1 review

Ajax StarterKit Cam Wit

€ 700,59
Specificaties Alarmsysteem met 1 camera's en andere acc. - Bekijk alle specificaties

Ajax StarterKit Cam Wit Review

Jonah.Knulst 27 mei 2020, laatste update op 27 mei 2020, 2.010 views

Ajax StarterKit Cam Wit

Ajax Systems zet met haar producten een uitgebreid ecosysteem neer voor een veilige, draadloze ervaring. De centrale Hub bezit nota bene een keurmerk, waardoor je gegarandeerd bent van een veiligheid. De prijs ligt hoger dan de concurrentie, maar je krijgt er (bouw)kwaliteit en functionaliteit voor terug. Kortom, een topper.

Pluspunten

• Voorzien van niveau 2 Europese EN 50131-keurmerk (2019).
  • Geen abonnement benodigd, ofwel geen adders onder het gras.
  • Setup via de app is makkelijk en de installatie in het geheel is gebruiksvriendelijk.
  • App biedt ook veel opties qua customization en persoonlijke instellingen.
  • Systeem doet gewoon wat het moet doen: beveiligen en wanneer nodig alarm slaan.
  • Ecosysteem van Ajax is groot en biedt allerlei opties voor bescherming, veiligheid en preventie.

Minpunten

• Line-up is uitgebreid, maar vereist goed onderzoek om de onderscheiding tussen producten te begrijpen.
  • StarterKit Cam biedt effectief twee detectiesensoren en dat kan te weinig zijn.
  • Best prijzig voor een alarmsysteem, maar niet onterecht.
  • Gebruik van KeyPad vereist allicht wat gewenning.

Kwaliteit Score: 5

Deze review betreft de bespreking van meerdere producten: als eerste het basispakket van Ajax met de Hub 2: de Ajax StarterKit Cam. Daarnaast worden er andere producten besproken, die tevens zijn meegeleverd. Zodoende is de review gebaseerd op een algehele indruk van het systeem.
Inhoud StarterKit Cam Wit;
Specificaties
Showcase
Installatie
In de praktijk

De markt voor huisbeveiliging is op zijn minst gezegd een uitgebreide. Zo zijn er tientallen merken en honderden opties om uit te kiezen. In het huidige tijdperk van Covid-19 is er een stevige verschuiving naar werk vanuit huis. Enerzijds brengt dat gemak met zich mee, maar anderzijds een lading verantwoordelijkheden. Dit mede in de vorm van het thuis bewaren van werkmateriaal, -documenten en dergelijke zaken. Dientengevolge is er een grotere vraag naar veiligheid, ofwel, beveiliging in huis. Dit overigens niet alleen voor de korte termijn. Zo geven sommige werkgevers aan dat hun werknemers voortaan thuis mogen werken. Daartegenover staat een groep die verder door het leven wil gaan als zelfstandige ondernemers, met kantoor aan huis. Het patroon mag dus duidelijk zijn.

Het product van vandaag, een beveiligingssysteem van Ajax Systems, acht ik dan ook als een relevant onderwerp. Dit niet alleen vanuit een beveiligingsstandpunt, maar ook vanwege de specificaties die dit systeem bezit. De centrale hub voldoet namelijk aan niveau 2 van het Europese EN 50131-keurmerk (2019) voor draadloze alarmsystemen. Dat kan voor ondernemers of een serieus, thuiswerkend persoon een onderscheidende factor zijn ten opzichte van andere merken en opties.

Logischerwijs valt er meer te bespreken dan een keurmerk; het systeem moet natuurlijk betrouwbaar werken. Daarnaast dient het betaalbaar te blijven voor de gemiddelde consument, waar het mede voor bestemd is. Zo bezit de goedkoopste StarterKit, met de eerste versie van de Ajax Hub, een adviesprijs van € 324,-. Mocht je de StarterKit met de Hub 2 willen bezitten, voor toekomstige compatibiliteit, dan kijk je naar een prijskaartje van € 484,-. Dat is wel een tikkeltje duurder dan andere introducties tot alarmsystemen. Laten we eens kijken wat Ajax Systems zoal biedt.

