OnePlus Bullets Wireless Z (Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

OnePlus Bullets Wireless Z (Zwart) Review

Frozen 6 mei 2020, laatste update op 28 juni 2020, 5.985 views Product gekocht

OnePlus Bullets Wireless Z (Zwart)

De OnePlus Bullets Wireless Z zijn niet alleen scherp geprijsd, ook is de geluidskwaliteit en accuduur goed. Bovendien zijn het eenvoudigweg de meest comfortabele oortjes die we ooit hebben getest.

Pluspunten

• Neutrale soundstage
  • Erg comfortabel (ook tijdens sport)
  • Lage prijs
  • Duidelijke microfoon
  • Snel oplaadbaar
  • Goede accuduur
  • Goede connectivity

Minpunten

• Piepje voor maximaal volume veel te schel
  • Mist wat “punch”
  • Bij bass-heavy nummers soms wat modderig

Intro

OnePlus bouwt al jaren telefoons, maar naast de telefoons bouwen ze ook accessoires. Deze accessoires zoals de in-ears zijn eigenlijk altijd compatibel geweest met andere apparaten, zolang de aansluiting maar klopte. Nu heeft OnePlus voor het eerste draadloze in-ears gelanceerd, de OnePlus Bullets Wireless Z.

Deze in-ears zijn te verkrijgen op de website van OnePlus voor 50 euro. Ben je student dan kan je korting krijgen waardoor ze nog maar zo’n 45 euro kosten.
Momenteel krijg je bij aankoop van een OnePlus 8 bij Belsimpel de in-ears gratis. 😏

Specs

De OnePlus Bullets Wireless Z hebben een aantal specificaties wat ze erg interessant maakt voor de gemiddelde gebruiker. Zo zijn de in ears indien ze leeg zijn, binnen 10 minuten op te laden voor 10 uur aan muziek. Je kunt dus voordat je bijvoorbeeld gaat sporten, de oortjes even kort aan de lader leggen en vervolgens gelijk het huis uit lopen. Wat ook erg handig is, is dat ze zweet en water-resistent zijn met een IP55 rating.

Meer informatie is te vinden op de website van de fabrikant.

General:In-ear audio
Weight28g
Battery lifeUp to 20 hours, 10 minutes charge for 10 hours of audio
Battery charge methodUSB Type-C
ControlsMagnetic control
ButtonQuick Switch, volume, skip track, phone calls, voice assistant
Sweat and water-resistantIP55
Bluetooth rangeUp to 33ft (10m)
Bluetooth version5.0
Inside the boxPair of Bullets Wireless Z, silicon earbuds (S, M, L), USB charging cable

Unboxing

Op de voorkant van de doos vinden we groot het OnePlus Logo en de naam van het bedrijf. Daarnaast vindt OnePlus het belangrijk om te laten zien dat de accuduur van de oortjes 20 uur is en dat je na 10 minuten opladen 10 uur door kunt. Op de achterkant van de doos vinden we inderdaad dat wanneer je gebruik maakt van warp charge, je 10 uur gebruiksduur krijgt in 10 minuten. Daarnaast staat er wat over de accuduur van 20 uur en dat de oortjes automatisch uit gaan als je de magneetjes van beide in-ears met elkaar verbindt. Ook zijn de oortjes waterproof, kan je met twee drukken op de knop wisselen tussen apparaten. De low latency mode is helaas alleen beschikbaar op OnePlus telefoons.

