1. Laagste prijs
    Wordt verwacht
    Wacht je op een prijsdaling?
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (26) Hebben (26)

Bekijk alle reviews

OnePlus 8 Pro (8GB ram) 128GB Zwart Review

28 april 2020, laatste update op 1 mei 2020, 6.768 views Rapporteer
Product geleend +2

De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.

Een goeie telefoon met een topscherm, topsnelheid, en een acceptabele camera. Kort samengevat is dit een saai toestel, wat nergens in uitblinkt voor een goede prijs.

Pluspunten

  • Goed scherm (hdr, 120hz, qhd+)
  • Silent/vibrate switch hardware button
  • Acceptabele accuduur in qhd+ en 120hz mode
  • Super snel
  • Stereo speakers
  • Alle lenzen ondersteunen 4k60fps!
  • Updatebeleid, zelfs de oneplus 5 uit 2017 krijgt android 10!

Minpunten

  • Camera kan nog steeds niet mee met de concurrentie
  • Achterkant is een echte vingerprint magneet
  • Middelmatige trilmotor
  • Duur
  • Matige accuduur op 120hz/QHD+

Eindoordeel

3 van 5 sterren (Voldoende)
Na de toch wel teleurstellende oneplus 8 had ik eigenlijk geen zin meer om dit toestel te testen. Maar een nieuwe telefoon mogen uitpakken en ermee mogen spelen omdat je familie en vrienden weten dat je dat leuk vindt kon ik het toch niet laten om het toch een kans te geven. Zeker omdat het grootste negatieve punt voor mij de camera was en achteraf bleek dat die van de oneplus 8 pro veel beter zou moeten zijn. Na nog eens wat research is dit de telefoon die oneplus tijdens hun presentatie vol lof vergeleek met de toch wel duurdere iphone 11 pro. De iphone leek hier in het stof te bijten. Aangezien ik de iphone 11 pro de beste point en shoot camera vindt van alle telefoons op de markt momenteel begon alles toch te kriebelen en heb ik de oneplus 8 pro een week gebruikt. Hierbij hem ik hem vergeleken met mijn eigen oppo find x2 pro en de iphone 11 pro. Momenteel is de directe concurrentie in deze prijsklasse:
- Galaxy s20(+)
- Google pixel 4 (XL)
- Oppo find X2
- Xiaomi mi 10 pro

Vanaf september verwacht ik dat de iphone 11 pro net zoveel in prijs zal dalen als de iphone XS (max) dus tegen die tijd is dat ook een directe concurrent.
Behuizing/bouwkwaliteit
Wat meteen opvalt is dat de doos vrijwel identiek is aan die van de oneplus 8. Het enige verschil wat mij is opgevallen is dat er PRO op de doos extra staat aan de zijkant. Dit is echter geen nadeel, want net als bij de oneplus 8 is de unboxing experiencing erg prettig.

https://tweakers.net/i/_-bvMGlUCh5iYsL9-CHIVmU7T0Q=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ62n4wjp0IDG2oMr8HIPpN2vHfQeGlMRqbApXLctw7heP9?f=620xauto
https://tweakers.net/i/CN7VLifHBzBP_zf5s-o1sysBzbA=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ61vyKS3auCGkfwBxjrlMwVzCIoKMlijG9p5IvzVQNalZ2?f=620xauto

Net als de oneplus 8 heeft de oneplus 8 pro een mooie en goed afgewerkte aluminium randen en een glazen voor en achterkant. En net als bij de oneplus 8 is hier dezelfde kritiek van toepassing. De achterkant is 1 grote vingerprint magneet. Persoonlijk heb ik liever een afwerking zoals bij de iphone 11 pro, waar vingerafdrukken niet achterblijven. Of een leren achterkant zoals bij de oppo find x2 pro. Ik gebruik mijn telefoons allemaal zonder hoesje, mede omdat ik dat mooi vind en mede omdat het zo bedoeld is door de fabrikant. Daarnaast blijft het toestel toch een stuk kleiner zonder hoesje en ook dat vind ik prettig.

Ook net als de oneplus 8 heeft de pro naast een volume en powerbutton een knop om de telefoon snel van geluid / silent / vibrate om te schakelen. Dit blijft een erg fijne toevoeging en ik zou het niet erg vinden als meer fabrikanten dit zouden inbouwen.

https://tweakers.net/i/bUxlenFRIhk4i4OvXPL4ZpbLwz8=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ61HB5yhAOBPjGRUQaPlMaz7T6FWffjgWOED1ELFG8TsX1?f=620xauto
Stereo speaker
Dit blijft toch 1 van de beste toevoegingen op een telefoon. Het scheelt enorm als je prongelijk de bottom firing speaker blokkeert dat je toch nog geluid hebt. Ook bij de oneplus is de bottom bezel groter dan de top bezel, terwijl de top bezel wel een speaker bevat. Ik vraag me nog steeds af waarom het niet mogelijk is om 2 front firing speakers te krijgen terwijl deze bezels dan toch aanwezig zijn.
Waterproof
Het kwam met een forsverhogend prijskaartje, maar daar is hij dan, de officiele ip68 rating. Helaas heeft dit ook wat gekost, namelijk de uitschuifbare popup camera. Een groot gemis vind ik persoonlijk, het zag er stoer uit bij de oneplus 7t pro en het scherm was echt scherm. Helaas gaan we hier dus een stapje vooruit, maar tegelijk ook weer achteruit. Samen met de prijsverhoging had ik liever gehad dat oneplus bij de niet officiele rating was gebleven. Tenzij ze nu garantie op waterschade hadden gegeven, maar dat doen ze helaas net als alle andere fabrikanten ook niet.
De trilmotor
Net als bij de oneplus 8 heeft de pro geen betere trilmotor, maar het lijkt meer van hetzelfde. Ik voel hem amper trillen in mijn broekzak en zit ook regelmatig te twijfelen of ik nu wel of geen bericht binnen heb gekregen. Jammer dat toch veel fabrikanten het nut van een goede trilmotor onderschatten. Naast dat het duidelijker is wanneer je berichten hebt of gebeld wordt kan je zoals bij de iphone 11 pro en oppo find x2 pro ook veel meer soorten vibraties weergeven. Jammer, toch een gemiste kans hier van oneplus.
Formaat vs oneplus 8
Het formaat van de oneplus 8 pro vergeleken met de oneplus 8 is vrijwel nihil. Waar de oneplus 8 een scherm heeft van 6.55 inch, heeft de oneplus 8 pro een scherm van 6.78 inch. In dagelijks gebruik kon ik niet zeggen dat de oneplus 8 pro echt groter aanvoelde. Helaas was de oneplus 8 net teruggestuurd, voordat ik het bericht kreeg dat ik deze mocht testen.
Beeldscherm
Het scherm van de oneplus 8 pro is op papier nog beter dan dat van de oneplus 8. Met een QHD+ resolutie, een maximale helderheid van 1300 nits, een 10-bit kleurenscherm HDR10(+) en 120hz kan je haast niet anders dan van dit scherm te houden. Echter hoe speciaal oneplus dit scherm ook laat lijken, in de praktijk zie je het verschil niet met de oppo find x2 pro of de galaxy s20. Aangezien dit scherm ook 120hz heeft en niet heel zwaar is afgerond aan de zijkanten is het echt een feest om door alles heen te scrollen, van facebook feed tot simpelweg de website van tweakers bezoeken. Je merkt wel dat 90hz is wel smooth, maar met 120hz kan je de tekst terwijil je scrollt gewoon mee blijven lezen. Wat voor mij de 120hz ook daadwerkelijk nuttig maakt. Kort samengevat behoord dit scherm echt tot de top.