Hieronder treffen we de specificaties aan;

Hub, Hub Plus of Hub 2?
Het eerste aspect om te bespreken, is de vergelijking van de Hub 2 met de voorgangers/alternatieven: de Hub en Hub Plus. Zo biedt enkel de Hub 2 ondersteuning voor de nieuwe MotionCam. Zo bezit het starterpakket van de originele Hub de MotionProtect – dat apparaat detecteert eveneens bewegingen, maar maakt geen foto’s. Mocht je dus behoefte hebben aan de functionaliteit van de MotionCam, dan ben je genoodzaakt om de StarterKit met de Hub 2 aan te schaffen.
Draadloos, doch veilig
Teruggrijpende op de specificaties; de crux van een draadloos alarmsysteem zit, niet geheel verrassend, in de draadloze functionaliteit ervan. Zo wil je geen onderbreking ervaren in het signaal of vermindering van signaalkwaliteit. Daarnaast is een dergelijk systeem gevoeliger voor inbraak. Gelukkig heeft Ajax er veel aan gedaan om deze euvels te te bestrijden. Zo zal het systeem waarschuwingen weergeven bij pogingen tot fraude, inbraak van het apparaat en manipulatie van het draadloze signaal.

Over het signaal van de Hub 2 gesproken, deze heeft een aanzienlijk communicatiebereik van 2000 meter. Zo hoor ik binnen mijn appartement, ondanks de aanwezigheid van beton, geen enkel probleem te ervaren – in de praktijk blijkt dat ook zo. Mocht je behoefte hebben aan een groter bereik, dan bieden de Hubs ondersteuning voor 5 ReX-extenders. Daarmee kan je het bereik aanzienlijk vergroten; met name handig voor het gebruik van buitenshuissensoren op een groot terrein.

Al met al maakt de lijst met specificaties duidelijk dat dit alarmsysteem geschikt is voor alle doelgroepen. Van een gemiddelde consument tot aan een bedrijf of een artiest met een paleis van een woning; de toepassing is flexibel. Een paar laatste punten om aan te halen: de batterijduur is uitstekend te noemen. Zo vereist de hub een aansluiting op stroom, maar komt met een backupbatterij voor een werking tot 16 uur na stroomuitval. Over back-ups gesproken; met de ondersteuning voor SIM-kaarten kan je bovendien gegarandeerd blijven van een connectie.

De andere producten werken enkel met een batterij, maar die zal je voor zo’n vijf tot zeven jaar niet hoeven te vervangen. Althans, dat is wat Ajax bij de diverse apparaten aanduidt. In ieder geval kan je in de Ajax-app, waar we straks naar kijken, de batterij (en signaalsterkte) van alle apparaten zien. Wat centraal staat in het verhaal is de Hub 2 en die weet met een flinke lijst aan features, hetzij qua beveiliging, gebruikers of uitbreiding, te overtuigen van kwaliteit.

Terug naar index

Hieronder is een kort overzicht te vinden van de producten die Ajax heeft toegestuurd. Zoals aangegeven aan het begin van de review betreft het als eerste de onderdelen van de StarterKit Cam Wit: Ajax Hub 2, Ajax MotionCam, Ajax DoorProtect, Ajax HomeSiren en Ajax SpaceControl. Verder heb ik ook nog kunnen kijken naar de Ajax KeyPad, Ajax Button, Ajax Socket, Ajax LeaksProtect en Ajax FireProtect.

Nou moet het gezegd worden dat Ajax nog veel, veel meer producten in haar ecosysteem heeft. Voor mijn omgeving, in dit geval een appartement, heb ik dus geen producten die buitenshuis toegepast worden. Gelukkig draait het om de algehele indruk van het systeem en dat is waar we straks naar kijken. Om alvast het tipje van de sluiter op te lichten: het is positief.

