Speedlink Media Remote SL-6399-SBK Review

wautah91 16 augustus 2011, laatste update op 16 augustus 2011, 1.686 views

Speedlink Media Remote SL-6399-SBK

Pluspunten

• Word als muis herkend
  • Muisfunctie
  • Word als toetsenbord herkend
  • Werkt met Media Center
  • Groot bereik
  • Geen moeilijk driver gedoe

Minpunten

• De cijfer toetsen alleen in WMC te gebruiken als letters
  • Als de shortcut toets combinaties veranderen in windows media center (8 ) is hij onbruikbaar (omdat de AB die verzend, is te omzeilen met Event-Ghost)

Configuratie Score: 4
In april dit jaar deze afstandsbediening (AB) gekocht voor 25 bij de Media Markt.

Wat zit er in de verpakking:

- Beknopte Handleiding in vele talen ook NL
- De Afstandsbediening
- Batterijen (AAA)
- USB Ontvanger

Ik zette me schrap voor een driver hel omdat er geen CD bij zat. De pc aangezet en maar kijken wat er gebeurd. Door windows 7 werd de ontvanger herkend als Onbekend Apparaat. Nadat hij gezocht had op windows update vond hij 2 apparaten. USB HID Muis en USB HID Toetsenbord. Driver installatie voltooid.

Toen ik op elke willekeurige knop drukte gebeurde er eigenlijk niets, je ziet alleen het lampje op de ontvanger knipperen. Ik hoorde wel de bekende ping van windows vista/7, dus er was wel wat gebeurd.

Ik heb notepad maar eens geopend en ging enthousiast op de nummer drukken. Daar verschenen ze hoor. Best gelopen.
In de handleiding stond dat als je op het knopje Mouse druk de afstandsbediening in de Muis stand gaat. Dat werkt eigenlijk ook prima. Je kunt met de pijlknoppen rond OK je richting kiezen. 1x indrukken is een stapje naarmate je de knop ingedrukt houd verschuift de pijl sneller over het scherm.

Om te testen of hij WIndows Media Center Compatibel is -zoals op de verpakking stond- heb ik WMC opgestart met het groene Home knopje. WMC startte op en de AB was volledig bruikbaar. De knoppen groen, rood, blauw, geel werken allemaal met de juiste functies. Stop, Rew, Play enz ook. Ik heb nog geen fouten ontdekt.

Met Event-Ghost heb ik even gekeken hoe het nou allemaal werkt. Ik heb de plugin Toetsenbord ingeladen, daarna ben ik met de toewijzing voor de knoppen voor XBMC aan de slag gegaan. De remote gebruikt de toetsenbord shortcuts voor WMC. Ik heb elke knop ingedrukt en toegewezen aan een functie binnen XBMC. Werkt perfect!

De ontvanger heeft een groot bereik. Hij staat boven op de kast en m'n tv staat daar links een stuk lager in een andere kast (is het nog duidelijk :P;)). Bijna nooit hoef ik 2 keer te drukken.

Wat ik als enige probleem ben tegengekomen is dat niet te switchen is tussen cijfer en letter modus. Op de cijfertoetsen staan ook letters. Net als je telefoon (non touch dan he ;)). In WMC kon ik wel de letters gebruiken, maar net als mijn eerste test in notepad, krijg je de letters niet aan de praat. Dat is wel jammer. WMC heeft een speciaal invoerveld hiervoor.

Ik had dit echt niet verwacht voor zo'n goedkope AB. Top :D

Update:

De AB heb ik nu ook een tijdje in gebruikt met Ubuntu icm XBMC. AB word herkent, LIRC installeren en het werkt. up/down/left/right, cijfers en back. Meer toetsen gebruik ik eigenlijk niet.

Heb jij ook een Speedlink Media Remote SL-6399-SBK?

Nee alleen cijfers waar je letters wil. In WMC doet ie het wel goed met een speciaal invoerveld van WMC, krijg je cijfers of letters
"In WMC kon ik wel de letters gebruiken, maar net als mijn eerste test in notepad, krijg je de letters niet aan de praat."

Wat bedoel je nou ? Krijg je alleen letters waar je cijfers wil of andersom ?