TP-Link EAP225-Outdoor

€ 84,95
Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP225-Outdoor Review

bbob 20 mei 2020, laatste update op 17 december 2020, 2.540 views Product gekocht

TP-Link EAP225-Outdoor

Mooi buiten units met veel mogelijkheden en goed bereik buiten.

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • 5 Ghz meer vermogen dan 2.4 Ghz
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• 2.4 Ghz minder vermogen dan 5 Ghz

Beheerbaarheid Score: 4
Gekocht bij wifishop / kommago en daar ook goed advies gekregen van medewerkers die er toch iets meer van weten dan de folderverkoper.

Heb 2 buitenunits om woonhuis en loods met elkaar te verbinden.

De ene buitenunit zit op ca 7-8 meter aan de zijkant van de gevel. Deze is met 1gb netwerkkabel aangesloten.
Jammer dat tp-link een eigen 24v poe systeem heeft. Een standaard poe switch, 48v werkt helaas niet. Er zit wel een aparte poe injector bij.

Op de buitenkant van de loods de andere unit bevestigd. Deze heeft geen netwerkaansluiting en zit dus als mesh point en haalt zijn verbinding van de unit op het woonhuis. Afstand tussen beide is ca 45-50 meter zonder obstakels.

De mesh unit geeft qua signaal ca -60db aan en als snelheid ca 433 mpbs tx en rx hetgeen niet verkeer is.

Wat apart is aan tp-link is dat ik op de 5 ghz band beter signaal heb soms dan op de 2.4 ghz band.
Het blijkt dat bij de signaalinstellingen 2.4ghz tot 20 gaat en 5 ghz tot 25 qua zendvermogen.

De unit hangt vrij hoog een door de antenne straalt deze dus vooral rond uit.
Op ca 120 meter afstand zonder obstakels heb ik nog een vrij sterk signaal. Aan de straat met aantal huizen er tussen op ca 150 meter wel signaal maar is de effectieve snelheid maar paar mbps.

Het is mogelijk om 1 ssid op 2.4/5ghz te combineren. Heb dit getest maar merk dat te vaak 2.4 ghz gekozen wordt met veel lagere snelheid. zou dit dus niet doen en apart 2.4 en 5ghz netwerk instellen.

De omada software heeft veel mogelijkheden en je kan ieder AP op afstand instellen.
Er zijn mogelijkheden voor gasten om zich aan te melden via apart scherm met wachtwoord.
Heb bij apart gasten netwerk waar de snelheid gelimiteerd is en dit geen toegang hebben tot andere interne ip adressen. Het is een mooie bedrijfsmatige oplossing met heel veel mogelijkheden.

Het systeem zou ook moeten zorgen dat clients naar sterkste signaal overgaan. Heb dit ingesteld maar in de praktijk heb ik het idee dat dat toch niet helemaal lekker loopt. Maar ligt misschien aan mijn instellingen.

Om van alle extra's te profiteren moet een pc 24/7 aan staan of een apart controller. Voor grotere bedrijfsnetwerken zal dit geen probleem zijn, voor een thuisoplossing misschien niet altijd ideaal.

Wacht nu nog op een eap225 indoor die dan ook onderdeel van het netwerk kan worden.

Als met een heel mooi systeem, voor thuistoepassing geschikt maar in bedrijfsomgeving met veel AP komt dit goed tot zijn recht.

Qua prijs is het eerder een consumentenprijs en dat valt dus goed mee. Eens kijken hoe lang de unit het buiten zal volhouden.

Update de eap225 had nog een oude firmware versie. via de firmware wordt ook het 2.4ghz vermogen gereduceerd tot 20db / 100mw hetgeen wettelijk toegelaten is.
Heb de US firmware gedownload, update ging maar hij bleef netjes EU versie aangeven. Daarna nog updat naar nieuwere versie met Australische Firmware, ook die ging er door maar de unit bleef op EU versie staan waardoor je het wifi vermogen niet kan opschroeven voor 2.4 ghz.

Heb jij ook een TP-Link EAP225-Outdoor?