Terug naar index

Hieronder is dan nog een overzicht van alles op een rijtje. De eerste indruk daarbij is één woord: clean. Dit is absoluut geen lelijk beveiligingssysteem te noemen en de uitvoeringen in het wit, al zijn ze ook verkrijgbaar in het zwart, passen goed bij het kleurenschema van een gemiddeld huishouden. Hoewel ik een liefhebber ben zwartkleurige hardware; in dit geval geef ik de voorkeur aan wit.

Bij de wandmontage kijken we naar de binnenkant van de apparaten en wat er meegeleverd wordt om ze te installeren.

Om te beginnen met de installatie, is het eerst benodigd om de gratis Ajax-app te downloaden. Deze is, logischerwijs, beschikbaar voor Android én iOS. In dit geval betreft het de versie op het eerstgenoemde platform.
Eerste setup
De eerste stap tijdens de setup is het aanmaken en verifiëren van een account, waarna je kunt inloggen. Hierbij word je door een (optionele) Wizard begeleid, die vraagt om in ieder geval één ruimte aan te maken en een apparaat aan die ruimte toe te voegen. Voor de ruimte wordt gevraagd om een foto te maken, waarbij je in de volgende stap een apparaat toevoegt via de QR-code op het apparaat of in het doosje ervan. Kortom, een simpel proces dat binnen een kwartier resulteert in een werkend alarmsysteem.

Hoewel dit installatiegemak fantastisch is, betekent het niet dat er naderhand weinig te doen valt. Zo komt elk apparaat met een zéér uitgebreide lijst aan instellingen om aan te passen. De centrale hub alleen al, in dit geval de Hub 2, biedt allerlei opties voor het managen van gebruikers en groepen, geofencing, diverse verbindingsmogelijkheden, beveiligingsscenario’s, et cetera. Het is dan ook echt aangeraden om deze opties (en de handleidingen van producten) goed door te nemen.

Dit overigens niet alleen om te begrijpen wat de tientallen opties doen, maar ook om de juiste instellingen voor jezelf te vinden. Daarbij valt overigens op te merken dat de app in het Nederlands is, terwijl de handleidingen Engelstalig zijn én alleen te vinden in de app of op de website van Ajax. Voor mij geen enkel probleem, doch wel iets om rekening mee te houden.

Na de initiële setup staat het je vrij om allerlei ruimtes en apparaten toe te voegen aan de app. Een leuk detail is dat diverse apparaten, zoals de MotionCamera, KeyPad, FireProtect enzovoort, een temperatuursensor hebben ingebouwd, waardoor je per ruimte (mocht je over zoveel producten beschikken) de temperatuur kan inzien. Verder kan je rommelen met gevoeligheid van de sensoren, een vertraging instellen van meldingen (bij binnenkomst bijvoorbeeld) en de werking van knoppen aanpassen op producten zoals de KeyPad en SpaceControl.

Professionele installatie?
Over de website van Ajax nog gesproken: daar kan je terecht voor de officiële verkoop, hetzij ook via erkende partners. Daar tref je mede de mogelijkheid aan voor professionele installatie van het systeem. Voor een consument, gezien de prijs van € 350,-, is dat geen aantrekkelijke, noch een noodzakelijke optie. Zeker gezien het eerder genoemde gemak. Echter, wens je Ajax op een grote of zakelijke schaal aan te brengen? Dan is een monteur die het werk voor je doet niet alleen handig – zo’n persoon is bekend met de eisen en werking van de apparaten.

Om een voorbeeld te noemen: de handleiding van de MotionCam vraagt dat het apparaat 2,4 meter hoog geplaatst wordt voor een optimale werking. Daarnaast heb je te maken met signaalsterkte, gebruikers en/of groepen die ingedeeld moeten worden, de aanbreng van anti-inbraakmiddelen en meer. Voor een bedrijf of op een grootschalig niveau is een professionele installatie dus een goede aanrader. Maar ja, dat mag wat mij betreft een logisch iets zijn.
Geen abonnement!
Ondertussen mag het duidelijk zijn dat het alarmsysteem eenvoudig en snel op te zetten is. Voor bepaalde gebruikers resteert dan een dringende vraag: zijn er nog addertjes onder het gras te vinden? Nou, kort gezegd: nee. Er is namelijk geen extra dienst of abonnement benodigd voor de werking van de app en de producten. Voor de doormelding naar een meldkamer is er wél sprake van extra kosten, maar dat is eveneens logisch te noemen.

