TP-Link EAP225-Outdoor

Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP225-Outdoor Review

bbob1970 20 mei 2020, 217 views Product gekocht

TP-Link EAP225-Outdoor

Mooi buiten units met veel mogelijkheden en goed bereik buiten.

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • 5 Ghz meer vermogen dan 2.4 Ghz
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• geen standaard peo maar eigen 24v
  • 2.4 Ghz minder vermogen dan 5 Ghz

Beheerbaarheid Score: 4
Gekocht bij wifishop / kommago en daar ook goed advies gekregen van medewerkers die er toch iets meer van weten dan de folderverkoper.

Heb 2 buitenunits om woonhuis en loods met elkaar te verbinden.

De ene buitenunit zit op ca 7-8 meter aan de zijkant van de gevel. Deze is met 1gb netwerkkabel aangesloten.
Jammer dat tp-link een eigen 24v poe systeem heeft. Een standaard poe switch, 48v werkt helaas niet. Er zit wel een aparte poe injector bij.

Op de buitenkant van de loods de andere unit bevestigd. Deze heeft geen netwerkaansluiting en zit dus als mesh point en haalt zijn verbinding van de unit op het woonhuis. Afstand tussen beide is ca 45-50 meter zonder obstakels.

De mesh unit geeft qua signaal ca -60db aan en als snelheid ca 433 mpbs tx en rx hetgeen niet verkeer is.

Wat apart is aan tp-link is dat ik op de 5 ghz band beter signaal heb soms dan op de 2.4 ghz band.
Het blijkt dat bij de signaalinstellingen 2.4ghz tot 20 gaat en 5 ghz tot 25 qua zendvermogen.

De unit hangt vrij hoog een door de antenne straalt deze dus vooral rond uit.
Op ca 120 meter afstand zonder obstakels heb ik nog een vrij sterk signaal. Aan de straat met aantal huizen er tussen op ca 150 meter wel signaal maar is de effectieve snelheid maar paar mbps.

Het is mogelijk om 1 ssid op 2.4/5ghz te combineren. Heb dit getest maar merk dat te vaak 2.4 ghz gekozen wordt met veel lagere snelheid. zou dit dus niet doen en apart 2.4 en 5ghz netwerk instellen.

De omada software heeft veel mogelijkheden en je kan ieder AP op afstand instellen.
Er zijn mogelijkheden voor gasten om zich aan te melden via apart scherm met wachtwoord.
Heb bij apart gasten netwerk waar de snelheid gelimiteerd is en dit geen toegang hebben tot andere interne ip adressen. Het is een mooie bedrijfsmatige oplossing met heel veel mogelijkheden.

Het systeem zou ook moeten zorgen dat clients naar sterkste signaal overgaan. Heb dit ingesteld maar in de praktijk heb ik het idee dat dat toch niet helemaal lekker loopt. Maar ligt misschien aan mijn instellingen.

Om van alle extra's te profiteren moet een pc 24/7 aan staan of een apart controller. Voor grotere bedrijfsnetwerken zal dit geen probleem zijn, voor een thuisoplossing misschien niet altijd ideaal.

Wacht nu nog op een eap225 indoor die dan ook onderdeel van het netwerk kan worden.

Als met een heel mooi systeem, voor thuistoepassing geschikt maar in bedrijfsomgeving met veel AP komt dit goed tot zijn recht.

Qua prijs is het eerder een consumentenprijs en dat valt dus goed mee. Eens kijken hoe lang de unit het buiten zal volhouden.

Heb jij ook een TP-Link EAP225-Outdoor?

Ik heb deze ook, hij heeft toch gewoon PoE 802.3af als PoE standaard? Werkt ideaal bij mijn kleine Netgear PoE switch. Ik denk eerder dat jouw switch de generieke standaard poe 802.3af niet ondersteunt...
Heb het niet geprobeerd, wat ik gelezen heb ik dat de tp-link met de injector passief ondersteund en dan met 24volt. Heb een zyxel 1900hp die ondersteund actief peo met 48 volt. Heb daar nu al siemens ip 510 pro aan hangen en andere wifi access point. Werkt zonder problemen/
Las al verhalen dat het niet ging met passief poe en neem het risico dus niet.

lees ook dit bij: https://blog.netgear.com/...poe-that-is-the-question/
If your PoE device uses the PoE standard 48V 802.3af or 802.3at, it is considered to use active POE. This means that the device will check the power coming in, and, if it doesn’t meet the device requirements, it just won’t power up.

De tp link eap 225 outdoor heeft in de specs passive poe.

Gevonden: https://www.tp-link.com/no/support/faq/906/

herefore, passive PoE PD can’t be powered up through a standard PoE PSE, but it should be powered up with the proper Passive PoE Adapter or Injector.

De eap 225 outdoor staat in de lijst als passieve poe en gaat dus niet met standaard poe. In dezelfde lijst zie je er ook een aantal die geen passieve poe hebben. Maar zal er nog een keer een mailtje aan tp link aan wagen.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 21 mei 2020 20:29]

Nee, de EAP225 in jouw linkje staat toch gewoon bij 802.3AF??
Jouw linkje: https://www.tp-link.com/no/support/faq/906/

Maar in ieder geval, ik heb een simpele Netgear PoE switch die ook 802.3AF PoE aanbiedt (active dus) en mijn EAP225 outdoor net als binnen mijn Ubiquiti accespoints doet het keurig met 802.3AF PoE met enkel ethernet verbonden. Je beschreven nadeel (eigen 24V terwijl de standaard 802.3AF prima wordt ondersteunt) is imo dus niet terecht.

[Reactie gewijzigd door vandermark op 21 mei 2020 20:59]

Zal het bij tp-link navragen of het gaat.