Ik heb deze ook, hij heeft toch gewoon PoE 802.3af als PoE standaard? Werkt ideaal bij mijn kleine Netgear PoE switch. Ik denk eerder dat jouw switch de generieke standaard poe 802.3af niet ondersteunt...
Heb het niet geprobeerd, wat ik gelezen heb ik dat de tp-link met de injector passief ondersteund en dan met 24volt. Heb een zyxel 1900hp die ondersteund actief peo met 48 volt. Heb daar nu al siemens ip 510 pro aan hangen en andere wifi access point. Werkt zonder problemen/
Las al verhalen dat het niet ging met passief poe en neem het risico dus niet.

lees ook dit bij: https://blog.netgear.com/...poe-that-is-the-question/
If your PoE device uses the PoE standard 48V 802.3af or 802.3at, it is considered to use active POE. This means that the device will check the power coming in, and, if it doesn’t meet the device requirements, it just won’t power up.

De tp link eap 225 outdoor heeft in de specs passive poe.

Gevonden: https://www.tp-link.com/no/support/faq/906/

herefore, passive PoE PD can’t be powered up through a standard PoE PSE, but it should be powered up with the proper Passive PoE Adapter or Injector.

De eap 225 outdoor staat in de lijst als passieve poe en gaat dus niet met standaard poe. In dezelfde lijst zie je er ook een aantal die geen passieve poe hebben. Maar zal er nog een keer een mailtje aan tp link aan wagen.

[Reactie gewijzigd door bbob op 21 mei 2020 20:29]

Nee, de EAP225 in jouw linkje staat toch gewoon bij 802.3AF??
Jouw linkje: https://www.tp-link.com/no/support/faq/906/

Maar in ieder geval, ik heb een simpele Netgear PoE switch die ook 802.3AF PoE aanbiedt (active dus) en mijn EAP225 outdoor net als binnen mijn Ubiquiti accespoints doet het keurig met 802.3AF PoE met enkel ethernet verbonden. Je beschreven nadeel (eigen 24V terwijl de standaard 802.3AF prima wordt ondersteunt) is imo dus niet terecht.

[Reactie gewijzigd door vandermark op 21 mei 2020 20:59]

Zal het bij tp-link navragen of het gaat.
Ik heb zojuist getest en de EAP225 kan gevoed worden over PoE+ (actief) door een PoE switch (TP-Link TL-SG1005P).

Dus graag je nadeel over 24V weghalen omdat het niet terecht is.
@bbob1970 Het probleem zit hem in je zyxel switch. Dat model heb ik ook gehad. Ik kon max 2 PoE apparaten aansluiten. 3de gaan gaf die geen Poe. Daarna diende ik wat te gaan klooien in de settings van de switch. Ik heb toen HP Poe switch gekocht zonder moeite direct Poe.

In verleden had tp link inderdaad zijn eigen Poe versie (wa801 bijvoorbeeld).

Nu een vraag aan jou
Heb 2 buitenunits om woonhuis en loods met elkaar te verbinden.
Neem aan dat je internet verbinding uit huis komt en loods standaard geen internet of netwerk heeft. Loods krijgt draadloos internet dus vanuit daar weer bekabeling in de loods? Of is in de loods alles draadloos

Modem --- router --- switch --- eap outdoor huis --- ~door de lucht~ --- eap outdoor loods --- switch --- computer op de kabel

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 4 juli 2020 08:12]

@RobbyTown Op de zyzel 8 poort poe zitten nu 5 poe apparaten
2x gigaset ip510
1x intercom buiten voor poort
1x wifi indoor
1x ip camera buiten
Op zich geen probleem dus/

Heb in de loods geen bekabeling dus ik gebruik puur draadloos, dat was de opzet.

Maar naar aanleiding van je vraag ben ik net even gaan testen om te kijken wat er gebeurt als ik een netwerk kabel in de poe injector steeds die de eap op de loods stroom geeft.
Mijn laptop (in de loods) krijgt dan netjes vanuit de router (na het modem binnen) een ip adres toegewezen.