Ajax zelf biedt hier een abonnement voor aan van € 16,- per maand – dit in samenwerking met Service Centrale Nederland. Uiteindelijk heb je zelf de keuze voor een partij en het abonnement wat je daarbij wil afnemen. Dit is wederom een optie die eerder weg is gelegd voor bedrijven of ondernemers aan huis. Toch is het een crucial onderdeel van een compleet beveiligingssysteem en op dat gebied stelt Ajax niet teleur.
Wandmontage
Zoals beloofd, nemen we nog even een kijkje bij de montage van de apparaten. Bij elk product levert Ajax schroeven/pluggen én het merendeel is ook nog voorzien van dubbelzijdige plakkers. Voor de beste veiligheid en gemakkelijk onderhoud is montage met schroeven de superieure keuze. Op die manier kan je de apparaten makkelijk van de cover afschuiven aan de achterzijde om de binnenkant te benaderen. Tegelijkertijd kunnen ze ook niet per ongeluk van een muur afgestoten worden.

De enige en zéér logische uitzonderingen, qua plakkers, zijn de Hub 2 en de FireProtect. Deze moeten met schroeven gemonteerd worden. Gezien de laatstgenoemde boven mijn hoofd hangt in mijn kantoor, vind ik dat wel zo prettig. Ik heb absoluut geen intenties om bewusteloos en met een sirene aangetroffen te worden vanwege vliegende brandalarmen. In ieder geval heb je bij de andere apparaten de vrije keuze om ze te monteren met schroeven of plakkers. Gelukkig maar, want om een viertal gaten te moeten boren per product, tja, daar ben ik geen fan van.

Hieronder twee korte voorbeelden van de Hub 2 en de HomeSiren.

Terug naar index

Dan is het eindelijk tijd om het alarmsysteem aan de tand te voelen in de praktijk. Logischerwijs heb ik alleen de producten kunnen testen die Ajax heeft toegestuurd. Nou zijn deze in principe gebaseerd op dezelfde technologie en sensoren. Een buitenshuisproduct zou dus eveneens moeten presteren naar behoren. Laten we in ieder geval even kijken naar wat we hier in handen hebben.
MotionCam en DoorProtect

Het eerste apparaat dat ik wilde testen, na de setup en montage van de hele reeks, was de MotionCam. Deze is qua gevoeligheid in te stellen, maar bezit inherent een bescherming tegen huisdieren. De officiële specificaties duiden 20 kg en 50 cm als maximum aan daarvoor. Om dit uit te proberen, heb ik een paar kartonnen dozen door de gang geknuppeld, zonder mezelf zichtbaar te maken. De MotionCam ging hierbij niet af, kortom, die feature lijkt prima te werken. Tenminste, als je maar geen Sint-Bernhard of paard in huis hebt.

Wanneer ik zelf voorbij de camera wandelde, deed deze mij prima detecteren. Bij een eventuele detectie heb je de keuze om de sirene af te laten gaan. Overigens kan de MotionCam onafhankelijk functioneren van een volledige inschakeling. Zowel de DoorProtect als de MotionCam bezitten namelijk een 24/7-feature. Dan krijg je via de app altijd een notificatie wanneer de apparaten iets detecteren. In dat geval raad ik een inschakeling van de sirene niet aan.

Hieronder een voorbeeld van een detectie met de MotionCam. Door op de blauwe knop te drukken, krijg je de optie om de genomen afbeeldingen op te slaan. De resolutie van de foto’s en het aantal daarvan zijn allemaal in te stellen in de app.