In de doos vinden we:
  • De Bullets Wireless Z
  • Silicone oorkussens (S, M, L)
  • USB-A naar USB-C oplaadkabel

Design

Het design van de in-ears is best wel interessant, er is namelijk een gedeelte wat op je schouders rust, met verdikkingen aan de uiteinden. In deze verdikkingen zitten waarschijnlijk de accu’s. Uit deze verdikkingen komen twee draadjes richting de in-ears waarbij in één draad een volumeknop met microfoon zit ingebouwd.
Nekband
De nekband is gemaakt van zacht mat plastic met een matte finish. Je kunt het gevoel herkennen van bijvoorbeeld de coating op een Thinkpad laptop. De band voelt hierdoor erg zacht aan en dit loopt vervolgens over in de verdikkingen. De band is erg flexibel maar heeft wel een bepaalde vorm. In de verdikkingen zit de accu’s gemonteerd. Uit de verdikkingen komen draden die richting de in-ears leiden, in deze draad zit een volume rocker waar tevens de microfoon in zit.
In-ears
De in-ears zelf zijn gemaakt van hard glimmend plastic waar je niet ongelooflijk snel vingerafdrukken op ziet. Deze hebben een bepaalde vorm waardoor als hij in je oor zit, het vlakkere gedeelte tegen het onderste gedeelte van de binnenkant van de oorschelp aan rust. De in-ears hebben een uitsparing waardoor de siliconen plugs goed blijven zitten. Deze blijven naar onze mening ook inderdaad goed zitten.
Besturing
In de draad zit een volume rocker waarmee je het volume naar boven en naar beneden kunt bijstellen. Ook kan je met de middelste knop door afspeellijsten navigeren, telefoontjes aannemen (of afwijzen) en je smartassistent oproepen. De knoppen zijn niet erg ver in te drukken, maar er zit gelukkig wel een “klikje” in verwerkt voor de feedback.
Magneetsluiting
Het speciale aan deze earphones is dat er een bepaalde magneetsluiting op zit. Dat betekent dat de in-ears automatisch uit gaan als je de magneetjes met elkaar verbindt. Op het moment dat je de in-ears wilt aanzetten haal je ze gewoon weer uit elkaar en er wordt automisch verbinding gemaakt.

Ergonomics

Laten we voorop stellen dat alle oren, nekken en hoofden anders zijn en dit gedeelte betreffende de ergonomie van de earphones dus gedeeltelijk subjectief is. Nu snappen we ook dat in-ears in tegenstelling tot computermuizen wat lastig te proberen zijn in een winkel, dus we zullen proberen om er zo objectief mogelijk over te schrijven.

De siliconen nekband voelt eigenlijk best fijn rond de nek, hij is totaal niet drukkend en ligt eigenlijk gewoon rustig langs de nek. We vinden eigenlijk dat je amper voelt dat hij er zit en dat vinden we een groot voordeel. Omdat de nekband wat breder is krijg je geen afdruk in de nek, ook dat is fijn. Aan de uiteindes van deze nekband bevinden zich twee verdikkingen. De band gaat geleidelijk over in de verdikking wat toevoegt aan het comfort. Deze verdikkingen hangen niet tegen de nek aan, maar er iets onder waardoor ze op de clavicula (het bot aan de voorkant van de schouder) rusten. Omdat dit als het ware op het lichaam ligt trekt het niet aan de oren, waardoor het niet voelt alsof je zware oortjes in hebt.

De oortjes zelf zitten goed in onze oren, je kunt natuurlijk kiezen hoe groot de siliconen puntjes wilt hebben, maar voor ons is medium prima. De puntjes zijn gemaakt van siliconen waardoor ze eigenlijk als de rest van de earphones zacht aanvoelen. De puntjes blijven goed zitten door een uitsparing in het oortje, hierdoor vallen ze er niet zo snel vanaf. Daarnaast zitten de oortjes eigenlijk enorm fijn in het oor, en vinden we ze een stuk fijner dan “gewone” rechte in-ears. Zelfs na 5 uur hebben we geen enkele last van druk op de oren, en dat is best wel een unicum. Wij vinden de OnePlus Bullets Wireless Z de meest comfortabele oortjes die we ooit getest hebben.

Ook tijdens het sporten (hardlopen en fietsen) blijven de oortjes goed zitten, zelfs als we op en neer springen. Wat we wel merken (en dat vinden we niet storend) is dat de touwtjes heel zachtjes tegen het gezicht aan springen. De verdikkingen in de kabel daarentegen blijven goed op hun plek liggen en daar zal je dus helemaal geen last van krijgen.

Wat we absoluut niet ergonomisch vinden, en we raden OnePlus ook met klem aan om dit via een softwareupdate te wijzigen, is het geluidje wat je hoort als het volume op maximaal staat en je dan nogmaals op de “plus” drukt van de volume rocker. Dit is zo’n schel en hard piepje, dat je niet alleen schrikt, ook doet het zeer aan de oren.

Audio

Audio
De in-ears maken gebruik van 9,2mm dynamische drivers maar zijn wel een IP55 rating, waardoor de geluidskwaliteit iets minder kan zijn. In dit gedeelte van review zullen we analyseren of dat inderdaad het geval is. De koptelefoon kan gebruikmaken van de SBC- en van de hogere kwaliteit AAC-codec. Waarschijnlijk is er gekozen voor AAC om zo de compatibiliteit met iPhones en andere Apple apparaten te vergroten.
Bass
Laten we beginnen met het bespreken van de lage tonen, ook wel bekend onder de naam “bass”. Zoals altijd gebruiken we daar het nummer Ain’t nobody van Chaka Khan voor. Het valt ons gelijk op dat de Bass wat minder punchy en warm is dan hij had kunnen zijn, natuurlijk heeft iedereen een andere smaak, maar wij missen wat power. Hierdoor klinken de in-ears eigenlijk wat neutraal en vlak. Dit komt omdat we wat bass missen in de low-bass range en de high-bass range. De mid-bass lijkt iets te hard te zijn om te compenseren voor het voorgaande. Hierdoor worden nummers zoals Kensington – What lies ahead wat modderig.

Luisteren we dan naar The Weeknd – Blinding lights, dan zijn we juist enorm tevreden met hoe dit bass-heavy nummer wordt afgespeeld. Juist omdat deze Bullets Wireless Z een wat neutralere soundstage hebben blijft de hoeveelheid bass in het nummer binnen de perken, waardoor andere details beter uit komen.
Mids
De mids bespreken we aan de hand van het Nederlandse nummer Liefs uit Londen, juist het pianospel in combinatie met de stem van de leadzanger van BLOF geven een goed beeld van de rijke middentonen. Tevens hebben we Naughty Boy – La La La gebruikt vanwege het goede contrast met de lage tonen, ook hier kunnen we weinig negatiefs over de mids zeggen. De timing is goed en ze zijn lekker dynamisch, de mid-mids zijn wel wat zacht ten opzichte van de Bass.
Treble
Voor het analyseren van de treble hebben we gebruik gemaakt van Jay Hardway – Coffee Please. Hier merken we op dat ook de treble best wel terughoudend en neutraal staat afgesteld. We hadden liever iets meer diepte in het stuk gezien met iets meer treble. Het geluid klinkt hierdoor neutraal en zoals de maker het bedoeld heeft. Echter door de wat sterke mid-bass hadden wij dit wel graag gecompenseerd willen zien met wat extra treble.
Microfoon
Over de microfoon kunnen we snel klaar zijn, het geluid is helder genoeg maar klinkt wel ietwat dof. Het is echter meer dan genoeg voor een telefoongesprek en veel beter dan de speakermodus op je telefoon.

Connectivity

De connectivity van de in-ears is wederom erg goed, omdat er o.a. gebruik wordt gemaakt van Bluetooth 5.0. We hebben gekeken of de in-ears de gespecificeerde 10 meter haalde qua bereik, en dat is inderdaad het geval. Niet alleen werkt dit signaal van de telefoon naar de earphones, maar ook andersom. Daarnaast heeft OnePlus een handige feature ingebouwd, namelijk de feature waarbij je met 2 keer drukken op de connectivity knop je kunt wisselen tussen een apparaat. Zo kan je dus snel wisselen tussen bijvoorbeeld de telefoon, laptop en iPad!

