Specificaties Socket 775 met Intel G45 chipset - Bekijk alle specificaties

Intel Desktop Board DG45ID Review

lolcode 16 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 788 views

Intel Desktop Board DG45ID

Pluspunten

• Stabiel
  • DVI + HDMI
  • Optische uitgang

Minpunten

• Southbridge wordt warm
  • 3D (OpenGL) werkt onder Linux niet goed
  • Booten duurt lang
  • BIOS update

Layout Score: 5
Voor mijn server/dagelijkse PC was ik op zoek naar een socket 775 DDR2 moederbord met een IGP met 2 digitale aansluitingen. Ook een digitale audio-uitgang (optisch of coax) was een vereiste. De Intel DG45ID was een van de weinige, zo niet het enige moederbord wat aan deze eisen voldeed.

Unboxing & Installatie
In de doos vinden we, naast het moederbord, nog een Quickstart,, een CD, een SATA kabeltje, wat foldertjes (met van die leuke casebadges :P ), een stickervel met de moederbordlayout (om op de binnenkant van de zijkant van de kast te plakken), en een diskette met RAID drivers voor Windows XP. Die diskette is ironisch, als je bedenkt dat dit mobo geen PATA, PS/2, of Serial poorten heeft. Maargoed, ik draai Linux dus heb die hele diskette verder niet eens nodig gehad.
De installatie verliep prima, al zit de socket vrij hoog, mijn processorkoeler kwam net niet tegen mijn voeding aan.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1VWLa4yBW.jpegOok kon ik het schroefje wat normaal rechtsonderin het moederbord hoort niet vastmaken: of het gat zit op de verkeerde plek in het moederbord, of mijn kast mist ergens een gaatje. Het maakt verder niet heel veel uit, ik moet alleen opletten dat ik het moederbord even beethoud als ik een SATA kabeltje erinsteek of eruithaal.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2dbH2WeDp.jpeg

BIOS
Dit ding start traag op, en dan bedoel ik ook echt traag. Voordat je de BIOS uberhaupt in kan, staat er eerst 30-40 seconden een Intel scherm met een of andere hexadecimale code rechtsonderin. Ik heb geen idee wat er gebeurt tijdens deze halve minuut. Misschien komt het omdat mn OS-disk niet op de eerste SATA poort zit, of vindt hij de DVD-speler niet zo leuk. Maargoed, ik boot t ding toch hooguit eens in de paar weken, dus ik heb er verder niet echt last van. Maar als je t bord in een HTPC gebruikt (t is tenslotte een bordje uit de Media Series), dan wil je niet elke keer een halve minuut wachten voordat je OS uberhaupt gaat laden.
Ook het BIOS updaten ging niet helemaal vlekkeloos: het duurde ongeveer een halfuur, en vervolgens wilde de computer helemaal niet meer opstarten. Hij ging aan, en na 2 sec weer uit. Na 5 seconden ging-ie weer 2 seconden aan, etc. Na lang zoeken op internet vond ik ergens dat je een CMOS reset moest doen, omdat t geheugen waarschijnlijk overhoop lag. Raar aangezien ik nooit iets aan de settings voor het geheugen heb aangepast, en daarnaast zou het dan wel prettig zijn als Intel dit dan bij de Installation Instructions had kunnen neerzetten o.i.d. De BIOS update heeft verder die halve minuut wachten bij het opstarten ook niet opgelost.

Integrated Graphics
Omdat Linux het videogeheugen niet goed herkent, kan ik geen 3D 1) (OpenGL) spelletjes spelen. Na een tijdje loopt er dan ergens iets out-of-memory, en worden er processen gekilld. Niet dat ik hier, buiten wat Flash-spelletjes om, spelletjes op speel. Windows heb ik nooit geprobeerd maar waarschijnlijk werkt het daar wel gewoon goed. Wat ik wel heel erg waardeer, zijn de 2 digitale aansluitingen (DVI + HDMI), die je beide tegelijk kan gebruiken. Ik heb er een tijd 2x 1920x1200 aan gehangen, geen enkel probleem. Ook niet tijdens het afspelen van HD.

Stabiliteit & warmteproductie
Voor iets wat 24/7 aanstaat, is stabiliteit veel belangrijker dan een BIOS wat supersnel is. En hier laat het bordje zich dan ook van z'n goede kant zien. Door het kiezen van een top-down processorkoeler, blijft ook de Northbridge lekker koel. Alleen de Southbridge wordt vrij warm, dit heb ik opgelost door een simpele Duplo-constructie te maken met een 500rpm 120mm fan erin.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4Z01PIbT1.jpeg
Hoeveel watt het hele systeem gebruikt heb ik nooit gemeten, wat ik wel kan zeggen, is dat de voeding de enige outtake voor warme lucht is, en de lucht die hier uitkomt niet erg warm is in idle. Sterker nog: t ding staat in mn slaapkamer, en zelfs met dichte kamerdeur wordt het niet snel warm, en in de winter ook niet muf, in mn kamer.

Al met al ben ik tevreden over het moederbord. Het langzame BIOS is voor mij geen punt omdat ik toch niet dagelijks boot; dat de 3D in Linux het niet helemaal doet vind ik ook niet erg. Dat het ding weken achtereen kan aanstaan, 2 schermen digitaal kan aansturen, en ook nog optisch geluid doet, is voor mij belangrijker.

Voetnoten:
1) Dit kan te maken hebben met het feit dat ik 8GB geheugen gebruik. Een '$cat /proc/mtrr' zou ergens een regio 'write-combined' geheugen moeten laten zien, wat bij mij niet het geval is. Het schijnt dat je door de indeling handmatig aan te passen het wel werkend kan krijgen (of door minder geheugen gebruiken). Aangezien het ding voor de rest wel gewoon stabiel loopt, en ik toch geen 3D-spelletjes speel op deze bak, heb ik geen zin om het helemaal uit te zoeken. Mocht je er meer vanaf weten en me ermee willen helpen, stuur gerust een DM.

Heb jij ook een Intel Desktop Board DG45ID?

Is het lange booten een bekend probleem bij Intel misschien?
Geen idee. Ik ben net wel een lijst met alle POST codes tegengekomen, maar op het moment van schrijven draait het systeem al 5 weken achtereen, dus welke codes er nou precies voorbijkwamen ben ik een beetje vergeten. Mocht het ooit nodig zijn te rebooten (kan nog wel een paar maandjes duren), dan zal ik er eens op letten. Ik zal dan ook de review updaten.