Xiaomi Redmi Note 9 Pro (6GB intern) 128GB Groen Review

JeffreyGorissen 24 mei 2020, laatste update op 24 mei 2020, 29.161 views Product gekregen

Xiaomi Redmi Note 9 Pro (6GB intern) 128GB Groen

Met deze Redmi Note 9 Pro komt Xiaomi met een toestel waar de concurrentie niet blij van wordt. Hoge kwaliteit en premium feel gebundeld met goede hardware. De batterij is geweldig en de camera's veelzijdig. Voor meer kan ik je aanbevelen om het uitgebreide review even te lezen.

Pluspunten

• Batterij (5020 mAh)
  • Camera
  • Design
  • Splashproof
  • 30 W snelladen

Minpunten

• geen OLED
  • Geen high refresh rate scherm
  • camera bump

Voorwoord:
Hallo iedereen,
Als Mi Explorer heb ik dit toestel reeds een maand in gebruik, nu hij officieel is aangekondigd is en komende week in de verkoop gaat is het tijd om mijn volledige review uit te schrijven. Ondanks dat ik dit toestel (pre-release versie) gekregen heb ga ik in mijn review volkomen eerlijk zijn. Hopelijk kan ik jullie helpen met jullie vragen en bedenkingen. Wees vrij om vragen te stellen in de comments.

Introductie

The legend continues, met die slogan introduceert Xiaomi (uitspraak: showme) de nieuwe note 9 series. De focus ligt bij deze telefoon op het afleveren van een product met een geweldige prijs-kwaliteit ervaring. Op deze manier brengt het dochterbedrijf van Xiaomi, Redmi, een toestel op de markt die de massa kan kopen. Het belang van de Note serie in de line-up is zeer groot, de Note serie is namelijk de kaap van 110 miljoen reeds voorbij geschoten. In deze review gaan we dieper in op de pro-variant van de line up. De Redmi Note 9 Pro is een flagship level mid-ranger. Nu, wat is een “Flagship level mid-ranger” juist? Daar gaan we in achter komen. Lees met me mee en we ontdekken alles over deze smartphone!

Ontwerp en accuduur

Het design legt de nadruk op balans, dit zien we ook terug in de marketing van Xiaomi zelf. Dit is doorgetrokken uit het nieuwe design dat ze gestart zijn met de Note 7 (Pro), en meer recent de Note 8 (Pro). De achterkant is het meest onderscheidende element van de Redmi Note 9 serie. De vernieuwde achterkant is gemaakt van Gorilla Glass 5 en heeft geen gradiënt of regenboog-kleurenpatroon meer. Het nadeel aan deze achterkant? Ja zoals je wel verwacht, het is een echte vingerafdrukken magneet. Verder is hij ook heel erg glad, dat voegt echter wel toe aan het premium design wat ze er mee wilden bereiken. Als je het mij vraag is dat zeer goed gelukt. Nog even toevoegen dat het hier om de Aurora Blue variant gaat, deze vind ik namelijk niet in de pricewatch. Dit doet me vermoeden dat deze kleur hier (nog) niet beschikbaar is.

Redmi Note 9 Pro boven op een Mi Explorer rugzak

Net als bij de Redmi Note 8 (Pro) zien we de camera module centraal uitgelijnd. In tegenstelling tot dat vorige model is de module nu rechthoekig in plaats van langwerpig, met de flits er onder. De module steekt, zoals tegenwoordig veel voorkomt, een stuk uit de body. Door het design is er echter weinig tot geen “Wobble” als je de telefoon op een tafel legt. Een voordeel bij een nadeel?

Achterkant van de Redmi Note 9 Pro

Een andere grote verandering is de plaatsing van de vingerprint-sensor. Deze is nu aan de zijkant terug te vinden, volledig weggewerkt in de power knop. Dit zorgt er voor dat wanneer je de Redmi Note 9 Pro vastneemt, het unlocken zeer snel gaat. Je hand gaan namelijk van nature naar die positie. Daarentegen ligt de volumeknop naar mijn idee dan wel weer erg hoog. Dit maakt het aanpassen van het volume een heuse stretch oefening als je maar één hand gebruikt, zeker met kleinere handen.