Wat ik ook erg fijn vind is dat de resolutie niet locked is als je de refresh rate op 120hz zet. Persoonlijk vind ik het verschil wel zichtbaar, zeker met kleine lettertjes.

Dit was de sheet die oneplus tijdens de presentatie gebruikte, leuk voor de numbercrunchers onder ons:
https://tweakers.net/i/6W3VZnJdRlfLa61QpoQ5Iasb1nc=/620x/filters:strip_exif()/m/459792/1JtnJ62eeFrxoOHinSafARfLurIQK0c82CJpmBzHKg6P4NUZok?f=620xauto
Accu
De accu van de oneplus 8 pro is ietsje groter dan die van de oneplus 8. 4500mAh vs 4300mAh. Met de hoge refreshrate en hoge schermresolutie hadden ze hem beter iets groter kunnen maken. Met de oppo find x2 pro haal ik gemiddeld 4 uur screen on time tegenwoordig, met de s20 ultra kwam ik niet boven de 3 uur uit en met de oneplus 8 pro zit ik tussen de 3,5 en 4 uur gemiddeld.

https://tweakers.net/i/o6t9299plpjkVbgdaT1C2ctL6OQ=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ62OckLzFEFDA2OD51ui3AWP9HwrpiuOog5F2FfNgADQDh?f=620xauto

De accuduur vind ik toch wel onder gemiddeld, ik betwijfel of iedereen de dag zal halen met dit toestel. Hier een vergelijking met andere toestellen die ik gebruikt heb:

Iphone 11 pro: 7-9 uur screen on time
S20+ ultra 5g: 2,5-3 uur screen on time
P40 pro: 7-8 uur screen on time
Oneplus 8: 5-6 uur screen on time
Oneplus 8 pro: 3,5-4 uur screen on time
Snelladen
De oneplus 8 pro heeft net als de oneplus 8, 30 watt snelladen aan boord. Tegenwoordig ben je niet meer de snelste, maar ook niet de traagste. Toch ben ik na de oppo find x2 pro gewoon verwend met oplaadsnelheid. Waar de iphone 11 pro na 30 minuten laden op de 55% zit, doet de oneplus 8 pro het beter door op 67% uit te komen. Maar de oppo knalt hier echter zo voorbij met maarliefst 84% na 30 minuten.

De oneplus 8 pro heeft voor de mensen die het gebruiken en belangrijk vinden ook 30 watt draadloos opladen aan boord. Vergis je niet, ondanks dat het 30 watt is, is het langzamer dan 30 watt bedraad opladen. Volgens oneplus scheelt het toch wel een goeie 23%. Waar je met bedraad opladen na van 1 tot 50% geraakt in 23 minuten, duurt dit met draadloos opladen maarliefst 30 minuten. Als laatste werkt dit ook alleen met hun eigen draadloze oplader, met andere opladers is de limiet 10 watt.
Performance
Met een snapdragon 865, 8gb ram en 128gb ufs3.0 opslag is dit toestel snel, heel snel. De animaties zijn enorm snel, vloeiend, stotteren werkelijk nooit. De performance is niet beter dan van de oneplus 8, dus als je vooral om snelheid geeft en niet om camera, is de oneplus 8 je toestel.

Wat ik heb begrepen van vrienden die oneplus fan zijn blijft deze snelheid ook na 1 - 2 jaar gebruik, zonder opnieuw installeren. Bij samsung heb ik nogal eens gehad, recent nog bij de s10+ dat hij na een jaar toch merkbaar trager was, terwijl een clean install hem weer top maakte. Dit is bij oneplus dus niet nodig.
Fingerprint
De fingerprint van de oneplus 8 is snel en accuraat. Het gaat hier om een optische scanner. In mijn persoonlijke ervaring werken deze beter en sneller dan ultrasonic fingerprint scanners zoals bij de s10 en s20 series.
Het enige nadeel wat je als nadeel kan zien bij een optische scanner is als je hem in bed even wil unlocken. De camer licht toch wel enigszins op. Wat leuk is aan de oneplus is dat je kan kiezen welke animatie je wilt zien bij het unlocken van de fingerprint. Er is redelijk wat keuze wat toch net een beetje extra sexyness toevoegt.

https://tweakers.net/i/FgaQj8oLmZU82T6y9UMkyOZGFP0=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ62nSLidhKSlc4xtN7SVM3YV4ejS1BV8YeKSMAE4TUyZxl?f=620xauto
Geekbench
De oneplus 8 pro heeft net als de oppo find x2 pro en de oneplus 8 een snapdragon 865, wat opvalt is dat de score van de oneplus 8 pro toch hoger is dan die van de oneplus 8. Niet in singlecore, maar wel in multicore.

https://tweakers.net/i/mo_sy9njqzxrQ7jLXocjWi5bDXk=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtnJ63TXfwIJRADfY5yNHYo6AhGxTrkCdEGfbjWngQ4K77fg8?f=620xauto

Ik kan hier geen oorzaak voor vinden, maar het is zoals het is voor nu.
Snelheden 4g/wifi
De oneplus 8 pro is net zo snel als de oneplus 8. Wat hem trager maakt dan de find x2 pro en sneller dan de s20 ultra en iphone 11 pro.

https://tweakers.net/i/TpoRTsJ5qt2BjFV22CtaWEr_gEQ=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3t6RCNuUTJNwboSz3gMHRgB6awxglOrDxQdxgiBS7bM9?f=620xauto

Omdat elke telefoon op 5 meter afstand 400 van de 400mbps lijkt te halen ga ik de test verlengen naar 10 meter. Bij de p40 pro was me namelijk opgevallen dat deze helemaal geen bereik had bij 10 meter, terwijl de find x2 nog gewoon 3/4 strepen wifi had en zelfs nog steeds een hoge score van 320mbps haalde. De oneplus doet het zeker niet slecht op 10 meter afstand, let wel op bij 5 meter sta ik in 1 rechte lijn met de router, bij 10 meter moet ik trapjes op en af en zitten er meteen meerdere muren tussen, daarom lijkt het misschien alsof de snelheid tegenvalt, maar je moet maar zo denken, de p40 pro had helemaal geen wifi.