In betrekking tot de DoorProtect heb ik weinig op te merken, in de positieve zin. Deze komt met een primaire detector en biedt vervolgens de keuze uit twee magneten. De grote magneet, met hetzelfde formaat als de detector, werkt tot 2 cm afstand. De kleine magneet functioneert op maximaal 1 cm afstand. Houd hier dus rekening mee bij de installatie. Om de werking te testen, adviseer ik (tijdelijk) het gebruik van de 24/7-functie. Dan kan je in de app nakijken of het naar behoren werkt.

De zojuist genoemde producten, de MotionCam en DoorProtect, vind je terug in de StarterKit Cam met de Hub 2. Daarbij ontvang je nog de SpaceControl (sleutelhanger) en niet te vergeten de sirene. Met die basis breng je voldoende beveiliging aan in een normale woning. Al kan ik me wel voorstellen dat je met effectief twee detectiesensoren tekort kan komen voor een grotere woning of met extra doeleinden in acht. Naast deuren is de DoorProtect mede geschikt voor (dak)ramen, dus als je meerdere deuren én ramen wil beveiligen, lopen de kosten aardig op. Maar ja, voor een ondernemer die behoefte heeft aan het keurmerk zou dat geen probleem moeten zijn.
Overige producten
Vervolgens komen we aan bij de andere producten die Ajax heeft meegeleverd. Zoals eerder aangegeven, is de KeyPad bestemd voor in- en uitschakeling van het alarm. In dat geval met een instelbare code. Verder is één van de toetsen in te stellen als uitschakelknop voor het brandalarm of anders te gebruiken als paniekknop. Een handige feature. De paniekknop (Panic Button) is overigens ook als los apparaat te verkrijgen, zoals zichtbaar in de eerdere showcase, of anders nog in te stellen op de SpaceControl (sleutelhanger).

De volgende apparaten met een merkwaardigheid, zijn de LeaksProtect en FireProtect. Eerstgenoemde bezit contactpunten aan de achterzijde om lekkage, ofwel water, te detecteren. De installatie ervan behoort dan op een plek waar water contact zou maken met de contactpunten van het apparaat. Zodra dit het geval is, krijg je een notificatie via de app. Hetzelfde principe geldt voor de FireProtect, die je eveneens een notificatie stuurt (en de sirene activeert) bij (instelbare) detectie van temperatuurstijging of een regelrechte brand.

Als laatste resteert de Socket, die automatisch ingeschakeld kan worden bij detectie. Het beste voorbeeld voor het gebruik hiervan is in een combinatie met één of meerdere lampen. Dit niet alleen in de slaapkamer bijvoorbeeld, maar ook voor buitenverlichting. Voor de kieskeurige slapers onder ons: de Socket geeft van zichzelf constant licht. Dit is uit te zetten in de opties onder “Indicatie Ingeschakeld”.

Buiten de deur
Wanneer je buiten de deur stapt, is de inschakeling van het systeem benodigd. Afhankelijk van het pakket en/of de producten die je aanschaft, kan je het systeem in- en uitschakelen met de KeyPad, SpaceControl (de sleutelhanger), en/of altijd nog via de app. Hier speelt de vertraging bij binnenkomst en vertrek een rol, dus pas deze naar behoren aan in de app. Anders zal de DoorProtect, zoals het de bedoeling is, vrijwel direct afgaan.

Mocht je een vergeetachtig type zijn, dan kan je altijd nog gebruik maken van Geofencing. Zodra je binnen of buiten een bepaalde radius stapt, instelbaar van 100 tot 3000 meter, ontvang je een notificatie van de app. Let hierbij op dat de app altijd én accuraat toegang nodig heeft tot je locatie, om de functie naar behoren te laten werken. Daar ervaarde ik geen problemen mee in ieder geval en vind ik het erg prettig om te hebben. Zeker omdat ik in het begin weleens naar binnen stapte en vervolgens mijn buren een hartverzakking deed bezorgen met de sirene.

Over uitschakelingen gesproken; de KeyPad vereist allicht wat gewenning, want deze is gebaseerd op touch-functionaliteit. Om het apparaat actief te maken, moet je er één keer op drukken. In het begin voelde dat vreemd aan. Zo had ik liever een paar “ouderwetse” knoppen gezien, maar goed, daar valt mee te leven.

