1 review

Gigabyte Aero 15 OLED KB-8NL5130SP

Specificaties 15,6" • 3840x2160 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aero 15 OLED KB-8NL5130SP Review

Avdo 25 mei 2020, laatste update op 24 augustus 2020, 2.571 views Product gekocht

Gigabyte Aero 15 OLED KB-8NL5130SP

Lekker vlotte laptop met een ongelooflijk mooi scherm, dat goed maakt voor een aantal twijfelachtige design keuzes. Al in al is dit een prima laptop voor een mix van professionele doeleinden en gaming.

Pluspunten

• Spectaculair 4K AMOLED scherm
  • i7 10875 octacore
  • Rappe SSD

Minpunten

• Ondermaatse WiFi antenne/bereik
  • Webcam positie (WTF Gigabyte?!)

Ik heb de Australische versie van deze laptop sinds begin Mei in mijn bezit (het lijkt er op dat alleen de voedingskabel anders is). In eerste instantie had ik een exemplaar van de vorige generatie, maar die heb ik ge-RMAd en mijn geld teruggekregen. Daarop heb ik deze laptop van de laatste generatie besteld - deze is vrijwel identiek, maar dan met geupdate onderdelen onder de motorkap.

Mijn ogen vielen vooral op het spectaculaire AMOLED scherm. Deze is bijzonder helder (overdag heb ik de helderheid typisch op 80% of minder) en Vesa HDR 400 True Black gecertificeerd. Het is echt een genot om hier mee te werken.

Onder de motorkap vinden we het volgende
The good stuff
  • De i7 10875 biedt 8 cores en maakt het compileren van code razensnel - dit geeft me elke keer weer een glimlach op m'n gezicht :)
  • De RTX 2060 Mobile.. is imo echt onnodig en liever had ik de 1660Ti gehad die vrijwel dezelfde prestaties biedt, maar wel 200-300EUR van de prijs af zou halen - althans dat was het geval bij de vorige generatie. Gigabyte's ControilCenter software biedt een 'turbo' functie die de power limieten iets op lijkt te schroeven, en daarmee ongeveer 5-7% prestatiewinst geeft. Daar bovenop gebruik ik MSI's Afterburner waarmee ik stabiel de GPU clock 150MHz heb kunnen opschroeven voor een totale winst van ongeveer 15-20% t.o.v. de standaard 2060 Mobile.
  • RAM is in dit geval 2x 8GB DDR4-3200, maar deze tikken op 2933MHz aangezien dat hoogst ondersteunde memory clock is van de CPU. Waarom XMP niet ondersteund wordt is mij een raadsel, en het gevolg is dat jammer genoeg niet alles uit de geheugen modules wordt gehaald.
  • De SSD is van Samung (het vorige model had de 760p van Intel), en deze doet z'n werk goed met ongeveer 3GB/s R+W.
  • Er is een secundair m2 slot voor een extra SSD (ik heb hier een 1TB Intel 660p in geprikt).
  • De cardreader is rap en trekt in ieder geval met 120MB/s gegevens van mijn kaartje.
The bad stuff
Helaas heeft deze laptop exact dezelfde problemen als de machine van de vorige generatie. De video's heb ik destijds gemaakt om mijn RMA case te onderbouwen, en deze zijn dus opgenomen met de machine van de vorige generatie.
  • Slecht WiFi bereik op 2.4 GHz. In Gigabyte's verdediging heeft deze laptop een WiFi ax kaart aan boord, en vermoedelijk is de antenne om die reden geoptimaliseerd voor 5.8GHz WiFi - dat werkt dan ook uitstekend. Het was alleen wel zo prettig geweest als ze dat in de specs hadden vermeld :)
  • Zoemende VRM. Ik moet wel toevoegen dat dit extreme geval de oude machine beteft, op deze nieuwe is het niet zo extreem. Toch jammer dat ze hierop moeten bezuinigen aangezien het geen 500EUR-laptop is.
  • De webcam heeft nog steeds een bizarre positie, onder het scherm, waar al generaties over geklaagd wordt in de verschillende reviews. Waarom Gigabyte hier niets aan verandert blijft een raadsel.
  • De ventilatoren zijn luidruchtig, maar het is mogelijk de stille stand te kiezen via de ControlCenter software. Die laatste is echt een draak van een programma, maar gelukkig werkt deze wel.

Heb jij ook een Gigabyte Aero 15 OLED KB-8NL5130SP?

Die webcampositie is inderdaad gaar bij dat ding. Ik gaf er weinig om toen ik 't ding uitzocht, omdat ik niet verwacht had die veel te gaan gebruiken. En toen moesten we ineens allemaal thuiswerken. M'n notebook staat op een notebookstandaard, en dan valt de postiie van die webcam nog best mee. Maar als je 'm los gebruikt, dan is het echt een oplossing van niets.

Herrie (van fans en de VRM) heb ik bij de mijne gelukkig geen last van, hij maakt wel wat geluid, maar minder erg dan de macbooks van m'n collega's.
Je spreekt over luidruchtige fans. Ik heb net mijn Skikk lynx 2 teruggestuurd omdat deze bij 2-3% CPU, lege windows, geen programma's open, ik nog altijd de fans kon horen draaien. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan, ik wil stilte als ik in documenten etc. bezig ben.

Is dit gelijkaardig in de aero?
In de standaard modus draaien de fans vrijwel altijd, maar als je het quiet profiel kiest stoppen ze zolang de laptop niet boven de 50 graden komt.