https://tweakers.net/i/utoQwGCO0NJ1lHUjkZnD57MQyYI=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs1vsZs2m5GDPXmB6dFysRj0WljXcfYm1Gu9K1ss7Iwwhr?f=620xauto
Bloatware
Oneplus levert naast de google diensten welgeteld 3 apps mee die ik als bloatware zie. 1 van die apps is een link naar de community waar je informatie kan vinden over oneplus en de toestellen. De tweede app is een app om je te helpen je oude telefoon over te zetten naar je oneplus en als laatste een app die iets doet als je gamed, zelf vind ik die laatste irritant en helaas kan je die niet verwijderen.
OxygenOS
De skin die oneplus over android legt is oxygen. Ik heb nog nooit een stock android telefoon gebruikt, maar het schijnt dat dit het meest dichtbij in de buurt komt. Ik moet zeggen dat alle skins over het algemeen best op elkaar lijken, alleen staan sommige settings bij sommige telefoons op een andere plaats, wat best verwarrend kan zijn. De hele ervaring voelt in elk geval zeer snel aan. Een paar dingen die me opvielen was dat oneplus tijdens het instellen van de telefoon uit de doos meteen vraagt om gestures, tot nu toe is dat de eerste fabrikant voor mij die dat meteen aanbood. Erg fijn want dan hoef je achteraf niet te zoeken naar de gestures ipv menu bar.

https://tweakers.net/i/RuPNkoU8pKR-xk52GmFHji29XAU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3Iyu9zdOlTiWUbZxKYdX2QEJXbomfDiyJ4wTu6FD8vUl?f=620xauto

De wallpapers van de oneplus zijn geanimeerd, wat samen met de aanpasbare animatie van de vingerprint scanner een futuristisch plaatje schetst. Ook vet is dat je alles van icoontjes, tot tekstkleur, tot vormgeving kan aanpassen vanuit oxygen os.

https://tweakers.net/i/uFcbkYde84XxoapMALuAOPWENdA=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHsWOSw09U8XeWPadjaEctSZf2kMp1vtbwoKIecLPjd4rJr?f=620xauto

Het is opvallend hoeveel je standaard zonder launcher kan instellen, persoonlijk vind ik dit wel de beste implementatie van aanpassingsmogelijkheden en het toch clean houden van het instellingen menu, wat niet groter lijkt dan bij andere merken.
Camera foto
Dan komen we nu aan bij wat voor mij het belangrijkste gedeelte is van een telefoon. Ik heb al foto's met een mobiel gemaakt sinds 2006 en het blijft leuk je herineringen terug te kijken. De oneplus 8 maakte er echte en potje van als het om camera ging. De oneplus 8 pro doet het gelukkig stukken beter, echter heb je dan ook wel meteen alles gezegd.
Soorten lenzen
- 48mp f1.8 main camera met OIS
- 48mp f2.4 ultra wide angle
- 8mp zoom lens met OIS
- 5mp kleurfilter camera

De foto mogelijkheden kan je simpel tevoorschijn toveren door even omhoog te swipen in de camera app.

https://tweakers.net/i/zEG5N1h_CUv0DPZPMxkQ-C7Hdew=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs393CMN0bxoSejCInw1H2T3em8WStt3m5BwthYUvaUWBx?f=620xauto
Goede lichtomstandigheden
In goede lichtomstandigheden kan je met de onplus 8 pro prima plaatjes schieten die zeer vergelijkbaar zijn met de concurrentie.

https://tweakers.net/i/RTq4XTv_sKVsdtM3pYBP8wdRYxg=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs2bxRi2cNRmqAkV3rQnJS93hpjcCYwkiRC3LrpPjjNeQZ?f=620xauto

Een shot met de ultra wide angle lens
Hier dezelfde foto maar dan met de hoofdcamera.

https://tweakers.net/i/R8nxlc20LP4TsOheZD8122DEi50=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3aIUg36MfTuwjqf9hxvoGHoN8CRhzjHdf5ef3rVLeZib?f=620xauto

Als de condities nog wel licht zijn, maar iets minder goed wordt het toch moeilijk voor de oneplus 8 pro. Vooral de HDR kan toch nog beter. Persoonlijk vind ik dat de iphone 11 pro het hier het beste doet.

https://tweakers.net/i/vFbO8j1_eQ5aCJoKJ3E1YA-44Js=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs1UVhAuxgOZhgMdR108shIw7ciUT65tfOen0zJRVZJg3D?f=620xauto

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen slechte shot, maar als je vergeleken wil worden met de iphone 11 pro, moet je dat ook waar kunnen maken. De iphone 11 pro legt hier het meest realistische plaatje neer.

Ook in het volgende plaatje legt de iphone 11 pro het vast zoals het was en heeft de oneplus moeite de kleuren van de schelpen te bewaren. Nogmaals zeker geen slechte camera, maar het toestel kost minder en doet gemiddeld ook minder.

https://tweakers.net/i/avKmp_1ce81LFRMPxCU9ggSOYH8=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3EAOWWKGSg8zSWIPzgPPGVANz2XWMujOeww7wxOHQiuK?f=620xauto
Schemer
Bij schemer doet de oneplus 8 pro het prima

https://tweakers.net/i/uKWUeKXVsf5Z8MZfvqnCdT2nDII=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3QSfCkFFyhM0VFBhZoWharbf2TnKgm2eUJ6yGrum5Yix?f=620xauto
Macro camera
Stiekem vind ik macro fotografie best leuk, zeker als het bloementijdperk weer is aangebroken. Echter is de lente hier door de droogte extra snel van bloesem, naar geen bloesem gegaan. Gelukkig heb ik nog een mooie shot kunnen maken van de schelpen. Persoonlijk vind ik dit een erg strakke foto, dichtbij de waarheid. Erg blij dat het niet hetzelfde fiasco is als bij de oneplus 8.

https://tweakers.net/i/i0-BeK58X9_RsN109vYxbpp8RbM=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs1jjOsJMMj2ZicX6loCceEpxas8paekmqk16vsHYgoset?f=620xauto
Extra foto's zonder vergelijking
https://tweakers.net/i/lWA1ChvOXqjgYHrdmGDk_dIHemY=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs1HPUI4TuKKbNXxAxE6XbDpMM37ba8ulCYfJ23ZwBvXKS?f=620xauto
https://tweakers.net/i/3ZkBrctkAdZ9M3NQg8_X3qN1lwI=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs3jkDh4vRzf2tx8u93aJ9WTItdMYUw0JdKkZqwsWgjjQV?f=620xauto
Zoomlens
De zoomlens bij de oneplus 8 pro is een beetje wat de macro lens is bij de oneplus 8. Ik word er niet warm van. De kleuren komen totaal niet meer overeen met de ultra en wide angle lenzen. Je verliest meteen detail en over het algemeen zijn de foto's uit de zoomlens niet de scherpste. Net als bij de macro lens van de oneplus 8, hadden ze deze of weg moeten halen, of een betere implementatie moeten doen.

https://tweakers.net/i/YNHk9jDU_YzH0L0faI3-vrQBPqI=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs1dUug4d0DDtersV0FeTwMG8KHW2aoaSzuW4eRQXNLqXl?f=620xauto

Ook bieden ze tot x30 digital zoom aan. Dit is onzinnig en simpelweg niet bruikbaar. Persoonlijk vond ik de grens liggen bij x10.

