1 review

LG HU85LS

Specificaties Quad Full HD DLP-beamer • 120" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

LG HU85LS Review

thijsvanerpTestpanel 22 mei 2020, laatste update op 22 mei 2020, 492 views Testpanel

LG HU85LS

Scherp, helder, contrastrijk en groot beeld zonder altijd een zwart vlak aan je muur. Ideaal voor een thuisbioscoop. Makkelijk op te zetten, in te stellen en te bedienen. Neem er wel een aparte geluidsinstallatie bij.

Pluspunten

• Design
  • Helderheid
  • Contrast

Minpunten

• Groot
  • Geluid

Contrast / helderheid Score: 5

Als je behoefte hebt aan een scherm groter dan 90 inch, heb je niet veel keuze bij tv's. Voor bijvoorbeeld een thuisbioscoop met groot scherm kom je dan uit op een beamer. Maar de ene beamer is de andere niet, er zit veel verschil in resolutie, helderheid, contrast en prijs. Nu is deze beamer, de LG HU85LS, een bijzondere. Het is namelijk een van de minder voorkomende " Ultra short throw projector", wat inhoudt dat deze beamer heel dichtbij de muur kan staan en toch een groot beeld kan projecteren. Zo kan deze met een afstand van de muur van slechts 5cm al een beeld projecteren van rond de 90 inch. Een ander voordeel ten opzichte van conventionele beamers, is dat al je kabels gewoon voor in je kamer blijven, daar waar je dus normaliter ook je geluidsinstallatie en/of console(s) hebt.

Uitpakken

Het uitpakken van de beamer was weinig bijzonders. De was beamer verpakt in een doos, beschermd door schuimfolie en piepschuim. Bijgeleverd was een afstandsbediening, stroomkabel en een Koreaanse gebruiksaanwijzing.
Gezien het aantal (buitenlandse) stickers en dat de enige gebruiksaanwijzing in het Koreaans was, betwijfel ik of dit de volledige inhoud is voor kopers van deze beamer. Als testpanellid zou het kunnen dat ik een exemplaar heb ontvangen wat door meerdere mensen is getest, en wat dus al eerder uitgepakt is geweest.

Aansluiten

De aansluitmogelijkheden vind ik matig. Zo is er wel een USB-C video ingang, maar van de gangbare HDMI(2.0) poorten zijn er maar twee. Aangezien ik het geluid van de beamer zelf niet geweldig vond (zoals ik verderop in deze review beschrijf) heb ik de eerste HDMI poort (ARC) in gebruik voor mijn soundbar, en mijn XBox op de tweede. Zou ik de settopbox van mijn provider willen aansluiten, dan zou ik HDMI kabels moeten gaan wisselen; niet ideaal. Ook is het mogelijk bestanden via USB af te spelen, er zijn twee USB-A aansluitingen beschikbaar.
Het geluid is ook via de optische aansluiting of bluetooth aan te sluiten.
Naast de hardwarebronnen voor video zijn er natuurlijk ook de streamingdiensten. Op de beamer staat het welbekende WebOS (4.5) van LG. Hierop stond Netflix al geïnstalleerd, Youtube tot mijn verbazing niet. De bediening gaat met de afstandsbediening, of zoals LG het noemt, de "Magic Lighting Remote". Deze remote heeft twee hele fijne features. Onder de knoppen zit backlight, erg handig in het donker. En deze afstandsbediening werkt als een pointer: je ziet je cursor op het scherm, en de bewegingen van de afstandsbediening worden gebruikt voor de bediening (net zoals bij Wii remotes).
Naast deze aansluitingen is er ook nog de mogelijkheid om een internetkabel te gebruiken, maar er
De eerste opstart ging echter wel soepel, ondanks de Koreaanse beschrijving die ik maar meteen terug in de doos heb gedaan: Stroomkabel erin, batterijen in de afstandsbediening en je bent klaar. Het afstellen van de projector op de muur (of het scherm) ging bij ook soepel. Hierbij is het gemakkelijk om via de software de projectie recht op de muur te krijgen. Hierbij is het natuurlijk wel het gemakkelijkst wanner je eerst hebt gezorgd dat de projector zelf recht staat, dit kan door de verstelbare voetjes.https://tweakers.net/i/D37ggAZw0UC6c50bhTiy3c2IZcE=/620x/filters:strip_exif()/m/716349/1JBR1i2oknJwh0V8Stz8d3xpM3wv9WLqnAzQAdCRH6qOj2cYAD?f=620xauto
Via een (achter een klepje weggewerkte) focus-draaiknop is het mogelijk de focus bij te stellen zodat je het beeld zo scherp mogelijk op je muur krijgt.https://tweakers.net/i/TG0G2huiC4vQ93XEqa1NspW1Vyw=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/716349/1JCcYL3Jbgdb2A28sKPcOi0wfbZxrtktAFLtUN1uPSWeSHFFza?f=620xauto

Vormgeving

Vorm blijft smaakgevoelig, maar desalniettemin zal ik er wat over zeggen. Deze beamer is hoofdzakelijk wit plastic met een grijs gewoven stoffen voorkant. Aan beide zijkanten zitten er ventilatieroosters. Hoewel ik het op zich een neutraal en chique apparaat vind, vind ik het ook erg groot (afmetingen (cm), B x D x H 68 x 35 x 13) en zwaar (ruim 12kg). Tegenwoordig zijn er tv's die bijna als een vel papier aan de muur kunnen hangen, maar dit apparaat staat wel degelijk in het zicht. Hierbij kun je dus kiezen voor of een zwart vlak aan de muur of een witte kast op je tv meubel. In ieder geval fijn dat de keuze er is.