Terug naar index

Al met al ben ik zéér tevreden over het alarmsysteem van Ajax. Je hebt toegang tot een groot arsenaal aan producten, de instellingen/features zijn uitgebreid en de toepasbaarheid is op zijn minst gezegd flexibel te noemen. Dit resulteert wel in een bovengemiddeld prijskaartje voor het starterspakket, maar om eerlijk te zijn, is dat mijn enige kritiekpunt op het hele systeem. Je krijgt er namelijk wel een beveiligde, gekeurmerkte verbinding voor terug. Uiteraard moeten de apparaten zelf nog tegen een stootje kunnen. Dat zit ook snor, want over de bouwkwaliteit ben ik tevens te spreken.

Kijkende naar de praktijkervaring, dan ben ik eveneens vol lof over het systeem. De installatie en setup zijn lachwekkend simpel, waardoor je binnen een mum van tijd alles draaiende hebt. Dit komt mede door de app, die volledig gratis is en gewoon goed werkt. Er zitten geen addertjes onder het gras in de vorm van onverwachte kosten of abonnementen. De software en hardware werken naar behoren en in de weken dat ik het heb mogen gebruiken, heb ik geen crashes of andere problemen mogen ervaren. Kortom, we hebben hier te maken met een volwassen en ontwikkeld product.

Ondanks de ontwikkelde aard, kan ik me voorstellen dat de line-up zelf overweldigend lijkt. Zo biedt de StarterKit meer dan voldoende voor de beginner, maar het kan vrij complex worden met de hoeveelheid aan extra, toe te voegen apparaten. Nou moet ik erkennen dat Ajax haar best doet om deze duidelijk te onderscheiden op haar productenpagina. Toch vind ik het belangrijk om te zeggen: laat je goed informeren over de aanschaf en installatie van een product zoals deze, alvorens je de knoop doorhakt.

Voor wie het alarmsysteem dan bestemd is, vind ik de interessantste kwestie. Zoals ik eerder al aangaf, is de inzetbaarheid ervan erg breed. Een gemiddelde consument doet er geen miskoop aan om dit systeem in huis te plaatsen. Toch merk je dat het eerder bestemd is voor de serieuzere doelgroep. Dan praat je over werknemers/ondernemers aan huis en bedrijven - dit vanwege het keurmerk. Indien benodigd kunnen die kiezen voor professionele installatie, voor een meerprijs natuurlijk. Wat je doeleinden ook mogen zijn, Ajax weet hierin een oplossing te bieden. Kortom, dit systeem is wat mij betreft een dikke aanrader.

Heb jij ook een Ajax StarterKit Cam Wit?

Mooie recensie :)

Paar vraagjes vanuit nieuwsgierigheid:
1) Je geeft aan dat je geen abonnement nodig hebt waardoor er geen addertjes onder het gras zitten. Maar in hoeverre ben je afhankelijk van Ajax voor het blijven functioneren van de apparatuur? Ongetwijfeld zal dit functionaliteit beperken, maar in hoeverre blijft het werken als er geen connectie met Ajax meer is.

2) Wat is het geschatte jaarlijkse stroom verbruik van een dergelijke installatie?
Dank je! Also, goede vragen die je daar stelt.

1) Voor communicatie buiten de deur, waar dan ook, maakt het systeem gebruik van de zogeheten Ajax Cloud. Die maakt dan weer gebruik van Amazon Web Services.

Voor zover ik begrijp, mocht Ajax Cloud of Amazon een rolberoerte ervaren, zal je binnenshuis nog steeds in staat zijn om het systeem in- en uit te schakelen met de KeyPad of SpaceControl. Laatstgenoemde krijg je sowieso meegeleverd bij een StarterKit en werkt tot 1300 meter.