https://tweakers.net/i/s4PUZF2HTABJaaoTA_cN1i7fMuk=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/459792/1JtoHs24I5xOirbdtgHang290qJjWx1267NebYgYiIntuJ4n0U?f=620xauto
Camera video
Hehe eindelijk weer eens een telefoon die op alle lenzen in 4k60fps kan filmen. De oneplus 8 pro maakt veel betere video's dan de oneplus 8, maar ondanks dat de stabilisatie iets beter lijkt op de oneplus 8 pro, komt het qua kleuren reproductie niet in de buurt van de iphone 11 pro. Het is geen slechte video camera dat zeker niet, ik zou zeggen dat het een 900 euro waardige video camera is. De stabilisatie is beter als je niet in 60fps filmt.
Conclusie
Na de enorm teleurstellende oneplus 8, maakte de pro toch wel een aantal dingen weer goed. Het scherm is geweldig qua kleur en refreshrate, hij is snel, het updatebeleid is tip top in orde (wat je van veel android fabrikanten niet kan zeggen). De camera is zeker verbeterd, maar helaas weet ik niet zeker of ik het wel een flagship waardige camera vindt. De concurrentie in deze prijsklasse doet het namelijk ook niet slecht en vragen dezelfde prijzen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat oneplus erg snel in prijs is gestegen. Ze waren altijd een interessante fabrikant, maar dat is erg snel minder geworden. Voor 900 euro is het een toestel wat naar mijn mening momenteel nergens in uitblinkt. Het wordt zo wel steeds moeilijker om een toestel te kiezen. Alle merken bieden wel telefoons aan voor 900 euro, bijna allemaal hebben ze een mooi scherm, zijn ze snel en is de camera goed. Ik hoop dat oneplus in de toekomst als ze deze bedragen blijven vragen of zelfs duurder worden toch ergens in zullen uitblinken. En dan bedoel ik zoals de camera setup van de p40 pro, of de accuduur van de iphone 11 pro of p40 pro, of in een behuizing die niet meteen onder de vingerafdrukken zit.

Voor nu geef ik dit toestel een 7.0 (strafpunten op matige accuduur, matige camera setup en vingeryprinty behuizing).

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een OnePlus 8 Pro (8GB ram) 128GB Zwart?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (49)

Sorteer op:

Weergave:

Mager cijfer, en naar mijn mening een beetje onterecht.

Je zegt dat de telefoon duur is, maar je loopt de telefoon te vergelijken met telefoons die 300 tot 500 euro duurder zijn. En deze telefoons zijn vaak toch wat minder qua featureset. (120 Hz, snel draadloos opladen, 10 bit display, 12 GB ram, yes I am looking at you 11 pro max)

Batterijduur, heb je verkeerd getest, ik heb het gevoel dat er op dit moment iets mis is met het stroomverbruik in stand-by tijd. Die ligt erg hoog en waarschijnlijk komt dat door de mobiele data verbinding die aanstaat. Als deze aanstaat ligt het verbruik heel hoog ook al zit je op Wifi omgeving. Waarschijnlijk is dit nog niet geoptimaliseerd. Maar er zijn al genoeg testen met de telefoon gedaan en 7 tot 9 uur schermtijd is zeker haalbaar op 120 Hz. Vergeet ook niet dat de telefoon met een uurtje opgeladen is, en met de draadloze oplader erbij kun je hem eenvoudig weer opladen als je de telefoon even niet gebruikt.


Camera's. In sommige situaties is de fotokwaliteit wat minder dan de Iphone Pro max, maar dat is toch niet zo erg? De verschillen zijn klein en de OP8 Pro is ook op bepaalde vlakken beter dan de Iphone 11 Pro. En de Iphone 11 pro wordt gezien als de telefoon met de beste camera. Ik vind dat de telefoon er in de buurt zit qua kwaliteit en ben er niet ontevreden over.

Vingerafdrukmagneet, slecht argument, dat is zo'n beetje elk telefoon met glas. en ze hebben allemaal glas op dit moment. Vooral de kleur zwart of gespiegelde achterkanten. De blauwe valt wel mee qua vingerafdrukken maar er zijn vingerafdrukken. Koop dan lekker een dbrand skin of een hoesje. dan ben je van de vingerafdrukken af.

De Haptische feedback motor, dat is een persoonlijke voorkeur. ik vind hem beter dan die van de OP6 maar heb geen ervaringen met motoren van andere merken. Het is ook iets wat mij amper opvalt aan een telefoon en 1 van de minst belangrijke dingen.

En mensen, ik begrijp het, 1000 euro is een hoop geld, en 2 jaar geleden had ik mezelf voor gek verklaard om 1000 euro voor een telefoon neer te leggen. Maar in die 2 jaar zijn deze apparaten wel een stuk complexer geworden waardoor de kosten ook significant toenemen. Ik denk dat er voor oneplus teveel concurrentie is in het segment van 300 tot 500 euro om een telefoon te ontwikkelen die kop en schouders boven uit kan springen en dat dit de reden is waarom ze nu hoger liggen qua prijs. Maar dankzij oneplus zie je nu een heel rijk aanbod is aan telefoons die hele goede specificaties hebben voor een zacht prijsje.
.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]

Idem Dito. Ik heb al andere gedetailleerde reviews gelezen:Ikzelf bezit de Oneplus 8 pro 12/256GB. Mijn partner heeft de iPhone 11 Pro (dus ik kan vergelijken). De OP8 pro steekt er mijn gevoel bovenuit. Ja, de OP is 6 maand jonger dan de iphone, dus op zich al geen eerlijke vergelijking. Ook qua prijs is er nog een aanzienlijk verschil.

Ik volg de auteur in de bugs! Scherm jumps, supergevoelige randen en soms keyboard input freezes (ism SwiftKey). Er zijn hiervoor reeds updates naar versie 10.5.5, maar ik heb deze nog niet ontvangen, zit nog op 10.5.4.

Ik neem dit er graag bij, omdat dit een heerlijk toestel is, in gebruik, touch, customisatie, schermbeeld, foto's en video's (nee ik ben geen professioneel fotograaf), batterijduur (deze zakt amper bij gebruik). Trillen vind ik 'persoonlijk' niet zo belangrijk, en mijn toestel zit in het meegeleverde hoesje van oneplus (geen last van vingerafdrukken).

Het was dit toestel of de Huawei 40Pro, maar het ontbreken van het eco systeem van Google was moeilijk verteerbaar.

Zoals auteur zegt, voorlopig een 7, wil zeggen dat er bij updates een nieuwe review vanaf kan 😉

[Reactie gewijzigd door dabur op 26 juli 2024 22:50]

Ieder ze ding. Zelf heb ik voor de geen compromie telefoon gekozen, de oppo find x2 pro. Ja iets duurder, maar wel alles beter op orde.
Ik heb de non pro versie nu in mijn bezit en vind dit echt een geweldig toestel. Ik zocht een snel toestel met een heel mooi scherm voor een degelijke prijs. De camera is voor mij geen issue en schiet genoeg mooie foto's. Als dit echt belangrijk is voor iemand, dan kan ik mij voorstellen dat het misschien tegenvalt wanneer je telefoons hebt gezien die betere foto's schieten.

De non pro versie vind ik ook nog wel betaalbaar en zijn geld eigenlijk echt wel waard. Dat de pro versie 200 euro duurder is en de camera slechts van iets betere kwaliteit is het dan misschien weer net niet waard. Snap jouw 3 sterren dan ook wel.

Pluspunten voor mij zijn:

Snelheid
90/120 hertz
Super Amoles scherm
Dolby Armos

Minpunten:

Trilfunctie (net als jij)
Het OS is soms buggy

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 22:50]

Het probleem voor de oneplus is dat als je prijzen de lucht in schiet, dan moet je leveren. Cameras en de software erachter kosten het meest qua ontwikkeltijd. Apple en google steken hier meer tijd in dan wie dan ook. Hoewel huawei eigenlijk ook bijna meekan. Oneplus brengt elke 6 maanden plus minus een toestel uit en als je prijzen dan harder stijgen dan je ontwikkelteam kan volgen krijg je naar mijn mening een oneplus 8 en 8 pro.
Toch is het geen slecht toestel in mijn ogen. Ja, ze hadden misschien beter een maand langer kunnen testen en hem kunnen afleveren met stabielere software, zodat je het gevoel hebt dat de prijs klopt met de kwaliteit die je krijgt.

Ik kom van een Pocophone f1 af en die was de eerste maand ook wat buggy en onvolledig. Misschien ben ik daarom minder kritisch.

Al met al vind ik hem gewoon erg fijn werken en kijk ik er met plezier naar. Dat is wat uiteindelijk telt en dat zal ook wel persoon verschillend zijn.
Dat toestel was 300 euro bij release, deze 700 voor de non pro en 900 voor de pro
Google? De Pixel series staan bekend om de grote hoeveelheid bugs en slechte software optimalisatie. Apple is idd niks op aan te merken. En ervaring leert ons dat de OP d software vaak update en snel op orde krijgt. Lijkt mij prima omdat je in ruil daarvoor OxygenOS krijgt. Wat veel mensen de allerfijnste Android schil vinden.
Fijne review dank, +3. Bevestigt helaas waar ik al bang voor was. Dat wordt geen OP8 (pro).

iPhone helaas ook een probleem want dual sim is noodzakelijk en zowel Vodafone als KPN ondersteunen dit nog steeds niet.

Nu aan het kijken naar de Find X2 en de Mi 10 pro. Wat is jouw oordeel over de Oppo mbt camera?
Laat ff weten wat je van de oppo find x 2 en de Xiaomi Mi 10 Pro vindt🤗🤔
haha, moet nog een keuze maken en zal ze niet allebei kopen denk ik :)
ben heel benieuwd alleen nog naar het update beleid / kwaliteit

maar als ik een keuze heb gemaakt zal ik zeker een verslagje doen

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 26 juli 2024 22:50]

De oppo die ik gereviewed had, had geen goede camera. Een tweaker heeft kort daarna contact met mij opgenomen dat het aan de batch van maart lag. Nu heb ik er 1 van de april batch en deze werkt zo goed dat het naast mijn iphone 11 pro, mijn 2de vaste device is geworden. Het gaat hier echter wel om de find x2 pro, waar alle 3 de lenzen aan de achterkant nu wel erg mooi bij elkaar komen.
Dan kan voor jouw wel een streep door de Mi 10 pro. De global versie heeft geen dual sim support,
Ik zie het... bizar....

Zit nu te kijken naar een Chinese versie. Schijnt net zo goed te werken (als je even goed op de banden let) en deze ondersteunt dat wel.

Je kan een versie bestellen met ondersteuning voor GAPPS. En dit kost dan opeens 'slechts' $749,-

Nogal een verschil met de Westerse Global variant!

Edit: de Oppo Find X2 pro is ook single sim....

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 26 juli 2024 22:50]

Even dubbele check, de front camera kan geen 4K60FPS toch?
De front camera komt niet verder dan 1080p30fps
Wat ik raar vind: dit is een saai toestel. Het blinkt nergens in uit zeg je. Maar wat ik me dan afvraag, waar blinkt volgens jou iets als een S20+ of Oppo Find X2 dan wel in uit? Want vanuit mijn perspectief zijn deze 3 telefoons redelijk gelijk? Daarnaast, als je de iPhone erbij pakt kan je zeggen: de camera/iOS uiteraard, maar dan zou ik op mijn beurt weer zeggen: het scherm van 3 eerder genoemde is veel beter! Daarom vind ik het niet echt een terechte uitspraak dat het een saai toestel is. Het is een totaal pakket voor een prijs die goed in lijn is met wat je krijgt!
Ik ben benieuwd wat je mening hierop is ;)
Een iphone vind ik ook een erg saai toestel, naar mijn mening werkt alles op een ios device te goed. Je kan echter zelf niks instellen of veranderen aan de manier waarop je het toestel gebruikt. Daarom raak ik een iphone altijd beu, omdat het te goed is en daarmee ook altijd achter loopt (apple implementeert pas nieuwe dingen als het goed werkt, naar hun mening). De oppo find x2 pro blinkt uit in oplaadsnelheid en in volledigheid aan camera setup. Ik moet mijn huidige review nog aanpassen omdat ik nu een unit hebt die wel goed performed als het om camera gaat. Over de S20 kan ik niet meepraten, maar de S20 ultra vond ik interessant vanwege zijn echt enorme formaat, waardoor media consumptie toch erg fijn was, als deze een snapdragon 865 had gehad, was het ook mijn toestel geworden ipv de oppo. Maar met de exynos haalde ik nog niet eens 3 uur screen on time, waar de snapdragon 5-6 uur haalt volgens youtubers. De camera is ook minder door de exynos, anders had ook de s20 ultra een interessante camera setup. Camera is voor mij gewoon het belangrijkst en dan blink je als s20 ultra en oppo find x2 pro snel uit bij een goede implementatie. De oneplus 7t pro was voor mij trouwens wel een interesssant toestel, de prijs, de pop-up camera, de vroege hoge refresh rate, liet voor mij dit toestel uitblinken. Zeker met een prijs van 760 euro. Echter zitten we nu op 900 euro, geen pop-up camera meer en de refresh rate is door de concurrentie minder interessant geworden.

Als laatste het is wat je zegt, je krijgt een totaalpakket waar je voor betaald, dat klopt. Echter is er genoeg concurrentie die ook totaalpaketten leveren voor die prijs. Waarmee het dus vooral neerkomt op de prijsstijging waardoor dit toestel niet meer interessant is.

Als laatste, een review is vaak een mening, als jij de foto's wel mooi vindt dan is dat uiteraard je goed recht. Ik schrijf alleen maar een review om mensen op de hoogte te brengen van wat het toestel wel en niet kan. Het is aan jezelf om te bepalen of je het daar wel of niet mee eens bent. ;)

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]

Haha, ik geloof dat je een reactie op een andere review hebt gelezen wat betreft dat laatste punt ;)
En uiteraard ben ik het eens met wat je zegt, een factor dat voor de ene persoon een reden is om een toestel niet te kopen, kan voor de ander een reden zijn om hem wel te komen.

Wat je als eerste zegt over de iPhone ben ik het mee eens. Ik vind Apple echt een goed merk maar de constante rivaliteit erger ik me de laatste tijd steeds vaker aan en niet zozeer omdat het erger is geworden.