De powerknop met ingebouwde vingerprint scanner en de volume knoppen

Als we de telefoon verder draaien komen we aan de onderkant terecht. Hier vinden we de USB-C poort en een 3,5 mm headphone-jack. Ja zeker wel, deze kan je nog gewoon gebruiken op de Redmi Note 9 pro. Verder zien we hier ook de grill voor de speaker en een microfoon opening.

Onderkant van de Redmi Note 9 Pro

Tegenover de power en volume knoppen vinden we enkel het simkaart slot. Het eerste wat hierbij opvalt, als je deze opent, is dat deze splash-proof gemaakt is met een rubberen afsluiting. Dankzij een P2i coating is ook het hele toestel splashproof, door de coating rollen de druppels er zo van af. Waterproof is hij officieel niet. Trek je het slot er helemaal uit dan zie je dat het niet een gewone dual sim is, waarbij er één slot voor een simkaart of voor een micro SD-kaartje is. Neen, er zijn drie slots voorzien. Je kan dus gewoon je geheugen uitbreiden en alsnog gebruik maken van de dual sim functionaliteiten.

De rubberen ring om het slot af te sluiten van vocht

Twee simkaarten + een geheugenkaart, allemaal in 1 slot

Aan de bovenkant vinden we nog iets interessants, en nee die ene opening voor de microfoon is het niet. De Redmi Note 9 (Pro) heeft een ingebouwde IR blaster. Heel handig als je die afstandsbediening weer eens kwijt bent in de zetel.

Bovenkant van de Redmi Note 9 Pro met IR blaster

Aan de voorkant vinden we een 6.67-inch DotDisplay terug dat in het 20:9 formaat een resolutie van 2400 bij 1080 pixels omvat. Meer in het Scherm en hardware segment hierover. We zien hier ook dat de Redmi Note 9 serie gebruik maakt van een hole-punch front camera. Verder vinden we een notificatieled in de speaker grill.

Hole-punch front camera en de notificatieled in de grill

Met een gewicht van 209g is het echter wel geen lichtgewicht. Dit wordt wel duidelijk als we het over de batterij gaan hebben. Dit is niet een standaard 4000 mAh batterijtje dat ondertussen ingeburgerd geraakt. Nee, de Redmi Note 9 pro maakt gebruik van een 5020 mAh Li-Po batterij. Meegeleverd is een oplader waarmee er aan 30 W geladen kan worden. Je kent het wel, mobiel vergeten aan de lader te leggen in de avond en ’s ochtends toch nog willen laden. Met de Redmi Note 9 Pro en de bijgeleverde lader ben je van 0 % tot 50% in een half uurtje. Daar kom je de dag makkelijk mee door zonder je zorgen te maken. Ben je echt een power user dan kom je met een volle batterij zelfs minstens een dag toe.

Redmi Note 9 Pro aan een 18W lader

Scherm en hardware

Ik kom met de deur in huis vallen, hij heeft geen OLED scherm. Het is een 6.67" DotDisplay (lees IPS LCD) met een FHD+ resolutie van 2400 bij 1080 pixels. Het contrast ligt typisch gezien op 1500:1 met een NTSC-rating van 84%. Geen slechte waardes voor een LCD display. Het scherm kan ook heel dim, dimmer dan mijn Mi 9T pro, en dit is dan wel weer prettig als je ’s avonds nog even je social media checkt of een paar artikels op Tweakers leest. De TÜV Rheinland low blue light certification, helpt hierbij ook nog eens om je ogen minder te belasten. Overdag valt het ook goed mee met de helderheid, al wordt het in fel zonlicht toch wel wat moeilijker. Zo is de maximale helderheid met 420 nits niet verrassend hoog. In de automatische stand kan het display echter wel tot 575 nits gaan.

