1 review

Xiaomi Mi Handheld Vacuum Cleaner

Xiaomi Mi Handheld Vacuum Cleaner Review

NextRoman 15 mei 2020, laatste update op 15 mei 2020, 798 views Product gekocht

Xiaomi Mi Handheld Vacuum Cleaner

De Xiaomi Mi Handheld stofzuiger is een prima stofzuiger als aanvulling op mijn robotstofzuiger. Echter zou ik hem niet als primaire stofzuiger gebruiken. Het stofzuigen kan best belastend zijn op je pols en ook het reinigen kan best veel rommel opleveren.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Zuigkracht

Minpunten

• Accuduur
  • Gewicht
  • Reinigen van de filters

Energieverbruik Score: 3

Achtergrond

Als primaire stofzuiger gebruik ik een Eufy Robovac robotstofzuiger. Echter miste ik nog een manier om bijvoorbeeld de bank, wat gemorste kruimels of een vergeten hoekje schoon te kunnen maken. Mijn keuze is gevallen op de Xiaomi Mi Handheld stofzuiger omdat deze voor een aanzienlijk lagere prijs zou moeten concurreren met stofzuigers van topmerken zoals Dyson.

Ontwerp en bouwkwaliteit

De stofzuiger is voornamelijk gemaakt van mat wit plastic en heeft grijze en oranje accenten. Het ontwerp is modern en minimalistisch en in mijn ogen erg stijlvol. Het plastic voelt stevig en goed afgewerkt. De meegeleverde verlengbuis is gemaakt van geanodiseerd aluminium.
Xiaomi gebruikt in op zijn website het lage gewicht als verkooppunt. In vergelijking tot andere steelstofzuigers is dit ook zo, maar door de verdeling van het gewicht komt er bij het stofzuigen vrij veel kracht op de pols te staan waardoor het stofzuigen best zwaar aan kan voelen.
In zijn normale stand maakt de stofzuiger weinig geluid. De turbo-zuigstand verhoogt de geluidsproductie aanzienlijk.

Zuigkracht

Wanneer je je hand voor de zuigmond houdt zul je niet worden weggeblazen door de zuigkracht van deze stofzuiger. In de praktijk levert hij echter meer dan voldoende zuigkracht. Ik ben nog niet tegen een situatie aangelopen waarbij de stofzuiger iets wat ik op wilde zuigen niet opzoog.
Op het handvat zit een knop waarmee je de maximale zuigkracht activeert. Dit gaat echter ten koste van de accuduur en een hogere geluidsproductie.

Accuduur

Voor een klein appartement als dat van mij (77m2) is de accuduur voldoende. Voor veel grote huizen gaat de accuduur niet voldoende zijn is mijn vermoeden. In de ophangbeugel welke meegeleverd is kan de oplader ingeplugd worden waardoor de stofzuiger oplaadt in zijn basisstation.

Reinigen

De onderkant van de opvangbak kan open klappen om deze te legen. Soms blijft er wat stof hangen tussen de wand van de opvangbak en het filter. Alle filters zijn uitneembaar en vrijwel allemaal te reinigen onder de kraan. Het uitnemen van alle stoffige onderdelen kan best een rommel opleveren omdat al het stof er dan weer van af valt. Het is dan ook niet ideaal om dit na elke stofzuigbeurt te doen.

Accesoires

Van links naar rechts:
  • Borstel zuigmond
  • Gemotoriseerde borstel voor harde vloeren
  • Verlengstang van aluminium
  • Puntige zuigmond voor hoekjes en kieren
  • Gemotoriseerde borstel voor tapijten en banken
De accessoires die zijn meegeleverd zijn van dezelfde bouwkwaliteit als de stofzuigers. De gemotoriseerde borstels zijn erg nuttig en hebben als bijkomend voordeel dat ze stofzuiger wat vooruit trekken waardoor het wat minder zwaar voelt.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Handheld Vacuum Cleaner?

Ik heb deze ook bekeken naast de andere opties van Xiaomi. Zelf hebben we nu de Xiaomi Roidmi S1 Speciaal, die was ongeveer gelijk geprijsd. Waar ik over viel bij de jouwe is dat je de knop continu moet inhouden; lijk je hier last van te hebben als je langer moet stofzuigen?

Qua zuigkracht schijnt deze beter te zijn dan de onze. Ik ben op zich niet ontevreden maar merk dat ik voor grof werk toch een stevigere stofzuiger nodig heb. Merk jij dat ook bij dit model?
Goeie review verder, bedankt!
De "trekker", om het zo maar even te noemen is erg licht. Je drukt hem bijna al automatisch in wanneer je de stofzuiger normaal vasthoudt. Persoonlijk vind ik dit juist wel een handige feature omdat je hem ook sneller even loslaat wanneer je ergens anders naartoe loopt om zo batterij te besparen.

De zuigkracht is voor mij tot nu toe meer dan voldoende. Zoals benoemd in de review is het mij nog niet gebeurd dat het me niet lukte om iets op te zuigen dat ik wel op had willen zuigen. Persoonlijk denk ik dat steelstofzuigers in deze klasse in het geheel niet geschikt als primaire stofzuiger. Als stofzuiger erbij om snel even de bank af te nemen of een 'ongelukje' op te ruimen zijn ze dan wel weer heel geschikt.
Bedankt! Dat met de "trekker" dacht ik ook al, maar m'n vriendin zag de bui al hangen dat het toch lastiger wordt om te stofzuigen dan je zou willen. "lastiger", maar toch ;)

Wat betreft de zuigkracht hebben wij besloten dat we na de verhuizing deze stofzuiger voor de twee verdiepingen gaan gebruiken, en dat we de begane grond wel met een "grote" stofzuiger doen. De bovenste verdiepingen worden minder veel gebruikt (vooral door de katten) dus dan moet dat gewoon lukken om alles netjes te houden met deze stofzuiger, maar het is toch jammer dat we niet het hele huis continu netjes kunnen houden ermee. Ach, so be it.
Is dit toestel de opvolger van de Roadmi F8?
En hoe valt deze te vergelijken met de V8? Ik vind niet veel reviews van terug. Ben wat aan het twijfelen tussen deze en de V8.

Qua ergonomie lijkt deze een kopie van die van Dyson. Het verbaast mij dan wel wat dat je het gewicht niet goed verdeeld vindt.