Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zwart Review

The_Worst 18 juni 2010, laatste update op 18 juni 2010, 725 views

Asus Eee PC 1201N Zwart

Pluspunten

• Bijna een laptop
  • Accuduur
  • Aansluitingen (VGA, HDMI, USB, LAN, Cardreader)
  • Scherm
  • Boottijd

Minpunten

• Veel voorgeïnstalleerd
  • Plastic

Ik heb zelf jarenlang alleen een desktop-pc gehad. Ik vond laptops traag, overbodig en de mobiliteit vaak laag. Ik zag, bij mij thuis en op school, vaak mensen snel naar hun tas grijpen of naar boven heen rennen om snel de stroomadapter te pakken omdat de batterij weer eens leeg is na 1 tot 2 uur. Nu ik op mezelf woon en voor mijn studie niet alleen op mijn eigen kamer wil slijten heb ik dan uiteindelijk besloten om een netbook aan te schaffen.

Waarom een netbook en geen notebook?
Ten eerste omdat het iets is voor erbij. Zware taken zoals Photoshop, videobewerking etc. zal ik gewoon op de desktop-pc doen maar tekstverwerking, internetten en andere lichtere taken zal ik op deze netbook gaan doen.

Ten tweede: een laptop wordt al vrij snel vrij groot en zwaar en hiermee op de bank liggen wordt al snel vervelend. Deze laptop is klein, 30x21x4 (LxBxH, cm), en licht, 1.5kg, dus ideaal voor op de bank of om een keer mee te nemen in de trein of in de rugtas.

Nu het bekend is waarom ik deze laptop heb aangeschaft, zal ik deze beoordelen op mijn criteria. Verwacht geen benchmarks, grafieken of andere ongein want dat kan en snap ik meestal niet. Ik beoordeel deze laptop zoals ik deze gebruik.

Specificaties

Featureset
Intern
Dual-core Atom 330, 2GB, 250GB HDD 5400rpm
Eén van de redenen dat ik voor deze netbook heb gekozen is processor. Deze heeft 2 cores dus ook beter geschikt om mee te multi-tasken en dat kun je merken tijdens het gebruik. Meerdere programma's open hebben staan of een programma aan het installeren en daarnaast internetten, het is allemaal geen probleem. De laptop blijft snel tenzij de harde-schijf heel erg zwaar belast wordt, dan kun je het wel merken.

Het was ook één van de weinige netbooks die standaard 2GB aan geheugen geïnstalleerd heeft. Dit is absoluut geen overbodige luxe want als je een redelijk stevig programma draait, zoals bijvoorbeeld Netbeans, dan zit het geheugengebruik al op 50%.

De harde-schijf is al door Asus gepartitioneerd. 100GB voor de C-schijf en daarnaast 122GB voor de D-partitie. Standaard, na de deïnstallatie van alle rotzooi, gebruikt Windows een acceptabele 11GB. De D-partitie is helemaal leeg. De slimme rekenaars hebben al uitgerekend dat er 10GB mist want deze zit verwerkt in de verborgen partitie van Asus.

Er is vrij veel te doen geweest over het scherm van deze netbook. Hierdoor was ik ook nog enigszins terughoudend om de laptop aan te schaffen. Zo zou deze onder andere te donker zijn maar ik heb daar geen last van. De helderheid staat standaard, in een normaal met daglicht verlichte kamer met ramen achter me, op slechts 20%. Helderder hoeft niet want dat doet mij zeer aan de ogen. Zelfs ondanks het glanzende scherm is het goed te lezen. Ik kan me voorstellen dat het in de volle zon moeilijker gaat maar dat probleem heb ik met een mat scherm ook.

Extern
3xUSB, HDMI, LAN, WIFI, Cardreader, VGA, Webcam
Alles wat je minimaal nodig hebt is aanwezig. 3 USB-poorten, 1 links en 2 rechts, waardoor je niet in de knoop komt met de draden omdat alle poorten slechts een 1 kant zitten. Enig minpuntje wat ik hier bij kan verzinnen is dat de cardreader beperkt is want deze ondersteunt slechts MMC en SD(HC). Het is daarnaast ook niet echt een minpunt omdat de meeste camera's de mogelijkheid hebben om direct aangesloten te worden en externe cardreaders zijn ook niet erg groot.

Prestaties
De prestaties vergeleken met andere laptops is gewoon erg goed. Alles loopt gewoon lekker vlot en snel met uitzondering van installaties die duren erg lang maar dat komt door de trage harde-schijf.

Internetten, bedraad of wireless, gaat goed. Ik haal geen extreem hoge snelheid maar hierbij moet ik opmerken dat we internetten via het stopcontact en een Telfort Zyxel-modem hebben. Het is daarnaast een flat uit de begin jaren '70 met ongeveer 13 andere draadloze verbindingen in de buurt dus het valt mij alleszins mee.

Andere opties, zoals de HDMI etc. heb ik nog niet kunnen testen omdat ik momenteel geen beschikking heb over een HD-televisie.