Close-up van de hole-punch camera met het scherm aan

De Redmi Note 9 pro is uitgevoerd met een Snapdragon 720G, hiermee keert de Note serie terug naar Qualcomm. De chipset maakt gebruik van twee snelle Kryo 465 Gold cores en zes zuinige Kryo 465 Silver cores. Voor de grafische toepassingen is er een Adreno 618. De 720G wordt ondersteund door 6 GB aan RAM. De prestaties zijn zeker niet slecht met volgende scores (screens onderaan). Natuurlijk zijn het niet de scores van een Snapdragon 855 of zelfs de 865, maar dit zijn wel goede resultaten. De snapdragon 720G is capabel genoeg om alle recente apps en games te draaien zonder al te veel moeite. Als we naar PUBG kijken, kunnen we de graphics gemakkelijk op de zwaarste instellingen zetten en spelen zonder problemen.

Geekbench 5:
  • Single-core score: 560
  • Multi-core score: 1716
Screenshot GeekBench 5

3Dmark:
  • Sling shot extreme - OpenGL ES: 2485
  • Sling shot extreme - Vulkan: 2349
Screenshot 3Dmark

De Redmi Note 9 (Pro) ondersteund contactloze betalingen (zoals Google Pay) met NFC. Verder zit er netjes ondersteuning voor verschillende locatievoorzieningen in met GPS, A-GPS, Galileo (Europees), GLONASS (Russisch) en Beidou (Chinees). De speaker die ingebouwd zit gaat zeker voldoende hard, maar mist wat aan bass, maar voor kwaliteit sluit je best een goede headset aan of speaker, al dan niet via bluetooth 5.0. Indien je via Bluetooth gaat dan ben je verzekerd van hoge kwaliteit aangezien de Redmi Note 9 Pro AptX, AptxHD en LDAC ondersteund, mits het output device dit ook ondersteund. De vibratie of tril-motor is in de Z-as gemonteerd, hierdoor is de feedback die je krijgt bij het indrukken van een touch-knop net iets prettiger dan anders.

Software en camera

Als je spreekt over Xiaomi, dan haken veel mensen af omwille van MIUI. Het is en blijft natuurlijk een Android smartphone, dus veel kan je gewoon aanpassen naar eigen voorkeur. MIUI biedt zeer veel functionaliteit, maar een stock Android experience is het niet. De prijs wordt deels gedrukt doordat Xiaomi zijn eigen software en reclame inbakt, dit is echter uit te zetten en zorgt verder voor geen problemen. Het valt op dat het hele systeem zeer performant is, geen lag, geen freezes, gewoon snel. Ondanks de MIUI skin blijft dit een goed en responsief stukje user interface. Verder ga ik er in deze review niet op in gaan want we hebben het hier natuurlijk over de telefoon. MIUI reviewen zou even veel tijd kosten als de Redmi Note 9 Pro zelf.

Mijn review unit kwam met MIUI 11, MIUI 12 is normaal standaard voor de Redmi Note 9 serie

Veel van jullie zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in de camera set-up. De set-up aan de achterkant bestaat uit drie effectief bruikbare camera’s en een camera die wordt gebruikt als dieptesensor De camera aan de voorzijde zit in het display en heeft een 16 MP sensor. De hoofdcamera is een 64 MP wide angle camera, dan is er een 8 MP ultra-wide en tot slot nog een 5 MP macro camera.

We starten met de ultra-wide, op de hoofdcamera wil ik namelijk iets dieper op in gaan. De ultra-wide camera heeft een 8 MP sensor en geeft je een beeld van 119°, maar na de correctie van het beeld blijft er 108.3° over. De sensor zelf heeft een grootte van 1/4-inch, dit resulteert in pixels van 1.12 µm. De 5 lenselementen zorgen voor een lichtsterkte van f/2.2. Deze camera is uitermate geschikt voor groepsfoto’s in kleine ruimtes, zo krijg je er toch net iedereen op. Verder is hij niet zo goed om te gebruiken in het donker, f/2.2 is als je naar camera’s kijkt wel goed, maar voor een mobiel met kleine sensors is het nog vrij donker.

De macro camera is een leuk speeltje, en met 5 MP heb je er toch nog wat aan. MKBHD zei laatst nog, “Wie heeft er gevraagd voor die 2 MP macro camera’s”, maar deze levert toch wel leuke plaatjes op. De camera kan tussen twee en tien centimeter focus leggen. De pixels hebben net als de ultrawide een grootte van 1.12 µm. De lichtsterkte van f/2.4 lijkt hierbij negatief te zijn, maar als je bij macrofoto’s een groot genoeg deel scherp wilt hebben dan heb je een grotere F-waarde (kleinere lichtgevoeligheid) nodig.

