Sony Xperia 5 Zwart

Specificaties 6,1" • 2520x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 5 Zwart Review

dlaoR 23 mei 2020, laatste update op 23 mei 2020, 98 views Product gekocht

Sony Xperia 5 Zwart

Gemengde gevoelens, geen superlatieven. 'Anders' is niet altijd beter, vooral niet als een aantal 'basics' dan weer wat minder goed zijn.

Pluspunten

• Solide toestel
  • Goede accuduur
  • Weinig bloatware
  • Goed scherm
  • Goede camera onder de meeste omstandigheden

Minpunten

• 21:9 scherm voegt niks toe
  • WIFI soms instabiel
  • Vingerafdruk-lezer nauwelijks bruikbaar

Al langer ben ik erg gecharmeerd van kleinere toestellen met wel goede specs én een goede accuduur. Bij veelvuldige piketdiensten is dat toch wel een erg prettige combinatie. Dit toestel werd dan ook voorgegaan door een Z1 compact, een Z5 compact en een XZ1 compact. Die keuzes werden mede ingegeven door steeds goede ervaringen met de voorganger, en inmiddels is Sony feitelijk de enige die nog enigszins 'kleine' smartphones maakt.

Ik had deze Xperia 5 al weer enkele maanden geleden dan ook 'blind' besteld, zonder er ooit één in handen gehad te hebben. Bij de eerste kennismaking moest ik ook echt even wennen aan de langwerpige vorm. 'Compact' is deze zeker niet meer te noemen. En daar zit meteen ook het eerste kritiekpunt: het scherm is mooi, helder, goed in zonlicht etc., maar de 21:9 verhouding is vrij nutteloos. In portrait wordt het echt bruikbare schermoppervlak bepaald door de breedte, dus hou je in de hoogte ruimte over die niet nuttig is. In landscape hou ik mijn telefoon om te beginnen al niet vaak. Gebeurt dat wel, dan krijg je gewoon een breed scherm met weinig hoogte. Voor een bioscoop prima, maar op dit beperkte formaat toch een beetje kolder. Split-screen kan ook nog, maar dan heb je twee halve kleine schermpjes. Mwoah...
Een toestel anderhalve centimeter korter en een paar millimeter breder was mij eigenlijk liever geweest. Maar echt veel keuzen geven fabrikanten tegenwoordig niet, alleen nog tussen 'groot' en 'nog groter'.

Over de bouwkwaliteit, de software en de accuduur kan ik kort zijn: die zijn prima. Ook de camera voldoet ruimschoots, hoewel het toestel daarin niet excelleert.

De vingerafdruk-lezer is helaas bij mij vrijwel nutteloos. Het aanleren op zich is soms al lastig, met veel pogingen zonder registratie. Zelfs met herhaaldelijk aanleren is de kans dat een vingerafdruk correct wordt gelezen minder dan 1 op 5. En de meeste apps zeggen al na een keer of drie dat ik maar iets anders als authenticatie moet doen, dus helaas... Nu heb ik een beetje een haat/liefde verhouding met dit soort lezers en ligt het misschien wel deels aan mijn vingertoppen; mijn half jaar oude werk-laptop (HP) heeft er ook zo'n lezer, en die is nog nuttelozer. Bij twee oudere telefoons (zie hierboven) werken ze dan weer heel redelijk tot zelfs vrij betrouwbaar. Ik vind het vooral teleurstellend dat die techniek nog steeds niet is uitgerijpt, en bij nieuwere apparaten zelfs slechter werkt dan bij oudere. Wordt dit nou echt een blijvertje?

Als laatste valt me op dat het toestel soms niet zo goed lijkt te weten hoe om te gaan met een matig WIFI-signaal. Met als gevolg een continu maken-verbreken-maken-verbreken van de verbinding, afgewisseld met korte momentjes van mobiele dataconnectie. Vooral websites met veel dynamische inhoud of een sessie-achtige opbouw trekken dat erg slecht. De oplossing is dan even handmatig WIFI uit te zetten, maar het zou leuk zijn als het toestel zelfstandig een bestendigere dataverbinding zou kiezen, zonder continu twijfelgedrag.

Aan de vorm van het toestel is niets meer te veranderen. Nou is dat ook geen echt nadeel, alleen de voordelen ontbreken simpelweg. MBT die andere issues hoop ik dat er door software-updates nog wel wat verbeterd kan worden.
Vooralsnog bestempel ik het toestel als gewoon 'goed' in kwaliteit, en 'anders' in vorm. Maar geen superlatieven in dit verhaal.

Heb jij ook een Sony Xperia 5 Zwart?