De OnePlus Bullets Wireless Z werken met Google Assistant en met Amazon Alexa. Wanneer je beide op de telefoon hebt wordt je, wanneer je voor het eerste de middelste knop een paar tellen vasthoudt, gevraagd welke je wilt gebruiken. We vinden het jammer dat je geen toontje hoort wanneer Google Assistent begint te luisteren naar je. Soms hou je de knop bijvoorbeeld net iets te kort in en begint dan al te praten. Dat gaat natuurlijk niet werken; een toontje had fijn geweest.

Ook is er een low-latency modus voor de earphones, echter werkt deze alleen met OnePlus telefoons.

Battery

Voor de accu geeft OnePlus een accuduur op van 20 uur. Met AAC aan en op maximaal volume vonden wij een gebruiksduur van 9 uur. Dit volume is veel te hard maar we wilden graag weten hoe lang de koptelefoon het in dat geval volhield. We kunnen ons dus indenken dat de oortjes het met normaal gebruik dus inderdaad zo’n 20 uur kunnen volhouden.

Wat we wel vreemd vonden was dat de oortjes aangaven al na 10 minuten volledig opgeladen te zijn indien we gebruik maakten van een Quick Charge 4+ lader van maximaal 28W. Blijkbaar kunnen de in-ears in 10 minuten dus al volledig opgeladen zijn en dat is naar ons weten iets wat geen enkel ander product op de markt momenteel kan.

Sustainability

Voor de duurzaamheid kijken we naar 5 eigenschappen:
  • Duurzame ambities van het bedrijf
  • Duurzame verpakking
  • Duurzaam design
  • Energiezuinigheid
  • Veiligheid
Op het gebied van duurzame ambities scoort OnePlus goed. OnePlus geeft op hun website duidelijk aan wat ze doen voor onze blauwe vriend. Zo gebruiken ze geen grondstoffen uit conflictgebieden zoals Congo, ze volgen hierbij de "US Secretary of State".
Op de verpakking hebben we niets kunnen vinden van FSC keurmerken.
Over de duurzaamheid van het materiaal kunnen we op dit moment weinig zeggen. De accu kan niet worden vervangen of worden verwijderd, wel vinden we het fijn om te zien dat de in-ears waterproof zijn gemaakt. Hierdoor gaan ze vaak wat langer mee.
De energiezuinigheid is prima, bij gebruik van AAC gaat de energiezuinigheid wel iets omlaag. Vooral omdat het apparaat waar de audio vandaan komt meer processing moet doen.
Onder veiligheid valt o.a. het updatebeleid en van OnePlus is dat over het algemeen goed. Er staan echter alleen geen gebruiksaanwijzingen op de website of veiligheidsinformatie. Deze staan wel in de papieren boekjes, maar weinig mensen zullen deze bewaren. Op de achterkant staat vanwege een wet in California: WARNING: Reproductive Harm-www.P65Warnings.ca.gov. Deze warning kan komen vanwege de ftalaten om het plastic hun flexibiliteit te geven.

Conclusion

De OnePlus Bullets Wireless Z is zonder twijfel de meest comfortabele in-ear die we ooit hebben getest. Het design is goed uitgevoerd en ook tijdens het sporten blijven de oortjes goed zitten. Tijdens het sporten komen de draadjes wel eens zacht tegen het gezicht aan, maar dat is niets om je aan te gaan ergeren. De in-ears komen met 3 tips, klein, middelmatig en groot. De tips blijven goed zitten door een uitsparing in de in-ears en dat is erg fijn.

