Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 8ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ FP202W Zwart

Pluspunten

• Vormgeving (strak)
  • Breedbeeld (1680x1050)
  • 8ms responsetijd (geen ghosting)
  • En nog meer.

Minpunten

• Standaard voet niet heel erg verstelbaar

Algemeen

Deze monitor heb ik sinds eind februari van dit jaar. Wilde hem eerder, maar hij was overal uitverkocht en alle webshops ontvingen hem rond dezelfde week. De mijne heb ik bij Azerty gehaald.

Was al een tijdje op zoek naar een goede breedbeeld monitor en eigenlijk ben ik eerst verliefd geraakt op deze en toen pas reviews gaan zitten lezen die allemaal toch wel positief waren. De prijs viel ook mee, dus besloten om hem te kopen.

De Monitor

De monitor komt in een goed verpakte doos, met een korte handleiding, garantiebrief, cd-rom en de nodige kabels (DVI, D-SUB en power). Niets meer en niets minder, maar wel genoeg dus. Ik heb de mijne met DVI aangesloten.

De monitor is gewoon strak, nothing fancy, gewoon zwart en de knoppen zitten aan de zijkant, waardoor die niet in zicht zijn van voren. Dat vind ik persoonlijk fijner zodat de randen zelf niet met knoppen bezaaid zijn.
Na verloop van tijd wennen de knoppen aan de zijkant ook en weet je precies welke knop waar zit, dus misplaatsing vind ik geen argument.

De monitor zit goed stevig met de standaard voet. Hij kan alleen wat graden naar voren en achter kantelen en ik had gelezen dat ie ook in de hoogte (10cm ofzo) verstelbaar was. Ik heb dit allemaal niet kunnen testen, omdat ik hem meteen de 1e dag op/aan een andere voet heb gezet (NewStar monitor arm), waarmee hij zowaar alle richtingen opkan en ook in pivot mode.

Display

Ik draai op een 1680x1050 resolutie (100hz, niet dat dit wat uitmaakt). Dit is meteen ook de maximale resolutie volgens de specs en anders heb ik ook niet geprobeerd. Dit werkt precies fijn voor me.

Echte problemen met applicaties die gestreched worden door de native resolutie van 1680x1050 heb ik (nog) niet echt gehad of tegengekomen.
Het is gewoon heel fijn om 2 applicaties of meer naast elkaar open te kunnen houden zonder al teveel scrollen :)

Het scherm heeft een responsetijd van 8ms. Dit zou dus meer dan prima moeten zijn voor games en dat is het zeker ook. Veel speel ik niet, maar de games die ik wel speel hebben geen last van ghosting of wat dan ook. Ook alle spellen spelen vrolijk en netjes op de breedbeeld 16:10 resolutie.

Ook video afspelen is dik in orde. Door het breedbeeldformaat komen breedbeeld video's ook goed tot hun recht en door de monitor arm die ik nu eraan heb, gebruik ik de monitor dan ook best wel vaak als "televisie" (monitor draaien richting de bank bijv).

Veel sites praten over de hoge helderheid van dit scherm out of the box. Kan wel kloppen, maar ik ervaar het niet als storend en ik heb nog niks zitten veranderen aan de contrast en helderheid sinds ik hem heb. Het licht maar gewoon waaraan je gewend ben.
In de avond of in het donker merk je wel dat ie veel "licht" geeft, maar ook dat is niet storend of zo.

Pixels

In mijn beoordeling heb ik gekozen voor geen defecten wat de pixels betreft. Ik heb echter wel 1 defecte pixel (de beoordeling lijkt anders zo slecht als ik ook daadwerkelijk een defect invul).
Deze pixel zit zo ongeveer 10cm van links en 5 cm van onderen en blijft continu blauw branden.
Het valt helemaal niet op, alleen als ik veel met donkere achtergronden werk, maar zelfs dan is het niet storend.
Ik had wel een pixelgarantie afgenomen, maar zo ik vond dit defect niet zwaar genoeg om mijn monitor weer terug te sturen en weer te wachten, want nogmaals het is niet storend.
Waarom dan wel garantie genomen? Nou wat als ik 5 of meer defecte pixels had.... ;) Snappie?

Tot slot

Dikke aanrader deze monitor. Vooral als je kijkt naar de prijs-kwaliteit-feautures verhouding.
De foto's die ik (random) bijvoeg zijn niet van zo'n goeie kwaliteit, het scherm ziet er dus veel beter uit in het echt dat wat je zult zien :)

Heb jij ook een BenQ FP202W Zwart?

Goede review, mis alleen een beetje de filmkwaliteit van het scherm..

trouwens, als je 5 of meer defecte pixels hebt, kan je hem gewoon naar de fabriek terug sturen ;), dode pixel-garantie is alleen goed als je 1 pixel al te veel vind.
Ja had ik wel door, maar het was een overdreven vergelijking ;) 2-3 defecte pixels zou niet genoeg zijn voor fabriek terug, maar voor mij wel reden genoeg zijn om gebruik te maken van de garantie :)