Google Chrome Review

tomvonk 17 juni 2010, laatste update op 17 juni 2010, 562 views

Google Chrome

Pluspunten

• Snel
  • Opgeruimde gebruikers interface
  • Extensies

Minpunten

• De site van chrome
  • Ik heb moeite om de versies bij te houden

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Ik gebruik Google Chrome al lange tijd, sinds kort ook onder Ubuntu.

Mijn huidige versie is 6.0.422.0 dev. Deze is redelijk stabiel, vooral door het Sandbox principe (elke Tab heeft een eigen proces) gaat er weinig fout, wel crasht Flash wel eens.

Functionaliteit
Ik heb maar 10.1" aan scherm, dus effectief schermgebruik is erg belangrijk. Chrome doet dat uitstekend, je hebt maar 3 balken: Bookmarks, Multibox (dat is een zoekbalk en adresbalk ineen) en de tab balk, geen aparte balk waar de sluiten/minimaliseren knoppen op zitten.
De Multibox is een van de redenen dat ik Chrome heb gekozen. Je kan andere zoekmachines instellen, als ik bijv. YT typ en op tab druk zoek ik binnen Youtube.com.
Je kan net als in Firefox extensies toevoegen. Je hebt een mailchecker, autoweek update en nog veel meer.

Prestaties
hier zit het grote verschil met eerdere versies, deze is nog sneller!

Gebruiksvriendelijkheid
Is goed, maar nog niet perfect. Fullscreenmode gaat niet altijd uit of aan en zo zijn er nog een paar kleine ergernisjes.

Installatiegemak
Daar zit de grootste ergernis. Vanuit de Chrome site kom je niet op de nieuwste beta/dev versie. Je moet eerst zelf naar googlen en dan pas kom je er.

In het algemeen vind ik dit verreweg de beste browser: snel, opgeruimd en stabiel genoeg voor een Dev versie

Dit was trouwens mijn eerste review

• Asus Eee PC 1005 HA
  • Linux

Heb jij ook een Google Chrome?

Als Chrome aan de repositories wordt toegevoegd zal het installeren een stuk gemakkelijker gaan.
in synaptic/yum/yaourt (of een willekeurig packetmanager) Chrome of Chrome-dev zoeken en gaan met die banaan.
Aangezien je maar een 10" scherm hebt, is het misschien aan te raden om je bladwijzerbalk te verbergen. Deze komt alleen tevoorschijn als je je "dialer" scherm hebt.
Verder nette review, wat het af zou maken zou wat leuke statistieken zijn, hoe verloopt het geheugenverbruik als je het tegenover andere browsers als firefox of lynx (:+) zet?

[Reactie gewijzigd door kKaltUu op 18 juni 2010 08:38]