Wat betreft de Oppo die uitblinkt in zijn oplaadsnelheid: is de Oppo sneller dan de OnePlus? Want ik had gister een charge van 1-100 in 52 minuten met OnePlus. Daarnaast denk ik ook dat de OnePlus een betere SOT heeft, maar dat ligt natuurlijk aan of je deze op QHD of FHD gebruikt
En die camera:
Ik moet mijn huidige review nog aanpassen omdat ik nu een unit hebt die wel goed performed als het om camera gaat.
Gaat dit over de Oppo of de OnePlus?

De S20 Ultra vind ik weer buiten de prijsklasse van de OnePlus. Wat je wel zegt is dat inderdaad door de Exynos dit gewoon een minder goede telefoon is en daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk alleen wel dat daardoor ook de S20+ (vergelijkbaar in prijsklasse) een iets mindere telefoon is dan de OnePlus. Nu is dat in algemene zin aangezien ieder voorkeuren heeft voor waar een telefoon goed in moet presteren. Zo vind ik de interface, updates en het scherm heel belangrijk.

Ik vond de 7T (Pro) ook een heel interessant toestel, jammer dat ik toen nog geen nieuwe telefoon nodig had. Ik ben nu voor de 8 Pro gegaan omdat ik persoonlijk een fan ben van OnePlus. En een echte fan, zou mening mens nu zeggen, zou de 8 Pro te duur vinden. Ik heb uiteraard m'n onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat dit gewoonweg het beste bij mij past. Het is niet dat ik blindelings het nieuwste toestel koop van een merk :)

Ik denk alleen wel dat de prijsstijging van de 8 Pro t.o.v. de 7T Pro gerechtvaardigd is, alleen denk ik dat het door veel mensen niet als zozeer wordt gezien omdat we het hier hebben over OnePlus. Als iemand over een Samsung had gezegd: Je krijgt een betere camera, een 120hz scherm refresh rate, IP rating en wireless charging (laten voor the sake van dit gesprek aannemen dat de 7T Pro van Samsung was en dit dus nog niet had) voor een een pakket dat 150€ duurder is, denk ik dat dit door iedereen beter geaccepteerd zou zijn. Daarom denk ik dat als de OnePlus Z/Lite uit gaat komen, dit een belangrijk toestel gaat worden, maar dat zal ervaring uitwijzen. En daarnaast denk ik dat de OnePlus 8 voor de prijscategorie van de 7T (regulier) een betere deal was geweest. Nu is dat uiteraard niet mogelijk door de 865 chip, maar wat is er verder anders? En de 7T is €200 goedkoper.

Als laatste is het uiteraard niet dat ik alles wat je zegt wil weerleggen puur omdat ik de telefoon die ik momenteel heb als beste uit de test wil laten komen. Ik ben gewoon benieuwd naar wat andere mensen vinden en ik vind het dan interessant om mijn eigen bevinden daarmee te vergelijken.
En hoop natuurlijk niet dat je alles als defensief danwel offensief richting jou opvat. :)
Als je de review leest, dan zie je dat de oneplus 8 pro na 30 minuten laden op 67% zit, terwijl de oppo dan al op 84% zit. Na 38 minuten is de oppo van 0 tot 100%, wat bij de onpeplus dus al bijna een uur duurt. Dat kan ook niet anders want de oneplus heeft maar een 30 watt oplader, terwijl de oppo een 65 watt oplader heeft.

De oppo find x2 pro die ik had, had een slechte camera, dat was ook 1 van de minpunten in de review voor de oppo voor mij. Echter bleek dit unit gebonden te zijn, want nu maakt hij veel betere foto's.

De s20 ultra kost momenteel 800-900 euro in de vraag en aanbod, nieuw in doos. Dit heeft wellicht alles te maken met de exynos, waardoor het gewoon een slechte telefoon is.

De camera van de oneplus 8, is net zo goed als de galaxy s6 van 5 jaar geleden, wat gewoon te triest is voor een toestel van 700 euro. Het maakt letterlijk niet uit wat je koopt, het zal een betere camera hebben dan de oneplus 8. De 8 pro doet het beter, maar persoonlijk vind ik het echt om te huilen voor een 900 euro telefoon.

Als laatste over accuduur. Mijn oppo staat op QHD+ en 120hz, net als de oneplus 8 pro, en in die opstelling haalt de oppo ong 30 min screen on time meer, op een reguliere basis. 3.5 uur vs 4 uur. Tel daarbij het veel sneller opladen bij op en de oppo is voor mij echt de perfecte telefoon.
Oh die Oppo laadtijd had ik gemist omdat hij niet bij het rijtje stond van SOT.
Ik denk dat de Oppo inderdaad een enorm goede telefoon is. De Find X2 Pro is wel weer 300 euro duurder, dus het is waar je prioriteiten liggen zullen we maar zeggen voor de personen die twijfelen tussen deze 2 toestellen. Ik zou echter in Europa nooit kiezen voor een Samsung.
Toevoeging op m'n laatste reactie:
Ik heb meerdere mensen tegen mij horen zeggen: dan ga je toch voor de 7T Pro. Ik vind alleen het nieuwste van het nieuwste veel leuker om te kopen. Ik ben van mening dat je je geld moet besteden waar je ook je tijd besteed en daarom vind ik het persoonlijk niet zo erg om ietsjes meer uit te geven voor een telefoon dan de gemiddelde Nederlander. En ik denk dat ik voor een groot percentage van de Tweakers spreek als dit ook gewoon een hobby is. Dit gecombineerd leidde mij tot het kopen van de nieuwste t.o.v. een generatie ouder :)
Dat zou fijn zijn. Ben zelf een mi fan. Ben benieuwd naar je keuze. Alvast bedankt.
Goede uitgebreide review, jammer van dat verhaal over de accu want dat slaat helemaal nergens op. Stand-by tijd van 47 uur met 3,5 uur schermtijd is gewoon uitstekend.
Andere toestellen halen het dubbele, hoezo slaat het nergens op? P40 pro en iphone 11 pro halen de 7+ uur met 2 dagen standby
Huawei staat bekend om z'n zeer agressieve geheugenmanagement, heeft een lagere resolutie en een lagere refreshrate. Net als de iPhone die bovendien nog een stuk kleiner scherm heeft. Oftewel dat is gewoon een slechte vergelijking.
Wat heeft dat ermee te maken, boven de 400 ppi zie je het verschil toch niet. Daarnaast dat geheugenmanagement werkt dus prima en in praktijk heb ik daar geen last van. Daarnaast 441 ppi huaweo of 461 ppi iphone of 512ppi van de oneplus zijn geen wereldschokkende verschillen. Daarnaast heeft de iphone misschien een kleiner scherm maar de accu is 1500mah kleiner! 3000 vs 4500. En als laatste scoort de oppo find x2 pro ook beter met qhd+ en 120hz forced enabled. En ook dit toestel heeft een kleinere accu. Het is gewoon niet bijzonder wat oneplus hier neerzet.
Wat heeft dat ermee te maken? Alles, het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat de accu sneller leeg loopt.
Het zijn features, unique selling points. Als bmw 200pk meer levert en nog maar 200km rijdt doen ze iets niet goed. Grotere tank en in oneplus hun geval grotere accu nodig. Het is niet slecht, maar gewoon onder her gemiddelde van alle toestellen
De endurance rating van GSMArena is een goede maatstaf:

iPhone 11 Pro: 86 uur
Samsung S20 Ultra 5G: 87 uur
Huawei P40 Pro: 94 uur
Oppo Find X2 Pro: 88 uur
OnePlus 8: 108 uur
OnePlus 8 Pro: 82 uur
Google Pixel 4: 62 uur
Google Pixel 4 XL: 73 uur

