Specificaties Mini-pc / HTPC met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart Review

xvanwaart 18 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.941 views

ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Ondersteuning ASRock
  • Formaat

Minpunten

• Vettevingergevoeligheid
  • Ruimte in de kast

Features Score: 4
Allereerst maar eens even hoe en waarom ik aan deze opstelling gekomen ben... Ik ben al een tijdje in het bezit van een zelf in elkaar gezet Media-Centre (Antec Skeleton mini, POV ion 330, 2GB, OZC vertex extreme en 2TB Samsung Spinpoint) welke ik naar volle tevredenheid in mijn slaapkamer gebruik. Echter mijn 40" Samsung LED TV in de woonkamer wou naast een paar PS3 spelletjes ook wel eens wat anders vertonen en zodoende zocht ik op internet naar wat onderdelen voor een goedkoop ion media centertje. Op Pricewatch uitgekomen zag ik daar dit systeem (Asrock ion 330-HT BD) voor ¤75,-! Dit was op 20 April en uiteraard verkeerd geprijsd. Toch maar besteld want je weet maar nooit, een maand niets meer vernomen (hij was niet op voorraad) en weer vergeten. Tot ik 2 weken geleden een mailtje krijg dat ie verzonden is! Van Azerty voor mij voor ¤75,- lijkt me een uitstekende deal. Meteen een 500Gb schijfje gekocht (werd geleverd zonder HDD) en uit de kast een 1GB SO-DIMM getrokken uit een oud eee pctje van een collega wiens RAM ik had ge-upgrade. Om een lang verhaal nog één zinnetje langer te maken, voor +/- ¤150,- een compleet Media-Centre... Azerty BEDANKT!

Componenten
Ik heb wel vaker computers in elkaar gezet en 1,5 jaar ervaring als arts op een (micro) chirurgische afdeling maar mijn eerste idee toen ik de onderdelen in elkaar zette was "F**K wat een gepriegel!" Met name de SATA kabels uit de drives hebben maar erg weinig ruimte en moesten met wat moeite de kast in geduwd worden. Natuurlijk is dit een direct gevolg van het feit dat het van de buitenkant zo'n mooi klein kastje is maar naar mijn idee had het net iets groter gemogen. Mijn overige indrukken over de componenten waren overigens enkel positief want het voelt allemaal wel erg degelijk aan. Geen scherpe randjes oid. Kabels, schroefjes, afstandsbediening, batterijen... alles zat erbij!
Waar je wel meteen tegenaan loopt is de hoeveelheid vingerafdrukken die de piano lak oploopt, net een PlayStation 3!

Installeren
Eerst even begonnen met Windows 7 (Pliek versie voor insiders) alleen maar even om te proberen... werkte meteen allemaal goed, WIFI, afstandsbediening, blu-ray etc maar naar mijn idee niet geschikt voor 1Gb RAM en niet als native Media-Centre.
Meteen over op mijn nieuwe favoriet, XBMC! Eerst zelf van de grond af opgebouwd met Ubuntu 10.04 en losse installatie van XBMC maar had meteen te maken met onoplosbare geluidsproblemen over HDMI. Daarop maar over gegaan op de v14 Live CD van XBMCFreak. Wat hij heeft gemaakt verdient echt een heleboel credits want het is gewoon precies wat ik wil hebben.

installatie

Waar je nog rekening mee moet houden is dat out-of-the-box de afstandsbediening niet werkt, de WIFI instabiel is en dat de Video-drivers geupdate dienen te worden, dit is een uurtje werk (je moet, bij voorkeur op een andere PC, in de terminal wat commando's geven) maar dan werkt ook alles als een zonnetje.
Voor de liefhebbers (zag dat meerdere mensen hier problemen mee hebben) kan ik wel een paar how-to's schrijven. Meteen de afstandsbediening geinstalleerd in mijn Harmony One en wederom een apparaat dat hierdoor bestuurd wordt. Overigens was Asrock er snel bij om drivers voor Linux (met als bedoeling drivers voor XBMC) online te zetten wat ik erg positief vind.

Performance
Zoals jullie hebben kunnen lezen hierboven heb ik het systeem uit luiheid voorzien van slechts 1Gb RAM, naar mijn idee een echte bottle-neck, ben ook van plan snel te updaten naar 4Gb oid, ECHTER, wanneer het systeem aan het downloaden is via SABNZBD+ (standaard in XBMCFreak Live v14) EN een 1080p MKV bestand draait loopt alles nog perfect soepel! Heb nog geen glitch in het systeem kunnen bespeuren, streamen van mijn andere media-centre over SAMBA (tevens een onderdeel van de distro) zonder problemen, heb hem echt niet klein kunnen krijgen ondanks zijn beperkte RAM geheugen. Ben echt zeer tevreden hierover. Uiteraard is dit een multi factorieel geheel, zo heb ik de BIOS op overclock gezet en is de distro hiervoor gemaakt maar toch niets dan lof. 100x beter dan de performance die ik had onder W7.

Natuurlijk heb ik veel te weinig betaald voor dit systeem en is naar mijn idee alles wat ie doet goed, toch denk ik dat ook al betaal je er het volle pond voor, deze computer zijn geld meer dan waard is. Alle onderdelen lijken kwalitatief in orde, de performance is uitstekend met de juiste software en de afstandsbediening en blu-ray drive maken het geheel af. Als je een beetje van knutselen met Linux houdt heb je met dit systeem een perfect Media-Centre/NAS/vriendin entertainer... Ook de support van ASRock lijkt met de drivers online dik in orde.

• Samsung UEB6000
  • Samsung 1Gb SO-DIMM PC-5300
  • Hitachi 500GB HDD 2.5"
  • Logitech Harmony One
  • Windows 7

Heb jij ook een ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart?

Hoe speel je bovendien blu-ray's af? Met de Live installatie van XBMC heb je geen operating system om op terug te vallen en zover ik weet kan XBMC geen blu-ray afspelen.
Heb sinds kort ook een asrock ion 330HT (zonder bluray),heb ubuntu 10.04 geinstalleerd,maar krijg de drivers voor de remote ook niet aan de praat.
Met de livecd werkte ze uiteraard wel.
ik heb er een fanmate 2 van zalman tussen gezet,omdat de cpu veel te veel herrie maakte.
Moest je kunnen toelichten hoe je de remote aan de praat hebt gekregen,hoor ik het graag!
Je hebt het in je review niet over de geluidsproductie is dat met de BD anders dan de HT versie?
Ik heb het idee dat ie helemaal geen geluid maakt maar hij staat bij mij ook in een afgesloten kast (geen problemen met koeling overigens), heb ook een Antec Nine hundred (dat is pas herrie) en ik woon in Amsterdam (nog meer herrie). De afstandsbediening werkt dus bij mij ook alleen maar met de Live CD en als ik de LIRC drivers heb geupdate met de drivers die op de website staan... Blu-Ray gebruik ik niet maar de ondersteuning schijnt te komen bij de 10.08 versie, nog 2 maanden wachten dus.