AMD Phenom II X4 910e Boxed Review

r100 3 november 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.236 views

AMD Phenom II X4 910e Boxed

Pluspunten

• Zuinig (65W)
  • Behoorlijk snel
  • Warmteproductie
  • Uitwisselbaarheid (AM2(+) & AM3)

Minpunten

• Niet als tray leverbaar

Voorwoord
De laatste tijd kijk ik vaak op Tweakers.net, ook voor allerlei reviews. Omdat een groot deel hiervan netjes en toegankelijk geschreven is en ik hier heel veel aan gehad heb wil ik ook wat terugdoen voor de gemeenschap. Dit is dus mijn allereerste review, en ik hoop dat het voor andere mensen van waarde kan zijn. Ik sta uiteraard open voor alle suggesties en verbeteringen.

De Phenom cpu's zijn de zwaargewichten in het assortiment van AMD. Na de eerste serie kwam AMD met de Phenom II. Toen deze een tijdje op de markt waren, werden, net als bij de Athlon II's, de E-series geïntroduceerd. De 'E' staat in dit geval voor Energy-Efficiency, een energiezuinige variant dus. Deze review gaat over de Phenom II X4 910e, momenteel de snelste energiezuinige quadcore Phenom die AMD te bieden heeft. Dat klinkt inderdaad raar: 'de snelste energiezuinige processor'. Het is een beetje als een sportwagen proberen om te bouwen naar een auto met A-label. Daar kom ik in de review nog op terug.

De voorganger van mijn 910e was een Phenom X3 8450. Om teleurstelling of verwarring te voorkomen: ik kan en ga géén antwoord geven op de volgende vragen:
Hoeveel sneller is de Phenom II dan de eerste Phenom? Mijn cpu's verschillen van kloksnelheid, daar is geen eerlijke vergelijking uit te trekken.
Hoeveel sneller is een quadcore dan een triplecore?Zelfde verhaal, en het zijn verschillende series.
De vergelijking wordt tussen een 910e en een 8450 gemaakt omdat dit de cpu's zijn die ik ter beschikking heb.

De processor
De AMD Phenom II X4 910e is een quadcore processor geklokt op 2.6 GHz met een TDP van 65 Watt. Het is een energiezuinige Deneb met C3-stepping. De volledige code is HD910EOCGM.
Het is dus een AM3 socket cpu, maar werkt ook op vrijwel elk AM2+ bord en enkele AM2 borden. Daar zit ook meteen één van de mooiste punten van de cpu; het is ideaal om hier naar te upgraden terwijl je de rest van je setup nog (even) kunt bewaren. Vrijwel geen enkel moederbord en zeker weten geen enkele voeding die een Athlon of Phenom van de eerste serie aankan zal 'nee' zeggen tegen deze stille sprinter. Ondertussen geniet je dan wel van 8 MB cache in totaal; 4 x 512 KB L2 + 6 MB L3 cache. Daarnaast geeft de C3 stepping nu de ondersteuning voor 4 repen DDR3 1333 MHz ramgeheugen (C2 bleef bij 4 stuks hangen op 1066 MHz). Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te testen of dit werkt, maar wel mooi om te weten dat het kan.

Prestaties
Hier draait het natuurlijk grotendeels om. Waartoe is de 'Prius' van AMD in staat?
Benchmark: Windows Experience Index
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm5cwm1xmZM.pngDe Windows Experience Index gaf de 8450 een 6,4 en de 910e een 7,2 als prestatiecijfer. De 910e scoort hier 12,5% hoger.

Benchmark: GTA 4 (1.0.4)
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1MHlyaak9.pngMijn excuses voor de lelijke Notepad-screenshot! De 8450 haalt hier 32,3 fps, de 910e eindigt op 45,5 fps. Daarmee is de 910e in GTA 4 maar liefst 40,8% sneller.

Benchmark: Resident Evil 5 (DirectX 10)
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4u2kBgcUk.pngIn Resident Evil zien we 10,5 fps winst, waardoor de 910e 25,6% sneller is dan de 8450.

Behalve de benchmarks zelf is mijn pc ook gevoelsmatig sneller geworden. Natuurlijk speelt hier de extra core en vooral de 500 MHz sneller per core mee.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het was even spannend om de cpu zomaar op een AM2+ bord te zetten. Natuurlijk lees je overal dat het geen enkel probleem is en had ook de BIOS-update gedaan voor AM3 support met een nieuwe Agesa versie. En het klopt, het is ècht een 'piece of cake'. De cpu werd meteen herkend en kreeg gelukkig ook z'n speciale voltage (0.95-1.15v).