Macro: Dode huisvlieg

Macro: Een kattenfoto mag niet ontbreken (Laat op de avond bij gedimde woonkamer verlichting)

Macro: 3V3 5V level shifter

Macro: Low light spinnetje

Nu het beste voor het laatst, de hoofdcamera heeft een veel grotere sensor van 1/1.72-inch met een grote lensopening van f/1.89 die door 6 lenselementen de sensor van fotonen (licht) voorziet met een beeld van 79.8°. De 64 MP camera is er een van het type Quad-Bayer filter. “Wat wilt dit in hemels naam zeggen?”, denk je nu. In de praktijk is dit een 16 MP camera aangezien er onder elke Rood, Groen en Blauw (RGB) filter 4 pixels zitten. De 16 MP output is dus als het ware een 1.6 µm 4-in-1 super pixel. Dit heeft als voordeel dat er meer licht verzameld kan worden. Het nadeel is dat een 64 MP foto in de praktijk een soort van opschaling is. Door berekeningen te doen met die pixels die onder een gezamenlijke filter zitten kan men ‘gokken’ wat het moest zijn voor de 64 MP foto. Nu, het lijkt misschien een beetje bedrog, maar het is wel effectief een 64 MP sensor. De 64 MP modus is wel degelijk beter dan de gewone 16 MP foto’s die je normaal krijgt. Ze zijn scherper en hebben meer detail, maar niet vier keer zoals je zou verwachten. “Waarom doen ze dit dan?”, zeg je. Ja ze doen dit vooral omdat er voordeel valt te halen in de lichtgevoeligheid. Door de vier pixels te combineren heb je nu eenmaal veel minder ruis dan met één enkele pixel.

Bij zonsondergang aan een sluizencomplex in Hasselt (BE)

Nightmode uitproberen in het steegje

Met al deze camera’s kan natuurlijk ook gefilmd worden. Dit op een maximale resolutie van 4k bij 30fps. De maximale slowmotion framerate die te behalen valt is 960fps met gebruik van frame interpolatie of 240fps effectief op een 720P resolutie. Beeldstabilisatie is in digitale vorm in te schakelen. Jammer genoeg geen optische stabilistatie, maar dat is dit prijs-segment nog ongezien.

Zoals gewoonlijk, het kiezen van een smartphone is afhankelijk van wat je nu net wilt. Vaak heeft de portemonnee ook nog wel wat te zeggen. De Redmi Note 9 Pro is een echte flagship telefoon op mid-range gebied. Hij bied overal goede resultaten, zeker op vlak van batterij, maar zijn natuurlijk ook keuzes gemaakt om geld te besparen. Met zijn array aan camera’s kan je zeker mooie plaatjes of filmpjes maken. Prima hardware voor een uitstekende prijs van 299 euro voor het 6GB + 128GB model.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 9 Pro (6GB intern) 128GB Groen?

Wauw, uitgebreide review! Leuke foto's ook. Ik zie inderdaad deze blauwe variant niet in de price-watch.
Hey, bedankt! Nee inderdaad. Maar zoals aangegeven gaat het om een pre-release versie. Ik heb deze ook ontvangen zonder product verpakking.
Vraagje, hoe breed is het scherm precies in mm van licht gevend stuk tot lichtgevend stuk? :) Dus excl de zwarte bezels
Hey, sorry voor de late reactie, ik zie hem net pas. Het ziet er naar uit dat dat 69 mm is. Net nagemeten.
Ik heb zelf een Note 9S, het iets mindere broertje (48 megapixel ipv 64, geen NFC, 18W ipv 30W snelladen). Ziet er verder exact hetzelfde uit. :P

Ik heb dezelfde kleur, alhoewel ik de "interstellar grey" versie had besteld. De verpakking vermeldt deze kleur, maar dat is niet de kleur van het toestel. Serienummer op de verpakking klopt echter met die op het toestel. :P

