Nikon D500 Zwart

Nikon D500 Zwart Review

WoyBoy 23 mei 2020, laatste update op 23 mei 2020, 107 views Product gekocht

Nikon D500 Zwart

Als een snelle autofocus en praktsich oneindige buffer je ding is, is deze camera het overwegen waard. In gebruik sinds 2018.

Pluspunten

• Autofocus
  • Buffer
  • Burstmode
  • Fijn oculair

Minpunten

• 3D tracking had ik meer van verwacht
  • Ruis bij hoge ISO
  • Snapbridge app

Hapert nooit op het moment supreme, hoge burstrate en praktisch oneindige buffer zelfs op 14 bit RAW (ik gebruik een XQD kaart).

De zogenaamde 3D tracking valt in de praktijk tegen, meestal gebruik ik een andere focusmode. De autofocus is razendsnel, zelfs bij heel weinig licht.

Ruis is een beetje een probleem (minder goed te corrigeren met het noise filter in Lightroom 6.14) vanaf 6400 en hoger. Ondanks de lage pixel count van 20 megapixel. Maar als je op max 3200 blijft is er praktisch geen probleem in de nabewerking. Maar zoals altijd is het een afweging ruis vs belichting.

De camera werkt slecht samen met de Snapbridge app (ik gebruik Android):
- locatie in de foto loopt achter met de locatie in de smartphone (Google Maps tijdlijn), ondanks het gebruik van de hoogste update frequentie van de locatie
- afstandbediening met preview op de app; de verbinding komt vaak niet tot stand, of soms pas na een paar minuten. Verder reageert hij vaker niet of extreem traag op afdruk commando's vanuit de app.

Heb jij ook een Nikon D500 Zwart?

Troost je met de wetenschap dat bij elke enthusiast camera de ruis bij hoge ISO nauwelijks beter is geworden in de afgelopen jaren en bij hoge ISO gewoon nog net zo goed aanwezig is.

Kijk maar eens op de Image Comparison Tool van DpReview en vergelijk de RAW files. De Canon 5D Mark II uit 2008(!) scoort nagenoeg gelijk aan jouw D500
DpReview Image Tool

Je kan die files ook downloaden en zelf inladen in Photoshop / LightRoom of Capture One etc. Met standaard noise reduction zie je dan dat de verschillen nog wat kleiner zijn. Color noise is bijvoorbeeld makkelijk weg te filteren.

In-camera jpeg mode heeft wel wat grotere stappen gemaakt en dat is mooi, maar voor mij is dat niet zo relevant aangezien ik toch alles in RAW doe.

[Reactie gewijzigd door Undertaker2 op 24 mei 2020 17:04]