Overklokbaarheid
Bij de score bij 'overklokbaarheid' heb ik niks ingevuld omdat ik vind dat ik hier niet genoeg ervaring mee heb, en er dus niks nuttigs over kan zeggen. Wel is het zo dat ik vorige week per ongeluk de FSB op 236 had gezet waardoor de 910e op een ruime 3 GHz liep. Ik heb hier verder niks van gemerkt, gewoon films gekeken en spellen gespeeld zoals normaal.
Op legitreviews.com hebben ze de 910e wel overgeklokt, volgens mij is 3.6 GHz (1 GHz overklok) wel netjes voor een energiezuinige Phenom.

Warmteproductie en energieverbruik
Omdat deze cpu minder energie verbruikt dan z'n broertjes zou hij ook minder warmte moeten produceren, althans zo gaat de theorie. Gelukkig blijkt dat in de praktijk ook zo te zijn: deze Phenom is dankzij een Hyper TX3 van Cooler Master niet boven de 42 graden uit te stressen. Tijdens het stressen geeft CPUID Hardware Monitor aan dat de 910e maximaal 59,8 Watt verbruikt, wat netjes binnen de gegeven specificaties valt. In de passieve modus is het met 25 graden en 22,6 Watt ook een feest. Er van uitgaande dat de meegeleverde stockcooler minder koelvermogen heeft, zullen de temperaturen wel iets hoger liggen, maar nog altijd binnen de perken blijven.

Welkom bij het grootste minpunt van deze cpu. Op het moment van schrijven is de 910e rond de 150 euro. Voor een AMD processor vind ik dat best veel. Als je jezelf een tientje wil besparen kun je de AMD Phenom II X4 965 Black Edition (3.4 GHz) kopen voor 140 euro en knal je jezelf met meer fps door elk spel heen.

Waarom dan toch een 910e? Nou, vanwege de temperaturen en het verbruik. Zoals hierboven genoemd is de cpu niet echt bijzonder warm te krijgen en daardoor heel geschikt om een stil systeem mee te bouwen. Het verbruik van de cpu is gewoon erg netjes in verhouding tot de prestaties. Neem daar in mee dat de genoemde 965 Black Edition op vol vermogen bijna dubbel zoveel energie verbruikt en je hebt de winnaar voor een brute HTPC, een gemiddeld gamesysteem of gewoon een zuinige, snelle allroundcomputer.

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 910e Boxed?

Waarom is een prijsdaling een negatieve eigenschap van een product? Het is een logisch gevolg dat naar mate een product verder in de levencyclus komt, dat deze goekoper wordt?
Je hebt gelijk, dat had ik niet heel duidelijk geformuleerd. Ik bedoelde dat de prijs hoog was, en nu nog steeds is ;) Prijsdaling kan alleen maar positief zijn imo.
Je begint de conclusie met:
Waarom dan toch een 910e? Nou, vanwege de temperaturen en het verbruik ...

En dat is nu precies waar veel reviews en/of artikelen zeggen dat je
i.p.v. een dure 910e ook een goedkopere 965, 955 of 945 etc. zonder e kunt kopen.
Als je die 'underclocked' (dwz. lager voltage geven, en een lagere max multiplier)
dan zal hij net zo weinig gebruiken als de 910e.
Niet elk moederbord kan de voltage voor cpu verlagen. De 965 is dan de beste keus want de anderen hebben C2-stepping.
Ik ben nou wel benieuwd welke vele reviews jij gelezen hebt waar dat instaat. Heb je misschien een paar links? Ben benieuwd of dan dezelfde waarden qua stroomverbruik te halen zijn :+
heb hem zelf nu ook in mijn desktop als vervanger van de 940 die ik niet goed kon koelen. probleem verholpen!
tevens een tweede gekocht voor mijn nas/server vanwege lage stroomverbruik en geringe warmte / geluidsproductie voor koeling
Ik gebruik deze cpu ook , laat hem koelen door cooler master hyper 212 dat op 700 toeren draait , wordt idle 32 graden en stressed niet boven de 50! Samen met passief gekoelde voeding seasonic x460, ik heb zeer stille systeem en zeer tevreden van 910e!
Mijn oude X5460 2x scoort beter, cool had ik niet verwacht.
Dus? Dat is totaal niet relevant aan deze review.
begrijp niet waarom deze review maar 3 sterren krijgt. Een beetje waardering in de vorm van 5 sterren kan geen kwaad.