Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (3 fans) - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB Review

Belkaid 23 mei 2020, laatste update op 29 mei 2020, 34 views Product gekocht

Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB

Mooie AIO, makkelijk te installeren en koelt goed, ook met de fans op een lage RPM en een mooie prijs vergeleken met andere 360mm AIO's. De meegeleverde RGB fans zien er leuk uit, maar produceren vanaf 50% RPM al aardig wat geluid.

Pluspunten

• Koel prestaties
  • Looks

Minpunten

• Software
  • Fan noice

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Geluidsproductie (min) Score: 4

Introductie

Sinds een paar jaar ben ik wat meer bezig met het bouwen van pc's en sinds vorig jaar december ook eindelijk weer me eigen pc gebouwd. In deze review zal omschrijven waarom ik voor dit product heb gekozen en wat ik er uiteindelijk van vind. Verwacht geen uitgebreide benchmarks, grafieken of professionele foto's.

Reden van aanschaf

Not gonna lie, pure looks. Voordat ik de Cooler Master ML360R RGB aanschafte had ik een Gelid Solutions Phantom om mijn Ryzen 5 3600 koel te houden. Dit was een prima air cooler en zeker voor zijn prijs, maar ik wilde af van het grote blok in het midden van mijn kast. Het formaat van een AIO sprak mij aan. Online werd mij verteld dat front intake radiatoren net iets beter koelen dan top exhaust en in mijn case, de NR600, past een 360mm radiator aan de voorkant. De Cooler Master ML360R RGB valt dan al snel op door zijn prijs, de reviews waren goed en ik vind hem er mooi uit zien.

What's in the box?

Naast de AIO waterkoeler krijg je 3 MF120R fans mee geleverd, 1 ARGB controller van Cooler master, 1 spuitje koelpasta, montage bracket voor AMD of Intel, schroeven voor de radiator en de fans en een aantal kabels waaronder 1 USB naar moederboard 1 usb kabel voor de ARGB controller 1 triple fan splitter en 1 ARGB splitter voor 5 ARGB aansluitingen. (Gedetailleerde lijst kan je op de site van Cooler Master zelf vinden)

Montage (AMD)

Mijn case had ik al voorzien van voldoende fans, dit gaf mij de optie om de radiator te voorzien van 6 fans (push-pull). Hier had ik wel wat extra schroeven voor nodig want je krijgt 12 schroeven voor de fans mee geleverd. De pull fans heb ik eerst aan de radiator vast geschroefd en daarna de radiator in de case gemonteerd. De radiator was aan de case te monteren door de meegeleverde duimschroeven door de fans en mijn case te steken en ze in de radiator te schroeven.
Het monteren van de koeler op de CPU was iets meer werk, dit omdat de "tubes" uit de box erg stug zijn. Om de koeler op de CPU te monteren gebruik je de, door je moederbord mee geleverde, AMD mount. Op de koeler zelf schroef je 2 klemmen vast en deze klem je vervolgens om de AMD mount van je moederbord.
De ARGB controller monteren zou een makkie moeten zijn door de magneetjes die er in zitten, maar deze zijn zwak en zodra ik mijn stata kabel voor stroom toevoer had aangesloten schoof de controller van zijn plek of liet los. uiteindelijk heb ik deze met een tie-rip op zijn plaats gehouden.

Kabels!

Na het monteren de schone taak om alle kabels aan te sluiten en dat zijn er aardig wat.
Voor het daadwerkelijk koelen valt het nog mee, daarvoor sluit je de PWM kabels aan op je moederbord. Dit was 1 voor de waterkoeler en 1 PWM splitter op het moederbord waar je de 3 fans op aansluit.
Voor de RGB is het wel een feestje, 1 USB input van het moederbord naar de controller, 1 ARGB kabel naar van het moederbord naar de controller, 3 ARGB kabels van de fans naar de controller en 1 ARGB vanaf de koeler naar de controller.

Looks

Na het wegwerken van de kabels vond ik me computer er al direct netter uit zien. De koeler heeft een mooi formaat en de tubes zijn mooi gesleeved.

De RGB ziet er bij het opstarten direct al goed uit.

Voor de RGB zijn er verschillende opties, de controller heeft een paar vooraf ingestelde opties waar je met de reset knop van je case doorheen zou kunnen bladeren. Ook kan je, als je moederbord dit ondersteund, de software van je moederbord gebruiken en je kan de software van Cooler Master gebruiken. Zelf stuur ik mijn RGB aan via de software van mijn moederbord. De RGB ziet er erg mooi uit op zowel de fans als de koeler zelf, de koeler is niet zo vel als de verpakking doet verwachten, maar nog steeds erg mooi.

Al met al ben ik er erg blij mee, door het verwijderen van het grote koelblok van de aircooler zijn andere features van het moederbord beter te zien.

Koelprestaties en geluid

Bij de eerste keer opstarten komt er van de waterpomp nog aardig wat geluid. Dit is ook aangegeven door Cooler Master en verdwijnt ook zoals omschreven na +/- een kwartiertje. Hierna ben ik direct met de RPM van de fans gaan schroeven want deze maakten op de standaard setting nog te veel geluid voor mijn smaak. De fans van Cooler master heb ik op 30% ingesteld vanaf 40% worden ze hoorbaar en vanaf 50% vind ik ze al storend. De koeler zelf kan makkelijk op performance mode ingesteld worden, performance mode draait standaard op 60% RPM. De koeler is pas hoorbaar vanaf 75% en vind ik pas storend vanaf 90%.

Idle is de temperatuur van mijn CPU ronde de 33c en met de CPU onder volle load niet hoger dan 66c.

Benoemde cijfers zijn afgelezen van MSI Afterburner.
Full load temperaturen zijn gemeten tijdens Cinebench benchmark, Folding@Home en gewoon gamen.

Eindresultaat

Voor mijn eerste waterkoeler ben ik erg tevreden met de Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB. De prijs is laag i.v.t. andere waterkoelers van dit formaat, het installeren was makkelijk en ik vind hem er mooi uit zien. De meegeleverde fans zijn naar mijn idee wel matig, maar gelukkig hoeven ze niet op volle toeren te draaien om de CPU koel te houden.

Specs

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm
1VentilatorenChieftec CF-3012-RGB, 120mm
1Geheugen internAdata XPG Spectrix D41 AX4U320038G16-DT41
1VoedingenGigabyte G750H
1Solid state drivesKingston A2000 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Heb jij ook een Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB?