Asus A8N-E Review

Noel 17 april 2006, 1.866 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• veel extra kabeltjes
  • stabiel
  • lay-out is in dik orde

Minpunten

• chipset fan draait 5800-6000rpm
  • geen firewire (maar dat gebruik ik niet)

Layout Score: 5
Historie

Ik heb vroeger meermaals de A7N8X Deluxe van Asus gebruikt in systemen voor anderen. Omdat dat een uitgebreid bordje was, met goede prestaties en ik heb er nog geen enkele teruggezien. Met de overgang van K7 naar K8 ben ik terug bij Asus gekomen. De A8N-E is een geslaagde opvolger. Deze heb ik tweemaal gebruikt voor anderen en ik heb er sinds kort mezelf eentje cadeau gedaan.

Inhoud verpakking

Zoals altijd het geval is bij de niet-budget versies kan je van Asus altijd een hoop kabeltjes en brackets verwachten. Een goede manual is ook aanwezig.

Moederbord features

Alles zit er op, behalve Firewire. Maar dat wordt naar mijn mening nog steeds te weinig gebruikt om op elk moederbord standaard te zijn. Persoonlijk heb ik nog nooit firewire nodig gehad. Dus voor mij is het geen gemis. Ik beschouw het echter wel als een minpuntje, omdat gewoon een chipje van Via is dat ze op het bord moeten solderen en een bracket voorzien. Een kleine meerprijs voor firewire had geen nadeel geweest.

Systeem

Het bordje werd geleverd met bios rev 1008. Ik heb er geen nieuwere ingefasht, omdat ik geen problemen tegengekomen ben.

Ik gebruik dit bord icm:
- Antec 480W Truepower 2.0
- Athlon64 3000+ Venice
- MSI GeForce 6600GT 128MB DDR3
- 1GB kingston valueram in dual channel
- Creative SBLive
- 2 P-ATA + DVD-RW
- Lian Li PC60

Algemene indruk

Alles werkt. Volledig stabiel. Ik gebruik (nog) geen S-ATA schijven en heb ook de on-board geluidschip uitgeschakeld, oimdat ik een 'oude' SBLive verkies. Ik had veel gelezen over instabiliteit en problemen. Maar de 3 exemplaren die ik heb gebruikt hebben het tegendeel bewezen.

Wat wel een waarheid is, is de chipset fan. Deze draait echt veel te hoge toeren. Ik wist het van de vorige 2 exemplaren, en had een Zallman northbridge heatsink bijbesteld. Deze heb ik er nog niet opgezet. Maar dat zal niet lang meer duren.

Overclockbaarheid

Ik heb het geheugen niet om te overklokken. Momenteel heb ik ook de behoefte niet om dit te doen, systeem is snel genoeg. Dus over overklokken kan ik niets zeggen.

UPDATE: Heb me toch ff aan het OC'en gewaagd. M'n 3000+ 1800MHz draait nu ~2200MHz op standaard voltage. Alles stabiel. 2400MHz doet hij ook nog, maar dan moet ik mijn geheugen vanaf 133MHz laten beginnen en komt het uiteindelijk slechts op ~180MHz. Nu doet mijn geheugen 205MHz (vanaf 166MHz). Dus een licht positieve beoordeling voor overclockbaarheid).

Kort en bondig: een aanrader.

Heb jij ook een Asus A8N-E?

Ik heb hem ook de Asus A8N-E, nForce 4.
Zelf ben ik er ook zeer tevreden over.
Het enige vervelende is (Ik denk niet dat dit aan het moerderbord te verwijten valt) de nForce 4 drivers.

In gebruik met Sata schijven en vooral de Sata2 schijven geef dat nog weleens problemen.
Dit met de standaard drivers van de cd.
Ik heb er nu andere drivers opgezet de nForce 4 6.70 en de problemen althans bij mij zijn opgelost.

Nette survey trouwens. :9
Ik heb ook de A8N-E.Ik kocht de Asus A8N-E nadat ik er op GoT veel over gehoord had. Inmiddels heb ik spijt van mijn aankoop. Ik ben dus niet zo positief als jou helaas. Mijn 2e A8N-E gaat binnenkort retour afzender en zal worden omgeruild voor een ander moederbord (non Asus).

De problemen die ik tegenkom zijn onstabiliteit, defecte northbridge fan op 2 borden binnen 3 maand, zeer slechte support van Asus bij problemen (het dichtsbijzijnde aanspreekpunt is Asus Duitsland waar je eigenlijk ook niet geholpen word), slechte bios ondersteuning (oude bugs worden niet opgelost, bij het aanmelden van nieuwe bugs krijg je totaal geen reply) e.a.

Een voordeel van het bordje vond ik overigens de prijs.
Vergeet niet de matige overclock functie's van het moederbord. De prijs is er overigens wel naar ;)