---

Verder een erg fijne telefoon, voor zover ik dat na 1 dag kan zeggen. Vrijdag besteld, gisteren binnen gekregen. Nu nog wachten op accessoires, het toestel is nog zo nieuw dat er geen hoesjes voor te verkrijgen zijn (ik wil een book cover, maar voorlopig moet ik het maar doen met de bijgeleverde cover). Zal voor de Note 9 Pro niet anders zijn. :P

LineageOS ontwikkeling is er trouwens al, momenteel al een unofficial build. TWRP zal over niet al te lange tijd ook nog wel een officiële versie voor komen. En dan LineageOS erop. MIUI werkt op zich prima, maar ik heb liever LineageOS en dan weet ik ook zeker dat Xiaomi spul uit de ROM is gesloopt. :P

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 24 mei 2020 18:03]

Hey, inderdaad beetje gek met die kleuren. Dat van de accessoires is natuurlijk bij elk nieuw toestel een probleem. Maar dat zal wel komen. Zat er in de verpakking een hoesje? Bij mijn Mi 9T pro namelijk wel. Verder ben ik zelf ook fan van lineageOS. Heb het zelf op mijn OnePlus One (RIP) en Lenovo P2 gehad. Momenteel kijk ik nog even wat MIUI 12 gaat brengen. Anders stap ik ook over maar lineageOS.
Er zat een soort rubberachtig hoesje bij dus daar zit de telefoon nu in. :)

Ik kan prima met MIUI werken, maar ik vind LineageOS gewoon fijner -- mede omdat ik dan het OS meer in eigen hand heb.
Ah ja okay, wel fijn dat ze een hoesje mee leveren. Glad toestel zeg!
Bedankt voor je review!
Toch wel een vraag;
Ik was/ben ook fan van OnePlus One. Mis die ook echt!
Heb nu de 3T, maar ik vind dit geen verbetering.
Nu zit ik te kijken naar deze, dus ben wel benieuwd; vind je deze het beste vergelijkbaar met de oneplus one?

Bedankt!
Groetjes!
Hey, het is toch wel moeilijk om een telefoon uit 2020 te gaan vergelijken met eentje uit 2014. Deze mobiel heeft 5 camera's de OnePlus one had er 2. En 5020 mAh ten opzichte van 3000 mAh is ik wel een dingetje. Verder had de OnePlus one een 800 reeks CPU. Dit is nu de 865, terwijl deze redmi een 720G (mid-range,) chipset heeft. Als je de bang for buck flagship wilt effectief dan denk ik dat je naar de poco f2 moet kijken. Dat zou een rebrand van de redmi k30 pro zijn dacht ik.
LineageOS heeft ook mijn voorkeur. Kan lineageOS wel omgaan met al die extra camera's die er op zitten?
Hey, goede revieuw waar kan je deze smartphone het best cheap bestellen?

Grt
Cheap, tja hij kost 269 euro voor de 64 GB en 299 euro voor de 128 GB versie. Op Belsimpel of op de officiële Mi store van de Benelux; https://www.mistorebenelux.com/

De release is namelijk voor morgen ingepland. Hoe laat je hem effectief kan bestellen is mij ook onbekend.
Maar je hebt deze al in je handen ? Ik heb sen samsung a40 al 1.5 jaar doet goed zijn werk maar iş het echt nodig om overteschakelen naar showme
Hey, ik ben uitgekozen als Mi Explorer om het product reeds te verkennen. Daarom heb ik deze review al kunnen maken.
tof! leuk dat er meer Redmi reviews komen.(kom hier terecht nav het stukje op de frontpage). Is er een kans dat je ook de Mi 10 lite gaat doen? En heel misschien een aparte review over de software?
Hey, goh als ze me die bezorgen wil ik dat wel doen! Heb niet het geld liggen om alles te gaan reviewen 😅
ow sorry! ik dacht dat je de toestellen kreeg van Mi om te reviewen als Mi explorer. Maar dat was alleen voor dit toestel.
Ja inderdaad, ik krijg ze niet allemaal.
Beste,

Vooreerst bedankt voor de meer dan uitgebreide en duidelijke review.