Beeldkwaliteit
Een schermgrootte van 12,1" met een resolutie van 1366x768. Het beeldscherm is helder en scherp en ook in een verlichte kamer zeer goed leesbaar. Op dit gebied ben ik echt een leek maar de kleuren zien er goed uit en de helderheid en leesbaarheid zijn erg goed.

Bouwkwaliteit
Het is allemaal plastic maar het voelt robuust aan. Ook het scherm met de schanierpunten voelen zeer stevig aan. Volgens mij werd er in een andere review gemopperd over een loszittende accu maar dit is een kwestie van goed aandrukken en deze zit nu dus ook stevig vast. De batterij steekt onder en achter iets uit maar daarbij spreken we over slechts een (maximaal) halve centimeter. Dit stoort me tijdens het gebruik helemaal niet. Laptop staat stevig en stabiel.

Het toetsenbord en de knoppen evenals de aansluitingen zijn allemaal erg stevig en zitten strak in de behuizing verwerkt

Ergonomie
Het is een netbook dus het is allemaal nog kleiner dan bij een laptop maar desondanks typt het toetsenbord erg fijn. Het is uiteraard even wennen maar nadien is er erg goed mee te werken. Er zit ook voldoende ruimte tussen de toetsen. Standaard layout en het toetsenbord maakt geen vervelende geluiden.

Het trackpad is klein maar er is zeer goed mee te werken als je de muissnelheid wat hoger zet. Ik zou een externe muis wel aanraden. Overigens kun je met één druk op de knop het trackpad uitschakelen zodat, als je bijvoorbeeld grote teksten moet typen, geen last hebt van de muis als je per ongeluk met je hand op de trackpad terecht komt.

Hitte- en warmteproductie
Elke laptop die je gebruikt wordt warm maar gelukkig zit de warmteuitlaat aan de linkerkant zodat als je er mee op de bank ligt of mee in bed de dekens niet snel de uitlaat blokkeren. De onderkant wordt vrij warm maar gelukkig niet bloedheet bij zwaar gebruik. De fan kun je horen als die begint te draaien maar ik vind het geen storend geluidsniveau. Het is vergelijkbaar met een briesje in het park.

Mobiliteit en accuduur
Als je niet al te zware activiteiten onderneemt dan gaat de accu meer dan 4 uur mee. Als je wat actiever wordt dan zakt dit in naar ongeveer 2,5 uur. Dit allemaal op het gemiddelde energieplan dus de extreem energiebesparende opties staan uit. Ook als je een film kijkt dan houdt de accu het ruim 2 uur vol.

Geluid
Het geluid is gewoon slecht. Er zit wel aardig wat volume in het apparaat maar het is gewoon blik.

¤400,- voor een kleinere laptop maar dezelfde prestaties vind ik zeer goed. Mogelijk dat de prijs nog zakt in de komende weken omdat Asus met een aantal nieuwe netbooks zal komen.

First run
Er is slechts één ding waar ik me aan kon storen en dat is de software die geïnstalleerd werd. Eerst moest Windows haar installatie afronden. Nadat de laptop 2x opnieuw werd opgestart kon ik me aanmelden en zat ik een kwartier lang naar dit bericht te kijken: "Please wait..."
In Taakbeheer zag ik allemaal installaties voorbij komen: Windows Live, Trend Micro, Chicken Invaders 2, Cyberlink dit, Cyberlink dat, Office 2007 Student/Starter, Microsoft Works. Hier ben ik achteraf weer een uur mee bezig geweest om het allemaal weer te verwijderen.

Boot
De opstartsnelheid van de laptop ligt echt erg hoog. De BIOS die slaat volgens mij de POST voor 90% over zodat Windows vrijwel direct gestart wordt en na 20/30 seconden staat het login-scherm voor je neus. Mijn desktop is hier niet sneller mee.

Het is een apparaat dat zijn geld meer dan waard is. Ondanks dat het een netbook is, is deze zeer goed vergelijkbaar met laptops en doet deze daar niet voor onder. Weinig echte minpunten.

Foto's komen mogelijk later.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zwart?

Dit vind ik een gewaagde uitspraak als je aangeeft dat je niet aan benchmarks en vergelijkingen gaat doen. Dat de netbook voor de dingen die jij doet meer dan snel genoeg is, is natuurlijk heel fijn. Maar het lijkt nu net alsof je zegt dat de prestaties beter zijn dan andere laptops. En dat is absoluut niet waar natuurlijk. Vergeleken met andere netbooks dan weer wel. Mijn voorstel: verduidelijk hier even wat je precies bedoeld ;)
Ik denk dat je het verkeerde stukje tekst hebt gequote maar ik weet weke paragraaf je wel bedoelt en die zal ik inderdaad even wat nuanceren want die is iets te kort door de bocht genomen. :)
Na 2jr tevredenheid: Sinds een paar weken slaat de mijne uit omdat ie te heet wordt... iemand een oplossing?