Asus ZenBook 14 UX431FA-AM132T

Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook 14 UX431FA-AM132T Review

ocmer 17 mei 2020, laatste update op 18 mei 2020, 998 views Product gekocht

Asus ZenBook 14 UX431FA-AM132T

Fantastische laptop. Handig formaat, stevige materialen, mooi scherm, fijn toetsenbord, snel genoeg voor office/browsing.

Pluspunten

• Formaat
  • Scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Power-button zit op de plek van Delete...dat went niet.

Ik had een 13 inch HP envy Ultrabook. Ik was ik uitermate over tevreden; maar na 4 jaar trouwe dienst begon deze wat kuren te vertonen. Ik zocht dus een vergelijkbare.
Mijn wensen
  • Compact formaat, 13 a 14 inch
  • Goed scherm. Mat, IPS, liefst 14 inch
  • Core i5. ( Ik had hiervoor kort een Zenbook met Ryzen 3500U geprobeerd, maar die viel erg tegen en ging terug; zie mijn andere review.) Ik gebruik de laptop alleen voor Office werk, Chrome en een klein beetje development. Geen zware belasting.
  • 8GB RAM, 512 GB, SSD.
  • Stevig; de laptop verhuist meerdere keren per dag van plek; daar moet hij tegen kunnen
De keuze
De HP Envy is niet verkrijgbaar met mijn wensen; anders had ik die blind weer aangeschaft. Maar de Zenbook lijn sprak me ook heel erg aan. Er is genoeg keuze in configuraties. Na een korte flirt met AMD, is het deze laptop geworden, die voldoet perfect aan mijn eisen.
Eerste ervaringen
Ik heb de laptop nu 2 weken in gebruik en hij bevalt erg goed
  • De kleur wordt wel eens ooit blauw genoemd bij de specs. In de praktijk is het grijs/zilver, met een lichte blauwe zweem.
  • Het formaat is ideaal. Lekker handzaam, maar toch een 14 inch scherm en in en een fatsoenlijk toetsenbord
  • Het scherm is erg goed. Duidelijk, mooie kleuren en mat.
  • Snelheid is ook prima. De core i5 en 8 GB ram zijn voldoende, ook met een flink aantal Chrome-tabs open. De ventilator is grootste deel van de tijd uit.
  • Het toetsenbord tikt lekker weg. Enige irritatie is dat de power-knop op de plek zit waar op mijn andere toetsenborden de Delete knop zit. Ik heb al tig keer de laptop onbedoeld uitgezet. Wie verzint zoiets :-(
  • Hij komt erg snel uit standby. De vingerafdrukscanner (in het touchpad) werkt betrouwbaar en snel.
  • Wel wat bloatware. De virusscanner blijf vragen of ik een abonnement wil nemen; ik moet nog wat tijd investeren in opschonen.
Al met al ben ik heel tevreden !

Heb jij ook een Asus ZenBook 14 UX431FA-AM132T?