Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

TheDebonair 13 mei 2020, laatste update op 13 mei 2020, 351 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Een redelijk geluid, een redelijke noisecancancelling, een redelijke portabiliteit en een goed comfort is een groot compromis, maar bij elkaar toch een bijzondere prestatie om allemaal bij elkaar in één apparaat te krijgen. Dat heeft Sony toch knap gedaan.

Pluspunten

• Sterke noisecancelling
  • Geluidskwaliteit redelijk
  • Portable
  • Batterijduur
  • Comfortabel

Minpunten

• Klinkt out-of-the-box beroerd
  • Klinkt na aanpassing niet meer dan redelijk
  • Noisecancelling heeft negatief effect op geluidskwaliteit
  • Noisecancelling geeft ruis
  • Afhankelijk van app
  • Beroerde microfoon
  • Onbruikbaar tijdens opladen

Review uitgevoerd met:
WH-1000XM3/B Europese versie met Firmware 4.2.2 en factory reset
Headphones Connect App v7.0.0
iPhone 8 met iOS 13.4.1 en EQ uit

Geluidskwaliteit zonder wijzigingen, na factory reset: 4
(Clearbass staat op 0 en noisecancelling staat aan)
Ik schrik ervan hoe slecht dit in mijn oren klinkt. Een enorme monotone basdreun, die doet denken aan een boombox of basreflexpoort, waarbij slechts één lage frequentie enorm wordt versterkt. Het geluid klinkt ver weg, ik mis veel detail en het ontbreekt aan helderheid. Als dit de standaardinstelling is van andere reviews, dan begrijp ik niet waarom er zo positief over wordt geschreven. Ik luister hier niet naar mijn plezier naar. Als dit het is, dan gaat hij direct in de verkoop.

Geluidskwaliteit met Clear Bass uit: 6,5
(Clearbass staat op -10 en noisecancelling staat aan)
Het geluid kan alleen worden aangepast met behulp van de app van Sony. Die was aan het begin van deze review net uit de App Store gehaald, dus ik moest wachten tot die weer beschikbaar kwam. Dat is versie 7, dus ik ben niet bekend met eerdere versies. Na wat zoeken blijkt de basversterkingsfunctie Clear Bass te heten. Die is niet los te bedienen, ik moet een custom equalizer profiel aanmaken. Daarin laat ik alles op neutraal staan, behalve de de Clear Bass, die gaat uit (-10 noemt Sony dat, op een schaal van -10 tot +10). Een zucht van verlichting, het geluid klinkt nu veel neutraler en de bas hoor ik nog prima. Neutraal is het nog niet, het geluid klinkt nog steeds ver weg, ik mis veel detail en het ontbreekt aan helderheid.

Geluidskwaliteit met Clear Bass uit en noisecancelling uit: 7,5
(Clearbass staat op -10 en noisecancelling staat uit)
De noisecancelling kan aan en uit worden gezet met een knop op de koptelefoon, maar het kan sneller met een knop in de app. Door met de app te schakelen kun je heel goed het verschil in geluid horen. Met noisecancelling aan worden de bassen weer wat aangezet, worden hoge tonen afgezwakt en hoor je een permanente zachte witte ruis. Met noisecancelling uit klinkt het nog een stapje neutraler, is er meer detail en wat meer helderheid. Toch ben ik door de Shure's verwend met nog meer detail, helderheid en nabijheid (die krijgen van mij een 8,5, ter vergelijk). Verder klooien met de equalizer leverde geen verbetering op.

Noisecancelling
Door de goed sluitende over-the-ear constructie neemt deze koptelefoon al aardig wat omgevingsgeluid weg. Het inschakelen van de noisecancelling doet daar nog een flinke schep bovenop. Monotoon geruis of gebrom van wind, auto of ventilator wordt behoorlijk verminderd. Helaas komt daar witte ruis voor terug, dus helemaal stil wordt het niet. Ik heb met de app de noise cancelling automatisch laten optimaliseren voor de omgevingen waar ik zat, maar dat gaf geen verschil. Om zonder muziek te gebruiken om je wat meer af te sluiten van je omgeving kan wel, maar hoe stiller het wordt, hoe meer de door de koptelefoon gegenereerde witte ruis gaat opvallen en gaat irriteren. Met muziek is er een duidelijk negatief effect op de geluidskwaliteit, maar je kunt in een auto, trein of vliegtuig tenminste wel goed de radio of het geluid van een film volgen.

Een redelijk geluid, een redelijke noisecancancelling, een redelijke portabiliteit en een goed comfort is een groot compromis, maar bij elkaar toch een bijzondere prestatie om allemaal bij elkaar in één apparaat te krijgen. Ondanks de mindere geluidskwaliteit dan mijn oordoppen heeft deze koptelefoon veel praktische voordelen en denk ik dat ik voor onderweg de overstap ga maken. Dat heeft Sony toch knap gedaan, dus een eindoordeel "goed".

Noot
Als de equalizer in de app of iets anders staat dan off, schakelt de app van AAC DSEE HX naar AAC. Aangezien ik de ClearBass alleen kan uitschakelen via de equalizer in de app, kan ik dus blijkbaar geen gebruik maken van DSEE HX.

Verder
Ik heb geen klachten over de korte USB kabel, want die heb ik voor 3 euro vervangen door een langere van de Action. Overigens kun je met die kabel alleen opladen, geen verbinding maken met je computer. Ik ben brildrager en heb daarmee geen problemen ondervonden, maar heb dan ook vrij dunne brilpootjes. Ik heb een vrij groot hoofd en bij mij zit de koptelefoon comfortabel; ik kan met voorstellen dat hij bij smallere hoofden sneller afglijdt. Ik heb niets geschreven over technische features en accesoires, want het gaat mij alleen om het geluid, zowel de geluidskwaliteit als de noisecancelling. Volgens veel reviews op internet is dit apparaat fantastisch, en dat wilde ik wel eens op de proef stellen. Alle beoordelingen zijn persoonlijk en subjectief, geluid klinkt voor iedereen anders en iedereen heeft zo zijn voorkeuren.

Over mij
Ik zou mezelf geen purist of audiofiel willen noemen. Ik heb geen grote luidsprekers meer in huis en luister bijna altijd naar de radio via mijn goedkope computerspeakertjes of via mijn standaard speakertjes in de auto. Het hoeft dus niet allemaal perfect, maar ik hoor het verschil wel heel goed. Mijn oortjes zijn gevoelig. Voor het serieus naar muziek luisteren heb ik al heel wat in ears versleten, op zoek naar het betere geluid in combinatie met geluidsisolatie van buitenaf. Tot voor kort was de Shure SE535 mijn favoriet, maar de iPhone 8 heeft geen headphone plug, dus...

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Erg benieuwd welk device volgens jouw oren een goede noise cancancelling heeft als je deze aanduidt met een redelijke noise cancancelling
Als ik veel andere reviews mag geloven dan heeft dit apparaat de beste noise cancelling die je kunt krijgen. Ik heb al die andere apparaten niet geprobeerd, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Ik vind dat dit apparaat redelijke noise cancelling heeft, maar het is lang niet perfect. Of andere apparaten daarin beter zijn, en of het uberhaupt technisch mogelijk is om het nog beter te doen, is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
Dan vraag ik me af hoe je toch tot de conclusie komt dat het redelijk is.Dat is in mijn ogen een waarde oordeel, en iets heeft waarde als je het kan afzetten tegen andere zaken, lijkt me?

[Reactie gewijzigd door DeFeCt op 13 mei 2020 15:59]

Het is ook subjectief waardeoordeel, geen objectieve laboratoriummeting. Redelijk als in: het neemt duidelijk niet alle omgevingsgeluid weg. Een lawaaige ventilator blijf ik horen, vooral de lagere tonen verdwijnen maar de middentonen en vooral hogere tonen blijven hoorbaar. In de auto blijf ik horen dat ik in de auto zit. Stemmen blijf ik horen. In andere reviews heb ik mensen zien schrijven dat het bijna absolute stilte geeft en zelfs stemmen niet meer te horen zouden zijn, maar mijn ervaring is anders.