Het betekend dus dat de eap op de loods zowel als mesh het signaal van de eap op het woonhuis versterkt en tegelijk kan ik ook bekabeling aansluiten in de loods.

Ik zou in de loods op de eap idd ook nog een switch kunnen zetten om zo meerder aansluitingen te maken. De snelheid met kabel op de eap in de loods zal ook hoger liggen aangezien het signaal direct draadloos naar het woonhuis gestuurd kan worden.

De omada software geef aan dat de eap op de loods een snelheid op 5ghz van 433mbps tx heeft en 351 rx heeft. Met kabel zou ik deze snelheid dus moeten kunnen halen. Bij een draadloze verbinding met de eap op de loods moet deze eerst draadloos signaal ontvangen en daarna doorgeven waardoor je dus theoretisch 1/2 van de snelheid verliest en ca 216 mbps tx en 175 rx haalt. Op zich geen slechter waardes

Geheel werkt dus eigenlijk zowel draadloos als met bekabeling, had ik niet aan gedacht of verwacht.

5ghz heeft oom meer vermogen dus bij vrij zicht komt deze verder dan 2.4ghz die wettelijk minder vermogen heeft. 2.4/5 kun je ook naar 1 ssd combineren, dit raad ik af te doen.

Wat ik nog wil proberen om de US firmware te flashen, deze maakt het mogelijk om op 2.4 ghz hoger vermogen in te stellen. Op de EU versien is dat beperkt tot 20db. Heb nog een ander merk wifi AP met openwrt, deze haalt op 2.4ghz 28db. Dat maakt hier in huis een gigantisch verschil.
Heb dit getest met eap225 v3 indoor tegen de openwrt. Veel beton hier en de versie met open wrt die centraal in de hal hangt 1e verdieping komt dan ook in de kelder en hoeken van het huis. De eap v3 haalt dat niet en zou dan minimaal op iedere verdieping unit nodig hebben. In mijn geval stoor ik de buren ook niet die zitten op minimaal 100 meter en meer. Hoop dus dat flashen van de eap225 werkt en ik hierdoor op de 2.4ghz meer vermogen heb.
Binnenkort is gaan testen met 2 van die dingen. Wil graag 1 merk & lijn aanhouden zo kan het allemaal op de OC200 worden verwerkt. Ja het vermogen is in de EU een beetje 'jammer'.

Ander merk helaas: https://gathering.tweaker...message/62898014#62898014 behoorlijk bereik :).
Ben nog aan het kijken of ik er de US versie firmware op kan zetten. Flashen zou alleen werken met nieuwe firmware. Garantie vervalt dan maar geen idee of het werkt. Dan heb ik binnen ook overal goed bereik.
Ik ga er ook van uit dat de US en EU versie qua hardware identiek zijn maar dat de firmware verhinderd om meer dan 20db op 2.4 ghz in te stellen.
Vroeger kon je land veranderen en kan je usa instellen en hup meer vermogen. Dat hebben ze moeten veranderen vandaar de firmware.

Het andere wifi AP die 28db heeft en binnen staan geeft zelf buiten op afstand nog signaal. Scheelt dus best wel. Aan de andere kant woon je met veel buren dan geeft dat misschien toch eerder storing
@RobbyTown
Gisteren de firmware van de eap225 outdoor en eap225 v3 indoor geupdate met amerikaanse firmware. Deze is van juli en in de EU nog niet te downloaden.

Ik kan op de EU versie gewoon de US firmware zetten. De omada software geeft nog steeds aan EU versie en ik kan het vermogen op de 2.4g band ook niet verhogen

De omada software moet je ook in de USA downloaden versie 4.1.5 anders wordt de nieuwe firmware niet ondersteund.

Ik heb 1 ap naar kabel aangesloten, de andere in mesh zonder kabel.
Met oude firmware was de verbinding tussen bedraag en mesh (ca 50-60 meter buiten) rond de 300-400 mbps. Met de nieuwe firmware geeft deze een veel hogere snelheid aan soms tot 500 of 800 mbps. Lijkt er dus op dat de nieuwe firmware ook nog beter bereik geeft buiten.