2) De Hub 2 heeft een verbruik van 10 wattuur. Kortom, dat is op jaarbasis zéér, zéér weinig. Ook is de Hub het enige component dat op netspanning aangesloten moet worden. De rest werkt op batterijen en die gaan dus 5 tot 7 jaar mee ongeveer, althans, dat is wat Ajax aangeeft.
Dank voor de reactie :)
Graag gedaan. Als er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het wel. :)
Thanks! Heb er veel tijd aan besteed. Het is ook een aardige hoeveelheid producten om te moeten testen natuurlijk. :D
Puike review. Eenvoudig te installeren zo. :D
Thanks, man! Installatie is inderdaad eenvoudig. Schrok er niet alleen figuurlijk van, maar ook letterlijk toen de sirene voor het eerst afging (had 'm uit enthousiasme meteen ingeschakeld). :P
Toffe review! Goed geschreven en duidelijke foto's erbij. Dikke +3! _O_
Dank u zeer! Vind het overzicht met alle producten naast elkaar een leuke shot. :D
Echt een amateur review. Een beveiliging heb je om personen die je niet kent buiten de deur te houden.
Je maakt met de Basisstation verbinding met de AJAX-en/of Amazon-Cloud. Die kunnen dan weten wat/wanneer iets bij jouw thuis is ingeschakeld. De personen die die Cloud beheren van AJAX/Amazon worden niet gescreend door Justitie (zoals bij professionele aanbieder met een verbinding buiten de deur, verplicht is) dus het is per definitie ONVEILIG. Kijk naar de meeste open-source aanbieders van ALARM en SMART-HOME. zij zeggen allemaal : wij werken lokaal en ga je "buiten de deur" dan versleutelt dat lokale station de berichten en heb je GEEN account nodig bij een of andere CLOUD die zou kunnen zien wat je doet en die je nodig hebt om je mobieltje te bereiken. Het zelfde geldt ook voor al die slimme kastjes van Google en Amazon, ze weten precies wat je doet thuis en dan maar hopen dat alle personen die daar werken betrouwbaar zijn. Ook HOME-connect producten zoals slimme wasmachines van SIEMENS weten wanneer jij wast en wanneer een tijdje niet.
Koop alleen een ALARM dat AUTONOOM en versleuteld (alleen jij weet de sleutel!) buiten de deur kan opereren naar bijvoorbeeld jouw smartphone. Dus niet een via een Cloud met een account.
Koop geen alarm meer met GSM/2G deze banden verdwijnen in NL per 2025.
Het mag duidelijk zijn dat je een bepaalde perceptie hebt van bedrijven, cloudservices en hoe privacy/veiligheid daarbij wordt gewaarborgd. Dat is een discussie waar ik me niet in ga mengen.

Om dit op een dusdanige wijze te projecteren op mijn review door deze amateuristisch te noemen, tja, dat is een vrijheid die je bezit en daar ga ik eveneens niet dieper op in.

Alsnog bedankt voor je reactie en ik hoop dat je producten mag vinden die aansluiten op jouw visie.
Wat een onzin zeg, dat het product niet voldoet aan jouw wensen/eisen doet niets af aan deze review!

Voor een consumentenoplossing is het een hele mooie oplossing. Ik zou het Rijksmuseum er niet mee beveiligen, maar voor de gemiddelde consument is het meer dan voldoende.

Ik heb nog de Hub1 al een jaar of twee. Ik ben er erg tevreden over.
Super mooie review!! Gedetailleerde review met veel informatie!!
Dank je wel! Heb getracht om zoveel als mogelijk informatie te delen die cruciaal kan zijn voor een aanschaf. :)
Na 1,5 jaar alsnog bedankt voor je review! Ik heb het Ajax systeem gekocht, echter wil ik nog een camera toevoegen. Nu zag ik dat camera’s van bijvoorbeeld Ezviz samen werken met de Ajax app.

Echter zou elke camera met een RTSP protocol, met het systeem moeten kunnen werken.

Ik zat naar de Eufy cam te kijken. Weet je toevallig of deze samen werken met dit systeem. Ik kan niet goed vinden of ze RTSP ondersteunen. Alleen dat het dan via een NAS dit protocol ondersteunt.