Oftewel iets lager dan de concurrentie, maar nog steeds goed (alles boven de 80 kan je geen matige accuduur noemen). De Pixels daarentegen doen het niet zo goed.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 26 juli 2024 22:50]

Lees mijn eerdere comment, voor MIJN gebruik is de accuduur matig. Als dat voor jou anders is, is dat prima. Een statische video of browsetest met vaste schermhelderheid zegt helemaal niks. De iphone gaat bij mij 7 uur +- mee in de zomer en 9 uur in de winter. Wat duidelijk te maken heeft met de automatische helderheid die in de winter beduidend minder vaak hoog hoeft te zijn. Een echte gebruikstest is en blijft altijd moeilijk, want ieder zijn gebruik is anders.
Ik ga vanaf de toekomst eens toevoegen wat mijn gebruik is, want basicly elke telefoon gaat bij mij snel leeg, wat wellicht met de volgende zaken te maken heeft.

- Zeker 2 uur per dag wordt er actief gebruik gemaakt van 4G, maar dit geld voor alle telefoons die ik test.
- Spotify connect wordt 6-7 uur gebruikt, meestal valt het verbruik wel mee.
- Gemiddeld zo'n 30 tot 60 minuten google maps in de auto, wat veelal 100% brightness betekent.
- Sommige apps hebben geen darkmode support en hebben dus een witte achtergrond, zoals facebook.
- Gemiddeld speel ik ongeveer 1 uur per dag een mobiele game, wat wel altijd varieert, maar het type spel is veelal hetzelfde.
- Maak veel foto's en film regelmatig in 4k60fps, wat de accu ook behoorlijk lijkt leeg te trekken bij veel toestellen.

Natuurlijk doe ik ook dingen die accugezien niet zo zwaar zijn.
- Telegram 2 uur +- per dag.
- Bankieren
- Youtuben
- Mailen via de gmail app.
- Myfitnesspall
- De hue app voor de lampen

Ieder zijn gebruik is anders, maar ik denk dat mijn verbruik best varierend is en daarom een best wel gemiddeld beeld geeft. Mijn kleine neefjes doen alleen maar youtube op laagste brightness en zij halen wel vaker 10 uur screen on time. Echter bij zaken als navigeren op 4G, of spotify streamen via 4G dan gaat het gewoon wat harder. Echter is dit voor alle toestellen die ik test hetzelfde dus ik denk dat over het algemeen het wel een goede indicatie geeft hoe goed de accu van een toestel is. Beter dan een static browsetest of een film test.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]

Het blijft onzin. Om even je auto metafoor aan te halen, dat is hetzelfde als dat je een snellere auto haalt en vervolgens gaat klagen dat ie meer benzine verbruikt. Het is juist knap dat OnePlus ondanks al die features niet veel onderdoet voor de concurrentie qua accuduur.
Maar ze doen wel veel onder voor de concurrentie, ik haal maar de helft van de iphone 11 pro en P40 pro. Die snellere bak verbruikt meer benzine maar heeft een grotere benzine tank. In mijn ogen heb je 2 opties momenteel. Of je koopt een telefoon met 120hz en QHD+ en je zet hem op 60hz en FHD om een geweldige accuduur te hebben. Of je wacht gewoon even tot 120hz en QHD+ tesamen dezelfde accuduur hebben als een toestel wat dat niet heeft. Gegarandeerd dat de volgende generatie of generatie daarna een veel betere accuduur zal hebben.

Zelf blijf ik de oppo find x2 pro gebruiken, gemiddeld haal ik daar nu 1 tot 2,5 uur meer accuduur mee dan met de oneplus 8 pro ook met 120hz en QHD+ forced enabled. Ieder zijn ding. Ik heb toch liever een iets langere accuduur.
Dat is appels met peren vergelijken.

Een toestel met hogere specificaties verbruikt altijd meer dan een toestel met mindere specificaties.

Oppo speelt vals door op momenten terug te schakelen naar 60hz terwijl je voor 120hz hebt gekozen.
Dat kan je gewoon uitzetten, wat ik voor de eerlijkheid van de reviews ook gedaan heb...daarnaast doet apple precies hetzelfde met de ipad pro. Dat is een nuttige feature en niet valsspelen.
Het is wel valsspelen als je 120hz kiest, maar er toch teruggeschakeld wordt naar 60hz zonder dat je daarvoor gekozen hebt. GSMArena heeft dat namelijk getest en met video afspelen waren de resultaten met 60hz en 120hz bij de Oppo nagenoeg identiek en dat klopt gewoon niet. Terwijl er bij de OnePlus 8 Pro 2 uur verschil tussen zat.
Een video is 60fps, slim van oppo, dom van oneplus dus. Nogmaals variabele refreshrate is een nuttige feature. Tijdens beweing 120, bij 60hz content gewoon terugschakelen. En nogmaals ik heb de oppo getest en zelfs nu nog steeds in forced 120hz staan
Daar heb je de auto select mode voor, waar slaat anders de 120Hz mode nog op |:(

Een variabele refresh rate is inderdaad de beste optie, maar dat staat los van deze hele discussie.
Mooie review waarvoor dank. Ik heb nog een maand of twee om een keuze te maken voor een nieuwe telefoon. Ben ooit begonnen met Huawei ( G615 en daarna de Nexus 6 ) en vanuit daar overgestapt naar de Oneplus 6. Fijne telefoon die erg snel blijft in vergelijking met de Huawei die steeds trager werd. Was erg tevreden over de foto's die ik met de Huawei kon maken, maar langzaamaan toch fan geworden van Oneplus. Nu ben ik aan het oriënteren op een andere telefoon. Is een Oneplus 7 (T) Pro een goede keuze in vergelijk met de Oneplus 8 Pro, Xiaomi MI 10 of Oppo Find X? Twijfel of de verschillen een meerprijs van zo'n €300 rechtvaardigen. Foto's maken vind ik wel belangrijk, maar die bekijk ik eigenlijk alleen op m'n toestel. Alvast dank voor het meedenken
Bij de oppo find x2 pro is het niet alleen de camera, maar ook de oplaadsnelheid. Deze is bijna 2x zo snel dan de oneplus, mocht je hier waarde aan hechten is dat een extra pluspunt. Daarnaast heb ik de leren oppo waar je echt totaal geen vingerafdrukken op ziet en nog een voordeel, het kan niet breken, dat heb ik altijd een nadeel aan glazen voor en achterkant gevonden, 2 kanten om je zorgen over te maken. Alles bij elkaar opgeteld vond ik zelf dat het eigenlijk maar 200 euro meer is, want de oppo heeft 12gb ram, wil je dit bij oneplus betaal je 100 extra dus kost een oneplus 8 pro ook 1000 euro, wat het verschil nog kleiner maakt. Als laatste krijg je bij de oppo ook 512gb opslag ipv 256, bij beiden toestellen gaat het om het super snelle ufs3.0. Alles bij elkaar opgeteld vond ik die 200 euro extra niet zo erg ;). Als je het vergelijkt met de 900 euro kostende oneplus 8 pro mis je dus 4gb ram, 384gb opslag, sneller opladen en naar mijn mening een fijnere achterkant en veel betere camera. Als je iets in de minder dure range zoekt zou ik naar een s10(+) kijken of een s20(+). Je hebt nog 2 maanden de tijd, beiden zullen nog wat in prijs dalen.