Ikzelf ben momenteel aan het twijfelen tussen de versie Redmi Note 9 en de Redmi Note 9 Pro.
Het prijsverschil tussen de twee modellen bedraagt ongeveer 50 Euro. Prijs-kwaliteit gezien, wat is volgens u de beste optie?

Alvast bedankt voor uw tijd.

Groeten
Hey Dorien,

Goede vraag, dat ligt natuurlijk een beetje aan wat jij nodig hebt. De pro heeft een betere processor en betere camera's. Dus maak je graag foto's en wil je iets langer met je toestel toekomen dan is de pro misschien wel de betere optie voor jou. Draai je geen zware applicaties en maak je af en toe een leuke foto dan zal de gewone (niet-pro) variant vast ook wel volstaan.

Ik hoop dat je dit wat helpt in de keuze

Groetjes,
Jeffrey
Mijn vriendin heeft hem zojuist besteld. In combinatie met een abonnement. Als je hem dan gelijk bij bestelling afbetaald (dus zonder maandbedrag voor je telefoon) kost de 128gb versie via belsimpel op dit moment 211 euro. Hij komt morgen binnen.
Betreft dit de Pro versie?
Yes! inmiddels is dit al even geleden dus geen idee of het nog actuele informatie is.
Bedankt!

Ik ben benieuwd naar de aankondiging van Xiaomi komende dinsdag en hoe snel hij daarna leverbaar zal zijn.
Ik ook! Vast na het event (check facebook).
Ik koop al onze Xiaomi's bij EglobalCentral. Duurt iets langer voor je het in huis hebt, maar verder nooit een dingetje met dit bedrijf gehad. O.a. Mi 8, Mi9T, 2x Mi 9 lite, Mi Max 3.
Zit nu te denken aan een Mi Note 10 vanwege zijn veelzijdige camera.
Voor reviews van diverse Xiaomi's kijk ik altijd naar Frankie Tech op YouTube.
Heb deze site al gezien kan je vertrouwen volgens mij is daar het goedkoopste
@swingray Hey, je kan ook gewoon officieel bij Xiaomi kopen op https://www.mistorebenelux.com/ dan heb je ook nooit problemen. De mi 10 is inderdaad een camera monster! Frankie tech ken ik ook ;).

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 25 mei 2020 17:42]

Hoe is de tril motor van de accu?
De tril motor van de accu? Ik vermoed dat je gewoon de tril motor bedoelt? De tril motor is bij de Redmi Note 9 Pro in de Z-as gemonteerd. Als resultaat levert dit een meer realistisch gevoel bij het indrukken van een toets op het toetsen bord, maar ook een verdomd luid getril als hij op een tafel begint te trillen. Hij valt natuurlijk niet te vergelijken met een trilmotor uit de flagships van meer dan 1000 euro. Goed is ie in ieder geval wel.
@JeffreyGorissen je hebt ook de mi 9t pro. Hoe verhoudt de redmi 10 pro zich tot de 9t pro?
Over de note 10 Pro kan ik niet veel zeggen :D. De Redmi Note 9 pro en de Mi 9t Pro zijn toch wel heel verschillend. De Note is groter, heeft ook een grotere batterij, 25% groter. Het scherm van de Mi 9t Pro is, aangezien het ook amoled is, natuurlijk veel rijker in kleur en immens dieper in zwart-weergave. Verder heeft de Mi 9t Pro een veel snellere processor (die dan ook wel iets meer stroom snoept, dat zie je al ten opzichte van de Mi 9T non-Pro.) Het zijn 2 heel verschillende toestellen.
bedankt voor je reactie, ik bedoelde inderdaad de Redmi note 9 Pro.
Geen probleem, blij dat ik je kon helpen!
Mooie review van een midrange topper! Thanx. :) _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Iamtheone83 op 26 mei 2020 21:42]

Dankjewel voor deze zeer informatieve review!
Vraagje: ondersteunt hij draadloos laden?
Dat en NFC mis ik namelijk op mijn huidige Pocophone F1.
Draadloos laden heeft ie niet! NFC heeft ie wel. Maar door het 30W snel laden heb je super snel bij geladen. Draadloos laden is leuk maar de kabel is toch efficiënter. Het zal vast ook wel een kostenbesparing geweest zijn om draadloos laden. Let te ondersteunen.