het browsen.

Enigste puntje wat ik heb is dat als ik hem in de oplader zet, hij soms de muis niet ziet, contact pakt niet goed.
Opnieuw erin zetten helpt dan.

Verder zeer tevreden.
Ik gebruik deze muis sinds anderhalve maand (heb daarvoor ook alleen maar Logitech muizen gehad, waaronder de zeer goede Cordless MouseMan Optical) en inderdaad, het is een geweldige muis. Ik ben overigens beslist geen gamer, dus zaken als vertraging en gewicht zijn voor mij geen issue.
Wat ik wel regelmatig lees, en wat ik bij één gebruiker in de praktijk heb gezien, is dat het Logitech-logo en het batterij-pictogram op de muis snel vervagen, waarschijnlijk onder invloed van bijv. wrijving met de huid en transpiratie. Toch jammer, het ontsiert de muis en hoort imho niet bij een muis uit deze prijsklasse. Het doet natuurlijk niets af aan de werking ervan, maar toch...
Ik vind het persoonlijk niet zo'n goeie muis. Ik heb hem zelf zo'n 2 maanden gebruikt en ik kon maar niet wennen aan het gewicht. Ik vind hem ook net iets te groot. Het is een zeer goeie muis om gewone desktoptaken of precisiontasking (Photoshop, 3D Studio Max) te doen, maar om echt te gamen gaat mijn voorkeur uit naar de Razer Copperhead, die qua design er iets bovenuitsteekt vind ik. Hij weegt ook heel wat minder, gaat ook niet stuk door valpartijen en heeft een zalig oppervlak. Maarja, zoals bij alles geldt persoonlijke voorkeur. Ik ben gewoon rasechte fan van Razer, en heb altijd al een beetje een 'slecht gedacht' gehad over Logitech/Microsoft muizen met een overdreven ergonomisch design.
Ik heb er zon +/- 4 á 5 versleten (lees "soms ook terug gebracht"). vanwege het feit dat deze muis gewoon niet normaal kan scrollen naar beneden met het scrollwiel.

Het scherm shiet dan elke keer helemaal naar boven.
Alsof er sluiting in het wiel zit. Niet als je de drivers installeert. Maar ik wil een muis die het ook doet zonder de drivers!!!! Trouwens de drivers pakken het probleem wel aan, maar het is nog niet helemaal opgelost (Het is een workaround). Als geïdentificeert word dat het scherm omhoog wil schieten dan word dat bij 3 regels tegengehouden. Maar dan nog is het irritant omdat je dan soms toch verliest waar je aan het lezen was.

Ik was een van de eerste in Nederland met deze muis. En het is een tof dingetje, maar de fout is er volgens mij tot op vandaag nog niet uit gehaald. En dat valt mij gewoon zwaar tegen voor een merk als Logitech ! ! ! Hij is wat zwaar i.d.d. maar als je een gladde muismat pakt is het goed te doen. Positieve eigenschappen zijn voor mij dat hij het doet op alle ondergronden en dat de accu een week mee gaat..
Geen enkel probleem bij mijn exemplaar wat scrollen betreft. Heb het net nog even zitten testen, maar nee, gaat prima. Jammer dat het bij niet goed gaat.
Dat naar omlaag om omhoog schieten met ie fastscroll-knoppen heb ik ook soms (met drivers geinstalleerd). Het is niet makkelijk te reproduceren, maar volgens mij is het vnl. bij grote websites waar je lang kunt scrollen (bijv. een lang topic op GoT waarbij je posts per page op 500 zet). En dan het liefst als de pagina nog aan het inladen is. Maar het gebeurt bij mij maar erg weinig, dus ik vind het geen reden om de muis daarom niet te kopen.

Maar verder een ideaal muisje. Ik heb hem al dik 1,5 jaar en hij bevalt nog zeer goed. De knoppen zit precies op de goede plaats, waardoor ik ze allemaal gebruik. Bij andere muizen mis ik ze meteen.
De accu gaat bij mij zo'n 4-5 dagen mee schat ik in. Maar vaak laad ik hem gewoon op als de indicator al een tijdje op 2 streepjes staat.
Ik werk bij een automatiserings bedrijf op de TD dus krijg een hoop spullen langs me heen, nou heb ik recent nog die mx1000 muis in me handen gehad, maar vind hem niet zwaar ofzow. tis echt een relaxte muis. ik haat alleen dat draadloze en accu's ik vergeet ze altijd te laden :z

al met al toch een goeie muis
Geweldige muis, zit bij m'n m'n Dinovo pakket..... Heb in het verleden andere infrarood muizen gehad en in vergelijking is deze muis echt top!