Als oneplus de prijs hetzelfde had gelaten als de 7t pro, was dit 100% een aanrader, nu gewoon een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]

Dank voor je reactie. Uit jouw verhaal haal ik eigenlijk dat de 7(T) Pro bijna net zo goed is ( mede door de aflopende prijs nu ) dan de 8(pro). En als ik een grote stap wil maken kan ik kiezen voor de Oppo Find X Pro. Hoe bevalt de Android versie op een Oppo? Is deze zwaar? Het prijsverschil tussen een 7(T) Pro en de Oppo is wel groot..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 22:50]

Het lijkt een luchtige skin, voegt niet persee heel veel toe, alleen wat ik zelf nuttig vind. Zelf kan je altijd nog van alles customizen aan android via launchers. De oppo voelt net zo snel aan als de oneplus 8 pro in elk geval, ik kon geen verschillen ontdekken, zelfs niet met 300gb van de 500 in gebruik op de oppo door een paar anime seizoenen en me hele library aan foto's (65gb).
Veel OPO fans zweren bij Oxygen, juist omdat dat zo 'stocky' zou zijn.
ColorOS is in het verleden juist beschimpt omdat het zo custom, buggy en IOS-wannabe zou zijn.

Dat is nu zo anders geworden dat ze meer naar elkaar gegroeid zijn?
Ik hoorde dat ColorOS 7 al een flinke verbetering was tov v6.

Ik heb ooit nog de Find 7a gehad die toen fantastische hardware had maar waarbij ColorOS toch wat irritante eigenschappen en beperkingen had.
De upgrade naar Lollipop duurde 2 jaar of langer zelfs en was verschrikkelijk slecht.
Daarna nog een OPPO F1 Plus gehad die ook qua software tegenviel. Je mistte duidelijke bepaalde features in de software en de camera.
Ik heb color os 6 niet gekend en ik kende oxygen os ook niet tot ik de oneplus 8 en 8 pro voor het eerst gebruikte. Als ik heel eerlijk ben heeft oxygen os meer features erin gestopt dan oppo, gelukkig zijn dit voor mij in elk geval nuttige zaken. Coloros 7 heeft iets minder opties en lijkt totaal niet op ios, maar echt android.
Batterijduur, heb je verkeerd getest, ik heb het gevoel dat er op dit moment iets mis is met het stroomverbruik in stand-by tijd
Ik ben geen robot die een standaard browsetest draait op airplane mode met alleen wifi enabled. Alle toestellen die ik ooit gebruik heb, worden normaal gebruikt. O g een uurtje navigatie elke dag met flitsmeister, uurtje gamen, wat browsen, youtuben en sociale dingen als telegram. Dit is dus voor elke telefoon gelijk en ik ga niet voor de oneplus 8 pro een uitzondering maken omdat de accu met normaal gebruik tegenvalt.
Camera's. In sommige situaties is de fotokwaliteit wat minder dan de Iphone Pro max, maar dat is toch niet zo erg?
Ze vergelijken zichzelf met de iphone 11 pro en tijdens de presentatie waren ze hier flink over aan het opscheppen. Dit maken ze dus gwn niet waar en ik vind de fotos zeker in moeilijke situaties niet een beetje minder, maar behoorlijk. De zonsondergang foto heeft een rare rode gloed, de zon zelf is ook niet perfect. De huisdieren fotos zijn allemaal gefaald want mijn honden bewegen veel. De iphone maakt hier altijd perfecte shots en die van de oneplus waren allemaal wazig. Daarnaast is de x3 zoomlens barslecht en die hadden ze gewoon weg moeten laten.
Vingerafdrukmagneet, slecht argument, dat is zo'n beetje elk telefoon met glas. en ze hebben allemaal glas op dit moment
Steeds meer recente releases hebben dit probleem opgelost. Oppo heeft ribbels toegevoegd, apple ook een soort grainy structuur.
Zo zijn er meer en ik ben hier een groot fan van, zeker omdat ik nooit hoesjes gebruik.
Maar dankzij oneplus zie je nu een heel rijk aanbod is aan telefoons die hele goede specificaties hebben voor een zacht prijsje.
Ben ik het ook niet meer mee eens. Persoonlijk kies ik liever een s20(+) of een oppo find x2 of een xiaomi mi 10 pro. En dat is vooral omdat ik een trilmotor die ik kan voelen heel bekangrijk vind. Daarnaast de camera en dan vooral de zoom en bewegende objecten fotografie. Maar dit is persoonlijk. Als jij deze telefoon een 10 vind mag dat gewoon en dan heb je daar je redenen voor.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]

Ook ik ben verbaasd dat je het hebt over een matige accuduur. Ik heb alles openstaan (120hz, qhd+) en de brightness op 50% staan en haal gemakkelijk 7 uur screentime. Dat heb ik nog met geen enkele telefoon gehad die ik in het verleden heb gehad en daar verbaasde ik mij nu weer over.
Ik ga vanaf de toekomst eens toevoegen wat mijn gebruik is, want basicly elke telefoon gaat bij mij snel leeg, wat wellicht met de volgende zaken te maken heeft.

- Zeker 2 uur per dag wordt er actief gebruik gemaakt van 4G, maar dit geld voor alle telefoons die ik test.
- Spotify connect wordt 6-7 uur gebruikt, meestal valt het verbruik wel mee.
- Gemiddeld zo'n 30 tot 60 minuten google maps in de auto, wat veelal 100% brightness betekent.
- Sommige apps hebben geen darkmode support en hebben dus een witte achtergrond, zoals facebook.
- Gemiddeld speel ik ongeveer 1 uur per dag een mobiele game, wat wel altijd varieert, maar het type spel is veelal hetzelfde.
- Maak veel foto's en film regelmatig in 4k60fps, wat de accu ook behoorlijk lijkt leeg te trekken bij veel toestellen.

Natuurlijk doe ik ook dingen die accugezien niet zo zwaar zijn.
- Telegram 2 uur +- per dag.
- Bankieren
- Youtuben
- Mailen via de gmail app.
- Myfitnesspall
- De hue app voor de lampen

Ieder zijn gebruik is anders, maar ik denk dat mijn verbruik best varierend is en daarom een best wel gemiddeld beeld geeft. Mijn kleine neefjes doen alleen maar youtube op laagste brightness en zij halen wel vaker 10 uur screen on time. Echter bij zaken als navigeren op 4G, of spotify streamen via 4G dan gaat het gewoon wat harder. Echter is dit voor alle toestellen die ik test hetzelfde dus ik denk dat over het algemeen het wel een goede indicatie geeft hoe goed de accu van een toestel is. Beter dan een static browsetest of een film test.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 26 juli 2024 22:50]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn