Asus A8N-SLI SE Review

tsunami69 30 maart 2006, 7.258 views

Asus A8N-SLI SE

Pluspunten

• stabiel
  • regelmatig bios updates
  • veel ventilator aansluitingen
  • prijs-inhoud doos

Minpunten

• onboard audio werkt niet
  • veel ellende met anti virus utility

Layout Score: 4
2x PCI 3x IDE PATA/133 2x IDE SATA/300
4x RAID RAID 0, 1, 0+1, JBOD
LAN I 1 Gb/s
Geluidschip Realtek ALC850 Geluidsweergave 6-kanaals
S/PDIF 1x USB 2.0 (extern) 4x PS/2 2x Parallel 1x USB 2.0 (intern)
3x 3 pin fan 1x ATX power 24 pin ATX 12V power

USB2.0 2 port module
User guide
motherboard support cd

systeemspec:
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed) nieuw
Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)nieuw
XFX GeForce 6800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T42E-UDD3)nieuw
Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB)6maanden
2x1GB PC3200 DDR (TwinMos) 6 maanden
Creative SoundBlaster Live 5.1 Digital (Retail) 1 jaar
NEC ND-1300A 4x (Zilver)2 jaar

het mobo en de installatie
Maandag 27 maart dit mobo gehaald, het geheel was netjes en solide verpakt.
Snel ingebouwd (uurtje werk met ervaring) dit ging zonder problemen alleen een minpuntje is de plaatsing van de dimm sockets ten opzichte van de PCI-e1 socket, voor het bijplaatsen van een reepje geheugen moet je de graka loshalen.
Inmiddels alles aangesloten en opgestart, daar gelijk het eerste probleem de hd werd niet herkend.
Na opnieuw opgestart te hebben in de bios gekeken en inderdaad geen hd, met een andere data kabel was dit probleem opgelost.

De installatie van xp sp2 verliep vlekkeloos net als de drivers voor het mobo, echter een van de utilities (anti virus) zorgde voor een hoop ellende en bleu screens waarvan ik er snel een aantal heb kunnen oplossen, maar de updates van windows zorgden nog steeds voor vastlopers.

Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik mijn c schijf heb geformateerd en xp nog maar een keer heb geinstalleerd, inmiddels zijn alle benodigde drivers en updates voor de bios geinstalleerd, dit gaat erg makkelijk via de asus updat utilitie.
Na deze hernieuwde installatie draait het als een zonnetje, geen problemen meer met de updates van windows.

De realtek alc 850 kreeg ik echter niet aan de praat, geen idee of die nou kapot is of ik iets verkeerd doe, ik heb er een creative geluidskaart inzitten die verder perfect werkt dus voor mij is het verder geen probleem.
De northbridge fan hoor ik niet boven de andere ventilatoren uit dit schijnt nogal een probleem te zijn op andere asus borden

Prestaties en stabiliteit
De eerste testjes en benchmarks gedraaid met redelijk tot goede resultaten.
In 3d mark 05 haalde ik max 4200 punten met een lichte overclock van de graka en de proc standaard.
Stress prime 2004 heeft vanacht 7 uur gedraaid zonder problemen (met 1024 mb werkgeheugen) en de proc op 2,3 Ghz, temp idle 27 gr stres 38 tot 42 graden met standaard koeler.
Games nog niet getest, ik heb net fear geinstalleerd en ga ik zo spelen, mocht ik daar problemen mee ondervinden dan zal ik mijn survey aanpassen.
Alle programma`s werden zonder problemen geinstalleerd en werken naar behoren.
Geen vastlopers of andere instabiliteit opgemerkt.
Het bord bied een aantal mogelijkheden om te overclocken handmatig danwel automatisch, in de bios of via bijgeleverde software (ai booster)

conclusie
Nadat de problemen bij de eerste installatie zijn opgelost en ik het bord een beetje heb kunnen testen kom ik tot de conclusie dat ik veel waar voor mijn geld krijg, het bord bied voldoende mogelijkheden om uit te breiden en voldoende om te overclocken, ook kan je in de toekomst nog wel even vooruit daar het geschikt is voor Athlon 64, Athlon 64 X2, Athlon 64 FX en de mogelijkheid van SLI.

Al met al ben ik erg tevreden metr mijn bordje.
het krijgt ondanks de problemen met de antivirus utility in het begin toch het predikaat goed

Heb jij ook een Asus A8N-SLI SE?

stress prime draaien voor 0,1 Ghz OC ?
niet alleen, maar je weet hoe gevoelig asus is voor het juiste geheugen, en ook gezien de eerdere problemen met de bleuscreens waarvan je in de diverse got topics kan lezen dat het w.s. aan het geheugen ligt dus dat wilde ik uitsluiten
ik wil dit mobo ook hale voor muh nieuwe pc
jammer dat de audio het niet doet moet ik geluidskaart hale dat vind ik wel jammer aan het bord

voor de rest heeft deze een betere northbridge koeler en gaat deze niet kapot zoals bij de A8N sli
bij mij kreeg ik hem niet aan de gang maar er was ook geen noodzaak ivm met creative geluidskaart
Bij mij doet hij het ook niet - zit nu een creative audigy 4 in
geluid werkt hier prima.
Heb echter meer last van de V-core instellingen, deze gaan namelijk helemaal niet precies (volgens mijn bench toolS). Heeft hier nog iemand last van?
Wel met de A8n-e, bij mij krijgt m'n cpu standaard 0,2Vcore teveel, niet erg fijn als je juist 't verbruik van je cpu zo laag mogelijk probeert te krijgen :(
Heeft u toevallig weinig tot geen ervaring met overclocking sir? :) Nee,flauw van me maar voor een OC an 100MHz is Prime95 toch wel een beetje.. Prime gebruik je pas bij 400~500MHz OC. De 6800XT was die unlocked? 4200 3DMarks is wel absurd laag.
nee, inderdaad geen ervaring met oc, volgens mij kan je de PCI uitvoering niet unlocken en wat zou deze kaart ongeveer moeten scoren dan?
correct me if i`m wrong
Weet iemand of dit MB het een beetje goed doet onder Linux, en dan vooral met een quad of tripple monitor setup dmv 2 aparte PCIe kaarten?