Lenovo Smart Display (8'') Review

erredobble 4 mei 2020, laatste update op 3 juni 2021, 571 views Product gekocht

Lenovo Smart Display (8'')

Prima eerste Smart Display om te testen. Geluid (voor muziek) moet Lenovo in een tweede editie echt verbeteren.

Pluspunten

• Geluid (spraak)
  • 8inch ideale maat
  • landscape & portait
  • beeldbellen
  • beeld bij google home resultaten
  • fotolijstje

Minpunten

• Geluid (muziek)
  • geen equalizer settings
  • portrait draait niet mee alleen videobellen
  • beeldbellen alleen via Google Duo
  • geen bluetooth
  • lijkt niet alle fotos te rouleren (vaak zelfde)
  • eerst engels te verstaan
  • om 6 AM een TOK geluid & white screen

Kwaliteit Score: 3
De 8 inch variant was in de aanbieding voor 80€ bij de coole blauwe jongens.
Dat is een mooie prijs om het eens te testen naast de google home die ik al tijden heb staan.
De google home gebruik ik eigenlijk alleen om muziek op te luisteren en om muziek naar de Onkyo receiver te starten.
Benieuwd dus of de Lenovo Smart Display meer gebruik stimuleert.
Ik heb deze na installatie geplaatst op mijn bureau naast de schermen waar ik op werk.
Dat is echt ideaal ben ik achter gekomen.
Tijdens werk wil ik wel eens iets weten en dan zeg je dat gewoon tegen Google en zie je de resultaten op het scherm.

Scherm:
Dat is dan ook meteen het grootste pluspunt.....een beeldschermpje van 8 inch is een ideaal maatje...niet te klein en niet te groot. 10 inch is ongeveer een Ipad aan grootte en dat leek mij wel erg groot.
Het is geen OLED scherm qua kwaliteit maar kan ermee door.
Dat je het scherm ook portrait neer kan zetten is voor videobellen ideaal.
Echter draait niet de hele interface mee dus deze portrait laten staan heeft geen nut.
Ook leuk dat je via Google foto's je mappen kunt instellen om de fotolijst functie mee te voeden.
Echter toont hij wel erg vaak dezelfde foto's.
Bij het casten van mijn telefoonscherm wilde ik de cast functie uitzetten....maar bleef het beeld van de Lenovo wit.
Moest dan ook de stekker eruit halen om opnieuw op te starten want het is dan onduidelijk hoe dat via de interface te kunnen doen.
Doordat je een scherm hebt zie je ook goed wat google home nu eigenlijk doet in het begrijpen van je gesproken opdracht.
Dit doet hij eerst in het Engels en switch dan ineens naar Nederlands (terwijl dat mijn eerst ingestelde taal is).
Effect hiervan is dat er soms in het Engels gereageerd wordt (en dan verkeerd geïnterpreteerd).
Nu begrijp ik eindelijk waarom de Google Home dit ook wel eens doet.

Geluid:
De Google Home geeft heel aardig geluid bij het muziek luisteren maar is voor spraak weer erg ondermaats en vaak niet goed te verstaan....zelfs na de equalizer settings getweaked te hebben.
Was dus erg benieuwd of de Lenovo eenzelfde geluid zou hebben.....nee dus.
Voor muziek luisteren moet je deze zeker niet aanschaffen want het klinkt echt voor geen meter.
Weinig vol geluid maar het kan wel hard (niet dat je daar iets aan hebt bij muziek als het niet klinkt).
Voor spraak zoals bij videobellen is het dan wel weer heel goed verstaanbaar.
Dus ik dacht laten we de equalizer instellingen in de google home app aanpassen.
Maar die zijn helaas niet beschikbaar en op het scherm zelf zijn de instellingen erg beperkt en niets met geluid te doen behalve het volume.

Kleinigheden:
- Geen Bleutooth verbinding kunnen maken ermee...moet via casten
- Geen Netflix ondersteuning maar dan wel weer voor Ziggo GO
- Radio via Tune In krijg ik niet aan de praat via spraak commando, waarschijnlijk geen ondersteuning net als Netflix. Via de telefoon naar de Lenovo casten werkt wel (i.t.t. Netflix wat helemaal niet werkt). Update...blijkbaar is het voice commando gewijzigd naar: Luister naar [naam radiozender] via Tune-In
- Tweakers podcast via voice command oproepen wil hij ook niet begrijpen helaas
- Als je via een camera naar de Lenovo kijkt (bv om foto te nemen) dan zie je een lampje knipperen aan de rechterzijde....dit zie je met het blote oog gelukkig niet en zal de lichtmeting zijn....vermoed ik

Kortom: bijzonder leuk om te testen en op de werkplek erg handig. Oorspronkelijk als vervanging van de Google Home in gedachten gehad maar daar is het geluid voor muziek veel te slecht voor.

Update: het smart screen staat op zolder. Nu slaap ik daar maar een enkele keer maar het is mij opgevallen dat in de ochtend om 6 uur er een TOK geluid komt uit het apparaat. Dat zou betekenen dat je dit dus nooit in je slaapkamer moet gebruiken. Ben er achter gekomen dat er een instelling is waarbij je een tijd in de google home instellingen hebt die je kunt verzetten mbt nachtstand. In de overgang nachtstand naar dagstand geeft het apparaat een tok geluid. Die nu naar 9 uur am gezet....maar blijft onzinnig natuurlijk.

Update: minpunt dat als er even wifi/internet sgnaal wegvalt dan gaat het scherm op bright white. Niet relaxed snachts als je ligt te slapen

Heb jij ook een Lenovo Smart Display (8'')?