Beeld

Deze beamer heeft een 4K UHD (3840 x 2160) resolutie en beschikt over HDR10 en kan 90 inch tot 120 inch beeld weergeven (afhankelijk van de afstand tot de muur, respectievelijk 5,6 cm tot 18 cm). De refreshrate is maximaal 60 Hz.
Kleurweergave
Ik ben geen expert op het gebied van kleurenweergave, maar naar mijn idee was het beeld bij de standaard instellingen te blauw. Er zijn verschillende presets, en naar mijn idee was de cinema-instelling het natuurlijkst. Hoewel het scherm erg helder en duidelijk is, heeft omgevinglicht wel invloed om de ervaring van de kleurweergave van de beamer, meer dan bij mijn tv. https://tweakers.net/i/1Ty4LP-hvXkbNEpiUHtzMdNkat4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/716349/1JBO4NRj5nywmVRZceyjTGaMT836haUqTLM7dwKma73dZE4BL4?f=620xauto
Contrast en helderheid
Wat meteen opvalt bij het beeld dat deze beamer geeft: het is erg helder. Zelfs in een ruimte met direct zonlicht is het beeld goed zichtbaar. Een voordeel dat de beamer heeft hierbij ten opzichte van de meeste tv's is dat de beamer geen last heeft van een erg reflectief scherm. Als in mijn huiskamer het zonlicht naar binnen schijnt, kan ik soms mijzelf zien zitten in de reflectie van de tv, daar heb je met de beamer nooit last van. Natuurlijk komt het beeld beter tot zijn recht in een donkere kamer, en dan valt er nog iets op; het contrast. Hoewel het beeld erg helder is, blijven de donkere plekken in het beeld bijzonder donker. Hierbij is duidelijk te zien dat de HRD10 implementatie goed gedaan is. Wat ik jammer vond is dat het beeld zo helder is, dat het 's avonds in een donkere kamer iets te fel is, wanneer je die middag nog lekker hebt gekeken en die helderheid echt nodig had. Tegenwoordig zijn lichtsensoren op smartphones en tv's vaak aanwezig om de helderheid te regelen, maar deze is niet aanwezig op de beamer. Om de helderheid aan te passen zul je toch echt de settings in moeten.

Geluid

Het geluid van deze beamer is zoals ik in het hoofdstuk Aansluiten benoemde mogelijk via verschillende uitgangen (HDMI ARC, optisch en Bluetooth). De beamer is Dolby Atmos compatible.
Ik zou iedereen die deze beamer koopt willen aanraden er een apart geluidssysteem bij te nemen. Want hoewel de beamer een vrij hard geluid kan produceren (harder dan wat ik comfortabel vond om te proberen), begon deze het geluid al te vervormen bij een niveau wat in een home cinema setup niet vreemd zou zijn. Daarnaast mist deze beamer in ieder geval een subwoofer, wat in zo'n setting ook niet zou misstaan.
Wat mij ook opviel is dat er ook een laag gezoem uit de beamer komt, wat door de ventilatoren veroorzaakt wordt. Wanneer er een stille scene is, is dit gezoem op enkele meters afstand te horen.
Op onderstaande foto heb ik mijn soundbar ter vergelijking op de beamer gelegd. Zoals te zien is ligt het niet aan het formaat; de soundbar klinkt vele malen beter. En laten we eerlijk zijn, als je deze beamer kan betalen, kan je een goed geluidssysteem ook wel betalen.

Ten tijde van schrijven kost deze beamer €5500, wat een hoop geld is. Daarentegen is er weinig concurrentie voor deze beamer op het gebied van design, dagelijks gebruiksgemak, helderheid en vooral schermgrootte. Ik zelf zou deze beamer niet kopen, en de voornaamste reden hiervoor is dat ik in mijn huis naar mijn mening niet zo een groot scherm nodig heb voor een cinema ervaring. Zou ik ooit een echte thuisbioscoop kunnen realiseren, dan houd ik deze toch wel in gedachten.

Samenvatting

Ideaal voor een thuisbioscoop. Als je er het geld voor hebt (en ik neem aan dat dit zo is als je deze projector overweegt), neem er dan wel een aparte geluidsinstallatie bij.

Heb jij ook een LG HU85LS?

Deze kan inderdaad heel dicht tegen de muur staan. Mijn Xiaomi moet er iets verder van af staan om aan de 100" te komen. Maar het prijskaartje van deze moet volgens mij toch echt sterk omlaag om hem aantrekkelijk te maken. De chinezen brengen vergelijkbare tech uit voor minder dan een derde van de prijs.