Het geluid van deze earphones is erg neutraal, maar we missen wat low en high-bass, daarnaast missen we ook een klein beetje treble om de nummers wat extra punch te geven. Natuurlijk kan je dit zelf naar smaak aanpassen in de equalizer, maar het geluid is hoe dan ook niet slecht. We vinden de oortjes plezierig om naar te luisteren, ook voor meerdere uren. Ook het geluid van de microfoon is best wel prima, je zult er geen interviews mee gaan opnemen maar het geluid komt duidelijk aan bij de "tegenpartij".

Dat de oortjes binnen 10 tot 20 minuten eigenlijk volledig zijn opgeladen is geweldig. Zo kun je voordat je naar buiten gaat om te sporten je oortjes even snel opladen, hierdoor zit je eigenlijk nooit zonder en maakt het dus ook weinig uit dat ze een eigen accu hebben. Ook de accuduur is met zo'n 20 uur zeer acceptabel. Dan hebben we het nog niet over de prijs gehad... voor 50 euro haal je naar onze mening een geweldige deal binnen. Wij denken dat ze eigenlijk prestaties bieden voor oortjes die tweemaal zo duur zijn, maar dat zijn ze gelukkig niet!

In deze review zijn alleen mijn foto's en tekst gebruikt. Het origineel is hier te vinden.

Heb jij ook een OnePlus Bullets Wireless Z (Zwart)?

Opladen en accuduur is erg netjes!
En de review ook! _O_
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ heeft niemand nou commentaar? 👨🏻‍🚀😂

[Reactie gewijzigd door Frozen op 7 mei 2020 21:13]

Dankjewel :) jij bent ook erg netjes
Luisterend toppertje! Mooie review.
Dankjewel :) voor 45 euro is het echt geen geld! Er komen de komende dagen nog veel meer reviews aan! Stay tuned :D
Nette review, heb ze na het lezen direct besteld.

Ik zie trouwens dat ze OnePlus Warp Charge 30 ondersteunen, dit verklaard het ontzettend snelle laden.
Super, veel plezier! :)

Inderdaad, ze laden supersnel op. Echter doen ze dat dus ook met de Xiaomi 28W lader blijkt dus! Interessant he?
Is dit een vervanger/opvolger van de Wireless Bullets 2? Die heb ik en zien er identiek uit namelijk!
Ze zien er inderdaad hetzelfde uit! Of de specs ook hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen en of ze de bullets 2 vervangen weet ik ook niet. Misschien is het wel een rebrand! :P
Hi @Frozen,

Fijne review! Ik denk dat ik deze ga aanschaffen. Ik zit wel met een vraag: hoe goed (of slecht) is de passieve noise canceling? Sluiten de oordoppen een beetje goed af of? In begrijp dat dat uiteraard ook ligt aan je eigen oor, maar ik ben toch benieuwd of hij bij goede aansluiting veel of weinig geluid doorlaat.
Hee Sean!

Het is dom van me dat ik het niet heb opgenomen in de review, maar fijn dat je het alsnog vroeg! De oordoppen sluiten bovenmatig goed af vind ik. In ieder geval in mijn oor, dat komt omdat de basis wat breder is. Hierdoor wordt er eenvoudigweg meer geluid geblokkeerd. :)
Is het niet zo dat de AAC codec slechter is dan de SBC (op android)? Mijn OP5T kiest standaard ook de SBC. Alleen voor de Apple ondersteuning is het handig.
Zie /https://www.soundguys.com...oth-headphones-aac-20296/
Dank voor je review. Erg duidelijk verhaal en ben mede daardoor geneigd om hem te kopen. Echter moet ik toch even wat azijnzeiken. Clavicula (ergonomie) is gewoon het sleutelbeen ;). Maar laat dit je vooral niet afleiden van het schrijven van je volgende uitstekende review _/-\o_
Top! Dank voor de review. Heb ze net besteld.

Kan je na een jaar iets vertellen over de bouwkwaliteit van de volume rocker? Bij mijn vorige oneplus draadloze oortjes ging deze kapot. Dit was de eerste generatie van dit type.